|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPECIÁLNÍ TŘÍDY
|
|
|
|
|
|
|
Rehabilitační třída
|
|
|
|
|
|
|
Tuto třídu navštěvují děti s tělesným postižením a kombinovanými
vadami, které potřebují intenzivní rehabilitační péči.
Součástí vybavení je i vodní lůžko, které přispívá svojí příjemnou
teplotou k celkovému uvolnění spasticidy dětí, či je stimuluje k pohybové
aktivitě.
Jednou z oblíbených aktivit jsou výtvarné činnosti, učitelky nabízí
dětem možnost malování v různých polohách. Malování na zemi dává dětem
větší možnost lépe realizovat svůj výtvarný projev.
Vzhledem k těžšímu postižení dětí v této třídě se pracuje většinou
individuálně. Je zapotřebí speciální vybavení a pomůcky. Velkým pomocníkem
pro děti i učitelky jsou rehabilitační židle "Kubík", které
pomáhají proti spasmům, ale jsou i prevencí proti stresům a brzkému vyčerpání.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Děti mohou v sedačkách trávit většinu času, a to nejen při pracovních
činnostech, ale i na školní zahradě.
Třída je vybavena počítačem s příslušenstvím. Pro těžce postižené
děti je někdy počítač jedinou možností ukázat své znalosti a dovednosti.
Pomocí speciálních programů si procvičují jemnou motoriku, zrakové vnímání,
paměť, soustředění i logické myšlení. Ke skupinové relaxaci dobře slouží
rehabilitační molitanový bazén. Využívá se především k uvolnění a k navození
pocitu sounáležitosti a bezpečí.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mezi vodoléčebné procedury patří také koupel ve výřivé vaně s
perličkou. Zároveň je i velice prospěšná, protože dítě se prohřeje a uvolní
a je lépe připraveno na následné rehabilitační cvičení.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Velký gymnastický míč je výborná cvičební pomůcka, na které se
dá nejen hravě a zábavně cvičit, ale také správně a zdravě sedět. Vzhledem
k různým velikostem míčů a jejich velké nosnosti je cvičení doporučené
všem dětem i rodičům.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oční třídy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Děti s očními vadami si říkají pastelky. Prostřednictvím hry
s pastelkami rozvíjejí své zrakové vnímání při cvičeních, která nazýváme
pleoptická. Zajímavou a netradiční činností je pro děti práce s keramickou
hlínou, ze které umí vytvořit milé drobné suvenýry, které si po vypálení
mohou odnést domů nebo někomu darovat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Třídy pro děti s více vadami
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muzikoterapie využívá hudbu jako léčebný a výchovný prostředek.
Již naši předkové využívali působení rytmu na lidskou psychiku i k doprovodu
činnosti - hudba usnadňuje pohyb. Život člověka je neodlučitelně spojen
s rytmem, pohybem a zpěvem. Zpěv kladně ovlivňuje dýchání, srdeční činnost,
koordinaci pohybů a psychiku.
Spojení hudby, zpěvu a pohybu může dítě uklidnit nebo naopak
podněcovat k aktivitě, k vyjádření gestem a pohybem, usnadňuje navazování
kontaktů (tanec). Vhodně volená hudba dokáže vyvést dítě z duševní izolace,
probouzí zájem o okolní svět, pomáhá při učení i uchovávání informací.
Působí pozitivně na duševní i tělesnou stránku dítěte, poskytuje mu vnitřní
harmonii a řád, pomáhá při překonávání psychických zábran. Příjemné smyslové
prožitky vedou k vytváření radostné a tvořivé atmosféry v dětském kolektivu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LOGOPEDIE - GLOBÁLNÍ ČTENÍ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Máte dítě s komunikačními potížemi
- lehčími i závažnějšími?
Chcete mu pomoci v jeho dalším rozvoji?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Některým dětem s mentálním postižením působí vzdělávání pomocí
běžných metod značné potíže. Zařazujeme tedy i netradiční přístupy, jelikož
jim chceme usnadnit orientaci v sociálním prostředí. Jde o alternativní
výuku čtení s využitím globální metody. Jsou to soubory slov z nejrůznějších
oblastí, které dítě obklopují, a ty jsou na kartách. Vychází se z celku
( z věty, slova ) a každý obrázek je doplněn textem.
