Aby bylo jasno, chci dopředu sdělit
dvě věci:
-
Nezamýšlel jsem tento kraj navštívit, ani jsem to neplánoval.
-
Okamžitě, hned první den jsem si jej zamiloval.
Protože byl krásný podzim a já měl
dost času, udělal jsem spoustu fotografií. Nakonec to dopadlo
tak, že jsem neprošel celou trať, a jak neplánovaně jsem
přišel, tak neplánovaně "jsem byl odejít".
Touto stránkou nechci
konkurovat stránkám sdružení tratě Pňovany-Bezdružice (http://spvd.cz/pnovanka)
- je to
jen jiný pohled "kolemjdoucího".
Doporučená literatura: 1901-2001 100 let místní tratě PŇOVANY - BEZDRUŽICE,
autor J.Bízek, vydal OSŽ ŽST Stříbro (já jsem publikaci koupil
24.10.2004 na zámku v Bezdružcích).
Text a neoznačené foto: S.Káldy,
11.10. - 12.11.2004, s.k@tiscali.cz
Zde
jízdní řád ve formátu PDF
Na trať jsem se vrátil 15.7.2006 při akci
"Návrat do 30. let", pořádané sdružením "Plzeňská dráha".
Akce by patřila spíše do sekce "Události" prokektu Dráhy, nicméně
jsem nakonec volil doplnění této "sajty". Doplněné obrázky a texty mají uvedenou
dataci k červenci 2006.
|
 |
A začněme popořádku, pěkně od konce. Právě tak
jsem tuto trať potkával já. Nádraží
Bezdružice. |
 |
V polích mezi
Konstantinovými lázněmi a Bezdružicemi. Mimořádný osobní vlak z Pňovan
do Bezdružic 15.7.2006. Foto
S.K. 15.7.2006 |
 |
Cca 3km od Bezdružic se nachází v polích,
těsně před
Konstantinovými lázněmi, malý propustek. |
 |
Zastávka Konstantinovy lázně |
 |
Dále, směrem na Kokašice, otevírá
se výhled na dominantu kraje, zříceninu Švamberského hradu Krasíkov. |
 |
Asi 10 minut chůze od Konstantinových
lázní je zastávka a nákladiště Kokašice
- vlastně toto byla dříve zastávka Konstantinovy lázně. |
 |
Železniční přejezd silnice
Konstantinovy lázně - Kokašice |
 |
Pohled ze strany na můstek z předchozího
obrázku. Nejenom, že hýří krásnými podzimními barvami, ale v
pozadí ukazuje též lom na Hradištním vrchu - další z dominant
kraje. |
 |
Přejezd je z Pňovanské strany chráněn
přejezdníkem. |
 |
Trať se dále stáčí do údolí Čelivského
potoka, |
 |
a zanedloho jsme v Břetislavi, |
 |
kde je pouze malá zastávka s
plechovou boudou v úloze čekárny. Dále trať sestupuje do svého
- podle mého názoru - nejromantičtějšího úseku. Ale možná
jsem byl oslněn krásným podzimním dnem se záplavou barev... |
 |
Závěr údolí Čelivského potoka,
který se v těchto místech vlévá do potoka Hadovky. |
 |
Trať překonává Hadovku po tomto
kamenném mostě. Na druhé straně mostu jsou zbytky zařízení
pro čerpání vody parními lokomotivami (lze nalézt na oficiálních
stránkách Pňovanky). 16.10.1947 zde došlo k nehodě, kdy osobní
motorový vlak najel do stojícího nákladního vlaku, který zde zřejmě
dobíral vodu. |
 |
Kolem Hadovky pokračujeme dále směrem
k zastávce Strahov. |
 |
Kolem trati se otevírají scény s orgiemi
podzimních barev, pozadí tvoří scenerie skoro horská. |
 |
Za průlomem ve skalnatém hřebenu, po
cca 100m, |
 |
následuje zastávka Strahov, nicméně
ke stejnojmenné obci je to asi 2 km do kopce. |
 |
Trať se narovnává, končí poměrně
strmé klesání a krajina se otevírá směrem k Cebivi. |
 |
Nákladiště a zastávka Cebiv - výhodou
je že leží přímo v obci. |
|
Zde jsem své putování neočekávaně
skončil. Počítám, že se sem opět někdy vrátím, protože
nejenom viadukt přes Mži, ale též Úterský potok, zřícenina
Falkenštejna a řada jiných turistických pozoruhodností mě
doopravdy láká. |