I. Základní ustanovení |
- Tyto obchodní podmínky se vztahují na kurýrní služby poskytované zasílatelem
- Tyto obchodní podmínky jsou uveřejněny na internetu, a to na webové adrese www.speed5.cz.
- Veškeré právní vztahy mezi zasílatelem a příkazcem se řídí českým právním řádem, ve věcech neupravených smlouvou nebo těmito obchodními podmínkami se uplatní příslušná ustanovení obchodního zákoníku.
- V rámci zasílatelské smlouvy se zasílatelem lze dojednat odchylky od těchto Obchodních podmínek, toto musí být vždy učiněno písemnou formou a stvrzeno podpisy obou smluvních stran.
- Příkazce je povinen se seznámit s Ceníkem a Všeobecnými obchodními podmínkami kurýrní služby Speed5, které jsou pro obě strany závazné.
|
II. Výklad základních pojmů |
- Příkazce je fyzická nebo právnická osoba, které zasílatel na základě její objednávky zajišťuje přepravu zásilky nebo zásilek z místa podání do místa určení.
- Zasílatel je společnost René Dostál – autoslužby, kurýrní služba Speed5, IČ 63036088, se sídlem Sokolovská 40, 747 23 Bolatice.
- Odesílatel je fyzická nebo právnická osoba, od níž je zásilka odesílána. V případě, že odesílatel není shodný s příkazcem a je tedy určen objednávkou příkazce, není odesílatel ve smluvním vztahu se zasílatelem.
- Adresát je fyzická nebo právnická osoba, které je dle objednávky příkazce zásilka určena.
- Kurýr je osoba pověřená zasílatelem k převzetí, přepravě a doručení zásilky.
- Místo podání je příkazcem určené místo, kde je zasílatel povinen převzít zásilku nebo zásilky.
- Místo určení je příkazcem určené místo, kam je zasílatel povinen doručit zásilku nebo zásilky.
|
III. Podání zásilky |
- Služby poskytované zasílatelem si lze objednat telefonicky. V telefonické objednávce uvede příkazce místo podání zásilky, místo určení, základní informace o rozměrech a hmotnosti zásilky, popřípadě jiné specifikace zásilky. Zároveň si s dispečerem sjedná požadovaný čas vyzvednutí a doručení zásilky.
- Příkazce je povinen po objednání přepravy zásilku připravit, aby mohla být bez časových prodlev převzata kurýrem. Nebude-li v dohodnutém čase zásilka připravena a čekání kurýra na zásilku přesáhne 20 minut, je příkazce povinen zaplatit za ztrátu času kurýra dle ceníku zasílatele.
- Zásilka musí být řádně zabalena, aby byla chráněna proti ztrátě nebo poškození. Obal musí odpovídat charakteru obsahu zásilky a délce přepravy s ohledem na běžnou manipulaci s ní. Obal zásilky nesmí poškodit jiné zásilky a ohrozit bezpečnost a zdraví osob s ní manipulující.
- Obsahem zásilky nesmí být: a) živá zvířata, b) peníze, šeky, kreditní karty, ceniny, směnky, drahé kovy, zbraně, umělecké předměty, apod., c) zboží podléhající zkáze vlivem teploty, d) výbušné, omamné a psychotropní látky, hořlaviny, chemické, radioaktivní a zkáze podléhající biologické látky, e) další předměty, které by mohly ohrozit lidskou bezpečnost a zdraví, f) předměty, jejichž vlastnictví nebo držení je podle právních předpisů České republiky zakázáno, omezeno nebo podmíněno zvláštními podmínkami, g) předměty, jejichž přeprava po silnici nebo jakákoliv jiná dispozice s nimi podléhá národním nebo mezinárodním předpisům o nebezpečných látkách nebo podléhá jiným omezujícím předpisům nebo jejichž přeprava po silnici nebo jakákoliv jiná dispozice s nimi může být jinak nebezpečná pro zasilatele.