Součástí každodenní péče je i využívání speciálních počítačových
logopedických programů. Ty jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby, fonematický
sluch, gymnastiku mluvidel, rozlišování zvuků a plní i funkci motivační.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naše logopedické pracoviště nabízí:
-
péči o děti s prostými i mnohočetnými dysláliemi,
dysfáziemi, koktavostí, symptomatické poruchy řeči
-
metodické vedení rodičů při práci s dítětem doma
-
rozvoj formální i obsahové stránky řeči
-
výuka alternativních forem komunikace - piktogramy
-
znak do řeči
-
výuka čtení globální metodou, sociální čtení
-
znaková řeč neslyšících
-
při nápravě využívají děti množství pomůcek
-
mají možnost využívat PC program
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DALŠÍ AKTIVITY ŠKOLY
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hra na flétnu
Každý rok probíhá v naší MŠ výuka hry na zobcovou flétnu. Vzhledem
k fyzickým předpokladům a volním vlastnostem dětí se hry na flétnu účastní
výhradně předškolní děti. Podle barevného označení na flétně děti hrají
a tím rozlišují jednotlivé tóny. Koncem školního roku děti zvládnou formou
napodobování učitelky zahrát až 20 lidových písní.
Hra na zobcovou flétnu podporuje hudební cítění a vnímání, zlepšuje
dýchání, kultivuje projev dětí, rozvíjí volní vlastnosti. Podchycují se
první známky hudebního nadání. Nadšení a zájem dětí o flétničku je velký
a přirozená touha něco dokázat a předvést, spolu s pravidelným cvičením,
přináší dětem radost a uspokojení.
Jóga
Rozvíjí schopnost sebeuvědomění, vnímat vlastní tělo. Spojuje
výhody cvičení a relaxace. Vede ke zklidnění nadměrně živých dětí, pomáhá
vytvořit správný životní styl.
Výuka německého a anglického jazyka
Pro děti, které mají správnou výslovnost a chuť se něco
zajímavého naučit nabízíme rodičům možnost seznamování s cizím jazykem,
v současné době to jsou němčina a angličtina.
Děti se učí prostřednictvím her ( pohybových, stolních ) a hudebně-pohybových
činností ( tanečky, zpěv ).
Pokud mají děti říkanky, rozpočítadla, tanečky a písničky zvládnout, musíme
je neustále opakovat. Každé opakování musí být v něčem nové. Změna může
být rytmická, zvuková, motorická. Hojně využíváme obrazových doplňků,
pro korekci správné výslovnosti audio, nebo video kazet.
Tyto činnosti sice nenaučí děti domluvit se německy, ale vytvoří
se u nich kladný vztah k cizímu jazyku, základ, který mohou později rozvíjet
a hlavně uspokojení a radost z toho, že dovedou něco víc než ostatní.
Práce s počítačem
Ve všech třídách probíhá individuální práce na počítačích. Za
pomoci speciálních programů dochází k rozvoji soustředěnosti, slovní zásoby,
paměti, představivosti, trpělivosti, jemné motoriky, prostorové orientace.
Plavecký výcvik
Velmi vhodný pro všechny děti umístěné v mateřské škole, uvolnění
spasmů u dětí s DMO, zklidnění dětí neurotických, pvní seznámení s vodou.
Keramika
Cílem je rozvoj jemné motoriky, vyjádření svých vnitřních pocitů.
Pro děti s postižením je tato činnost jedním ze způsobů jak okolí sdělit
své nálady a přání, ale i možnost relaxace a uvolnění. Výrobky jsou vypalovány
ve vlastní keramické peci a veřejnost je může vydět v areálu školy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Úspěch nebo neúspěch integrace
nezávisí na charakteristikách studenta, ale spíše na představivosti,
svědomitosti a tvořivosti rodin, učitelů a správců škol.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Školství má odpovědnost za vzdělání všech dětí včetně zdravotně
postižených. Stále větší počet zdravotně postižených dětí je integrováno
v běžných školách. Proto bude stále více dětí, rodičů a učitelů, kterým
nabízíme pomoc.
Ptáte se do jaké školy dítě integrovat? Jak pomoci, aby se dítě
cítilo dobře? Jak se zdravotně postižené dítě pohybuje po třídě, budově,
doma? Jaké speciální pomůcky bude potřebovat? Jak bude zajištěna speciální
práce, např. výuka slepeckého písmy? Jak se dítě vyrovná s omezením plynoucím
ze zdravotního postižení?
