Historie a vývoj fantasy literatury
Devatenácté století
Fantasy příběhy se
objevovaly odjakživa. Pohádky, mýty a legendy, Bible a lidová
tvorba - všechno toto obsahuje to, o čem je fantasy žánr.
Fantasy žánr, tak jak jej vidíme dnes (tedy moderní fantasy),
se počal formovat v druhé polovině 19. století. Prvním
průkopníkem moderní fantasy se stal George MacDonald. V
roce 1858 napsal fantastický příběh s názvem Phantastes,
A Faerie Romance for Men and Women.
MacDonald se znal
s dalším z nejvýznamějších zakladatelů fantasy žánru.
Tím byl William Morris (1834-1896), který se původně chtěl
stát knězem, ale změnil své plány po návštěvě Francie,
kde se začal zajímat o umění. Je znám především jako
skladatel, ale od svých školních let se zajímal o literaturu
a poezii. Jeho první novelou byl The House of the Wolfings
(1889). Toto dílo ještě nebylo zcela ve stylu moderního fantasy
žánru, ale hned následující novelaThe Story of the
Glittering Plain, or The Land of the Living Men (1890) tomuto
žánru odpovídá. Stěžejním dílem je pak The Well at the
Worlds End (1896), kterážto novela je se svými
vice než 1000 stranami nejdelším fantasy dílem před
Tolkienovým Pánem prstenů. Příběh se odehrává ve světě
velmi podobnému severozápadní Anglii ve středověku. V tomto
díle je již klasický rys moderní fantasy - magie.
Dalším vlivným fantasy
autorem 19. století je Henry Rider Haggard (1858-1925).
Do povědomí pronikl svou třetí novelou King Solomon's
Mines (1885), po které následovala She: A history of
Adventure. Jeho příběhy jsou často o objevených
neznámých kulturách a lidech. Haggard v mnohém inspiroval
další spisovatele, mimojiné např. Edgara Burroughse (ten
napsal příběhy o Tarzanovi).
Počátek dvacáteho století
Na počátku 20. století se na
fantasy scéně objevilo více autorů. Jedním z nich byl také Lord Dunsany,
který za svůj život stihl mnoho, ale nejvíce je znám jako autor a hudební skladatel.
Napsal kolem sedmdesáti knih mnoha různých žánrů. Jeho největším příspěvkem v oblasti
fantasy jsou knihy o království Pegana. The Gods of Pegana (1905) a Time
and the Gods (1906). Pegana byla velmi komplexní a byla mezi prvními
vymyšlenými fantasy světy, které byly opravdu důkladně promýšleny. Dalším spisovatelem byl
James Branch Cabell (1879-1958), který psal mezi lety 1910 a 1930 ironickou fantasy.
Napsal několik románů, které patří do ságy nazvané The Biography of the life of Manuel.
Cabell přepsal historii USA, změnil také geografii a mytologii a psal o nebi,
pekle a magických královstvích. V roce 1919 přišla kniha, která ho proslavila :
Jurgen:A comedy of Justice. Kniha byla zakázána a proběhl kvůli ní i soud, protože byla
považována za příliš obscéní. Hlavní hrdina Jurgen si ve slabé chvilce přeje zbavit své ženy a jeho
přání je vyplněno zlým bohem zvaným Koshcei. Jurgen se pak vydává na rok dlouhou cestu, aby ji našel
a potkává na ní stvoření z mytologie a pohádek. Díky soudnímu sporu, který nakonec vyhrál, získal
Cabell pro své dílo spoustu reklamy.
V roce 1922 publikoval anglický autor Eric Rucker Eddison (1882-1945) román
s názvem The Worm Ouroboros. Byl to příběh muže Lessinghama, který byl přenesen
do jiného světa. Tam sleduje konflikt mezi dvěma národy. Konflikt je posléze vyřešen, ale
ti co původně bojovali, zjišťují, že jejich existence je zbytečná a žádají bohy, aby mohli
dál bojovat a celý příběh začíná znovu. Eddisonovým stěžejním dílem je trilogie
Zimiamvia. Ta obsahuje díly Mistress of Mistresses: A Vision of Zimiamvia (1935),
A Fish Dinner in Memison (1941) a The Mezentian Gate (1958 - nakonec nedokončeno).
Všechny díly byly nakonec vydány i s, do té doby, nepublikovánými materiály v
Zimiamvia: A Trilogy (1992).
The Inklings
Na začátku třicátých let se v Oxfordu zformoval velmi netradiční klub.
