Síťový magnetofon Tesla Sonet Duo Bateriový elektronkový přijímač Tesla Minor Bateriové jednolampovky z let 60tých, modely a výrobky Anodové baterie, domácí výroba Tranzistorové přijímače na sluchátka z 60tých let, krystalka, modely a výrobky, Galenit a výroba ****** Jiné zajímavé stránky: |
Magnetofon Tesla Start.První přenosný a tranzistorový magnetofon československé TESLY Liberec.
Magnetofon se vyráběl v létech šedesátých. Kufříkový tvar, napájení z vestavěných baterií, možnost připojení síťového zdroje a automobilové zásuvky 12 Voltu. Funkce "Posuv pásku rychle vzad", "Přehrávání", "Stop", "Nahrávání". Záznam dvoustopý, 2x 30 minut. Posuv pásku 4,75. Váha 3,5 KG. Skříň magnetofonu je vyrobena z tvrdého papíru a polepena barevnou koženkou. Použití magnetofonu je všestranné, v přírodě, na chatě, doma a v autě. Magnetofon umožňuje záznam z mikrofonu, z rozhlasového přijímače, z jiného magnetofonu a z gramofonu. V dnešní době i z CD přehrávače. K přístroji lze připojit vnější i kvalitnější reproduktor, nebo externí zesilovač s kvalitní reproduktorovou soustavou. Napájení je možné z vložených 6ti monočlánků, nebo akumulátorů (doba provozu cca 12 hodin), ze síťového externího zdroje 12V a nebo z automobilové 12 V baterie. Je-li přístroj správně seřízen, umožňuje uspokojivou i hudební reprodukci. Porovnání magnetofonu Tesla Start s budíkem Junghans *** Knížka "Tranzistorové magnetofony" z roku 1963 od Jaroslava Myslivce V obsahu knížky je udáno několik typů přenosných tranzistorových magnetofonů ze zahraničí, včetně našeho československého Tesla Start
Celkové uspořádání mechaniky magnetofonu Tesla Start ***
Po odejmutí spodního víka magnetofonu vidíme prostor pro napájecí baterie, desku tištěných spojů zesilovače. ***
Mechanika magnetofonu se skládá ze setrvačníku, řemínkového převodu a bateriového motorku. ***
Pásková dráha je velmi jednoduchá. Z leva je natáčecí mazací hlava, která je ovládaná z hlavního rotačního knoflíku lankem, následuje kombinovaná hlava, pohonný hřídel pásku včetně přítlačné kladky. U prostřed je pohotovostní tlačítko "STOP". ***
Nejchoulostivější součástkou mechaniky magnetofonu je pohonný motorek. Koncepce motoru je komutátorová. Sběrače komutátoru mají krátkou životnost. Při opotřebení těchto sběračů je nutné vyměnit celý motorek. *** Vidíme obrázek opotřebených sběračů a vyrobených nových.
Uhlíky jsou stříbro-uhlíkové. Je možno je tedy jistou technologií připájet k držáčkům sběrače. *** Další složkou motorku je odstředivý spínací regulátor otáček.
Tento regulátor je nasazen na leštěné hřídeli motorku. Z leva je vidět spínací odstředivý kontakt regulátoru, který je osazen příslušným závažíčkem. Tento regulátor je v magnetofonu zapojen přes regulační tranzistor. *** Samotný motor je magneto-dynamický. Na leštěné hřídeli rotoru je nalisován celek, který se skládá z vlastního vinutí rotoru, zalité v epoxidové pryskyřici. Rotor je nasazen na magnetickém prstenci, kde v externí magnetické mezeře se otáčí.
*** Magnetofony se vyráběly v různých líbivých pastelových barvách
Magnetofon byl v aktuelní době oblíben. Díky jeho poruchovosti byl často odložen, nepoužíván a v dnešní době tvoří sbírkový předmět. ***
|