Úvodní stránka

Síťový magnetofon Tesla Sonet Duo

Bateriový elektronkový přijímač Tesla Minor

Bateriové jednolampovky z let 60tých, modely a výrobky

Anodové baterie, domácí výroba

Tranzistorové přijímače na sluchátka z 60tých let, krystalka, modely a výrobky, Galenit a výroba

******

Jiné zajímavé stránky:

Miloš Zajíc; Elektronické stavebnice a moduly.

jarda.kucera@quick.cz

Magnetofon Tesla Start.

První přenosný a tranzistorový magnetofon československé TESLY Liberec.

Československý magnetofon Tesla Start

Magnetofon se vyráběl v létech šedesátých. Kufříkový tvar, napájení z vestavěných baterií, možnost připojení síťového zdroje a automobilové zásuvky 12 Voltu. Funkce "Posuv pásku rychle vzad", "Přehrávání", "Stop", "Nahrávání". Záznam dvoustopý, 2x 30 minut. Posuv pásku 4,75. Váha 3,5 KG.

Skříň magnetofonu je vyrobena z tvrdého papíru a polepena barevnou koženkou.

Použití magnetofonu je všestranné, v přírodě, na chatě, doma a v autě.

Magnetofon umožňuje záznam z mikrofonu, z rozhlasového přijímače, z jiného magnetofonu a z gramofonu. V dnešní době i z CD přehrávače.

K přístroji lze připojit vnější i kvalitnější reproduktor, nebo externí zesilovač s kvalitní reproduktorovou soustavou.

Napájení je možné z vložených 6ti monočlánků, nebo akumulátorů (doba provozu cca 12 hodin), ze síťového externího zdroje 12V a nebo z automobilové 12 V baterie.

Je-li přístroj správně seřízen, umožňuje uspokojivou i hudební reprodukci.

Magnetofon Tesla Start s porovnáním budíka

Porovnání magnetofonu Tesla Start s budíkem Junghans

***

Knížka "Tranzistorové magnetofony" z roku 1963

Knížka "Tranzistorové magnetofony" z roku 1963 od Jaroslava Myslivce

V obsahu knížky je udáno několik typů přenosných tranzistorových magnetofonů ze zahraničí, včetně našeho československého Tesla Start

Náhled do knížky "Tranzistorové magnetofony" z roku 1963

Celkové uspořádání mechaniky magnetofonu Tesla Start

Celkové uspořádání mechaniky magnetofonu Tesla Start

***

Vni pohled magnetofonu Start.

Po odejmutí spodního víka magnetofonu vidíme prostor pro napájecí baterie, desku tištěných spojů zesilovače.

***

Mechanika magnetofonu Start.

Mechanika magnetofonu se skládá ze setrvačníku, řemínkového převodu a bateriového motorku.

***

Pásková dráha magnetofonu Start.

Pásková dráha je velmi jednoduchá. Z leva je natáčecí mazací hlava, která je ovládaná z hlavního rotačního knoflíku lankem, následuje kombinovaná hlava, pohonný hřídel pásku včetně přítlačné kladky. U prostřed je pohotovostní tlačítko "STOP".

***

Motorek magnetofonu Start.

Nejchoulostivější součástkou mechaniky magnetofonu je pohonný motorek. Koncepce motoru je komutátorová. Sběrače komutátoru mají krátkou životnost. Při opotřebení těchto sběračů je nutné vyměnit celý motorek.

***

Vidíme obrázek opotřebených sběračů a vyrobených nových.

Sběrače motorku Start.

Uhlíky jsou stříbro-uhlíkové. Je možno je tedy jistou technologií připájet k držáčkům sběrače.

***

Další složkou motorku je odstředivý spínací regulátor otáček.

Odstředivý regulátor motorku Start.

Tento regulátor je nasazen na leštěné hřídeli motorku. Z leva je vidět spínací odstředivý kontakt regulátoru, který je osazen příslušným závažíčkem. Tento regulátor je v magnetofonu zapojen přes regulační tranzistor.

***

Samotný motor je magneto-dynamický. Na leštěné hřídeli rotoru je nalisován celek, který se skládá z vlastního vinutí rotoru, zalité v epoxidové pryskyřici. Rotor je nasazen na magnetickém prstenci, kde v externí magnetické mezeře se otáčí.

Rotor bateriového dynamického motorku. Vinutí je samonosné v epoxidové pryskyřici.

***

Magnetofony se vyráběly v různých líbivých pastelových barvách

Magnetofony se vyráběly v různých pastelových barvách

Držím magn. Start.

Magnetofon byl v aktuelní době oblíben. Díky jeho poruchovosti byl často odložen, nepoužíván a v dnešní době tvoří sbírkový předmět.

***

Úvodní stránka