Všichni členové byli aspirující literární autoři. Spojoval je zájem o středověk, antiku, pohádky,
mýty a legendy. Říkali si The Inklings (pozn. : v překladu náznaky, tušení). Setkávali
se dvakrát týdně, jednou na oběd v Eagle and Child a podruhé v pokoji C.S. Lewise
v Magdalen College. Na těchto setkáních si četli své literární pokusy, recenzovali a kritizovali
se navzájem. Členové klubu se časem měnili. Opravdu skalními a nepostradatelnými členy byli
C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, Williams a Warren Lewis (bratr C.S. Lewise).
The Inklings byli nejvíce aktivní v době pobytu Charlese Williamse v Oxfordu. Ten do Oxfordu začal
působit v roce 1939. Po jeho smrti v roce 1945 setkání postupně ubývalo až v roce 1949 se klub
úplně rozpadl.
Mezi the Inklings byli těmi, kdo psali fantasy, Charles Williams, C.S. Lewis a J.R.R. Tolkien.
Charles Walter Stansby Williams (1886-1945) je nejméně známým, protože čtení jeho knih
je poněkud obtížnější. Psal ve stylu, kterému sám říkal "metafyzické thrillery".
Byla to fantasy, která se lišila od pojetí Lewisem nebo Tolkienem.
Jeho první fantasy knihou byl román War in Heaven (1930) a jeko mnoho jeho děl
je o boji lidí proti démonům. Williams byl velmi nábožensky založený a byl velmi ovlivněn
křesťanskými příběhy.
Clive Staples Lewis (1898-1963) se narodil 29. listopadu v Belfastu. Jeho rodiče se velmi
zajímali o literaturu a tak se Lewis přirozeně začal o svět knih také zajímat. V šesnácti letech
objevil fantasy, ke kterému se dostal přes pohádkové světy. Inspirovali jej díla Morrise,
MacDonalda a Haggarda. Po první světové válce šel na Oxford a v roce 1922 odpromoval.
Okamžitě se stal zaměstnancem univerzity a později profesorem angličtiny. Jeho první fantasy román
The Pilgrim's Regress: An Allegorical Apology for Christianity Reason and Romanticism (1933)
byl alegorií Lewisova vlastního způsobu vnímání víry. Jeho nejznámějšími romány pro dospělé je trilogie
Ransom : Out of the Silent Planet (1938), Perelandra (1943)
a That Hideous Strength: A Modern Fairy Tale for Grown-ups (1945). Lewisovy romány se proslavily
díky sedmi knihám o království Narnia : The Chronicles of Narnia, což byly zároveň jediné
jeho knihy pro děti. První kniha z této série The Lion, The Witch and the Wardrobe (1950)
je o tom, jak je několik dětí posláno během druhé světové války na venkov ke strýci. Jeho dům je
velmi velký a když děti hrají na schovávanou, objeví ve skříni cestu do království Narnia. Narnia
je vymyšlený svět, kde zvířata mohou mluvit, a kde země trpí nekonečnou zimou, způsobovanou zlou
Bílou královnou.
mýtus - je něco, v co chcete věřit, ale co doopravdy není, nebo něco, v co jste věřili, ale
ukázalo se že to není opravdové a pravdivé. Všechny kultury mají své mýty, ale těmi, kteří
nejvíce ovlivnili fantasy jsou zvláště Řekové, Keltové, severské národy a dále Číňané, Arabové,
a Japonci. Mýty jsou pro mnoho fantasy autorů největším zdrojem inspirace.
legenda - je událost nebo přiběh, který přerostl do rozměrů mýtů. Legendy jsou silně provázány
s folklórem a často mají rysy heroic fantasy. Klasickým příkladem může být Robin Hood.
heroic fantasy - je to, pod čím si lidé nejčastějí představují fantasy žánr, i když je jen
jeho částí. Hlavní osou heroic fantasy je vždy porazit zlo v libovolné jeho podobě. Už na začátku
je čtenáři jasné, kdo je dobrý a kdo zlý a příběh popisuje své hrdiny a samotný boj proti zlu.
vymyšlené světy - koncepci umisťování fantasy příběhů přivedl k dokonalosti, která může být
těžko překonána, J.R.R. Tolkien. Fantasy příběhy, které autoři popisují, se jednoduše odehrávají
v jiných světech než v našem. Jednotliví autoři si pak rozpracovávají svůj svět do takových
podrobností, jak uznají za potřebné pro děj své knihy. Vymyšlené světy samozřejmě mají svá pravidla
a zákonitosti, kterými se řídí hrdinové, kteří v něm žijí. Promyšlenost těchto světů bývá
často obrovská a velmi komplexní. Klasickým rysem a velkým důvodem pro umístění příběhu do vymyšleného
světa bývá magie.