Zakladatelem
psychoanalýzy je Sigmund Freud. Jeho teorie osobnosti je založena na modelu
jednotné energetické soustavy usilující o rovnováhu. Motivace je základním
pojmem teorie. Pramení z existence vrozených pudů, které směrují osobnost
směrem k vlastnímu uspokojení. Freud je původně lékař, proto i jeho teorie má
silné biologické zabarvení, akcentuje biologickou determinaci psychiky.
Osobnost je rozdělena do tří úrovní vědomí. První z nich je vědomá úroveň, která
obsahuje prožitkové obsahy, které jsou aktuální. To na co právě myslíme, co
právě prožíváme. Druhá úroveň je předvědomá. Je zaplněna obsahy, které nejsou
aktuální, ale o jejich aktualitě rozhodujeme my svou pozorností. Obsahy
předvědomí jsou nám přístupné, a záleží jen na naší pozornosti, které obsahy
se do předvědomí odsunou a které naopak z něj použijeme. Poslední úrovní je
úroveň nevědomá. V ní jsou obsahy, ke kterým nemáme přístup. Nemáme jej buď
proto, že vstup těchto obsahů do vědomí není možný, nebo je znemožněn jinými
psychickými ději - obrannými mechanismy ega (vytěsnění, potlačení...).
Nevědomí ovlivňuje naše chování ve stejné, nebo i větší míře, jako vědomí,
ale my nemáme možnost do něj nijak zasahovat. Přitom právě zde se tvoří
obsahy pro náš život zásadní.
Krom těchto úrovní, rozdělil otec psychoanalýzy osobnost do struktur, které
se podílejí na správě obsahů v jednotlivých úrovních obsažených. Tyto
struktury se nazývají instance a jsou jimi id, ego a superego.
Id, neboli ono, je tvořeno konstitučními pudovými procesy, které mají za cíl
jedině vlastní uspokojení, řídí se principem slasti. Funkce id jsou vždy
nevědomé (primární procesy). Na jeho energii jsou závislé ostatní dvě
instance .
Ego, neboli já, vychází z id jako nástroj uspokojování jeho potřeb, zajišťuje
naše přežití. Působí na úrovni reálných procesů (sekundární procesy). Je to
právě ego, které se podílí na rozlišování toho co je fantazie a co realita.
Jeho speciální funkcí je obrana. Ego je prostředníkem mezi id a superegem.
Jsou-li některé duševní obsahy pro naši mysl nestravitelné, ego je vytěsní do
nevědomí, kde přestanou být hrozbou, ale snaží se o návrat do vědomí.
Selže-li obrana ega z nějakého důvodu, je vědomí zaplaveno úzkostí a systém
psychiky se začíná hroutit.
Superego, neboli nadjá, je výsledkem styku psychiky s okolním světem.
Přejímání rodičovských norem u dítěte vytváří hodnotící a regulační instanci,
která plní v psychice dospělého podobnou funkci, jakou mají pro dítě rodiče.
Dozoruje nad egem, radí mu co dělat, hrozí tresty etc...
Id i superego se řídí vlastními, mnohdy iracionálními požadavky a je úkolem
ega nalézt cestu, při které mohou vzájemně koexistovat. Proto taky je síla
ega v tomto systému hlavním ukazatelem duševního zdraví. Cílem je, aby se
nehromadila energie, snížení pudového napětí. Způsoby vybití jsou závislé na
povaze pudů. Ty se dají rozdělit do dvou skupin, které jsou označovány jako
principy - princip slasti a princip smrti.
Princip slasti je pojímán jako široký sexuální pud - libido, které energetizuje
většinu akcí, které psychika provádí. Z principu smrti můžeme zmínit
například agresivní pud, který je obrácen navenek.
Psychoanalýza ve Freudově pojetí prošla značnou kritikou a už za jeho života
opustily psychoanalýzu některé význačné postavy jeho hnutí. Z těch
nejvýznačnějších lze jmenovat A.Adlera, C.G.Junga, C. Ferenczy... Jejich
následovníci vytvořily neoanalýzu. Ta se dělí do několika větví, ze kterých
ty nejvýznačnější jsou ego analýza (H. Hartmann, E. Ericson, D. Rappaport) a
kulturní analýza ( K. Horneyová, H. Sullivan, E. Fromm)
Kulturní analytici přináší k původní teorii nový rozměr, kterým je vliv
společnosti. K. Horneyová zachovává důraz, který klade psychoanalýza na
zážitky z dětství jako určující prožitky pro vývoj psychiky. Tvrdí však, že
základní vliv pochází ze sociálního prostředí dítěte. Právě tam je zakotven
klíčový termín její teorie - základní úzkost. Ta je u dítěte vyvolána
chováním rodičů, které je pro dítě stresující, protože je nesrozumitelné.
