LOGO Psychologies
Úvod Knihy Příspěvky Léky Pošta Úvod


Hromadné chování, masové psychické jevy a procesy

 

 

Zatím co naše staré názory se neustále mění a staré opory společnosti se postupně rozpadávají, moc mas je jedinou silou, kterou nic neohrožuje a jejíž význam neustále vzrůstá. Dvacáté století můžeme opravdu označit, tak jak to Le Bon ve své knize Psychologie davu předpokládal, a to věkem davů.
Ještě neuplynuly ani dvě století od té doby, kdy tradiční politika států a soupeřství panovníků byly hlavními faktory historického dění. Mínění davů nemělo zpravidla žádného významu. Tradice politické, osobní snahy vládců a jejich soupeřství znamenají dnes málo. Hlas davů nabyl převahy. Ten diktuje panovníkům, jak se mají chovat. Duše davů a nikoliv již rozhodnutí vládců určují osudy národů.

Abychom pochopili uvažování davů, uvedeme si příklad, jak by dav reagoval v následující situaci. Chce-li např. zákonodárce stanovit novou daň, má snad volit tu, která by byla teoreticky nejspravedlivější? V žádném případě. Ta nejméně spravedlivá daň může být prakticky pro davy nejlepší, je-li nejméně nápadná a na pohled nejméně těžká. Proto sebetíživější daň nepřímá bude davem přijata vždy, poněvadž se odvádí denně ve zlomcích haléře z předmětů spotřeby, nepřekáží nikomu v jeho zvycích a působí na něj malým dojmem. Nahraďte ji daní, úměrnou mzdě nebo jiným příjmům, která by se odváděla najednou, a vzbudí jednohlasný protest, i kdyby byla třeba desetkrát lehčí. Vezměme si, že by každý občan platil daně tak, jako podnikatelské firmy na konci roku (navíc samotní podnikatelé mají tu možnost, převážnou část této sumy odepsat si jakožto nové investice). Místo denně splácených neviditelných haléřů přišla by celková částka, která je skutečně poměrně vysoká a tím vyvolá veliký dojem. Ušla by pozornosti jen tehdy, kdyby si ji někdo ukládal stranou po haléřích; tento ekonomický postup předpokládá však jistou dávku prozíravosti, které jsou davy neschopny.
Uvedený příklad osvětluje naráz davovou mentalitu. Ta také neunikla mnohým psychologům, úspěšným vůdcům; ale zákonodárci, neznalí duše davů, ji nemohou pochopit. Dosud nebyli zkušeností dostatečně poučeni, že lidi nelze nikdy vést předpisy čistého rozumu.

V běžném smyslu znamená slovo dav shromáždění jakýchkoliv jedinců bez ohledu na jejich národnost, povolání nebo pohlaví a bez ohledu na náhodu, která je svedla dohromady.
Z psychologického hlediska nabývá však slovo dav zcela jiného významu. Za jistých daných okolností - ale jenom v nich - má shromáždění lidí nové vlastnosti, které se značně liší od vlastností jedinců, kteří je skládají. Vědomá osobnost tu mizí a city i myšlenky všech jednotek jsou zaměřeny týmž směrem. Tvoří se kolektivní duše beze vší pochybnosti přechodná, která však má velmi určité vlastnosti. Z pouhého seskupení se stalo to, říkáme dav organizovaný, nebo chcete-li, dav psychologický. Ten pak tvoří jedinou bytost a je podroben zákonu duševní jednoty davů.

Charakteristické známky davu jsou následovné:
Ztráta uvědomělé osobnosti, zaměření citů a myšlenek týmž směrem. Logické uvažování a inteligence davu klesá na úroveň primitivního jedince, zatímco tendence a schopnost k uskutečňování činů je obrovská. Nejnápadnější jev, kterým se projevuje psychologický dav, je tento: ať jsou jedinci, ze kterých se skládá, jacíkoliv, ať jejich způsob života, jejich zaměstnání, jejich povahy nebo inteligence se jakkoliv shodují nebo liší, nabývají prostě tím faktem, že jsou přetvořeni v dav, jakousi kolektivní duši. Tato duše způsobuje, že cítí, myslí a jednají naprosto odlišně než by každý z nich cítil, myslil a jednal, kdyby byl sám. Nedochází k pouhému sčítání prvků, ale k jejich kombinaci a utvoření nových vlastností.

