LOGO Psychologies
Úvod Knihy Příspěvky Léky Pošta Úvod


Obecná psychopatologie

 

Autor: Markéta Mašátová 

 

ZS 2001/2001
Obsah

1 ÚVOD DO PSYCHOPATOLOGIE 1
1.1 DOKUMENTACE 2
1.2 VYŠETŘENÍ 3
1.3 PSYCHOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ 5
1.4 PSYCHOLOGICKÉ TESTY 5
1.5 ROZDĚLENÍ KLIENTŮ 6
2 OSOBNOST A JEJÍ PORUCHY 7
2.1 TYPOLOGIE 7
2.2 PORUCHY OSOBNOSTI 8
2.3 PSYCHOPATICKÉ PORUCHY 9
3 EMOCE A INSTIKNTY 9
3.1 AFEKTY A JEJICH PORUCHY 10
3.2 NÁLADY A JEJICH PORUCHY 11
3.3 CITY A VYŠŠÍ CITY 12
3.4 PUDY A INSTINKTY 12
4 PORUCHY VĚDOMÍ 13
4.1 KVANTITATIVNÍ PORUCHY VĚDOMÍ 13
4.2 KVALITATIVNÍ PORUCHY VĚDOMÍ 13
4.2.1 OBLUZENÉ VĚDOMÍ 13
4.2.2 OBNUBILACE = MRÁKOTNÉ STAVY 14
5 SPÁNEK A JEHO PORUCHY, HYPNOZA 15
5.1 DYSSOMNIE 15
5.1.1 INSOMNIE 15
5.1.2 HYPERSOMNIE 15
5.1.3 PORUCHA RYTMU SPÁNEK - BDĚNÍ 16
5.2 PARASOMNIE 16
5.2.1 SOMNAMBULISMUS (NÁMĚSÍČNOST) 16
5.2.2 PAVOR NOCTURNUS (NOČNÍ DĚSY) 16
5.2.3 NOČNÍ MŮRY 16
5.3 NARKOLEPSIE 17
5.4 SYNDROM SPÁNKOVÉ APNOE 17
5.5 HYPNÓZA 17


6 PORUCHY VNÍMÁNÍ 18
6.1 PRAVÉ HALUCINACE 19
6.2 NEPRAVÉ HALUCINACE 20
6.3 PRAVÉ ILUZE 20
6.4 NEPRAVÉ ILUZE = PSEUDOILUZE 20
6.5 DALŠÍ PORUCHY SOUVISEJÍCÍ S VNÍMÁNÍM 20
7 PORUCHY MYŠLENÍ 21
7.1 KVANTITATIVNÍ PORUCHY 21
7.1.1 PORUCHY V RÁMCI TEMPA 21
7.1.2 PORUCHY ZAMĚŘENÍ MYŠLENÍ 21
7.2 KVALITATIVNÍ PORUCHY 22
7.2.1 MYŠLENKOVÝ ZÁRAZ 22
7.2.2 INKOHERENTNÍ MYŠLENÍ (ROZTŘ͊TĚNÉ) 22
7.2.3 BLUD 22
8 PAM̍ A INTELIGENCE 24
8.1 PAM̍ 24
8.1.1 KVANTITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI 25
8.1.2 KVALITATIVNÍ PORUCHY PAMĚTI 25
8.1.3 PROSEXIE - KONCENTRACE 26
8.2 INTELIGENCE 26
8.2.1 MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE IQ 27
8.3 VŮLE A JEJÍ PORUCHY 28
9 TERAPIE 29

1 ÚVOD DO PSYCHOPATOLOGIE


* Zákl. práce Ž získání anamnézy: nutnost porozumět stavu (co ho hlavně trápí), určit diagnózu (co je problém) a stanovit léčebný plán
Důležité je klientovo pohodlí - odstranit rušivé vlivy
- představit se, netykat
- snaha o maximální empatii a vnímavost Ž co nejméně psát - když už, zeptat se, zda mu to nevadí
- nevynášet hodnotící soudy
- sledovat nonverbální chování
- rozhovor by měl být aktivně řízený terapeutem
- užívat přiměřený jazyk (přizpůsobit se inteligenci, sociálnímu prostředí apod.)
- doba rozhovoru 15 - 90 minut (průměr je tak 45 -60 min.) Ž překročení 60 min. je patologie z terapeutovy strany!
- V rámci hovoru je dobré klást volné otázky: " Zkuste mi popsat, jak se při tom cítíte..." Ž zejména u neurotiků
- U některých diagnóz je to kontraproduktivní Ž psychóza, demence, pacienti s organickým syndromem Ž tady je třeba strukturovaný rozhovor
- Neklást sugestivní otázky
- Na závěr hovoru je důležité, aby se pacient vyjádřil k vývoji Ž jaký to bude mít vliv na budoucnost, poučit pacienty o rizicích jejich stavů
- Nenechat se zatáhnout do hovoru ve smyslu hodnotících soudů

* Otázka mlčenlivosti Ž terapeut nesmí říct nikomu nic. Je lepší mít od pacienta přímo podepsané, komu všemu může terapeut něco říct.
* Terapeut má oznamovací povinnost Ž pokud má přesvědčivé důkazy
* !! do telefonu nikdy nic neříkat!!

- U paranoidních a psychotických pacientů pozor na to, jak se jim sdělují informace
- U psychotických pacientů pozor na mobilní telefony (spojují s vesmírem Ž sledujeme vás!)
- U paranoiků neklást odpor, neodporovat jim, nepodporovat jejich blud
- U neurotických pacientů pozor - budou s terapeutem manipulovat, kamarádské tendence s terapeutem, často tendence somatizovat. Neurotici tvoří 1/3 veškerých ambulantních pacientů.
- Depresivní pacienti Ž nesnažit se je rozveselit, nebagatelizovat jejich problémy. V rámci terapie nutně zaznamenat rizika Ž zhoršení stavu. U těžkých depresí otázky na sebevražedné tendence (" Myslíte, že by se vám ulevilo, kdybyste tady nebyl?")
- Dementní pacienti (pacienti s organickým syndromem) - budou mí t nepříjemný pocit, když se jim nebudeme dostatečně věnovat (dívání se na hodinky, zívání) Ž aby pacient necítil nějaký tlak. Hovor by měl být strukturovaný - co chci zjistit, kratší doba rozhovoru. Měl by být plynulý, nepřeskakovat
- Maničtí pacienti - vymezit hovor, strukturalizovat hovor - tak 30 minut.

-
Pacienti agresivní - alkoholici, narkomani:
- Nikdy nesedět v uzamčené místnosti
- Vždycky sedět blíže ke dveřím
- Jistit se někým jiným - aby někdo věděl...
- Když se začnou projevovat známky agresivity, ukončit hovor a zmizet
- Pacienti psychotici zaútočí na ženu
- Mají děsnou sílu...
1.1 Dokumentace
chorobopis - souhrn všeho až do teď

dekurz - aktuální hospitalizace

součástí dekurzu je anamnéza Ž
- vyšetření přítomného stavu
- psychopatologický rozhovor
- diferenciální diagnóza
- diagnóza
- terapeutický plán

rodinná anamnéza Ž byl někdo s psychiatrickou diagnózou, bral léky, výskyt sebevražd, alkoholismus, toxikomanie
Ž rodiče, prarodičem, sourozenci
- vztahy v rodině: mezi rodiči, mezi sebou, k dotyčnému
- psychiatrická heredita (hereditární komponenta ) = bez zátěže

osobní anamnéza Ž infekce (borelioza), horečnaté stavy, epilepsie,.., psychomotorický vývoj dotyčného (kdy začal chodit, psát, číst), sexuální vývoj, partnerské vztahy, preference, vojenská služba, socializace - zařazení do kolektivu, kamarádi, vztah k autoritám. Co si o sobě dotyčný myslí (třeba jednou větou), spotřeba alkoholu - ptát se cíleně (kolik tvrdého, kolik vína, kolik piva Ž mnozí muži neberou pivo za alkohol), ženy mají tendenci bagatelizovat. Drogy, léky hypnotika. Sociální vztahy, pracovní zázemí, rodina, trestní minulost.

:( Furt mít profesionální výraz :)
1.2
Vyšetření

* Celkové vzezření (popis, jak vypadá- oblečení, úpravnost, zápach atp.)

