V této rubrice vám nabízíme výběr článků otištěných na stránkách městského časopisu Puls v rubrice Křesťanství. V případě regionálně či světově významných událostí zde naleznete komentář k nim. Budeme se snažit zveřejňovat též polemiky.
V této nabídce: A nezapomeň svačinu!; Rozhovor s D. Mogielnickim; O tradici, krátkozrakosti a odkazu na Boha
... a nezapomeň svačinu!
Jmenuji se Anna a už po prázdninách nastoupím
do první třídy.
Rodiče mi donekonečna připomínají , že mi to konečně
začne. Učení, zodpovědnost, každodenní příprava...Už mi z toho
jde hlava kolem. Naštěstí mám rozumnou babičku a ta mě uklidňuje
:"Zvládli to všichni, tak co bys to nezvládla i ty!" A nejlepší
je děda. "Hlavně si nezapomeň svačinu, svačina - to je základ!"
směje se a mávne rukou, na znamení, že to
všechno dobře dopadne.
Tak nevím. Chápu, že umět číst, psát a počítat je
fakt hodně důležitý, ale stejně by mě zajímalo,
jaké budou ostatní děti. Kolik bude ve třídě kluků a kolik holek?
Zdalipak někdo už umí číst a počítat? Určitě budou mít spoustu letních
zážitků. Věřím, že budou taky zvědaví a budou
chtít hned všechno prozkoumávat a přijít věci na kloub. Každé z nich
má tátu a mámu, co je leccos už naučili,
a co teprve babičky a dědové. Jestli jsou jen z poloviny
jako ti moji, tak to
si určitě budeme rozumět. Jen abychom se dali dohromady. Myslím
tím, abychom si k sobě našli cestičku a brzo si mohli říct,
že jsme dobrá parta. Copak to taky není důležitý? Vždyť se budeme
potkávat každý den a tolik času spolu budeme trávit. To je přece
skvělá příležitost naučit se naslouchat jeden druhému, umět si navzájem
poradit a včas poznat, kdy ten druhý potřebuje
povzbudit a kdy třeba jen vyslechnout. Tolik
roků se budeme potkávat. A
bylo by prima, kdybychom se mohli třeba i s rodiči domluvit
na nějakém společném výletě.
A klidně ať se na nás přijdou do školy podívat. Určitě
je bude zajímat, jak mi to jde a jak to jde ostatním.
Snad to všechno zvládnu. Do přípravného týdne zbývá
ještě chvilka času. Takže bych se mohla naučit jména dětí, domalovat
obrázky, naučit se první pohybové písničky, připravit seznam pro
rodiče, sestavit tématické plány,
............., připravit
si šaty na první den a hlavně nezapomenout svačinu.
Jmenuji se Anna, po prázdninách nastoupím před prvňáčky
a budu se těšit , že mne mnohému naučí.
A o tom to je.
A.E.
Přišel jsem jak otevřená nádoba
Od začátku srpna má římskokatolická farnost nového
administrátora - přišel sem P. Dariusz Mogielnicki, MSF. O tom,
jaká byla jeho cesta ke kněžství, co je to za "podivnou zkratku"
za jménem a o dalších záležitostech jsem si s
ním pro vás popovídal.
Mohl by si říct něco o sobě a o tom, jak
si se dostal ke kněžství?
Narodil jsem se v Polsku, v 67. roce, u Mazurských
jezer. Vyrůstal jsem na vesnici, ve věřící rodině. Tam jsem bydlel
do konce základní školy, pak jsme se přestěhovali do většího města,
Lomże, kde jsem vystudoval
střední průmyslovku.
Během pěti let na střední škole jsem se zúčastňoval
hnutí mládeže Oáza Světlo-Život a nakolik to bylo možné jsem bojoval
proti socialistickému systému vlády.
Rozhodujícím momentem k mému povolání byl ale den
maturity. Udělal jsem s Bohem takovou smlouvu. Když to zvládnu,
tak se stanu knězem, když ne, tak to ani bez maturity nebude možné.
Celá maturita a další běh událostí ukazovaly, že ona smlouva s Pánem
platí. A hned po maturitě se objevil problém
armády.
Říkal jsi problém armády. O co šlo?
V Polsku ten, kdo vstoupí do semináře, nemusí jít
na vojnu. A bylo tomu tak i za komunistů. K tomu ale bylo potřeba
potvrzení od rektora semináře, a já to nevěděl a nic jsem proto
nezařizoval. Na konci června jsem byl předvolán k odvodové komisi.