Kdyby se individualita v davu omezila na sloučení svých obyčejných vlastností, vznikl by prostě průměr, nikoli však vytvoření nových vlastností. Jak tedy vznikají nové vlastnosti?
Vznik zvláštních vlastností davů určují různé příčiny.
První příčinou je, že jedinec nabývá v davu již pouhou skutečností, že je součástí většího počtu lidí, pocit nepřekonatelné moci, která mu dovoluje povolit pudům, jež by osamocen nezbytně potlačil. Jelikož je dav anonymní, a proto nezodpovědný, ustoupí jedinec těmto instinktům tím spíše, že mizí úplně pocit zodpovědnosti, který ho jinak vždy zdržuje či svazuje.
Druhou příčinou je duševní nákaza, jež rovněž podmiňuje u davů projev zvláštních vlastností a určuje zároveň i jejich směr. Nákaza je snadno zjistitelný, ale dosud nevysvětlitelný jev, který lze přičíst k jevům povahy hypnotické, kterou budeme studovat dále. Le Bon tvrdí, že v davu je každý čin a cit nakažlivý, a to do té míry, že jedinec velmi často obětuje svůj osobní zájem zájmu kolektivnímu. Je to vlastnost, která je přímo protichůdná jeho přirozené povaze a člověk je jí schopen výhradně jako součást davu.
Je ovšem opravdu altruismus tak nepřirozený? Podíváme-li se na tuto otázku z pohledu dnešní sociobiologie, můžeme dospět v mnoha případech k právě opačnému výsledku. Nesmíme zapomínat, že každému jedinci, třebaže si to nemusí uvědomovat, jde v životě převážně o blaho svého budoucího potomstva. Jaký je zájem kolektivu při davových demonstracích, pučích či revolucích? Především změna dosavadní situace. A to každým jedincem, jež je součástí davu, je tato změna předpokládána jako změna k lepšímu, i když může dokončení této změny trvat roky či desetiletí. Stejně tak jako u listopadové revoluce v našem státě v roce 1989. Vypořádání se se starým režimem a napravení veškerých jejích škod napáchaných za více než čtyřicet let nám zabere roky a možná i desetiletí. Tím všichni lidé, kteří se podíleli na této revoluci, podíleli se také, třebaže nepřímo, na svých osobních zájmech, a to na lepší budoucnosti pro své děti a další generace.
Třetí příčina je zdaleka nejdůležitější, poněvadž podmiňuje v davovém jedinci zvláštní vlastnosti, naprosto odporující vlastnostem osamoceného jedince. Tím je sugestibilita, jejímž následkem je ostatně i výše uvedená nákaza.
Pečlivá pozorování svědčí o tom, že jedinec, který je nějakou dobu uprostřed jednajícího davu, je brzo přiveden - působením proudění, které z davu vychází nebo z jakékoliv jiné nám neznámé příčiny - do zvláštního stavu. Le Bon tento stav přirovnává stavu, který je podoben onomu, do něhož se dostane hypnotizovaný v rukou hypnotizéra. "Jelikož život mozku je u hypnotizovaného paralyzován, stává se tento otrokem všech svých nevědomých činností, které hypnotizér ovládá podle své libosti. Vědomá osobnost zmizela a vůle a úsudek jsou ztraceny. City a myšlenky jsou zaměřeny směrem, určeným hypnotizérem."
Jistě je toto dobré přirovnání, díky kterému si můžeme do určité míry objasnit působení davu na jedince. Ovšem tak úplně s tím souhlasit nemohu. Jak dnes víme, při hypnóze hypnotizovaný člověk nikdy neudělá to, co by se mu za normálních okolností bytostně příčilo. Například nikdy na rozkaz hypnotizéra neskočí z okna, ani nezabije jiného člověka - samozřejmě pokud se nejedná o vraha, kterému něco takového přijde vcelku normální a běžné. Bereme-li v potaz skutečnost, že ovlivnitelnost hypnotizovaného člověka má určité limity, které nelze překročit, dovolil bych si totéž tvrdit i o ovlivnitelnosti jedince davem.