* Přístup k rozhovoru Ž jak klient reaguje na otázky (klidně, podrážděně , flirtuje, podezřívavost - paranoia; svůdnost, koketérie - hysterie; apatie - organické poruchy)

* Motorika
Ztuhlost postoje / posezu
Zpomalenost, třes Ž depresivní p.
Klepání nohou Ž proč to dělá, zeptat se
Těkání
(měl by být 50% oční kontakt v rámci vyšetření)
pořád se ptát na všecko ( "Sedí se vám dobře? Proč klepete tou nohou?")

* Vědomí
Kvantita Ž spavost
Kvalita Ž mrákoty, deliria
"Kde zrovna jste?" " Na co myslíte?" "Víte, kolikátého je dneska?" " Jak se jmenujete?" Ž orientační otázky časem, místem, prostředím
Ž když máme pocit, že je člověk mimo
"Proč usínáte?" "Jste unavený?"

* Vnímání
Nejtypičtější poruchy: halucinace, iluze
Ptát se " Máte pocit, že se kolem vás děje něco, čemu nerozumíte? Slyšíte nějaké hlasy?"
- u neurotika nemá cenu se ptát na poruchy vnímání
- ptát se, když máme pocit, že se něco děje
- zrakové halucinace typické pro organické poruchy - vidiny
- u schizofreniků nejčastěji sluchové halucinace
- u deliria, feáků, nejčastěji taktilní halucinace
- pocit, že máme schopnosti, které jiní nemají, nedokážou Ž porucha

* Afektivita
Nálada, emoce
Neverbální projevy - barva hlasu, rychlost mluvy
Psychózy - nepřiměřená emotivita (smutný obsah vypráví vesele)
Deprese - bezradnost, úzkost, plačtivost
Ptát se na sebevražedné myšlenky. " Prožíváte radost?" " Kdy naposledy jste měl radost?" O:"Nikdy, už si to nepamatuji." = deprese


Vývoj u depresivních pacientů:
1. sebevražedné myšlenky Ž jen touha nebýt, neprobudit se
2. sebevražedné tendence Ž shromažďuje si prášky,...
3. plató "zlepšení" Ž úleva, už to má naplánované, spadlo to z něho, cítí se lépe
4. V

pořád mluvit, pořád se ptát Ž abychom rozlišili fázi plato a skutečné zlepšení Ž když se objeví myšlenky na plány do budoucna, znamená to skutečné zlepšení

deprese matek, které ztratí dítě jsou nejhorší, téměř nevyléčitelné Ž nejt잚í terapeutický úkol. Čím je dítě starší, tím jsou deprese horší...

* Řeč
Pomalá, rychlá, přestávka, koktání, vata (že, prostě, vole)
Slovní salát, ztráta linie, přeskakování tématu Ž manický pacient

* Myšlení
- porucha asociací myšlení - schizofrenie
- Porucha abstrakce - psychotici, organici Ž vysvětlit přísloví, na tom se to pozná
- Ztráta myšlenky, myšlenkový trysk - maničtí pacienti

* Obsahová stránka myšlení
Bludy - " Chce vám někdo ublížit?" " Máte schopnosti co jiní nemají?" apod.

* Pamě
Zase orientace
Kdo jsem, co jsem, kde jsem se narodil...

* Nosognosie
Ž náhled na stav, jaké má povědomí o svém stavu
"Myslíte si, že máte psychické problémy?" "Potřebujete psychologa?"

! Na závěr každého psychiatrického vyšetření !
Status praesens psychikus (SPP)
Ž popisuje aktuální stav klienta - má určité zákonitosti

Normální SPP (zdravý jedinec)
Vědomí vigilní, orientován časem, místem, osobou a situací, vnímání bez psychotických fenoménů, myšlení adekvátní, souvislé, bez latencí, bez bludů či obsesí, odpovídá adekvátně v přiměřeném rozsahu, řeč bez známek obřadnosti či poruchy abstrakce, emotivita živá, přiléhavá, normoforce bez známek úzkosti a strachu, osobnost nejeví známky deteriorace, je bez psychopatických rysů, pamě bez klinicky zjištěných poruch, psychomotorické tempo je normální (nosognosie - když jde o patologii).


SPS Status praesens somatikus Ž zdravotní stav
Kardiopulmonálně kompenzován, nihil acutum.

1.3 Psychologické vyšetření

* Základ Ž popis vzezření klienta, zvláštnosti
Facies alcoholica
Facies depresiva
Foetor alcoholicus - alkoholový zápach
Foetor ex ore - zápach z úst
Sklon k brachiálnímu násilí - hrozí facka
:-( naučit se zdravotnickou hantýrku

* postoj Ž schopnost komunikace, spolupráce, oční kontakt
* mimika, gestikulace Ž ztuhlost, živost, plačtivost, emoční vyhaslost
* řeč
* soustředěnost Ž tok, odvádění pozornosti
= 1. odstavec

pak už se píše obsah vyšetření, pohovor

1.4 Psychologické testy
Ž musí být objektivní, validní, spolehlivé
objektivní = nezávislost testu na vyšetřujícím
validita = schopnost diagnostikovat to, co má diagnostikovat
spolehlivost = stálost výsledků

testové metody:
* Testy IQ
Ravenův test
Anthauerův tes
Wechslerův test
Ž obsahují různé problémové situace (verbální i nonverbální).
Nejčastěji se používá R a W

* Paměový test
Číselný čtverec

* Test organicity
Bentonův test
Rayova figura

*
Osobnostní testy
Ž dotazníkové metody
Minesotský test MMPI
Eyseneckův dotazník
Cattelův 16-ti faktorový test

* Projekční metody
Rorsachův test ROR
Tematickoapercepční test TAT
Lüscherův test
- zadání není jednotné

existuje ještě řada škál Ž jsou zaměřené např. na psychoticismus, změny nálad,..


1.5 Rozdělení klientů
A. Případy pro psychologa
Reaktivní stav, neurotici, osobnostní problematika, stres, zátěžové problémy, manželské problémy, poradenská činnost, simulace

B. Spolupráce s odborníkem (somatický lékař, neurolog, psychiatr)
T잚í neurózy, psychózy, opakované chronické psychózy, sexuální dysfunkce, závažnější rodinné či manželské problémy, psychosomatické poruchy, u klientů s psychofarmaky nutnost psychiatra

C. Nenechávat si Ž předat dál
Situace, kdy je klient nebezpečný sobě či svému okolí, kvalitativní poruchy vědomí, agresivní stavy (psychotici), nepochopitelný negativismus, s rizikem ohrožení vitálních funkcí (např. odmítání potravy), známky intoxikace, trestný čin v důsledku poruchy (parafilie, deviantní chování - spíše sexuolog)


2
OSOBNOST A JEJÍ PORUCHY



Osobnost = soubor somatických a psychických vlastností - kombinace dědičnosti a prostředí
Jedinečnost a originalita člověka
vývoj ovlivnitelný, jádro osobnosti Ž zůstává stále stejné, neměnné

Osobnost dítěte - proměnlivá
Osobnost dospělého Ž měla by zůstat zachována pomocí JÁ:
1. vědomí vlastní jedinečnosti
2. vědomí vlastní činnost
3. vědomí vlastní identity přes veškeré změny
- může dojít ke změně onemocněním, nepříznivými psychologickými momenty

2.1 Typologie
1. Hippokratova - podle tekutin
2. Pavlov - podle úrovně aktivity procesů v mozku, excitace a útlum
A. slabý
B. vyrovnaný
C. pohyblivý
D. nepohyblivý
dříve: prvosignální (umělecký)
druhosignální (rozumový)
3. Kretschmer - vztah mezi tělem a psychikou
A. piknický habitus - mohutný, živý, přizpůsobivý
B. leptosomní habitus - štíhlý, přecitlivělý
C. atletický habitus - spontánní, vyrovnaný, střízlivý
D. displastický habitus - zbytek
4. Scheldon
A. endomorfní - tuk
B. mezomorfní - svaly
C. ektoformní - nervy
5. Jung - podle postojů k lidem, komunikaci, navazování vztahů
A. extrovert
B. introvert

Rozdělení podle reakce na problém Agresivní reakce
Úniková reakce
Racionalizace
Kompenzace
Struktura osobnosti se dá zjistit z anamnézy; prima vista (= první pohled); grafologický rozbor

Testy rozpoznávání osobnosti
1. Minesotský test
2. Projektivní Rohrsach
3. ...