Dítě je vystaveno nárokům, které v něm probouzí strach, jeho důležití lidé
jsou popudlivý, nároční, nevypočitatelní. Čím více takových pocitů zakouší,
tím je nejistější. K překonání nejistoty využívá různých interpersonálních
vztahů. Horneyová je rozdělila do tří kategorií.
Směrem k lidem se dítě pohybuje, pokouší-li se u nich získat jejich dobrou
vůli, zajistit si osobní bezpečí. Pohybuje-li se ratolest směrem proti lidem,
dospělo k závěru, že jediným prostředkem k přežití je agresivní chování, chce
mít navrch, porazit ostatní. Podobný koncept se vyskytuje u A. Adlera - dítě
usilující o moc. Poslední typ pohybu je charakterizován snahou o únik. Dítě s
ostatními nechce bojovat, nechce se s nimi měřit, většina lidí mu nerozumí,
jemu se zdá, že jim na něm ani nezáleží. Drží-li se dítě strnule jen jednoho
typu chování, jde o vysoce ohrožené dítě. Duševně zdraví může být jen ten,
kdo účinně mísí všechny tři druhy pohybu vůči společnosti. Neurotické potřeby
dospělých jsou jen pokračováním maladaptivního chování u dětí. Vyznačují se
nutkavostí a jejich základní složky jsou nevědomé. ( neurotické potřeby -
náklonnosti a schválení, partnera beroucího odpovědnost za život druhého,
uzavřít svůj život úzkými mantinely, moci, využívat druhé, prestiže, obdivu,
výkonu, soběstačnosti a nezávislosti, dokonalosti a nenapadnutelnosti).
Horneyová zdůrazňuje potřebu svépomoci při léčbě duševních chorob.
Ještě o kousek dál k sociálním vlivů posunul psychoanalytickou teorii
H.S.Sullivan. Tvrdí, že osobnost nemá reálnou samostatnou existenci, ale je výsledkem
interpersonálních vztahů. Aby se osobnost stala zralou, musí proběhnout
kombinace sociálních, sexuálních a kognitivních procesů. Ve vývoji klade
Sullivan velký důraz na sexualitu, podobně jako Freud. Zavedl mnoho nových
termínů a pojmů, nejdůležitější z nich je jev \"prsu v ústech\",
jako první interpersonální zkušenost v životě.
Rozlišuje dva základní stavy - absolutní tenzi a absolutní euforii. Většina
lidí tenduje, má-li možnost, k euforii, ale ve většině z nás je, vlivem
podmínek, obsažena alespoň částečná tenze. Tenze vzniká buď ignorováním
potřeb organismu, nebo z úzkosti. Z přetrvávajícího opomíjení potřeb vzniká
apatie, z přetrvávající úzkosti se člověk snaží uniknout somnolentním
odpoutáním (spánek). Člověk touží jednak po uspokojení svých potřeb, jednak
po interpersonálním bezpečí. Tyto dvě touhy jsou často protichůdné a člověk
se snaží za pomoci vnitřních dynamismů snížit z toho plynoucí tenzi.
Základními dynamismy jsou systém já a sublimace. První z nich je systém
verbálních technik, které slouží ke zmírnění obtížných situací. Sublimace je
pojatá šířeji než u klasické psychoanalýzy, jde o společensky přijatelné
činnosti, které uspokojují část motivačního systému, který způsobil nesnáze.
Personifikace je pojem, který Sullivan používá k popisu vývoje, respektive
postupného rozlišování mezi sebou a okolím, já a nejá, a konečně i k
rozlišení dobrého a špatného já.
Hněnvivé odezvy u dítěte jsou vyvolány odmítáním něhy a bezpečí dospělými.
Sullivan pojmenoval mechanismus vzniku odezev malevolentní transformací.
Posledním z významných \"kulturních analytiků\" je E. Fromm. Jeho
práce má výrazně sociální zaměření, jedinec je u něj vždy vnímán v
perspektivě společnosti. Osobnost je u něj \"celek zděděných a získaných
duševních vlastností, které jsou pro jedince příznačné a činí jej
jedinečným\". Uvnitř ní rozlišil dvě složky - temperament a charakter.
Temperament je trvalý, povahou konstituční. Charakter se utváří hodnotovými
volbami ovlivňovanými sociokulturními vlivy.
Charakter je rozdělen na dva základní druhy - produktivní a neproduktivní.