Jak jsme již řekli při studiu základních vlastností davu, je dav veden téměř výhradně nevědomím. Jím uskutečněná jednání mohou být dokonalá co do svého provedení, ale poněvadž nejsou řízena vědomě, jedná zde jedinec podle nahodilého podráždění. Dav je hříčkou všech vnějších podnětů, odráží jejich stálé obměny a proto je otrokem popudů, které přijímá. Na osamoceného jedince mohou působit stejné podněty jako na člověka v davu, ale nepovolí jim, říká-li rozum, že je nevhodné jim ustupovat.

Dav však není jen popudlivý a proměnlivý. Právě tak jako divoch nesnese, aby se něco postavilo mezi jeho přání a vyplnění této žádosti. Snáší to tím hůře, čím více mu množství dává pocit neodolatelné moci. Osamocený jedinec dobře ví, že nedokáže sám zapálit komplex budov nebo vyplenit skladiště, pokušení provést takové činy ho sotva napadne. Tvoří-li však součást davu, může nabýt i tak silného pocitu moci, vyplývající z množství, že podlehne prvnímu podnětu k vraždění a loupení. Nečekaná překážka bude zuřivě odstraněna.

Cestou sugesce a nákazy bývá často tak zvaný zázrak spatřený zprvu jen jedním člověkem, přijat ihned všemi. Takový je průběh těchto, v dějinách tak často se vyskytujících hromadných halucinací, které mají na první pohled všechny klasické známky pravosti, protože jde o jevy potvrzované tisíci lidmi. Této zásadě neodporuje duševní kvalita jedinců, kteří dav tvoří. Tato kvalita je bezvýznamná. Nevzdělanec i vědec se stávají stejně neschopnými pozorování, jakmile jsou v davu.

Následující příklad patří k nejlepším, poněvadž jde o hromadný přelud řádící v davu, ve kterém byli jedinci všech druhů, nejprostší i nejvzdělanější. Vypravuje ho námořní důstojník Julien Félix ve své knize o mořských proudech.
Fregata La Belle-Poule kroužila po moři, aby vyhledala korvetu Le Berceau, od které byla odtržena prudkou bouří. Byl jasný, slunečný den. Náhle stráž hlásí plavidlo bez stožárů. Mužstvo se zadívá určeným směrem a skutečně všichni, plavčíci i důstojníci, vidí zřetelně vor přetížený lidmi a vlečený čluny, na kterých vlají tísňové signály. Admirál Desfossés rozkázal spustit člun, aby spěchal ztroskotaným na pomoc. Blížící se plavčíci i důstojníci, kteří do něho vstoupili, "viděli zmítající se zástup lidí spínajících ruce a slyšeli tlumený a zmatený šum velkého množství hlasů". Když však člun dorazil k domnělému voru, spatřili pouze několik větví, pokrytých listím a urvaných ze sousedního pobřeží. Před tak hmatatelným důkazem ovšem přelud zmizel.
Na tomto případě jasně vidíme mechanismus kolektivního přeludu tak, jak jsme ho právě vyložili. Na jedné straně byl dav v pozorném očekávání, na druhé straně sugesce, způsobená stráží, hlásící ztroskotanou loď na moři, sugesce, která cestou nákazy byla přijata všemi přítomnými plavčíky i důstojníky.
Dalším příkladem, jež Le Bon uvádí ve své knize, je novinová zpráva o dvou utopených děvčátkách vytažených ze Seiny. Tyto děti byly nejprve zcela určitě poznány asi tuctem svědků, všechna jejich tvrzení byla tak shodná, že vyšetřující soudce neměl nejmenších pochybností. Dal tedy vystavit úmrtní listy. Ale zrovna, když se mělo přikročit k pohřbu, vyšlo náhodou najevo, že obě domnělé oběti jsou spokojeně živy a že se jen velmi málo podobají utopeným děvčátkům. Opět tvrzení prvního svědka, který se stal obětí mylné představy, stačilo k ovlivnění všech ostatních.
Takovýchto a jím podobných příkladů bychom mohli uvést spoustu, nicméně pojďme dál. Hromadná pozorování davem jsou ze všech nejklamnějších a zpravidla prostě představují iluze jednotlivce, který pak cestou nákazy působil na ostatní. Nespočetná řada faktů dokazuje, že k svědectvím davů je třeba mít naprostou nedůvěru. Logika zařazuje souhlasná svědectví četných svědků do kategorie nejpřesvědčivějších důkazů, kterých se můžeme dovolávat, chceme-li přesně rekonstruovat nějakou událost. Ale to, co známe z psychologie davů, nám ukazuje, jak se v tomto směru mýlí. Nejpochybnější jsou beze sporu ty události, jež byly pozorovány největším počtem lidí: říci, že nějaká událost byla souhlasně zjištěna tisícem svědků, znamená, že skutečnost se podstatně liší od podané zprávy.