2.2 Poruchy osobnosti
7 základních, jsou u všech

I. akcentovaná Ž nápadnější vlastnost, ale není vzdálená normě (např. výbušnost) - není patologická, nemusí se léčit
II. deprivovaná - od dětství citově strádala; do patologie disociované, disociální osobnosti
- podklad psychopatů
III. depravovaná - od počátku vývoje neschopný přizpůsobit se obecným normám (sklony ke krádeži, násilí,...)
Ž delikventi, asociální chování, psychopati,...
IV. Primitivní - podle základních vzorců chování, vlivem nedostatečných schopností, výchovy, sociální izolace
- např. retardovaní
V. dezintegrace = rozpad - těžká porucha: hotová osobnost se rozloží; poškozeny jsou všechny složky psychiky, mění se reakce, ztráta kontaktu s minulostí
- u těžkých schizofreniků, těžké demence (Alzheimrovy), nádory
- je doživotní ( x deteriorace - vratná zmatenost)
VI. transformace - nevývratné přesvědčení člověka, že je někým jiným = blud; nevyvratitelné
- mohou vymizet nebo být celoživotní
VII. alternace (mnohočetná disociovaná osobnost) - jedinec žije určitou dobu v jedné osobnosti (celou kontinuitou, pocity, vztahy) a jinou dobu v 2. osobnosti - většinou v různých prostředích; jedinec o tom neví
- i u hysterických může být (velmi krátké úseky)
- rozdvojená osobnost
- typy osobností jsou zcela odlišné

2.3 Psychopatické poruchy
- těžce narušené fungování, nevyvážené funkce
- specifické poruchy:

* Paranoidní porucha - podezřívavost
- ovlivňuje celkový projev i chování
* Schizoidní porucha - emoční zploštěnost, neschopnost navazovat vztahy, uzavírání se do sebe
* Disociální porucha - základ depravovaná osobnost - neschopná žít podle platných norem; dopouští se trestných činů
* Emočně nestabilní porucha - sklon k impulsivitě, těžké prožívání jednotlivých momentů
* Hysteriozní porucha (dříve hysterická) - teatrálnost, sklon k manipulaci, nepřiměřené emoční prožitky
* Anankastická porucha - precizní, puntičkářská, sklon k ujišování se o správnosti
- základ pro obsedantně - kompulzivní poruchu (už patologie)
* Anxiozní = vyhýbaná, úzkostná - ponechá rozhodnutí na ostatních

( + ? Narcistická porucha - vyzdviženo jáství do maxima svých schopností, možností)

- existují i kombinace


3 EMOCE A INSTIKNTY

* Emoce Ž doprovází somaticko-vegetativní projevy
Tvoří okruh: hypotalamus, epifýza, RTF, talamus, mozk. Kůra, somatoviscerální systém

* Serotonin, noradrenalin, Gaba - uplatňují se u tří základních projevů
- deprese (+ dopamin, acetylcholin)
- strach
- agrese (+ dopamin)

* emoce se dělí
Chladné - libé (radost, láska) astenické Ž demobilizující (smutek)
Nelibé (žal, nenávist) stenické Ž mobilizující (zlost)

* Intenzita:
Počitky, vjemy (krátkodobé, sekundy)
Afekty (krátkodobé, prudké)
Nálady (dlouhodobější)
City
Vyšší city

*
* Hierarchie
Nižší emoce Ž elementární potřeby
Vyšší emoce Ž společenské potřeby (např. intelektuální, estetické, etické, morální)

* Temperament Ž charakteristická reakce, převažující nálady, základní emoční dispozice
3.1 Afekty a jejich poruchy
Ž krátkodobé, prudce vznikající a odeznívající projevy
- doprovázeny vegetativními projevy (tep, dech, mimika)
- vyvoláno pocity i uměle (léky - experimenty - noradrenalin) i vlivem poruch hypotalamu a LS
- člověk nepřemýšlí, neuvážené jednání

* přesunutí afektu Ž vybití nastane na jiném objektu, než který afekt způsobil

* městnání afektu Ž projev po sérii potlačených afektů - poslední kapka = neadekvátní reakce

* patický afekt - vztek, hněv, krátkodobé "zakalení" vědomí, mrákotný stav, může dojít k různému jednání, chybí vzpomínka na to, co se dělo. De iure není dotyčný odpovědný za to, co v tomto afektu udělá. Lidé mají určitou mlhu Ž nepřesně ohraničený začátek a konec.)
- může nastat u expolsivní psychopatie, u silného epileptického záchvatu, alkoholového opojení, u demence
- nebo jako reakce na silný emoční prožitek (u jinak normálního člověka)

* patická afektivní dráždivost - sklon k nadměrně silným afektům; po intoxikaci, alkoholismus, oligofrenie, demence

V patickém afektu neudělá nikdo nic dobrého Ž je to patologie

* paroxysmální afekt - jde o organické onemocnění (např. leze temp. Laloku, epilepsie). Projevuje se úzkostí nebo zlostí.

* emoční inkontinence - reakce spastickým pláčem ne neemoční podnět. (např. ateroskleróza - u demence, u organických pacientů)

* hypersenzitivita - lehký vznik emocí, které jsou trvalejší, ale ne tak rozmanité jako u emoční lability. Součást osobnosti. Dojímavost, lítostivita.

* afektivní ambivalence - obsahuje současně protikladné emoce (láska a nenávist). Typické pro schizofreniky

* fobie - vtíravé strachy s emočním podtextem

* idiosynkrazie - afektivní přecitlivělost, odpor vůči určitým situacím, vjemům.

1.1
3.2 Nálady a jejich poruchy
Nálada = dlouhodobé emoční nastavení
- nejsou vázány na určité zážitky
- ovlivňuje řadu psychických funkcí a naopak

Poruchy nálad souvisí s:
- fyzikálními vlivy (teplo, slunce, světlo)
- s chemickými vlivy (drogy, léky)
- metabolickými změnami (hypoglykémie, hypertireoza Ž deprese; astmatici, kardiaci Ž úzkosti, deprese; laktační změny Ž deprese; hladovění, rychlé zhubnutí Ž deprese; premnstruační tenze, faktory toxiinfekční - chřipka, mononukleosa)
- poruchy CNS - funkční i organické
- psychické momenty - spíše modifikují kvalitu normální nálady, mohou ale vést i ke vzniku patické nálady

Patologická nálada se liší kvalitou i kvantitou. Jde o vývojový a dlouhodobý určitý stav.
(x Reaktivní rozlady Ž trvají krátkodobě ("mám depku") - dny až 14 dní )
Patologická nálada je neodklonitelná, nezávislá na vlivu prostředí, člověk se může chovat neadekvátně Ž ovlivňuje postoje i chování.

* Euforická nálada Ž blažené, spokojené ladění bez zvýšené aktivity
- leze u frontálního laloku, paralytická demence
* Expanzivní nálada Ž blažená, spokojená, ale aktivita; mánie
* Manická nálada Ž rozjařenosti, aktivita; pocit, že zvládne všecko (máloco ale dokončí), hyperaktivita, zvýšené utrácení peněz (bez kontroly)
* Exaltovaná nálada Ž nadšení, blaho, zaměřeno jednostranně; epilepsie, psychotické stavy hysterické
* Apatická nálada Ž nerozhodnost, snížené tempo
- typické pro deprese v úvodním stádiu
- u toxikomanů v konečném stádiu
* Explozivní nálada Ž náhle, prudce se uvolňující projev emocí
- většinou u organických postižení, chronický alkoholismus, epilepsie
* Bezradná nálada Ž neschopnost se rozhodnout, nemusí tam být apatie x neklid, tenze; vadí mu těkání
- u schizofreniků, deprese
* Úzkostná nálada Ž úzkostnost, neklid, nejistota, očekávání špatného, napětí; prožitek je trýznivý, nepříjemný, v rámci toho hrozí anxiozní raptus Ž lidé se zablázní, rozskočí se jim hlava
- hrozí tu riziko sebevražd (ve formě impulzivní)
- deprese, demence, schizofrenie, epilepsie
* Depresivní nálada Ž smutek, strach, zpomalení vitálních a psychomotorických funkcí (narušena vůle, chu k jídlu, příjem potravin, tekutin, spánek)
- riziko sebevražd
- u deprese, demence, schizofrenie, epilepsie
3.3 City a vyšší city
V rámci patologie Ž spíše jejich nerozvinutí
* U vrozených poruch Ž osoby bezohledné, otrlé, necitelné, apod.
* Anomální osobnosti Ž anetičtí psychopati (Ž úplná ztráta soucitu, žalosti, pochopení; bezohlednost jde do krajnosti)
* Organické postižení Ž po úrazech hlavy, pro zánětlivých onemocnění mozku, alkoholismus Ž rozvine se krutost, netaktnost, ...