- U rozměrnějších a těžších zásilek bude kurýr potřebovat přiměřenou pomoc. Při přepravě objemnějších zásilek, např. palet, je příkazce povinen zajistit, aby odesílatel i adresát disponoval vlastními manipulačními prostředky k provedení nakládky a vykládky.
- Zasílatel je oprávněn vyžádat si informace o obsahu zásilky. V případě pochybností, zda nejde o předmět, který nesmí být obsahem zásilky (bod III/4), má právo odmítnout podání zásilky k přepravě. Příkazce je povinen poskytnout informace o obsahu zásilky, a v případě pochybností kurýra není oprávněn přepravu zásilky vyžadovat. Pokud příkazce informace o obsahu zásilky neposkytne, nebo podá-li informace lživé či zkreslené, odpovídá za škodu vzniklou na přepravované zásilce, a za škodu vzniklou zasílateli. U zásilek do zahraničí je příkazce povinen v případě, že o to kurýr požádá, poskytnout k nahlédnutí obsah zásilky.
- Zasílatel nepřijme k přepravě zásilku, kde místem určení je místo nedosažitelné nebo dosažitelné jen s mimořádným úsilím, nebo jinak nevhodné. Adresátem zásilky nesmí být P.O.Box.
- Kurýr v místě podání vypíše Přepravní list, který obsahuje údaje o odesílateli (příkazci) a adresátovi včetně telefonických spojení, datum a čas podání zásilky, dispozice uvedené příkazcem k zásilce nebo způsobu dodání zásilky včetně doplňkových služeb. Obě strany opatří Přepravní list svým podpisem.
- Zásilka se považuje za podanou v okamžiku, kdy ji zasílatel převezme od odesílatele.
- Závazný právní vztah mezi příkazcem a zasílatelem vzniká buď podepsáním Přepravního listu nebo podepsáním smlouvy. Tímto okamžikem vzniká zasílateli závazek zajistit přepravu zásilky, a příkazci povinnost za přepravu zásilky zaplatit.
- Zasílatel se zavazuje: a) doručit zásilku v co nejkratším čase od jejího podání, nebo v čase smluveném s příkazcem, b) zachovávat mlčenlivost a informace poskytnuté příkazcem považovat za důvěrné, c) v případě nemožnosti doručení zásilky neprodleně informovat příkazce za účelem dalšího postupu, d) manipulovat se zásilkou s maximální péčí a eliminovat rizika jejího poškození
- Před převzetím zásilky kurýrem je příkazce povinen předat zasílateli závaznou objednávku přepravy v písemné podobě, jejíž součástí je akceptace sjednané ceny.
- Příkazce se zavazuje přijmout zpět zásilku, kterou nebylo možno doručit, především z důvodu chybné adresy, marného pokusu o doručení včetně odmítnutí zaplatit dobírku, z důvodů uvedených v bodě III/7, apod.
|
IV. Doručení zásilky |
- Zásilka se považuje za doručenou okamžikem předání adresátovi, popřípadě osobám oprávněným zásilku přijmout dle bodu IV/2. Osoba přebírající zásilku stvrdí převzetí podpisem do Přepravního listu. Zároveň tímto podpisem stvrzuje, že zásilka byla zasílatelem předána kompletní (odpovídající počet kusů dle Přepravního listu), v dobrém stavu bez zjevných známek poškození, a že byla zásilka doručena v čase uvedeném na Přepravním listu.
- Příkazce má možnost specifikovat způsob doručení zásilky například v tom smyslu, že si vymíní předání zásilky pouze adresátovi. V opačném případě a při nezastižení adresáta může být zásilka předána i jiným osobám, které se vyskytují na místě určení (recepce, vrátnice, soused, apod.). Zasílatel není povinen kontrolovat totožnost adresáta.