Ať jsou city projevované davem dobré nebo zlé, mají vždycky dvě vlastnosti: jsou velmi jednoduché a velmi přehnané. I v tomto směru jako v tolika jiných, blíží se jedinec v davu bytostem primitivním. Neschopen odstupňování vidí věci jenom v hrubých rysech a nezná mezistupně. Přehánění citů v davu je zesíleno tím, že projevovaný cit se pomocí sugesce a nákazy velmi rychle šíří a tak zjevný souhlas, se kterým se setkává, velmi stupňuje jeho sílu. Prudkost citů u davů, hlavně u davů různorodých je ještě zvyšována tím, že nemají pocit odpovědnosti. Vědomí naprosté beztrestnosti - a to tím silnější, čím je dav početnější - a vědomí značné okamžité moci, způsobené množstvím, dovolují skupině city a činy, jež jsou nepředstavitelné u osamoceného jedince.

Nelze prohlásit za všeobecně platné pravidlo, že rozumové úvahy nemají na davy žádný vliv. Avšak argumenty, kterých užívají a které na ně působí, jsou z logického hlediska podřadného druhu. Charakteristickou známkou davové logiky jsou jednak asociace věcí sobě nepodobných, které mají k sobě jen zdánlivé vztahy, jednak bezprostřední zevšeobecňování výjimečných případů. Právě asociace tohoto druhu jsou vždy davům předkládány řečníky, kteří s nimi umějí zacházet. Jen takové asociace mohou ovlivnit davy. Řetězec přísně rozumových úvah by byl davům naprosto nepochopitelný, a proto můžeme říci, že neuvažují nebo uvažují chybně a že na ně úvaha nemá vliv. Při četbě některých proslovů užasneme, že přes to, že byly tak slabé, měly tak ohromný vliv na posluchače; při tom ovšem zapomínáme, že byly sestaveny pro uchvácení davů a ne jako četba pro filozofy.

Le Bon uvádí, že všechny formy davových přesvědčení mají náboženský charakter. Náboženskými nejsme jen tehdy, uctíváme-li nějakého boha, ale i tehdy, když dáváme všechny síly svého ducha, veškerou oddanost své vůle a všechen žár fanatismu do služeb nějaké věci nebo bytosti, která se stává cílem a vůdcem našich myšlenek a činů.
Právě u davů se tento náboženský cit velmi projevuje, má velmi prosté charakteristické znaky: zbožňování domněle vyšší bytosti, bázeň před mocí, která se jí přisuzuje, slepé poslouchání jejich rozkazů, neschopnost rozebírat její dogmata, touhu šířit je a tendenci pokládat za nepřátele všechny, kdo ji neuznávají. Ať se takový cit vztahuje k neviditelnému bohu, ke kamenné modle, k hrdinovi nebo politické myšlence, zůstává vždy v podstatě náboženským.