* Vášně Ž sběratelské, žárlivost, kariérismus, hráčství....
- přehnané rozvinutí citových vazeb
- otázkou je, zda jde o patologii

3.4 Pudy a instinkty
Pudy mají individuální variabilitu, instinkty ne ( stereotypní bez individuální variability)
- vrozené, druhově typické, stereotypní
- Pudy - zachování rodu
- zachování jednice
- sdružovací
- zpříjemnění existence

I. Pud zachování rodu
A- sexuální - ovlivňován pohlavní identitou, rolí, sexuální aktivitou - ovlivněno gonádami, hormony (pohlavní identita) Ž pohlavní role (orientace, plný rozvoj v pubescenci)
poruchy kvalitativní - sexuální deviace
kvantitativní - nymfomanie, frigidita, satyriasis (opak nymfomanie)
B- pud péče o potomstvo - částečně vrozený, částečně naučený (ovlivněn prostředím)
Poruchy: týrání dětí, zanedbávání, opičí láska

II. Pud zachování jedince
A. Obživný (= potravový) - málo zranitelný, velmi silný; nutnost vyhledávat potravu; regulován centrem sytosti
Poruchy: bulimie, anorexie, sitiofobie (odmítání jídla v rámci těžké deprese, schizofrenie), pika (pojídání nestravitelných předmětů - i kanibalismus, koprolalie - písek) - u pokročilých demencí a schizofreniků
B. Sebezáchovy útěkový pud - únik
Pud ničivosti - útok, agrese
- Vrozená obranná reakce k zachování identity vlastního já
Poruchy: automutilace (sebezmrzačení, sebepoškození: poškrábání) Ž může být příčinou sebevražd patická (z psychopatologie)
bilanční ( v obtížné situaci: nevyléčitelný, tragédie v rodině)
Ničení předmětů dětmi a mentálně postiženými - spíše pud zvídavosti
C. Pud orientační, zvědavosti, zvídavosti - získat informace, poznatky; různě rozvinutý
III. Sdružovací pud
- nejen u lidí (= sociální) Ž vznik kultur, výchovy
Porucha: familiérnost (nadbytek), samotářství (nedostatek)

IV. Pud zpříjemnění existence
Sebeuplatnění, zdobivost, sláva a rozkoš, vlastnictví, uctívání vlastní osoby a majetku, vyznamenání a pocty
+ pracovitost houževnatost
- apatie

4 PORUCHY VĚDOMÍ

- nezbytná podmínka - vigilita
- schopnost uvědomit si sebe sama vůči okolí, schopnost integrace (začlenění) a interpretovat vlastní prožitky
- účast CNS adekvátně reagovat na podněty z retikulární formace
Poruchy kvantitativní - alterace bdělosti
Kvalitativní - alterace vlastní identifikace, schopnost určit postavení vůči vnějšímu světu, časově lokalizovat prožitky

4.1 Kvantitativní poruchy vědomí
Ž porucha vigility
3 stupně
I. somnolence - zvýšená ospalost, schopnost reagovat
II. sopor - spánek - reakce jen na bolest
III. koma - nereaguje na žádné podněty, vyhasínání základních reflexů
Příčiny: intoxikace, oběhové selhání, poruchy metabolismu, embolie, infekční onemocnění mozku, úraz
IV. synkopa - časově omezená ztráta vědomí, hyporeflexie
podkladem hypo-, hyperglykemie, selhání oběhu, silné emoce

4.2 Kvalitativní poruchy vědomí
- dochází k poruchám vnímání, myšlení, emocí, paměti Ž vigilita zachována

4.2.1 Obluzené vědomí
1. zmatenost (=amence) Ž dezintegrace obsahu psychiky, iluze, halucinace, neuspořádané myšlení až inkoherence, dezorientace auto i alopsychická (sebe sama i vnějšího prostředí)
- po skončení amnézie na tento úsek
krátké
střednědobé
přechodné
dlouhodobě
Příčiny: somatické nemoci, ateroskleróza, infekce, úraz, dekompenzace

2. delirium Ž organická duševní porucha
Kritéria: snížená pozornost na vnější podněty, inkoherence, snížená bdělost, halucinace, iluze, kolísá psychomotorické tempo, zhoršená pamě, špatné učení se novému, změna cyklu spánku a bdění, rychlé střídání projevů, rychlý vývoj (během několika hodin)
Příčiny: intoxikace všeho druhu, urémie (poruchy fce ledvin), metabolické poruchy, cirhóza jater, akutní pankreatida, hormonální změny, infekce
- i po narkóze může nastat delirium (hlavně po úraze, u starých lidí, po dlouhé narkóze)
- i po některých lécích
- trvá dny až půl roku
Typické příznaky: noční děsy, těžká úzkost, strach, taktilní halucinace, paranoidita (neohroženost vůči všemu)
Kolísání tepu, tlaku, nechutenství, změny teploty, zvýšené pocení, inkontinence
Terapie: omezování, ochrana před sebepoškozováním a poškozením okolí, léky podporující kognitivní funkce, stabilizující psychické složky, neuroleptika, léky na somatické stavy
- pacient je nezvladatelný
- následky nejsou
! nutné odlišit od schizofrenie, těžké demence, faktitivní (předstírané) poruchy!

4.2.2 Obnubilace = mrákotné stavy
- náhle vznikají a náhle končí, následuje amnézie na toto období
- 4 formy
1. stuprozní - nepohybuje se, kouká nepřítomně, bez mimiky, nereaguje, nepřijímá potravu, inkontinentní
melancholický stupor - deprese
katatomní stupor
psychogenně způsobený asociativní stupor
2. deliriozní - opak stuporu Ž pohyb, hlučnost, útočnost, rychlé střídání afektů, zvýšená mimika, myšlení vychází z bludných představ
- např. amok
3. automatická = vigilambulantí forma Ž nenápadné chování, ale v rozporu se svou osobností
- např. disociativní fuga = porucha vztažená k cestování do emočně důležitého místa (ocitne se někde, neví jak a proč) - epilepsie, dissociativní porucha
- chová se jako normálně ale v rozporu se svou identitou
4. Gancerův syndrom - vzácný Ž hysterický mrákotný stav - u poruch osobnosti
- tzv. vazbová reakce - reakce na uvěznění - reakce budí dojem naschválu (jako by si dělal srandu)
- důležité je odlišit simulaci
5
SPÁNEK A JEHO PORUCHY, HYPNOZA
- fyziologická změna vědomí, opakující se reverzibilní stav organizmu; opak vigility (bdělosti)
- 4 synchronní stadia = non-REM fáze =S spánek = ortodoxní
- 1 fáze snového spánku = REM fáze = D spánek = paradoxní
Dohromady S + D trvají 60 - 90 minut, v průběhu spánku se 4x - 5x opakuje cyklus 4x non-REM a 1 REM (na REM asi 20% - u dětí delší)
Pokud je člověk vzbuzen v REM, pamatuje si sen; většinou se však vzbudí v non-REM

Neurofyziologie - spánek serotonin, bdělost katecholaminy a dopamin

Neorganické
Organické
Dyssomnie - narušení množství, času spánku
Parasomnie - abnormní událost během spánku

