
Magnetofon Tesla Start.
První přenosný a tranzistorový magnetofon československé TESLY Liberec.

Magnetofon se vyráběl v létech šedesátých. Kufříkový tvar, napájení
z vestavěných baterií, možnost připojení síťového zdroje a automobilové
zásuvky 12 Voltu. Funkce "Posuv pásku rychle vzad", "Přehrávání", "Stop",
"Nahrávání". Záznam dvoustopý, 2x 30 minut. Posuv pásku 4,75. Váha 3,5 KG.
Skříň magnetofonu je vyrobena z tvrdého papíru a polepena
barevnou koženkou.
Použití magnetofonu je všestranné, v přírodě, na chatě,
doma a v autě.
Magnetofon umožňuje záznam z mikrofonu, z rozhlasového
přijímače, z jiného magnetofonu a z gramofonu. V dnešní době i z CD
přehrávače.
K přístroji lze připojit vnější i kvalitnější reproduktor,
nebo externí zesilovač s kvalitní reproduktorovou soustavou.
Napájení je možné z vložených 6ti monočlánků, nebo
akumulátorů (doba provozu cca 12 hodin), ze síťového externího zdroje 12V a
nebo z automobilové 12 V baterie.
Je-li přístroj správně seřízen, umožňuje uspokojivou i
hudební reprodukci.

Porovnání magnetofonu Tesla Start s budíkem Junghans
***

Knížka "Tranzistorové magnetofony" z roku 1963 od Jaroslava Myslivce
V obsahu knížky je udáno několik typů přenosných tranzistorových magnetofonů
ze zahraničí, včetně našeho československého Tesla Start


Celkové uspořádání mechaniky magnetofonu Tesla Start
***

Po odejmutí spodního víka magnetofonu vidíme prostor pro napájecí
baterie, desku tištěných spojů zesilovače.
***

Mechanika magnetofonu se skládá ze setrvačníku, řemínkového převodu a
bateriového motorku.
***

Pásková dráha je velmi jednoduchá. Z leva je
natáčecí mazací hlava, která
je ovládaná z hlavního rotačního knoflíku lankem, následuje kombinovaná
hlava, pohonný hřídel pásku včetně přítlačné kladky. U prostřed je
pohotovostní tlačítko "STOP".
***

Nejchoulostivější součástkou mechaniky magnetofonu je pohonný motorek. Koncepce motoru
je komutátorová. Sběrače komutátoru
mají krátkou životnost. Při opotřebení těchto sběračů je nutné vyměnit
celý motorek.
***
Vidíme obrázek opotřebených sběračů a vyrobených nových.

Uhlíky jsou stříbro-uhlíkové. Je možno je tedy jistou technologií
připájet k držáčkům sběrače.
***
Další složkou motorku je odstředivý spínací regulátor otáček.

Tento regulátor je nasazen na leštěné hřídeli motorku. Z leva je vidět
spínací odstředivý kontakt regulátoru, který je osazen příslušným
závažíčkem. Tento regulátor je v magnetofonu zapojen přes regulační
tranzistor.
***
Samotný motor je magneto-dynamický. Na leštěné
hřídeli rotoru je nalisován celek, který se skládá z vlastního vinutí
rotoru, zalité v epoxidové pryskyřici. Rotor je nasazen na magnetickém
prstenci, kde v externí magnetické mezeře se otáčí.

***
Magnetofony se vyráběly v různých líbivých pastelových barvách


Magnetofon byl v aktuelní době oblíben. Díky jeho poruchovosti byl často
odložen, nepoužíván a v dnešní době tvoří sbírkový předmět.
*** Úvodní stránka
|