Nyní se zamysleme, jakou úlohu hraje výchova a vzdělání na psychologii davů. Nejprve si přiblížíme jaká byla tato situace před sto lety.
"Učit se lekcím, znát z paměti gramatiku nebo učebnici, dobře opakovat a napodobit, to je," jak píše bývalý francouzský ministr školství Jules Simon, " podivné vychování, kde každá práce je opřena o víru v učitelovu neomylnost a končí tím, že nás oslabuje a činí bezmocnými." Le Bon navazuje, "tato výchova však představuje mnohem vážnější nebezpečí, neboť vštěpuje tomu, kdo ji přijal, prudkou nechuť k poměrům, z nichž se zrodil a neodolatelnou touhu z nich uniknout. Vytváří nám dnes v nižších sociálních vrstvách armádu proletářů, nespokojených se svým osudem a vždy připravených ke vzpouře, a ve vyšších vrstvách naši frivolní a zároveň skeptickou a lehkověrnou buržoazii s její přímo pověrečnou důvěrou v prozřetelnost státu, který však přesto ustavičně kritizuje, obviňujíc vždy vládu ze svých vlastních chyb, ač je sama neschopna bez zakročení autority cokoliv podniknout."
Autor dále vysvětluje situaci konkrétněji. Stát a jeho tehdejší způsob vzdělání "vyrábí" všechny tyto držitele diplomů, ale je schopen zaměstnat pouze malý počet těchto lidí. A protože počet vyvolených je omezený, je nutně ohromný počet nespokojených. Ti jsou pak ochotni ke všem revolucím, ať je kdokoliv jejich vůdcem a jakýkoliv jejich účel. Nabytí prakticky neupotřebitelných vědomostí je bezpečný prostředek, jak udělat z člověka revolucionáře. Le Bon pokládá tehdejší výchovu za nebezpečný prvek úpadku a tvrdí, že výchova, která místo aby mládež povznášela, ji snižuje a kazí.
Porovnáme-li situaci o sto let později, najdeme určité shody a přeměny zároveň. Opět jako příklad sáhnu po listopadové revoluci roku 1989. Vzpomeňme, kdo spustil tuto revoluci. Nejprve to byli studenti, poté se přidali učitelé, herci, umělci, posléze všichni ostatní. Zde vidíme onu shodu s Le Bonem, ovšem jak se změnil přístup školství, změnil se i způsob, jakým dnešní výchova působí na davy. Toto můžeme vypozorovat z projevů davu onoho 17. listopadu a následujícího týdne, kdy se dav pravidelně scházel na Václavském náměstí a Letenské pláni. Jako účastník mohu doložit přítomnost nálady a euforie přímo opačné násilí a bezohlednosti. Vezměme například, že jediná výloha nebyla rozbita, naopak panovala láskyplnost a ohleduplnost. Kdykoliv se někomu udělalo nevolno, okamžitě se tvořily koridory pro volný průjezd sanitních vozů, každý pomáhal každému a v této jednotě byla tak mocná síla. Závěrem k této myšlence mohu říci, že ani tuto variantu Le Bon nevylučoval, když tvrdil, že: "duši davů lze alespoň částečně zlepšit nebo zhoršit vzděláním a výchovou".