5.1 Dyssomnie
5.1.1 Insomnie
Porucha vnímání nebo trvání spánku
- asi 40% populace (hlavně u dospělých, více u žen; 3 - 13 let vzácná; nad 60 let - 90% lidí)
- asi 80% je primární (organická podmíněnost)
- součást akutního stresu; deprese (dlouho usínají, nebo se probouzí brzy a nemohou už usnout) - léčba antidepresivy
- distimie a neurotické osoby - naučit je pravidelnosti, uvolňovací cvičení
- závislosti (na drogách, alkoholu) - nepředepisovat hypnotika spíš neuroleptika
- somatická onemocnění, organické poruchy
- věk (ve stáří klesá potřeba spánku + spí i přes den)
- idiopatická insomnie (začíná v dětství, trvá po celý život, většinou neurologické abnormity)
- špatná spánková hygiena (pracují do noci, přes den spí, přetopené místnosti, hluk)
5.1.2 Hypersomnie
Zvýšená spavost přes den, usínání, prodloužené probouzení do úplné bdělosti
- vyskytuje se alespoň 1 měsíc, aby byla diagnostikována + nesmí být příznaky neurolepsie, spánkové apnoe a somatických ani jiných obtíží
- asi u 5 - 10%
- etiologie neznámá, vznik mezi 15 - 30 lety
- pacienti se většinou nepřijdou stěžovat, ale přizpůsobí se Ž nulová terapie
- často u chronického únavového syndromu, u psychopatických osobností, u Klein-Lewinova syndromu (začíná v adolescenci, trvá až 10 let, sám mizí, 3x více u mužů, nejasná etiologie, vzácný, součásti: zvýšená záchvatovitá megafagie= přejídání a hypersexualita a hypersomnie)
5.1.3
Porucha rytmu spánek - bdění
Způsobená neorganicky, nedostatečná synchronizace rytmu daného jedince vůči skupině - např. nedostatečná adaptace u lidí pracujících v noci, kteří často překračují časová pásma - Jet lag syndrom (cirkadiální poruchy)
- organicky: delirium, encefalitida, stáří (arteroskleróza) - v noci nespí, ve dne ano
- důležitá je terapeutická podpora, nácvik režimu, ne medikamenty (!)

5.2 Parasomnie
- etiologie nejasná, spíše u dětí
5.2.1 Somnambulismus (náměsíčnost)
- porušené vědomí, kombinace spánku a bdění
- většinou u 2- 5 let
- na začátku spánku - v 1. cyklu, 4 fázi non-REM
- opakující se epizody vstávání, procházení se strnulým obličejem, nereaguje, těžké ho probudit, po probuzení okamžitě orientovaný, má amnézii na tuto epizodu
- pro diagnostiku je nutné vyloučit organické příčiny - hlavně epilepsii
- porucha postupně mizí s přibývajícím věkem
- měly by mít pravidelný režim, mělo by se zajisti okolí (aby bylo bezpečné)

5.2.2 Pavor nocturnus (noční děsy)
- epizody extrémního nočního děsu + úzkostný panický křik, motorické projevy, vegetativní příznaky
- trvá 1 - 10 minut - jedinec se posadí nebo postaví; většinu při 4. non-REM fázi, v 1. třetině spánku
- do 12. let; v dospělosti jen minimálně (do 30 let)
- nereaguje na okolí, po probuzení dezorientace se stereotypními pohyby, amnézie
- diagnosticky třeba vyloučit epilepsii (pomocí EEG) a mozkové nádory

5.2.3 Noční můry
- charakteristické úzkostným snem, který si jedinec dobře pamatuje, je živý, obsahem je ohrožení jedince (fyzické postavení,...). Jeho obsah se vrací. Je doprovázen vegetativně pocení, tachykardie, bušení srdce)
- jedinec se probouzí sám, je orientovaný
- jsou u dětí i dospělých. Nejtypičtější výskyt - akutní reakce na trauma (posttraumatická stresová reakce) - lidé se bojí chodit spát
- pracuje se s traumatickou událostí, která je příčinou.


Dyssomnie i parasomnie jsou kategorie diagnostické.
5.3
Narkolepsie
Paroxizimální, org.; hereditární základ
Příznaky: hypersomnie (spánková obrna), kataplezie (ztráta svalového napětí), hypnagogické a hypnapompní halucinace (snové stavy před a po spánku)
- Cyklus trvá několik minut; ihned po usnutí REM fáze
- Stejně u mužů jako u žen. Je to vzácná porucha, začíná kolem 20. roku. Podkladem je genetická porucha.
- Porucha retikulární formace
Terapie: žádná, nedá se vyléčit. Pracovní zajištění člověka (nesmí pracovat na stresově zátěžových místech)
- Není schopen ovlivnit vůlí tyto krátké spánkové stavy

5.4 Syndrom spánkové apnoe
- spánek narušen poruchou dýchání v jeho průběhu
- syndrom centrální alveolární
- asi u 10% populace; více u mužů, asi mezi 40 - 60 lety, u žen po menopauze
- genetická predispozice; po usnutí zvýšený odpor dýchacích svalů horních cest dýchacích Ž zúžení až uzavření Ž obstrukce horních cest dýchacích
- apnoická pauza v 1. - 2. cyklu, v non-REM fázi. Trvá asi 60 s. Začíná plíživě, až je nakonec chronická (každou noc). Doprovázená arytmií, změnami tlaku. Může vést ke smrti ze selhání kardiovaskulárního systému.
- Člověk hluboce dýchá, poté nedýchá, pak chraplavý nádech
- Nutné odlišit od chrápání
- Lidé často obézní Ž terapie: snížit váhu, odstranit špatné životní návyky (alkohol, tlumivé přípravky), spát v polosedě. Důraz na terapii kardiovaskulárního systému.

5.5 Hypnóza

= dočasně změněný stav vědomí, uměle vyvolaný, není to spánek
- kontakt s vnějším světem zprostředkovává hypnotizér. EEG odpovídá bdělosti
- rourovitě zúžené vědomí, sugestibilita
- relaxace, psychomotorický útlum, různá hloubka v závislosti na hybnabilitě
Prostředky: fixace nehybného nebo pohyblivého předmětu, fixace pohledu na hypnotizéra, stereotypní zvukové podněty
- v rámci hypnózy hypnotizér udává sugesce - monotónním klidnějším hlasem.
- Probouzení z hypnózy - na základě sugesce udané v hypnóze
- Po určité době samovolně přejde ve spánek, poté se člověk samovolně probudí
- Po probuzení amnézie, pokud nedostane sugesci o zapamatování.
-
Uvedení do 1. hypnotického stavu je složitější než pozdější:
1. stupeň - somnolence - ospalost, únava, zavřená víčka, příjemný stav, schopnost uvědomění a obrany
2. stupeň - hypotaxie - ospalost, ztrácí volní pohyby, schopen vyhovět sugescím, částečná amnézie
3. stupeň - somnambulismus - úplná amnézie, plné vyhovění sugescím, nejhlubší
- hypnotický stav trvá asi půl až tři čtvrtě hodiny
- využívá se ho u konverzních poruch, ztrát motoriky, senzorických poruch, traumatických událostí, hysterických poruch osobnosti
- člověk by v hypnóze neměl udělat nic proti svému osobnostnímu vybavení (např. vystřelit)


6 PORUCHY VNÍMÁNÍ
Vnímání = percepce
= proces integrace řady funkcí (senzorická data, uložené zkušenosti)
aktivní děj: činnost seřazovací
pozorovací
vyhodnocovací

Porucha - patologické pravé
nepravé


- smyslové klamy = děje, které člověk vnímá jako něco normálního, nebo logického; jde o nedokonalost smyslových čidel (např. hůl ponořená do vody)
= subjektivní zpracování smyslové zkušenosti



- pareidolie =tvůrčí schopnost fantazie u zdravých (díky fantazii člověk vidí v různých tvarech různé objekty)
- nepatologický děj



- eidetismus = nadměrná senzitivita; eidetické vlohy jsou vyvinuté hlavně u dětí
= živá představivost; charakteristická pro každého jedince; důležité pro vývoj (pro učení); získáváním zkušeností se vytrácí
- u dospělých nahrazena živou představivostí (méně věrná reprodukce) - např. u hysterických značně senzitivních osob Ž může přejít do stavu, kdy člověk ztrácí náhled, co je skutečnost a co fantazie.



