HUSTOTA ZNAČENÝCH TURISTICKÝCH CEST
NOVĚ ZPRACOVANÉ DATABÁZE


           wb01008_.gif (296 bytes)        wb01016_.gif (555 bytes)         wb01010_.gif (312 bytes)
            PŘEDCHÁZEJÍCÍ MAPA   MENU KAPITOLY  NÁSLEDUJÍCÍ MAPA


Na počátku zpracování této databáze byla úvaha o využitelnosti stabilizované sítě turistických cest v ČR KČT ( Klubu českých turistů)pro hodnocení potenciálu území pro rekreační využívání. Turistická síť vznikala před více než 100 lety a poslední úpravy tras vznikaly v 70. letech v souvislosti se scelováním lánů. Jednalo se pouze o úpravy tras, nikoli o vznik nových. Po roce 1989 v rámci vzniku obcí a probíhajícími komplexními pozemkovými úpravami dochází lokálně k obnově některých cest a možná následně k přeložení turistických tras.V průběhu zhruba 50ti let už nevznikají tedy žádné významné změny v hustotě cest a lze síť považovat za stabilizovanou. Její hustota odpovídá potřebám turistiky v krajině a je ukazatelem atraktivnosti území pro turistiku.

Hustota tras v území byla využita pro stejně odstupňovanou atraktivitu území pro pobytovou letní rekreaci turisticko poznávací

_sch_003_doprava.JPG (6928 bytes)

Konkrétní průzkum v území Jindřichohradecka ukazuje, že v současnosti je síť turistických cest stále žádanou a kvalitní informací pro CR jako standardní informace na kvalitní mapě o atraktivitách území. Pro zkoumané území existuje již 7 map od různých společností, žádná však nepřináší nové informace a je škoda, že se tradice turistických map KČT koncepčně nepodporuje a informace i dotace finančních nákladů se rozmělňují do téměř informačního chaosu.

 

Cyklotrasy nejsou zpracované pro celou republiku ve stejné kvalitě. Existuje celorepublikový podklad

Základní systém cyklistických tras zpracovaný CDV Brno pro MDS ČR Podklad byl veden snahou vymezit propojení evropských velkoměst a snahou vytvořit podklad dvou organizací KČT a PHARE – tedy velice rozdílných organizací (regionální seskupení, klub udržuje turistické značky, vydává turistické mapy). Byly pominuty potenciálně nejzajímavější rovinaté oblasti, kde je cykloturistika tradicí.Využitelnost hlavních tras pro posuzování potenciálu území je malá, existují na všech místech lokální změny a úpravy nekoordinované do podkladu MDS. Vedlejší trasy mohou představovat základ budoucí koncepce cyklotras, která se však bude stabilizovat ještě dlouhou dobu.

 

Základní systém cyklistických tras MDS ČR:

Hlavní trasy - I. třída
propojení velkých měst v ČR s vazbou na evropská velkoměsta
závazné trasy (možné lokální úpravy)vedené zásadně po silnicích III. třídy a zpevněných cestáchz 90 % využívají projednaných tras KČT, Moravské osmičky a PHARE

Hlavní trasy - II. třída
propojení významných nadregionálních rekreačních cílů
doporučené trasy (možné lokální úpravy)vedené zásadně po silnicích III. třídy a zpevněných cestách z 80 % využívají projednaných tras KČT, Moravské osmičky a PHARE

Vedlejší trasy - III. třída
propojení regionálních rekreačních cílů
doporučená propojení (respektování přípojných bodů) vedené převážně po silnicích III. třídy a zpevněných cestách ze 40 % využívají projednaných tras

Vedlejší trasy - IV. třída
propojení lokálních cílů a místní propojení
podle místních podmínek vedené i po nezpevněných cestách je vhodné, aby využívaly projednaných tras.

Pro databázi chtěl zpracovatel využít stabilizovanou síť silnic III. tř, ukázalo se, že hustota v území je velmi rovnoměrná a není tedy ukazatelem pro využívání území pro CR.

 

 

Podklady: