Georges Mélies
1861-1938
období do roku 1899
|
Georges Mélies se narodil v dobře
situované rodině. Jeho otci patřila prosperující továrna na obuv.
Od malička rád kreslil a chtěl též studovat na akademii výtvarných umění.
Otec mu to ale nedovolil a přinutil ho pracovat ve své továrně. Zde získal
řemeslnou zručnost a zkušenosti mechanika. Při praxi v Anglii navštěvuje
představení slavného eskamotéra Maskelneho a sám se pokouší o podobné kousky.
V roce 1885 se žení. O rok později řídí se svými bratry továrnu,
aby v roce 1888 přenechal svůj podíl na továrně bratrovi. Za získané
peníze kupuje divadlo Roberta Houdina, slavného eskamotéra, které pod jeho
vedením opět prosperuje.
|
1896 28. prosince 1895 je Mélies přítomen prvnímu promítání bratří Lumierů v Indickém salóně Grand Café v Paříži. Ihned po představení se marně pokouší odkoupit jejich kinematograf. Ale již v únoru 1896 Mélies objednává bioskop z Londýna od Wiliama Paula, pak si nechá sestrojit kameru a v polovině roku natáči v zahradě Montreuil-sous-Bois nedaleko Paříže svůj první film Partie karet. |
|
1896 Filmy, které původně Mélies natáčí, silně připomínají tvorbu bratří Lumierů. Vyjímku tvoří několik eskamotérských čísel, z nichž je nejznámější Zmizení dámy. Film napodobuje scénický trik, jehož autorem je iluzionista Buatier de Kolta. Přerušení záběru umožní dámě vystoupit ze zorného pole přístroje, zmizet, aniž by bylo třeba, jako na divadle, použít propadel, nebo jiné mašinérie. (foto divadelního plakátu) |
|
1898 V roce 1897 se jeho tvorba již odlišuje od Lumierových žánrových obrázků. Natáčí fantastické Mefistofelův kabinet (1897), Hypnotizér (1897). V roce 1898 Mélies náhodou objevuje stop-trik čili nahrazení, kdy se kamera na chvíli zastaví a před ní dojde k záměně osoby nebo její přemaskování. Tento trik se objevuje ve snímku Faust a Markétka. Nové objevné trikové postupy jsou realizovány ve scénkách Prokletá jeskyně (1898), Muž-hlava (1898) a v jiných. |
|
1898 V roce 1897 začíná Mélies točit rekonstruované aktuality, nejprve z řecko-turecké války, později i jiné. Americko-španělskému konfliktu věnoval Mélies čtyři filmy, např. Výbuch křižníku Maine v rejdě havanského přístavu či Prohlídka křižníku Maine. |
|
1897 Mélies se nevyhýbá ani erotickým motivům. V tomto filmu ukazuje nahé ženské tělo. Ve filmu vystupují Jehanne d'Alcy a Jeanne Bradyová |
V roce 1897 je postavena v Montreuil sedmnáct metrů dlouhá a sedm metrů široká hala. Vzniká tak první filmové studio. |
předchozí |
|