- synestézie - automatické asociace vjemů z různých čidel
6.1
Pravé halucinace
- nejzávažnější; typické pro všechny psychotické procesy; nezávislé na vnějších podnětech; pacient ztrácí přehled, co je reálné
- když má člověk náhled Ž pseudohalucinace (např. u chronických psychotiků, když se pacient léčí)
halucinace smyslových orgánů (sluchové, zrakové, taktilní, čichové)
jiné

A. Sluchové - nejčastější, od tzv. záslechů (zvuky, skřípoty, pískoty) až po krátké monology či dialogy
- typický je naslouchací postoj ( jako kdyby mu někdo něco šeptal) a inkoherentní projev
antagonistické - baví se o daném člověku, nepřátelské, obtěžující (výhružky, pomlouvání
imperativní - přikazují, co má (nemá) udělat; jejich obsah je proti zásadám a přáním dotyčného, silný emoční náboj, musí je poslechnout, hlasy nejsou kontinuální (zesílí, zeslabí se), ale úplně nevymizí; člověk je nemůže ovládnout
teologické - pozitivně laděné; radí pacientovi, co má dělat

+ ozvučené myšlenky - člověk má pocit, jako by jeho myšlenky byly říkány nahlas, jako by někdo odpovídal na otázky, o nichž přemýšlí
- strach z ohrožení

B. Zrakové - méně časté; od skvrn až po celé scenérie; nadpřirozené situace
- mikroopsie = halucinace malých zvířátek
- erytropsie = halucinace ohně

C. Čichové a chuové - velmi často společný výskyt; většinou velmi nepříjemný zápach známý i neznámý - např. kouř, spálená guma, mrtvolně rozkládající se tělo

D. Taktilní = hmatové - nutno oddělit od tělových halucinaci (= pocity o povrchu těla) - těžké
- často např. svědění, škrábání (pacienti obtěžují dermatology)

E. jiné
útrobní = cenestetické = viscerální = tělové pocity - pacient transformuje vnitřní pocity na povrch; bludné přesvědčení
- např. bolesti břicha
pohybové = kinestetické = motorické - klamný pocit pohybu vlastním tělem - někdo ovládá jeho tělo jako bez vůle (bud jen halucinace nebo se i sám hýbe) - nesmíme jít s pacientem do rozporu)
intrapsychické - vlastní pochod myšlení vnímá jako cizí (myšlenky jsou mu ovládány, odebírány - manipulace s jeho myšlením, např. nějakou civilizací)
- velmi nepříjemné
inadekvátní - vnímání smyslového prožitku jinými částmi těla
extrakapinní - vjemy, které člověk vnímá mimo dosah patřičného smyslu
-časté u starších lidí
kombinované - účast všeho předchozího najednou


6.2 Nepravé halucinace
- úkazy, jevy vzniklé zkreslením
- např. hypnopompní a hypnagogení - snový stav; přechod do snu nebo ze snu
- nejčastěji zrakové

6.3 Pravé iluze
- další chorobný proces; patologie
- chybná interpretace daného jevu; jedinec připisuje neskutečné vlastnosti tomu, co vnímá a věří jim
smyslové zrakové - pacient např. v klidném obličeji vidí hrozbu, výsměch; záměna osob (hl. u starších lidí)
sluchové - pacient v neutrálních zvucích vnímá signály (např. iluze řeči - v štěkotu slyší rozhovor)
tělové (viscerální) - např. pohyby střeva Ž člověk si myslí, že tam má hada; u žen pseudogravidita (hýbou se střeva, ona si myslí, že je těhotná)

6.4 Nepravé iluze = pseudoiluze
- nepatologické
afektivní - většinou davové (zázračné zjevení vykupitele) - pod obrazem strachu,
radosti, očekávání
negativní - urč. podnět není vnímán, přestože je v dosahu čidla
u disociativních konverzních poruch

6.5 Další poruchy související s vnímáním
I. Pedonkulární halucinace
- vzácné, stojí mimo
- na základě organických afekcí (nádor v III. Mozkové komoře)
II. Poruchy tělového schématu
= deformace určitého stereotypu představ o vlastním těle - např. u anorexie
- organický podklad (horečka, epilepsie)
- tzv. fantomové bolesti - falešný vjem amputované končetiny (urč. korová oblast slouží k určování bolesti určité části těla - časem zakrní a bolesti normálně zaniknou)
III. Pocity derealizace a depersonalizace
= neskutečnost vlastní identity; předměty se zdají být cizí, nevnímané tak pocitově silně; automatické vnímání bez citové složky
- velmi nepříjemné, např. po marihuaně
- pocity déja vu = pocit viděného déja entendu = pocit slyšeného
déja vécu = pocit prožitého (život se ve smyčce opakuje)
déja jamais vu vécu = pocit zažité situace
7
PORUCHY MYŠLENÍ

= poznávací proces mezi subjektem a objektem
kvantitativní poruchy tempo - zrychlené, zpomalené, ochablé
zaměření - způsob předávání informací : přímé, zahýbavé
kvalitativní poruchy - ve vlastním myšlení - např. destrukce, rozklad logických vazeb, kontinuita mezi realitou, inkoherence, bludy

7.1 Kvantitativní poruchy
7.1.1 Poruchy v rámci tempa
* Bradypsychismus - útlum myšlení
- tempo pomalé, reaguje po latencích, myšlení mu dělá problémy, rychle se unaví. Linie myšlení je přímá, ale pomalá
* Mutismus - zástavba myšlení, člověk nepromluví

- u vyčerpání, těžkých somatických nemocí
- patologie: demence, oligofrenie, u těžkých depresí

* Tachypsychismus - překotné myšlení
- zrychlená forma až myšlenkový trysk, mluví rychle, mnoho, přeskakuje z tématu, dojem ztráty linie, výbavnost a představivost silná, emoční, vlivy
- jedna myšlenka střídá druhou Ž objevují se náhodné vazby v rámci projevu
- ztrácí se koherence, logika v rámci myšlení Ž není ale narušeno myšlení = inkoherence
- hypomanické stavy, lehké intoxikace

7.1.2 Poruchy zaměření myšlení
Ztráta kontinuity, 4 základní poruchy

 Roztržité myšlení - narušení procesem, či problémem
- špatné soustředění na úkoly, jde o představy vycházející z reality (vědci - vědecká práce)
- patologie: netrpělivost, snížená kvalita vědomí, narušená vigilita pod vlivem emocí

‚ Zabíhavé myšlení Ž nerozlišuje podstatné od nepodstatného. Je zachována determinující linie, ale zabíhá mimo. Často u lidí se sníženým IQ, u dementních. Důležité odlišit eidetické myšlení u dětí Ž u dětí jde o eidetickou vlohu, větší představivost,

f Ulpívavé myšlení Ž jedinec ulpívá na slově či větě, kterou stále opakuje
- perseverace - když tu větu stále vrací
- u únavy, ospalosti, opilosti, patické stavy, encefalopatie, sklerózy, nádory

„ Nevýpravné myšlení - jedinec se obírá jednou a tou samou myšlenkou. Hodně připomíná ulpívavé myšlení Ž tohle jde ale pořád dokola, f do přeci jenom trochu rozvádí...
7.2
Kvalitativní poruchy
7.2.1 Myšlenkový záraz
- jedinec si myslí a hovoří bez abnormity a najednou se bez příčiny zarazí. Záraz může trvat i vteřiny. Po zárazu pokračuje, ale s jinou myšlenkou
- schizofrenici, psychotici
- myšlenkový záraz je způsoben bludem či halucinací

7.2.2 Inkoherentní myšlení (roztříštěné)
- jde o vymizení determinující linie
- myšlení je rozvolněné, chybí vazby, asociace, ztrácí se obsahová souvislost. Projev se někdy označuje jako "slovní salát".
Dělení:
Zmatené myšlení Ž doprovází obluzené vědomí. Není determinující linie, objevují se iluze, střídající se emoce, otupělost, snížená soudnost, chybí řídící element v rámci projevů.
Oneiridní vědomí - snové
Dotyčný nemá náhled - nemá to pod kontrolou
Roztříštěné myšlení - typické pro psychotiky, schizofreniky. Vědomí zachované, rozvolněné asociace, myšlenky bez logiky, člověk si vytváří vlastní vazby Ž bizardní, často vliv bludů
Autistické myšlení (dereistické) - unášen vlastními fantaziemi bez ohledu na zkušenost a realitu. Vystupňování denního snění, ponoření se do vlastního světa, není možné jej vrátit k realitě Ž nutno odlišit od introverze (je kontakt s realitou)
Psych /sch nemá kontakt s realitou
Magické/symbolické myšlení - jevům přisuzuje tajemné významy, pověry
U psych/sch i pod vlivem kulturních vlivů

7.2.3 Blud
- nejvážnější
- mylné přesvědčení o něčem, které vzniká na chorobném podkladu. Dotyčný mu věří, má patický vliv na jeho jednání a chování.
- Nevzniká jen tak - vzniká provázen emočním podkladem
1. fáze = bludná nálada - člověk se necítí dobře, svět je divný, lidé jsou divní, světla podivně svíti, cedule mají zvláštní význam
2. krystalizace bludu - vyvrcholí v "objevení" příčiny, proč se to tak děje Ž formulace bludného přesvědčení ("už ví..."). Na základě logických úvah a myšlenek došel k "pravdivému" vysvětlení x proto je blud nevyvratitelný (nevyvracet mu ho, jinak nebude důvěřovat)
- jeden blud přechází a dává podnět k bludu dalšímu