Moc slov je těsně spjata s představami, jež slova vyvolávají a je úplně nezávislá na jejich skutečném významu. Obyčejně jsou nejpůsobivější právě ta slova, jejichž smysl je nejméně vymezený. Takové jsou např. výrazy: demokracie, socialismus, rovnost, svoboda apod., jejichž smysl je tak nejasný, že k jeho přesnému vymezení by nestačily ani objemné knihy. A přece je jisto, že se k jejich krátkým slabikám pojí síla opravdu magická, jako kdyby obsahovaly rozřešení všech problémů. Shrnují v sobě různé druhy neuvědomělých tužeb a zároveň i naděje v jejich uskutečnění.
Při studiu určitého jazyka vidíme, že slova, z nichž se skládá, se mění během století dosti pomalu; co se však mění bez ustání jsou představy, jež vyvolávají, nebo smysl, který se jim přikládá. Naprosto přesný překlad z nějakého jazyka, zvláště jde-li o národy zaniklé, je nemožný.
Již od dob vzniku civilizací podléhaly davy vždy vlivu iluzí. Přes všechny své pokroky nemohla dosud filozofie poskytnout davům žádný ideál, který by je mohl okouzlit; poněvadž však potřebují iluze za každou cenu, obracejí se pudově, tak jako hmyz, jdoucí za světlem, k davovým řečníkům, kteří jim je poskytují. Hlavním faktorem ve vývoji národů nebyla nikdy pravda, nýbrž klam. Le Bon říká: "...je-li socialismus dnes tak mocný, je to proto, že představuje jedinou dosud žijící iluzi. Všecky vědecké důkazy nemohou zastavit jeho postup. Jeho největší síla spočívá v tom, že je hájen lidmi, kteří neznají skutečnou podstatu věcí, a proto se směle odvažují slibovat lidem štěstí. Sociální iluze dnes vládne nad troskami minulosti a patří jí budoucnost". Je až hrozivé, uvědomíme-li si, jakou měl autor pravdu. Iluze úžasného socialismu vládla jenom v našem státě téměř půl století. Davy nikdy nežízní po pravdě; odvracejí se od skutečností, které se jim nelíbí a zbožňují klam, když je oslňuje. Kdo v nich umí vzbudit iluze, ovládne je velmi snadno. Kdo se je snaží iluzí zbavit, stane se vždy jejich obětí.

Jde-li o to, uchvátit na okamžik dav a přimět ho k tomu, aby vykonal nějaký čin, je třeba působit naň rychlou sugescí. Nejúčinnější je zajisté jít sám příkladem. Dále je nutné, aby dav byl již jistými okolnostmi připraven, a aby ten, kdo chce dav strhnout, měl vlastnost, kterou můžeme nazvat prestiž. Vůdcové se především uchylují ke třem prostředkům: tvrzení, opakování a nákaza.
Čisté a prosté tvrzení bez zvažování a bez důkazů je jedním z nejjistějších prostředků, jde-li o to, aby se nějaká idea ujala v mysli davů. Čím je tvrzení stručnější, čím více je zbaveno jakýchkoliv důkazů a výkladů, tím větší má autoritu.
Tvrzení však nabývá skutečného vlivu jenom tehdy, je-li ustavičně opakováno, a to pokud možno týmiž slovy. Tvrzená věc se opakováním konečně ustálí v myslích do té míry, že je přijata za dokázanou pravdu.
Nákaza nevyžaduje současnou přítomnost jedinců na jednom místě. Může působit i na dálku pod vlivem jistých událostí, která zaměří mysli týmž směrem. Výsledkem nákazy je přijmutí téže myšlenky a napodobování chování ostatních.

Nabývají-li názory, programované tvrzením, opakováním a nákazou velké moci, je to proto, že nakonec získají sílu zvanou prestiž. Prestiž je ve skutečnosti jakási fascinace, kterou náš duch pociťuje před určitým jedincem, dílem nebo ideou. Tato fascinace ochromuje všechny naše kritické schopnosti a naplňuje naši duši úžasem a úctou. City, jež pak vyvolává, patří do téže třídy jako sugesce, které podléhá hypnotizovaný. Prestiž je nejmocnější hybnou silou každé vlády a vůdcové by bez ní nemohli nikdy vládnout.


literatura:
Le bon - Psychologie davu
Edward O. Wilson - O lidské přirozenosti
Jozef Výrost, Ivan Slaměník - Sociální psychologie