- V případě, že příkazce využije služby „Zpětná zásilka“, je zasílatel povinen čekat na tuto zásilku maximálně 30 minut, a to zdarma. Pokud do té doby není zásilka připravena k převzetí, rozhodne zasílatel po dohodě s příkazcem, zda bude kurýr na zásilku čekat, přičemž příkazci je účtován poplatek za ztrátu času kurýra, jako při podání zásilky. Nedojde-li k převzetí Zpětné zásilky, sazba za Zpětnou zásilku se nevrací.
- V případě, že příkazce využije služby „Dobírka“, je zasílatel je povinen čekat na vyplacení dobírky maximálně 30 minut, a to zdarma. Pokud do této doby není dobírka adresátem uhrazena, zásilka nebude adresátovi předána a zasílatel neprodleně o této skutečnosti informuje příkazce (bod IV/5).
- Nelze-li zásilku doručit, protože adresát není přítomen, a na místě určení se nevyskytuje jiná osoba, která by byla oprávněna zásilku přijmout, z důvodu chybné adresy adresáta, z důvodů uvedených v bodě III/7 nebo z důvodu neuhrazení dobírky adresátem, je zasílatel povinen o této skutečnosti neprodleně informovat příkazce a vyčkat jeho instrukcí. Pokud nebudou tyto instrukce do 30 minut poskytnuty nebo nelze-li kontaktovat příkazce, považuje se zásilka za doručenou vrácením příkazci, který je povinen zaplatit za marný pokus o doručení. V případě, že zasílatel obdrží od příkazce další instrukce, je příkazce povinen zaplatit zasílateli za plnění těchto instrukcí. Odmítne-li adresát uhradit dobírku, nebude zasílatel akceptovat požadavek příkazce o předání zásilky adresátovi bez uhrazení dobírky.
- Do okamžiku předání zásilky adresátovi má příkazce možnost požádat, v případě, že je to technicky možné, o přerušení přepravy a vrácení zásilky zpět nebo aby bylo se zásilkou naloženo jinak v souladu s účelem přepravy. Příkazce musí uhradit náklady s tím spojené.
|
V. Finanční ujednání, pojištění zásilek |
- Ceny jsou stanoveny ceníkem zasílatele.
- Platba za přepravu zásilky je zpravidla realizována fakturou, splatnost faktury je 14 dní.
- Zasílatel je oprávněn žádat úhradu za přepravu zásilky v hotovosti při jejím podání, např. od příkazce, u něhož je špatná nebo dosud neověřená řádná platební kázeň.
- Cena za přepravu zásilky je účtována za vzdálenost „pobočka Speed5 -> místo podání -> místo dodání -> pobočka Speed5“, není-li na základě smlouvy se zasílatelem dojednáno účtování jiným způsobem.
- V případě neuhrazení nebo pozdního uhrazení faktury se příkazce zavazuje zaplatit zasílateli smluvní pokutu, která činí 2% z dlužné částky za každý den prodlení. Zároveň se zavazuje zaplatit částku odpovídající slevě z celkové ceny za přepravu zásilky v případě, že mu takováto sleva byla poskytnuta. Uplatnění veškerých slev nabízených zasílatelem je podmíněno včasnou úhradou faktury.
- Zásilky přijaté zasílatelem k přepravě jsou automaticky pojištěny, a to do částky 500.000 Kč. U zásilek vyšší hodnoty než 500.000 Kč má příkazce možnost zažádat zasílatele o sjednání tzv. Rámcové smlouvy, čímž získá pojištění na jednu konkrétní přepravu, a to na částku odpovídající skutečné hodnotě přepravovaného zboží.
|
VI. Odpovědnost za škodu, reklamace |
- Zasílatel odpovídá za ztrátu a škodu způsobenou na zásilce vlivem nedbalosti nebo nešetrného zacházení. Zasílatel odpovídá v každém případě jen za škodu skutečnou, odpovědnost za ušlý zisk a následné škody je vyloučena.
- Zasílatel je povinen oznámit příkazci vznik škody na zásilce neprodleně poté, co se o škodě dověděl.
- Při vzniklé škodě na zásilce je zasílatel povinen vynaložit odbornou péči, aby škoda byla co nejmenší.