členění bludu
primární Ž to, co je první, porucha myšlení BLUDŽNEMOC

sekundární Ž stav, kdy je porucha a pak blud NEMOCŽ BLUD
melancholie Ž deprese Ž blud

Blud solitární - nezapadá do logiky
Blud systemizovaný - vazba několika bludů, systemizovaný bludný kruh

Kontinuální blud - stálé přesvědčení, trvalý, celoživotní blud
Indukovaný blud - dva citově vázaní jedinci, jeden bludný, nemocný, jeden zdravý - dominance nemocného vnukne svůj blud emočně závislému, submisivnímu jedinci (většinou sourozenci), po oddělení u zdravého jedince dochází k vymizení bludu
Transitorní (přechodný) blud - doprovází různá psychotická onemocnění

3 základní skupiny bludů
A. Bludy megalomanické (makromanické, expanzivní)
B. Bludy depresivní, metromanické
C. Bludy paranoidní, úkorné

Ad A) Bludy megalomanické (makromanické, expanzivní) - velikášské
- veselá nálada, mánie, emoce podporují vznik bludu, člověk se přeceňuje
1. Blud megalomanický - člověk přeceňuje svůj vlastní význam
2. blud extrapotenční - přesvědčen o svých výjimečných schopnostech
3. blud erotomanický - přesvědčen o své vlastní erotické přitažlivosti, on je předmětem nelogické erotické vazby
4. blud vznešeného původu
5. blud inventorní - vynálezecký: přesvědčení o výjimečných schopnostech ve smyslu vynálezectví
6. blud informátorský - má tendenci mluvit v TV, dělat pořádek, reformovat společnost, organizovat společnost
7. blud religiozní - posel Boží, Spasitel světa v pozitivním slova smyslu
8. blud reinkarnační - schopen hovořit s dušemi
9. blud nesmrtelnosti - ahasverismus: člověk je natolik výjimečný, že nikdy neumře

ad B) Bludy depresivní, mikromanické
- podloženy smutnou náladou, úzkost, pesimistické hodnocení svých schopností, depresivní nálada
1. blud mikromanický - považuje se za zbytečného
2. blud autoakuzační - extrémní - sebeobviňování
3. blud insufisiační - obsahově ničemu nerozumím, jsem hloupý, vše dělám špatně
4. blud ruinační - všechny přivede na mizinu
5. blud hypochondrický - přesvědčen o své nemoci, nehorázné přesvědčení
6. blud nihilistický - popírá existenci sebe sama nebo někoho jiného
7. blud nesmrtelnosti - blud eternity Ž bude nesmrtelná, protože je to trest za hříchy

ad C) Bludy paranoidní, úkorné
- podmíněné vztahovačností a podezřívavostí
1. blud perzekuční - pronásledování
2. blud paranoidní - pozorování
3. blud ovlivňování - ovlivněn na dálku, RTG paprsky, světelné záření
4. blud enulační, žárlivecký - přesvědčen o nevěře partnera (patologie)
5. blud vztahovačnosti - všichni jsou proti němu
6. blud inventroní - ve smyslu paranoii Ž upírají mu přiznat patent
7. blud kverulační - chroničtí stěžovači
8. blud erotomanický - negativní emoce

často se vyskytují dohromady
mikromanický blud + paranoidní blud
makromanický blud + paranoidní blud

8 PAM̍ A INTELIGENCE
8.1 Pamě
- zaručuje kontinuitu života
2 základní typy pamě fylogenetická (nepodmíněné reflexy, instinkty)
pamě ontogenetická pamě deklarativní, uvědomělá
pamě nedeklarativní
* Pamě deklarativní
- uvědomění verbálních výrazů a nonverbálních představ
- dělíme na dvě složky:
složka sémantická - informace získané během specifických zkušeností
složka epizodická - kontextová Ž vzpomínky na specifické časoprostorové události

* Pamě nedeklarativní
pamě procedurální
- není zřetelně uvědomovaná
- implicitní forma paměti
- je vývojově starší než pamě deklarativní. Je složená z paměového obsahu Ž klasické podminování, schopnost adaptace, efekt nápovědy

z pohledu délky dělíme ontogenetickou pamě na 4 stadia:
- ultrakrátká - senzorický registr (zlomky vteřiny), efekt pozornosti
- krátkodobá - trvá vteřiny; vytváří se reverberační okruhy
porucha krátkodobé paměti spojena s poruchou percepce a schopnosti učení se
- střednědobá - trvá minuty
silně ovlivněna emocemi, systém odměny a trestu, díky délce elektromagnetických změn na reverbelačních okruzích vznikají dlouhé paměové stopy Ž může to být narušeno různými látkami (např. elektrošoky, změna teploty - horečka,...)
- dlouhodobá - silná strukturovaná, tvoří základ naší dlouhodobé zkušenosti

Pamě není statický děj x obnovující se a rozšiřující proces Ž je často zranitelný

8.1.1 Kvantitativní poruchy paměti
* AMNÉZIE - úplná ztráta paměti
- Většinou časově ohraničená, může být i trvalá
Kontinuální - vypadne celý úsek (alkoholická intoxikace)
Ostrůvkovitá - jsou tam okénka (alkoholová okénka - palimpsest)
- V rámci úrazu
Amnézie retrográdní - nepamatuje si to, co bylo pře úrazem
Amnézie anterográdní - porušeno vědomí po úraze
- selektivní amnézie - nejčastěji u emočně labilních osob
vytěsnění nepříjemných paměových stop
- specifickou poruchou je amnestický iktus - tranzitorní globální amnézie Ž náhlá porucha u pacientů s organickou poruchou vlivem silného impulsu.
Má náhlý vznik, náhlý konec
Hlavně u starších lidí s vaskulárními změnami na mozku

* HYPOMNÉZIE - porucha vštípivosti, snížená paměová výkonnost úplná/částečná
- vzniká na podkladě poruchy vštípivosti (pacienti s organickou demencí), někdy vede až k totální dezorientaci (amnestická dezorientace)
- často nahrazovány konfabulací - na základě předchozích zkušeností vytváří jedinec obsahově správné, ale nesprávné odpovědi. Dotyčný je přesvědčen o správnosti. Při organických změnách na mozku s poruchou vštípivosti + konfabulace + amnestická dezorientace = Korzakovův syndrom
- u Alzheimra, u alkoholické demence
- porucha retence - uchování paměti
- nejčastěji u vaskulárních demencí

* HYPERMNÉZIE - nepřiměřené zapamatování určitého selektivního obsahu
- u neuróz Ž proti vůli dotyčného si zapamatovává moc
- vlivem psychostimulujících látekŽ větší výbavnost na úkor kvality

8.1.2 Kvalitativní poruchy paměti
* PARAMNÉZIE - porucha přesnosti a spolehlivosti uložených vzpomínek. Paměová stopa je zkreslená a nepřesná Ž dotyčný má pocit, že je to v pořádku

* VZPOMÍNKOVÝ KLAM / PATICKÁ PARAMNÉZIE - dotyčný přesvědčen o realitě vzpomínky. Paměový podklad chybí.

* EKMNÉZIE - nesprávná časová lokalizace vybavené vzpomínky

* KRYPTOMNÉZIE - neúmyslný plagiát. Dotyčný přesvědčen o autorství něčeho, co četl, co někdo vyprávěl
*
PSEUDOLOGICA FANTASTICA / SYNDROM BARONA PRÁŠILA / BÁJNÁ LHAVOST
Ž není to porucha v pravém slova smyslu
- díky fantazii se paměová stopa rozrůstá a dotyčný ztrácí kontrolu nad tím, co byla realita a co si vymyslel
8.1.3 Prosexie - koncentrace
- pozornost je nedílná součást paměti
- na pozornosti se podílí: *intenzita vjemu, *kapacita vnímání, *stálost, vytrvalost pozornosti, *vigilita.
- Při poruchách těchto složek dojde k poruše pozornosti
* APROSEXIE - u melancholických stavů (demence, deprese)
* HYPOPROSEXIE - snížená pozornost; neurózy, těžké deprese, pod vlivem útlumových látek (barbituráty)

- klienti mají pocit, že hloupnou. V rámci terapie u depresivních pacientů je dobré vysvětlit, proč si nemůžou zapamatovat Ž že jde o poruchu pozornosti. Zakázat jim přílišný trénink pozornosti - většinou je to ještě více stresuje. A to o zkouší na jednoduchých věcech (Katka, Tina) Ž hodně obrázků, krátké texty. Žádné noviny, žádné romány.