K zodpovězení Vašich otázek vzniklo SPC pro klienty, rodiče,
učitele i další zájemce. Nabízíme Vám pomoc vě věku dítěte od 3-15 let.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
seznámení s metodikou práce v rodině
-
seznámení s pomůckami a hračkami
-
výuka slepeckého písma
-
výuka chůze s bílou holí
-
výuka práce s lupou
-
výuka na počítači pro nevidomé
-
zapůjčení pomůcek
-
psychologické vyšetření dítěte
-
návštěvu oční lékařky zabezpečující péči o děti se zrakovou vadou
- léčba šilhání a tupozrakosti
-
zraková stimulace v temné komoře
-
informace o sociálních výhodách
-
výběr a pomoc při začlenění dítěte do školy
-
možnost pravidelných návštěv v SPC
-
možnost návštěvy spec. pedagoga v rodině, škole
-
zprostředkování kontaktu s jinými rodiči ke konzultaci zkušeností
-
PORTAGE -program práce s těžce zdravotně postiženým dítětem v rodině
-
TEACH PROGRAM - program pro práci s autisty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metodická pomoc při začlenění zdravotně postiženého dítěte
-
pomoc při zpracování individuálních plánů
-
zapůjčení a doporučení vhodných pomůcek s adresářem výrobků
-
informace o legislativě a normativech pro zdravotně postižené děti
-
hospitace u zkušených pedagogů
-
kontrolní vyšetření lékařské i psychologické
-
zapůjčení odborné literatu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V temné komoře, která je součástí SPC pro zrakově postižené děti
je prováděna zraková stimulace. Cílem této stimulace je rozvíjení i nepatrných
zbytků zraku, což má velký význam pro celkový rozvoj dítěte. Především
však ke správné orientaci v prostoru, vytváření představ, rozvoji paměti,
pozornosti i myšlení. Může být také bohatým zdrojem estetických zážitků.
Nácvik správného používání zraku je prováděn pracovnicemi SPC prostřednictvím
speciálních pomůcek jako je light box s příslušenstvím, světelná koule,
neónová zářivka s využitím luminiscenčních barev hraček, či pomůcek běžné
denní potřeby.
Tato cvičení probíhají krátkodobě a opakovaně, neboť používání
zraku při této stimulaci je velmi namáhavé.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V SPC pracují kvalifikovaní speciální pedagogové, psycholog,
instruktoři bodového písma, instruktor chůze s bílou holí, externě oční
lékařka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PSYCHOLOG
Psycholog je v SPC součástí týmu. S dětmi, jejichž vývoj potřebuje
podpořit speciálním, poučeným způsobem, pracují speciální pedagogové,
školení především v praktických stimulačních postupech - vědí jak na to.
Psycholog se snaží využívat znalostí o vývoji a fungování psychiky
k tomu, aby praktické postupy odpovídaly vývojovým potřebám a možnostem
každého dítěte, slouží mu k tomu i diagnostické metody. Podílí se na koncipování
individuálního programu, který cíleně pomáhá mírnit handicap speciálním
tréninkem nebo tam, kde to není možné, nalézt náhradní cestičky k cíli.
Jeho trvalou snahou je získávat porozumění pro individuální zvláštnosti,
pro hodnotu dítěte jako individuality. Někdy to není snadné ani v rodině,
mezi lidmi dítěti nejbližšími. Práce s rodiči nebo i širší rodinou je
samozřejmou součástí péče SPC.
Psycholog se snaží být oporou rodičům, kteří se potýkají s tím,
že vývoj právě jejich dítěte, v některém ohledu neodpovídá jejich představám.
Rodičům, kteří často musí čelit pocitům zklamání, úzkosti, ohrožení, někdy
i tíživým pocitům viny ( třeba že neposkytují dítěti dost péče nebo že
nějakým způsobem zapříčinili handicap ). Konkrétní formou je poradenské
vedení, někdy i dlouhodobé. V posledních dvou letech využíváme jako účinný
způsob podpory vývoje dítěte i posilování rodiny postup podle programu
Portage. Rodiče využívají i nabídku setkávání rodičů ve skupině. Mají
zde prostor pro sdílení zkušeností a svépomocné posilování s možností
poradit se s klinickou psycholožkou.
Centrum se stará o děti, které potřebují specializovanou péči v
zařízeních - mateřských i základních školách v širokém regionu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PORADNÍ DEN
Tradicí školy a speciálně pedagogického centra se stalo pořádání
"Poradních dnů". Tyto dny jsou vždy tématicky zaměřené - na
děti a mládež se zrakovým, mentálním, tělesným postižením. Přednášky jsou
určeny pro rodiče dětí s postižením i pro zájemce z řad učitelů mateřských
i základních škol.
Teoretická část je vždy proložena praktickými ukázkami pomůcek
a metodických postupů, aby posluchači načerpali maximum informací upotřebitelných
v praxi při práci s dětmi. Přednáší vždy odborníci z daného oboru. Jako
hosté bývají lidé, kteří mají osobní zkušenost s postižením.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Demlova 28, Jihlava, 586 01, telefon: 066 732 35 12 smsji@quick.cz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|