Zámek (budova 2. stupně) Nová škola (budova 1. stupně a MŠ)

...

DOPORUČUJEME

 

VÍTE, ŽE ...

 
 
 
 
 
 

 

ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE

Termín inspekce: 5., 9. a 11. 12. 1997

Školní inspektoři: Jiří Novotný

Předmět inspekce
Posouzení činnosti školy ve vybraných částech dle § 18 odst. 3, 4 zákona č. 139/1995 Sb., podmínky a průběh vzdělávání.

Označení dokladů a ostatních materiálů, o které se zjištění opírá:
Povinná dokumentace školy, výroční zpráva za školní rok 1996/97, sešity a žákovské práce.


Zjištěné skutečnosti a jejich hodnocení
l. Hodnocení materiálně technických podmínek výchovně vzdělávací činnosti vzhledem ke schváleným učebním dokumentům a počtu žáků.
Pro výuku využívá škola dvě budovy, ve třetí je od letošního školního roku umístěna kuchyně, společná pro základní i mateřskou školu. Tělocvična se dlouhodobě opravuje, její zprovoznění se, podle sdělení p. starosty OÚ, předpokládá od ledna 1998. V současné době probíhá výuka Tv na 1. stupni v upravených prostorách vyčleněné třídy, na 2. stupni je směřována ke cvičení ve třídách a terénnímu běhu. Provozem tří budov vznikají zřizovateli vysoké finanční náklady, záměrem je zefektivnění provozu sloučením provozu mateřské a základní školy do dvou budov.
V užívaných budovách jsou velmi dobré prostorové podmínky, dostatek učeben, kabinetů, odborné pracovny výtvarné výchovy, výpočetní techniky, fyziky - chemie, jazyková učebna, hudebna. 
Vybavení didaktickou technikou a pomůckami je na vysoké úrovni, také fond učebnic je dostatečně široký, je doplňován a obměňován.
Materiální podmínky jsou velmi dobré.


2. Hodnocení psychohygienických podmínek.
Rozvrh hodin dodržuje v počtu hodin v jednom dni i délce přestávek ustanovení vyhlášky MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., v platném znění, řazení hodin respektuje psychohygienické požadavky.
Pitný režim je zajištěn na průměrné úrovni. Žáci si nosí tekutiny z domova, mají možnost nákupu balíčkovaných tekutin, popř. je od poledních hodin k volnému použití čaj v jídelně nebo pitná voda z fontánek na 1. stupni.
Prostory pro relaxaci jsou optimální na 1. stupni, jsou využívány i koberce ve třídách. Na 2. stupni jsou podmínky obtížnější a zařazení relaxačních prvků v hodinách spíše výjimečné. Za příznivého počasí jsou využívány prostory přilehlého parku, připravuje se využití atria.
Vybavení školy žákovským nábytkem je na běžné úrovni (nové a moderní na 1. stupni). Třídy jsou funkčně zařízeny, k dispozici ve třídách je didaktická technika, k pěkné estetické úrovni přispívá výzdoba i využití žákovských prací.
Ve škole je čisto a pořádek.
Závěry hygienických kontrol obsahují nedostatky v provozu kuchyně a tělocvičny. Ve spolupráci školy se zřizovatelem byla přijata a jsou prováděna opatření k jejich odstranění.
Psychohygienické podmínky jsou dobré.


3. Hodnocení školy z hlediska kvality vyučování
Hodnocení vychází z rozboru hospitací, uskutečněných společně s ředitelem školy, nebo zástupkyní ředitele v hodinách Čj (3 hod.), M (3 hod.), Nj, D, Z, Prv, Vl a částech hodin Vv a Inf.
Vyučovací cíle byly vždy stanoveny, v části hodin i s vysokou motivací, nebo netradičním způsobem. Splnění cílů ve vyučování sledováno ve většině hodin, přenesení nesplněných cílů do domácí přípravy žáků pozorováno jen výjimečně.
Při výuce je postupováno podle osnov, vyučující mají zpracováno funkční časové rozvržení učiva, podle kontroly v třídních knihách je dodržováno. Vyučovací hodiny byly ze strany pedagogů vždy dobře připravené, v části hodin na obou stupních bylo v organizaci hodin vhodně užito netradičních přístupů se záměrem vyššího zapojení a podílu žáků na výuce. Ve většině však organizace zachovává tradiční stavbu hodin, základní metodou je řízený rozhovor a frontálně zadávaná a prováděná práce, nižší bylo využití diferenciace a skupinové, nebo cíleně vyhodnocené samostatné práce. Ve většině hodin bylo efektivně využíváno výborného vybavení školy podpůrnými prostředky výuky - učebnic, pomůcek i didaktické techniky. Všeobecně nižší efektivitu měly závěrečné části vyučovacích hodin.
Žáci sledovali výuku se zájmem, postoje k práci i učení, stejně jako pozorované dovednosti a návyky jsou na dobré úrovni. Písemné a grafické práce žáků mají standardní úroveň, vyučujícími jsou sledovány pečlivě. 
Škola se zapojila do programu KALIBRO - testování vědomostí žáků 5. a 9. ročníku. Ve všech testovaných předmětech jsou výsledky plně srovnatelné, v matematice s až o 10% vyšší úspěšností než je celostátní průměr. V závěrečném hodnocení školního roku 1996/97 všichni 194 žáci školy prospěli s průměrným prospěchem 1,7, 27 žáků 2. stupně prospělo s vyznamenáním.
Ve všech hodinách byla jasně patrná snaha vyučujících o dosažení co nejlepších výsledků. Celkově byla pěkná pedagogická práce s převahou, nebo výraznou převahou pozitiv sledována v 7 hodinách, 4 hodiny měly běžnou úroveň. 
Kvalita vyučování je spíše nadprůměrná.


