Laboratorní práce
Cíl práce: Srážecí
reakce běžných aniontů
Úkol: 1) Na základě
experimentů sestavit přehled srážecích reakcí nejběžnějších aniontů
2) Roztřídit anionty do analytických tříd
Princip:
Chemická reakce, při níž aspoň jeden z produktů reakce se vylučuje (objevuje)
jako pevná fáze (sraženina), se nazývá srážecí reakce. Tvým úkolem je získat
základní zkušenosti s provedením srážecích reakcí roztoků nejběžnějších
aniontů. Na jejich základě jako druhý úkol této práce je zařadit anionty do tří
analytických tříd.
Anionty
poskytující sraženinu přídavkem roztoku Ba2+ tak i Ag+
patří do I. analytické třídy. Sraženiny vzniklé s roztokem Ag+
poskytují anionty II. třídy. Anionty zařazené do III. třídy neposkytují
sraženiny s Ba2+ ani s Ag+. Anionty lze pak dále
diferencovat na základě rozpustnosti či nerozpustnosti přísl. sraženin v HNO3
či NH3, příp. pomocí selektivních či specifických reakcí .
Pomůcky: Kapkovací
destičky, 1 ml pipety, barevné fixy, pastelky ap., cca 5 cm smaltovaného drátu
nebo tyčinka z plastu, list tmavého (černého) papíru, kousek sepraného hadříku
(počínaje fixy donést z domova)
Chemikálie a roztoky: roztoky obsahující bromidové, bromičnanové,
dvojchromanové, dusičnanové, dusitanové , fluoridové, fosforečnanové,
hydrogenfosforečnanové, dihydrogenfosforečnanové, hexakyanoželeznatanové,
hexakyanoželezitanové, chloridové, chloristanové, chromanové , jodidové,
manganistanové, síranové, siřičitanové, uhličitanové anionty všechny o
koncentraci w = 0,1 %. Roztoky BaCl2 a AgNO3 oba w = 1 %,
roztoky HNO3, (w = 10 %) ; roztok NH3, (w = 5 % ).
Postup:
Postup si několikrát C E L Ý
!! přečti a osvoj si jej tak,
abys měl (a) vždy přehled o tom, v které fázi pokusu se nalézáš a jaký krok
bude následovat !
Prvních šest
jamek prvního řádku kapkovací destičky orientované na výšku, naplň max. 1
kapkou roztoku některého aniontu uvedeného v oddíle Chemikálie a roztoky.
Do prvních tří jamek přidej max. 2-3 kapky ! BaCl2. Do
zbývajících tří přidej max. 2-3 kapky ! AgNO3. Ve
všech případech pozoruj, zda vzniká sraženina nerozpustné soli, či alespoň
jejich zákal (obsah jamky se aspoň zakalí). Do tabulky , jejíž formu si sám
zvolíš, zakresli značku sraženiny, její
barvu a ihned přísl. vzorec vzniklé sloučeniny (soli). Bílou sraženinu
označ písmenem B. Vznikne-li sraženina nebo aspoň zákal ve všech šesti jamkách
(může to chvilku trvat (SO42-, SO32-),
zařaď anion do 1. analytické třídy, vznikne-li sraženina jen ve 4.,5. a 6.
jamce, jde o anion 2. třídy. Nevznikne-li vůbec sraženina ani zákal, jedná se o
anion 3. třídy. Sraženinu v prvních jamkách (1. a 4. jamka) Ba a Ag soli
ponechej jako kontrolu. Do druhé a páté jamky přidej ke sraženině 2 kapky HNO3;
do třetí a šesté totéž množství roztoku amoniaku. Obsah jamek opatrně promíchej
pomocí doneseného drátu nebo tyčinky a pozoruj event. rozpouštění sraženin v
nadbytku kyseliny či amoniaku (příp. jen úbytek ve srovnání s jamkami č. 1 a 4)
.Tato svá pozorování zapisuj do tabulky k přísl. sraženině zkratkou ROZP.
Analogicky pokračuj na lichých řádcích destičky s dalšími anionty uvedenými v
seznamu.
Výsledky a závěry:
1) Do tabulky,
jejíž formu si sám (a) zvolíš, průběžně
zapisuj vlastní pozorování a ihned do posledního sloupce zapisuj příslušnost
aniontu do anal. třídy
2) V případě
vzniku sraženiny nebo aspoň zákalu vyjádři až do protokolu iontovými rovnicemi
průběh srážecích reakcí. Za vzorec sraženiny napiš i název soli, kterou tato
sraženina vlastně je
3) Tabulku s
Tvými pozorováními přilož k protokolu
Poznámka:
1) V postupu pečlivě dodržuj maximální dávkované objemy 1
kapky aniontu a 2-3 ml analytických činidel. Většina vzniklých sraženin je
totiž krystalická. Ty z jamky vzlínají a přetékají spolu s případným nadbytkem
srážecího činidla do sousedních jamek. Dostáváš tak falešné a zavádějící
výsledky, neodpovídající skutečným reakcím a představují zdroj chyb
2) Pro lepší
viditelnost bílých sraženin si kapkovací destičku podlož listem tmavého
(černého) papíru
3) V rámci
domácí přípravy do cvičení si zopakuj z
učiva min. škol. r. a) srážecí reakce
b) názvosloví solí
4) V oddíle
"Chemikálie a roztoky" v
tomto návodě máš názvy aniontů záměrně vypsány slovně. Do Tvého protokolu uveď
anionty do tohoto oddílu přímo vzorci
5) Uvědom
si, že i banální chyba na konci cvičení může mít za následek, že budeš muset
úlohu opakovat v náhradním termínu !!
Související
stránka 1
Související
stránka 2
Související
stránka 3
Související
stránka 4
Poslední úprava :29.12.2005