- Zasílatel se zprostí odpovědnosti za škodu, prokáže-li, že škodu nebylo možno odvrátit ani při vynaložení odborné péče.
- Reklamaci odpovědnosti za škodu na zásilce je nutno uplatnit bezodkladně, nejpozději však do deseti dnů ode dne doručení zásilky nebo vrácení zásilky příkazci. Jde-li o odpovědnost za škodu na zásilce v důsledku ztráty zásilky, je nutno uplatnit reklamaci do deseti dnů ode dne, kdy měla být zásilka doručena.
- Reklamaci odpovědnosti za škodu vzniklou pozdním nebo vadným doručením zásilky je nutno uplatnit bezodkladně, nejpozději však do deseti dnů ode dne doručení zásilky nebo vrácení zásilky příkazci.
- Nesplní-li zasílatel povinnost vyplývající z bodu III/11a, vrací polovinu částky za přepravu zásilky příkazci. Za nesplnění povinnosti se nepovažuje, je-li způsobeno okolnostmi, které zasílatel nemá možnost ovlivnit, jako je válka, stávka, kalamita, záplavy, dopravní situace apod. Zasílatel je povinen se při přepravě zásilky řídit dopravními předpisy a maximální rychlostí vozidla.
- Příkazce odpovídá za veškeré újmy, které zasílateli vzniknou tím, že nesplnil některou ze svých povinností včetně toho, že předal zasílateli zásilku s obsahem, který je dle bodu III/4 vyloučen z přepravy.
- Reklamace musí být vždy učiněna písemnou formou, musí obsahovat přesné vyčíslení požadované škody a musí být doručena zasílateli ve lhůtě dle bodů VI/5 a VI/6.
- Není-li uplatněna reklamace ve lhůtě uvedené v bodech VI/5 a VI/6, platí, že zásilka byla doručena včas a bez závad.
|
VII. Obecné informace |
- Zasílatel poskytuje své služby nonstop, přičemž v pondělí – pátek v době od 08 – 20 hod. za standardní ceny, v době od 20 – 08 hod., o víkendech a svátcích za příplatek. Zajišťuje přepravu zásilek v rámci ČR, na Slovensko, do Polska, popř., dojde-li k takovému ujednání s příkazcem, i do dalších zemí.
- Zasílatel je povinen uchovat v tajnosti před nepovolanými osobami všechny informace týkající se druhu zásilek, jejich počtu a další informace poskytnuté příkazcem.
|
VIII. Ostatní služby |
- Zpětná zásilka : Kurýr po doručení zásilky adresátovi převezme zásilku od adresáta, kterou doručí zpět odesílateli (příkazci). Není-li dohodnuto jinak, má příkazce při využití služby „Zpětná zásilka“ stejná práva a povinnosti jako u standardních zásilek.
- Potvrzení o doručení zásilky : Příkazce má právo požádat, aby byl informován o doručení zásilky, a to buď telefonicky nebo formou sms. Přeje-li si příkazce být informován bezprostředně po doručení zásilky, uvede se tento požadavek do Přepravního listu. Pokud jsou při jedné doručovací jízdě doručovány zásilky do více míst určení, a příkazce požaduje potvrzení o každém jednotlivém doručení zásilky, je potvrzení druhé a každé další zásilky zpoplatněno dle ceníku zasílatele.
- Dobírka : Příkazce může zásilku zatížit dobírkou do hodnoty 50.000 Kč. Dobírka je doručena buď bezhotovostním převodem na účet příkazce, nebo je mu fyzicky doručena, a to buď do 48 hodin, nebo bezprostředně po doručení zásilky. Tato služba je zpoplatněna.
- Úhrada ceny za přepravu zásilky adresátem : Příkazce má právo požádat, aby cena za přepravu zásilky byla účtována adresátovi. Tato služba je realizována pouze s vědomím a písemným souhlasem adresáta.
|
|
Tyto obchodní podmínky jsou platné od 1.1.2010.
|
|
|