4. Hodnocení školy z hlediska afektivních výsledků (rozvoj osobnosti žáků, utváření všeobecné kulturnosti, osobních kompetencí, hodnotových orientací a postojů).
Školní řád obsahuje předepsaná ustanovení, má funkční charakter. Je zřízena žákovská samospráva. Vzájemné vztahy pedagogů a žáků jsou partnerské a vstřícné, bez výrazných negativních projevů.
Škola nabízí řadu dalších aktivit pro individuální rozvoj, úspěšné výsledky jsou oceňovány, prezentovány směrem k veřejnosti i spolužákům.
Chování žáků je převážně ukázněné a vstřícné. Žáci jsou vedeni k dobrovolné kázni, ke slušnému a zdvořilému chování a osobní zodpovědnosti. 
Na škole jsou vytvořeny dobré předpoklady pro rozvoj morálních hodnot.


5. Hodnocení výchovného poradenství.
V době inspekce byla výchovná poradkyně pro nemoc nepřítomná, informace o výchovném poradenství poskytl a potřebné doklady předložil ředitel školy. 
Výchovné poradenství je zajišťováno kvalifikovanou pracovnicí. Činnost vychází z vlastního plánu, je orientována do tří hlavních oblastí - péče o zdravotně postižené žáky, volba povolání a protidrogová prevence. Zvláště v poslední oblasti je činnost nadstandardní, velmi dobrá je spolupráce s PPP. I v oblasti volby povolání škola pořádá netradiční akce. Velmi úspěšný byl např. školní festival vzdělávacích nabídek za účasti zástupců 15 škol, pořádaný pro žáky a rodiče vyšších ročníků školy.
Dokumentace je vedena v předepsaném rozsahu. V práci výchovné poradkyně výrazně převažují pozitiva. 


6. Hodnocení dalších aktivit, které významně ovlivňují výchovně vzdělávací činnost školy.
Mimořádně vysoká je nabídka kroužků. V 12 kroužcích pracuje podle svých zájmů více než polovina žáků školy. Tradičně rozsáhlá a úspěšná je zvláště činnost národopisného, tanečního a dramatického souboru. Všechny uskutečnily v loňském školním roce řadu úspěšných vystoupení v místních i regionálních kolech soutěží a přehlídek, ale i kulturních pořadů pro školu a veřejnost. Úspěšná je i činnost všech ostatních kroužků. Jejich vedoucími jsou pedagogičtí pracovníci školy.
Také nabídka ostatních aktivit je mimořádná. Žáci se pravidelně zúčastňují kulturních pořadů organizovaných školou, časté jsou zájezdy do divadel v Brně, exkurze, besedy. Tradiční je školní akademie, většina tříd 1. stupně připravuje pro rodiče besídky, v době inspekce byla připravována soutěž Miss a Missák školy 1997. 
Na financování a organizaci dalších aktivit se výrazně podílí Rada školy.
Účast a přípravu v olympiádách nabízí škola v běžném rozsahu, v loňském školním roce se úspěšně umístili žáci v konverzační soutěži.
Pro dobrou informovanost všech zainteresovaných stran jsou vydávány Školní noviny, školní časopis Pyramida prezentuje žákovské práce, svůj třídní časopis vydávají žáci 7. ročníku.
Dalších aktivit využívá škola mimořádně úspěšně k pozitivnímu ovlivňování postojů žáků.


7. Hodnocení činnosti školských zařízení, která jsou součástí školy.
Školní družina má kapacitu 45 žáků, na zápisních lístcích je vedeno 48 žáků v jednom oddělení. Spíše podle potřeb a situace, než cíleně, je činnost směřována do oblasti odpočinkové, zájmové a vzdělávací. Předepsaná dokumentace je vedena, v průběhu inspekce byla operativně odstraněna závada v zařazení žáků.
Školní jídelna je po rekonstrukci umístěna v budově mateřské školy. V hlavní budově je umístěna výdejna, kam je jídlo dováženo ve várnicích.

Závěry
Prostorové a psychohygienické podmínky jsou dobré, umožňují škole kvalitně realizovat zvolený vzdělávací program.
Průběh a výsledky vzdělávání mají spíše nadprůměrnou úroveň, zcela mimořádná je nabídka kroužků, kulturních a informačních aktivit.



Ve Žďáře nad Sázavou dne
15. 12. 1997

 

 

OBSAH

Materiálně technické podmínky
Psychohygienické podmínky
Kvalita vyučování
Hledisko afektivních výsledků
Výchovné poradenství
Další aktivity
Ostatní zařízení
Závěr
Ulož (*.doc) 
TISK
 

STALO SE ...

 
 
 

 

Webdesign by Mgr. Pavel Špaček

copyright ©  2002

All rights reserved.