Laboratorní práce

 

 

 

Cíl práce: Srážecí reakce běžných aniontů

 

Úkol: 1) Na základě experimentů sestavit přehled srážecích reakcí nejběžnějších aniontů

             2) Roztřídit anionty do analytických tříd

 

Princip: Chemická reakce, při níž aspoň jeden z produktů reakce se vylučuje (objevuje) jako pevná fáze (sraženina), se nazývá srážecí reakce. Tvým úkolem je získat základní zkušenosti s provedením srážecích reakcí roztoků nejběžnějších aniontů. Na jejich základě jako druhý úkol této práce je zařadit anionty do tří analytických tříd.

Anionty poskytující sraženinu přídavkem roztoku Ba2+ tak i Ag+ patří do I. analytické třídy. Sraženiny vzniklé s roztokem Ag+ poskytují anionty II. třídy. Anionty zařazené do III. třídy neposkytují sraženiny s Ba2+ ani s Ag+. Anionty lze pak dále diferencovat na základě rozpustnosti či nerozpustnosti přísl. sraženin v HNO3 či NH3, příp. pomocí selektivních či specifických reakcí .

 

Pomůcky: Kapkovací destičky, 1 ml pipety, barevné fixy, pastelky ap., cca 5 cm smaltovaného drátu nebo tyčinka z plastu, list tmavého (černého) papíru, kousek sepraného hadříku (počínaje fixy donést z domova)

Chemikálie a roztoky: roztoky obsahující bromidové, bromičnanové, dvojchromanové, dusičnanové, dusitanové , fluoridové, fosforečnanové, hydrogenfosforečnanové, dihydrogenfosforečnanové, hexakyanoželeznatanové, hexakyanoželezitanové, chloridové, chloristanové, chromanové , jodidové, manganistanové, síranové, siřičitanové, uhličitanové anionty všechny o koncentraci w = 0,1 %. Roztoky BaCl2 a AgNO3 oba w = 1 %, roztoky HNO3, (w = 10 %) ; roztok NH3, (w = 5 % ).

Postup:  Postup si několikrát  C E L Ý  !!   přečti a osvoj si jej tak, abys měl (a) vždy přehled o tom, v které fázi pokusu se nalézáš a jaký krok bude následovat !

Prvních šest jamek prvního řádku kapkovací destičky orientované na výšku, naplň max. 1 kapkou roztoku některého aniontu uvedeného v oddíle Chemikálie a roztoky. Do prvních tří jamek přidej max. 2-3 kapky ! BaCl2. Do zbývajících tří přidej max. 2-3 kapky ! AgNO3. Ve všech případech pozoruj, zda vzniká sraženina nerozpustné soli, či alespoň jejich zákal (obsah jamky se aspoň zakalí). Do tabulky , jejíž formu si sám zvolíš,  zakresli značku sraženiny, její barvu a ihned přísl. vzorec vzniklé sloučeniny (soli). Bílou sraženinu označ písmenem B. Vznikne-li sraženina nebo aspoň zákal ve všech šesti jamkách (může to chvilku trvat (SO42-, SO32-), zařaď anion do 1. analytické třídy, vznikne-li sraženina jen ve 4.,5. a 6. jamce, jde o anion 2. třídy. Nevznikne-li vůbec sraženina ani zákal, jedná se o anion 3. třídy. Sraženinu v prvních jamkách (1. a 4. jamka) Ba a Ag soli ponechej jako kontrolu. Do druhé a páté jamky přidej ke sraženině 2 kapky HNO3; do třetí a šesté totéž množství roztoku amoniaku. Obsah jamek opatrně promíchej pomocí doneseného drátu nebo tyčinky a pozoruj event. rozpouštění sraženin v nadbytku kyseliny či amoniaku (příp. jen úbytek ve srovnání s jamkami č. 1 a 4) .Tato svá pozorování zapisuj do tabulky k přísl. sraženině zkratkou ROZP. Analogicky pokračuj na lichých řádcích destičky s dalšími anionty uvedenými v seznamu.

 

Výsledky a závěry:

1) Do tabulky, jejíž formu si sám (a) zvolíš,  průběžně zapisuj vlastní pozorování a ihned do posledního sloupce zapisuj příslušnost aniontu do anal. třídy

2) V případě vzniku sraženiny nebo aspoň zákalu vyjádři až do protokolu iontovými rovnicemi průběh srážecích reakcí. Za vzorec sraženiny napiš i název soli, kterou tato sraženina vlastně je

3) Tabulku s Tvými pozorováními přilož k protokolu

 

Poznámka:

 1) V postupu pečlivě dodržuj maximální dávkované objemy 1 kapky aniontu a 2-3 ml analytických činidel. Většina vzniklých sraženin je totiž krystalická. Ty z jamky vzlínají a přetékají spolu s případným nadbytkem srážecího činidla do sousedních jamek. Dostáváš tak falešné a zavádějící výsledky, neodpovídající skutečným reakcím a představují zdroj chyb

2) Pro lepší viditelnost bílých sraženin si kapkovací destičku podlož listem tmavého (černého) papíru

3) V rámci domácí přípravy do cvičení si zopakuj  z učiva min. škol. r.  a) srážecí reakce

                                                                                                                               b) názvosloví solí

4) V oddíle "Chemikálie a roztoky"  v tomto návodě máš názvy aniontů záměrně vypsány slovně. Do Tvého protokolu uveď anionty do tohoto oddílu přímo vzorci

5) Uvědom si, že i banální chyba na konci cvičení může mít za následek, že budeš muset úlohu opakovat v náhradním termínu !!

 

Související stránka 1

Bezpečnost práce v laboratoři 

Související stránka 2

Laboratorní řád

Související stránka 3

Příprava studentů do cvičení

Související stránka 4

Protokol

Poslední úprava :29.12.2005