Produktivní charakter se soustřeďuje na obdarovávání druhých prostřednictvím
lásky a práce.Neproduktivní pak, je takový, který není schopen sám nic
vyprodukovat a musí to co potřebuje dostávat od druhých. Docílí toho buď
pasivním chováním, nebo aktivním úsilím (vykořisťováním). Charakter se utváří
ve dvou základních procesech. Socializace, skrze niž si člověk vytváří vztah
k druhým i sobě. Asimilace, jíž si člověk získává co potřebuje. Je zřejmé, že
produktivní charakter je svázán se socializací, zatímco asimilace patří
charakterům neproduktivním. Chceme-li být dobře přizpůsobeni, musíme využívat
vyváženě obou procesů.
Podle Fromma existuje pět základních lidských potřeb :
- vztaženosti
- transcendence
- zakořeněnosti
- identity
- orientačního rámce
Zásadou terapie je pokus pomoci pacientovi, aby získal či obnovil svou
schopnost milovat.
Z ego analytiků zmíníme E. Ericsona. Omezil význam pudů v motivaci lidského
chování, podle něj jsou fyziologické tlaky vyvažovány působením kultury a
společnosti. Jeho teorie se nazývá epigenetická. Tedy taková, v níž jedno
stadium navazuje na druhé, musí být nejprve dokončeno jedno vývojové stadium,
na něž pak navazuje další. Ústředním tématem je utváření identity a ega,
přičemž ego systém je, na rozdíl od Freuda, v interakci i se sociálním
okolím. Teorie je zacílena na vývoj osobnosti. Popisuje jej v osmi stadiích.
Každé z nich je charakterizováno nějakým konfliktem, na další stadium lze
úspěšně přejít teprve až po vyřešení předcházejícího konfliktu. Každé z nich
je navíc charakterizováno ctností, která se vytvoří jako výsledek úspěšného
řešení.
1. Bazální důvěra proti bazální nedůvěře je konfliktem prvního stadia.
Vytváří se ve vztahu k matce, nebo pečujícímu člověku. Jsou-li potřeby
kojence náležitě saturovány vzniká základní důvěra a jako následek pak první
ze ctností - naděje. Ta není chápána jako filosofický konstrukt, ale jako
základní podmínka přežití.
2. Autonomie proti pochybnostem je konflikt druhého stadia. V tom se dítě učí
ovládat vyměšování, učí se chodit, učí se mluvit. Postavíme-li mu do cesty
příliš mnoho překážek, nebo naopak příliš málo, projeví se to i ve všech
ostatních interakcích. Ctností stadia je vůle.
3. Iniciativa proti vině je konflikt třetí. Dítě plánuje, experimentuje,
pouští se do řady nových činností. Přílišný tlak na úspěch ze strany
dospělých může vyvolávat pocity viny. Je-li konflikt úspěšně zvládnut, dítě
se naučí být iniciativním a získá další z ctností - účelnost. V tomto stadiu
se poprvé objevují náznaky budoucích aspirací.
4. Snaživost proti pocitu méněcennosti, je konflikt čtvrtý. Přecházíme od hry
k produktivní činnosti, úspěch v nich vyvolává radost, neúspěch se naopak
projeví méněcenností. Při zvládnutí konfliktu získá dítě kompetenci, kterou
později využije při zvládání budoucích úkolů.
5. Identita proti zmatení rolí. Konflikt se odehrává v pubescenci. Jde o
jeden z nejnáročnějších úkolů, při které zisk, či ztráta sebe sama stojí
velmi blízko. Sjednocují se všechny představy jedince o něm samém. Vědomí
identity dává dospívajícímu důvěru v to, jak jej vidí ostatní. Ctností,
kterou zde lze získat je věrnost, osobní oddanost.
6. Intimita proti izolaci, je konflikt, který vyvstává v šestém stadiu. Jde o
spojení vlastní identity s identitou druhého, bez obav o ztrátu sebe sama.
Konflikt je bojem o intimitu k druhému člověku, kdy se snažíme ještě
výrazněji pochopit vlastní identitu při objevování identity druhého. Ctností
stadia je láska.
7. Generativita proti stagnaci, je předposledním konfliktem, který je třeba
řešit. Lidé se zapojí do vytváření společnosti a užitečných věcí. Boj se vede
mezi aktivitou a pasivitou vůči sobě i druhým. Ctností je pečování, ochota
přispět svou konstruktivní troškou do mlýna společnosti.
8. Integrita ega proti zoufalství. Pokud se člověk úspěšně probil všemi
konflikty a nesnázemi až do tohoto stadia, má všechny zmíněné ctnosti a může
se ohlédnout za svým životem s uspokojením. Jeho ego je integrováno a on sám
může žít s pocitem dobře odvedené práce. Ctností je moudrost. Ericson k
tomuto stadiu poznamenává: \"Zdravé děti se nebudou bát života, pokud
jejich rodiče budou mít dostatek integrity, aby se nebáli smrti\"
|