Jenže tam jsem se dozvěděl, že přímo z této komise budeme odvezeni
ke zvláštní jednotce (reprezentativní, něco jako hradní stráž -
pozn. aut.) Když jsem pak předstoupil před komisi, první otázka
byla, co chci dělat po maturitě. Když jsem vypověděl, že chci studovat
bohosloví a to v řeholním rádu, stalo se něco divného. Bohoslovci,
kteří si nepodali žádost o propuštění z armády, totiž byli vždy
odvezeni do trestních jednotek. Členy komise ale zajímalo, proč
chci sloužit někde v cizině. K mému velkému překvapení jsem byl
nakonec uvolněn z vojenské služby. Nikdo pořádně nemohl uvěřit,
že se to stalo...
Měl jsi pro své rozhodnutí nějaké vzory?
Celých pět let, co jsem chodil na průmyslovku jsem
chodil také na náboženství, které vedli bratři františkáni. S nimi
jsme byli hodně spřáteleni, jezdili jsme na exercicie, soustředění
mládeže... Jednou jsem zase obdržel dopis od misionáře sv. Rodiny,
a to díky vzdálenému příbuznému, kde byla přímo nabídka k misijnímu
povolání.
Když jsem se pak rozhodoval o své kněžské dráze,
viděl jsem, že v Polsku je kněží dost. Proto jsem se nakonec rozhodl,
že vstoupím k řádu Misionářů svaté Rodiny a budu sloužit tam, kde
je to potřeba. Pro bratry františkány a koneckonců i pro ostatní
to bylo vcelku překvapivé. Ani já sám jsem řád moc neznal.
Odešel jsi hned po semináři na misie?
Ne, byl jsem poslán do Slezska, kde jsem v jedné
farnosti působil jako kaplan. Byla to výborná příprava k poznání
kněžského života i nových způsobů pastorace a evangelizace.
Kdy jsi odešel do zahraničí?
Po dvou letech jsem se rozhodl, že pojedu pracovat
na Ukrajinu. První dva roky jsem působil v Žitomirské oblasti. Spolu
s knězem Grigorzem jsme pracovali ve 12 farnostech, ve kterých nebyl
ani jeden kostel. Do nejvzdálenější farnosti to bylo asi 45 km.
Pak jsem byl z rozhodnutí představených převelen do Kyjeva, do hlavní
kostela sv. Alexandra. Do okolních farností jsme z Kyjeva jezdili
až 220 km, zajížděli jsme také do Černobylské zóny.
Po třech letech na Ukrajině se na mne obrátil pan
provinciál s prosbou, jestli bych nechtěl zastoupit nemocného kněze
ve Dvoře Králové, v České republice. Protože nikdo jiný nebyl moc
ochotný sem jít, souhlasil jsem s nabídkou.
S jakým očekáváním jsi k nám přišel?
Řeknu pravdu: Když jsem sem
jel, nevěděl jsem nic o situaci církve u vás. Šel jsem sem jak otevřená
nádoba. Nevěděl jsem, co mě čeká, jak tu bude vypadat život a práce.
Byl jsi tu něčím překvapen?
První rok působení v ČR byl pro mě velmi těžký, setkal
jsem se tu s několika věcmi, se kterými se bylo těžké smířit. Jako
kněz jsem zodpovídal za 5 farností, ve kterých bylo 11 zchátralých
kostelů, dohromady ve všech farnostech 60 farníků. Zvlášť jsem si
zapamatoval své první Vánoce a první půlnoční zde. V pěkném barokním
kostele na ni přišlo 8 lidí. Mrzelo mě také chování některých farníků.
Když jsem to srovnával s Ukrajinou, kde lidé chodili či jezdili
na kole na mši 30,40 km...
Jak jsi se dostal do Krkonoš?
Po roce to vypadalo, že je páter Plescinsky ve své
nemoci uzdraven. Díky tomu jsem mohl jít jinam, a tak jsem se dostal
sem do Štěpanic. Bohužel o půl roku později se P. Plescinskemu nemoc
zase začala vracet a před dvěma lety zemřel. Na jeho místo přišel
nový kněz a mě pan biskup už v Horních Štěpanicích nechal.
Pověz těď ještě něco o svém řádu.
Misionáři svaté Rodiny (zkratka MSF) byli založeni
r. 1895 saletinem Jean Marie Bertchierem. Je to řád, který pracuje
v misijních zemích, především tam, kde nikdo jiný nechce působit,
nebo kde jsou podmínky práce zvlášt težké. Našim vzorem a patronem
je svatá Rodina z Nazaretu a zvláštním znamením způsob života podle
Ježíše, Marie a Josefa. První klášter byl založen v Nizozemsku,
dnes je centrem našeho řádu generální klášter v Římě.