* HYPERPROSEXIE - zvýšená pozornost
Jako u hypermnézie
U psychostimulujících látek, vlivem mánie

* PARAPROSEXIE - nesprávné zaměření pozornosti
V rámci schizofrenie Ž zaměření na bludy, na něco patologického

8.2 Inteligence
- Opírá se o genetiku
- Je geneticky zakódovaná, ale je ovlivnitelná i z vnějšku
- Soubor schopností umožňujících lidem orientovat se ve všech situacích, schopnost řešit různé úkoly
- Měří se IQ testy Ž konstrukce testů: velké soubory osob různého věku, pak se vyhodnocuje zvládnutí úkolu
- IQ = mentální věk / kalendářní věk * 100
- Je důležité, aby člověk při testu byl v pohodě, aby mohl podat plný výkon
- Rozumových schopností přibývá do 16 - 17 let, pak stagnace. Od 24 roku ubývá IQ o 0,4 stupně ročně x je to ale kompenzováno zkušenostmi
- Testování:
Raven Ž nonverbální. Jde o nahrazování obrázků
Wechslerův test - pro děti i dospělé, má nonverbální i verbální úlohy Ž jde odečíst i míru organického poškození či poruchy pozornosti
8.2.1
Mezinárodní klasifikace IQ

IQ 20 -69
Mentální retardace, oligofrenie
3 %
IQ 69 - 90
Slaboduchost - lidé s podprůměrnou inteligencí
25 %
IQ 90 - 110
Nižší / vyšší průměr
50 %
IQ > 110
Osoby s nadprůměrnou inteligencí

IQ > 130


IQ > 140
Pásmo geniality


IQ 20 - 69 dále členěno na
IQ 50 - 69
Lehká mentální retardace, lehká oligofrenie (slabomyslnost)
IQ 35 -49
Středně těžká mentální retardace, středně těžká oligofrenie (imbecilita)
IQ 20 - 34
Těžká mentální retardace, těžká oligofrenie (debilita)
IQ < 20
Hluboká mentální retardace, hluboká oligofrenie (idiocie)

- Mentální retardace je postižení CNS Ž je vrozená
- Ještě když vznikne do 2 let věku, dojde-li k tomu později, označuje se to jako demence

Mentální retardace - stav úplného zastavení duševního vývoje, narušuje dovednosti, může se vyskytovat s jinou duševní či tělesnou vadou
- klinické vyšetření, měření IQ, objektivní anamnéza

* Lehká oligofrenie - osvojení řeči opožděně, dokáže používat slova, konverzace, dokáže se o sebe postarat, zvládne základní domácí práce, problémy se čtením / psaním, emoční a sociální nezralost, jsou zaměstnatelní; problémy s manželstvím, péčí o děti, přizpůsobení se kulturním tradicím. Lidé vzdělatelní

* Středně těžká oligofrenie - pomalý vývoj chápání, řeči, opožděně o sebe pečují, zhoršená zručnost, někteří potřebují doživotní dohled. Jsou schopni se naučit základy čtení, psaní, počítání. Jsou plně mobilní Ž základní sociální aktivity (vyšší pásmo IQ)
Dolní pásmo IQ - tělesné problémy, motorika, neurologické obtíže (epilepsie)

* Těžká oligofrenie - porucha motoriky s přidruženými defekty, větší poškození mozkové tkáně a s tím souvisejíc poruchy vývoje. Jsou nevzdělatelní - ani základy čtení, psaní, počítání. Jsou vychovatelní - použití lžíce, dokáží si říct, že potřebují na WC, dokáží se obléknout (s pomocí). Často omezená hybnost Ž upoutání na vozík.

* Hluboká oligofrenie - lidé nevychovatelní, těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům, chybí komunikace, většinou jsou naprosto imobilní, inkontinentní, neschopní o sebe pečovat, nutnost stálého dohledu. Fungují rudimentálně, primitivně.
8.3
Vůle a její poruchy
- schopnost člověka jednak k jednomu určitému cíli pod vlivem motivace, za účelem konkrétního cíle
- poruchy vůle bývají málokdy samostatné - navazují na poruchy paměti, pozornosti, nálady

* ABVULIE - ztráta vůle
ztráta schopnosti zahájit určitou činnost, často se kombinuje s apatií

* HYPOBULIE - částečná ztráta vůle, nerozhodnost
u depresí, může provázet určité typy neuróz, v rámci duševního vyčerpání

* HYPERBULIE - rozhodnost neadekvátní dané situaci
u mánie, u psychostimulace (opět na úkor kvality)
paranoidní osobnost, kverulanti mají trvalou hyperbulii, úporně obtěžují
většinou je to ale jen přechodné




























9 TERAPIE

* Humanistická psychoterapie
- zdůrazňuje lidskou jedinečnost a schopnost člověka k osobnostnímu růstu a rozvoji
- cílem terapie obnova a podpora plného osobnostního rozvoje klienta
- akcent na přítomnost
- terapeut není expert, ale rozhovor má podobu přirozeného lidského setkání

* Kognitivně behaviorální psychoterapie
- využívá poznatky teorie učení
- terapie spočívá v nácviku žádoucího a odnaučování nežádoucího chování
- terapeut postupuje direktivně, klient aktivně spolupracuje

* Sugestivní a hypnoterapeutický přístup
- klient v hypnóze ovlivněn manipulativně terapeutem tak, že přijme pokyn - sugesci
- patří mezi nejstarší terapeutické metody
- hypnóza je účinná při psychosomatických onemocněních k ovlivnění vegetativního systému

* Relaxační a psychofyziologické postupy
- přes tělesná cvičení ovlivňujeme psychické děje a naopak Ž působením na psychiku regulujeme fyziologické procesy
- Schulzův autogenní trénink, Paul - Jacobsonova progresivní svalová relaxace
- Postupy se s pacientem nacvičí během několika týdnů, pacient je pak používá sám

* Systémová a komunikační psychoterapie
- často používány v rodinné terapii
- patologie člena rodiny (prvku) je chápána jako patologie celé rodiny (systému)
- změnou jednoho prvku měníme i ostatní prvky a tím i celý systém
- terapií se dosahuje změn v rodinných pravidlech, v postavení jednotl. členů rodiny i v komunikaci

* Transpersonální psychoterapie
- vychází z Východní filosofie a poznatků o vlivu psychedelických látek na psychiku a chování člověka
- Pomocí kontrolované hyperventilaci (i jiných technik) nastane u klienta změna vědomí Ž mimořádné psychické zážitky (cesta do indiv. nevědomí, cesta překračující časoprostor a dosahující kosmického vědomí)
- Terapeut v roli průvodce, který nenápadně proces vede a řídí

V současné psychoterapeutické praxi převládá eklekticismusŽ psychoterapeuti na základě vlastních zkušeností, toho, co ovládají a co je jim blízké přizpůsobují terapeutický postup problematice pacienta
*
Psychoterapie individuální
- podstatou je interakce mezi terapeutem a pacientem

* Psychoterapie skupinová
- většinou uměle sestavená skupina Ž využívá se vzájemných interakcí členů skupiny mezi sebou i mezi členy skupiny a terapeutem
- dynamika
- hlavním prostředkem je rozhovor ve skupině, hraní rolí, psychodrama, pohybové techniky Ž interakce
- mohou být uzavřené ( furt stejní lidé) či otevřené (lidé přichází a odchází...)
- svépomocné skupiny (klienti si je vytváří a řídí sami Ž např. AA)

* Léčebná komunita - společenství
- v rámci specifické organizace zdravotnického zařízení
- komunitu tvoří jak pacienti, tak personál - stejná pravidla pro obě strany Ž demokratizace řízení a atmosféry

* Psychoterapeutické prostředky
- psychoterapeutický rozhovor
- psychodrama
- psychogymnastika
- arteterapie
- muzikoterapie

ZPĚT