Misionáři sv. Rodiny pracují v celém světě, od severního
Norska až po Oceánii. Hlavními oblastmi našeho působení jsou Oceánie,
Jižní Amerika a východní Evropa. Náš řád má v současnosti asi 1200
řeholníků, z Polska jich je kolem dvěstěpadesáti. V České republice
jsme od roku 1997.
Mohl bys porovnat přístup k duchovnímu životu
v Polsku a tady v Čechách?
Za ty čtyři roky, co jsem tady, bych mohl svůj poznatek
shrnout asi takto: V Polsku způsob života lidí, tradice, obřady...
to všechno vede k víře. Tam je veliký problém vychovat člověka nevěřícího,
tady je to naopak.
Jak se ti líbí na horách?
Moc. Vždycky jsem chtěl bydlet na horách, na to jsem
hodně myslel už jako bohoslovec. Někdy jsme jeli celou noc a den,
abychom si aspoň nachvilku prohlédli Tatry nebo Krkonoše. Tady na
horách se cítím jako u sebe.
Máš nějaké životní motto?
Takovou myšlenkou je heslo našeho řádu. Ať se každý
cítí mezi vámi jako ve své rodině.
Za rozhovor děkuje
M. Hrdlička
O tradici, krátkozrakosti a odkazu na Boha
V době před referendem o vstupu naší republiky do
EU se k mnohým dostaly také informace o připravované ústavě Evropské
unie a o snaze (zvláště katolických) křesťanů protlačit do ní odkaz
na Boha nebo na křesťanské dědictví. Málokdo už ale tuší, že se
tato problematika netýká jen evropské ústavy, ale přímo nás samotných.
Křesťanská tradice tu byla, je a bude. Není jen součástí
západní Evropy, je součástí historického, kulturního i myšlenkového
dědictví v českých zemích, obklopuje nás i ve Vrchlabí. A nejedná
se jen o dominanty obcí kostely a kláštery, o drobné sakrální
stavby, o naplňování symbolů, svátků a zvyků, lidové tradice, ale
také o významné osobnosti, o významná literární a myšlenková díla
či o hodnoty, na kterých je postavena naše morálka a právní řád.
Nelze samozřejmě tvrdit, že Evropa či ČR je křesťanská.
Věřící křesťané jsou v Evropě (a ještě mnohem více u nás) menšinou.
V rámci objektivity je nutné zmínit i antickou filosofii, římské
právo, židovskou tradici, zednářství, osvícenský racionalismus,
liberalismus a komunismus. Všechna tato myšlenková schémata zde
zanechala své stopy a větší či menší měrou nás dodnes ovlivňují.
Na krátkozrakém přístupu k vlastní minulosti i současnosti
ovšem netratí hlavně křesťané, ale sekulární instituce. Křesťanství
ani církev neztratí svou důležitost a význam vynecháním v jedné
ústavě. Bez Boha a duchovních hodnot však není v posledku možné
zdůvodnit důstojnost člověka, lidská práva, principy solidarity
a spravedlnosti. Bez řádu věcí je služebným funkcím (úřadům,
zákonům, trhu, spotřebě) připisována nepatřičná hodnota. Na svůj
přístup doplatí úřady, obce i občané samotní, kterým se v "blízkém
nedohlednu" rozpadají památky sotva vyčíslitelné hodnoty, nebo naopak
ti, kteří např. kostel či klášter opraví bez ohledu na to, že už
do něj nemá kdo chodit, že se jedná o mrtvou stavbu, málo živý kraj.
Co s tím? Někdy stačí málo vzít na sebe odpovědnost
a ptát se, co s tím mohu udělat. A dříve než skončím, měl bych ještě
jeden postřeh. Křesťanský. Důležitou součástí křesťanství je přiznání
si vlastních chyb a selhání a ochota poučit se z nich. Naše město
i tento kraj takový přístup naléhavě potřebují. Rány z válečné vřavy,
odsunu Sudetských Němců, vulgárního materialismu a bezpráví komunismu
jsou hluboko v srdcích a myslích lidí, jsou patrny na domech, pomnících
i v krajině. A tlak konzumu neúprosně sílí. Tlustá čára za minulostí
nás nevyléčí, je potřeba pokorného návratu k tradici, našim kořenům
a ochota se učit.
M. Hrdlička