vstup na hlavní stránky ČKA

ČESKÁ KŘESŤANSKÁ AKADEMIE

místní skupina Vrchlabí

Přes Sovinec a Valteřice zpátky do Vrchlabí

Na tenhle vejšlap můžete vyrazit v každým ročním období. Od jara do podzimu nejlíp pěšky, v zimě na běžkách. A pokud se vám k tomu podaří chytit pěknej počas a daleký výhledy, máte vystaráno.

Začátek cesty je stejný jako předchozí vycházka ke kapličce. Od kostela se dejte po žluté ke klášteru a dále nahoru kolem hřbitova, přes most a pak vzhůru do kopce až ke kapličce sv. Anny a 14 sv. Pomocníků. Cesta vede dál kolem lesa a skrz horskou obec Kněžice. Je to vlastně jen pár chalup roztroušených ve stráni nad potokem Bělá, ale svou kompozicí působí na vnímavou duši velmi příjemně. Žlutá pak pokračuje dál po úbočí Sovince, napojuje se na silnici a za chvíli přichází na Křižovka. Co že to je? Křižovka (Křižouka) jsou rozcestím cest v sedle mezi Žalým a Sovincem. Staré cesty do Verchlábe, na Benecko a do Merklova už dávno nahradila silnice, na Žalej, do Kněžic a do Valteřic ale stále vede cesta sypaná. Vydejte se po té poslední jmenované – začíná za parkovištěm a vede po opačném úbočí Sovince. Vaším souputníkem tentokrát bude modrá turistická značka. Po krátkém stoupání lesem se vám po pravé straně otevřou daleké výhledy – za lepší viditelnosti je vidět kraj od Kozákova až po Ještěd. Brzy se však výhledy zavřou a vy sestoupíte až k samotě Sovinec. Určitě stojí za to zamyslet se jaký život lidé v takových samotách lidé vedly a vedou a co je pro ně motivací žít nějaký ten kilometr od vesnice. Dřív to bývala hlavně půda, dnes úcta k předkům, tradice. Ale co dál? Vysoké nebe s plujícími mraky i poštolka, co pod nimi krouží, k otázkám poutníka mlčí. V zimě k němu promlouvá vítr a mráz, ale jeho otázky jsou přece jen zahaleny rouškou tajemství.

Nad Valtěřicemi

Cesta vás zavede do sedla mezi Skalkou a Pilouskem. Modrá tu prudce klesá k Valteřicím. Až kousek sejdete, otevře se před vámi pohled na část podhůří, na vesnice a kopce a údolí tam dole. I z úplného kraje hor vypadá to lidské snažení často malinké a malicherné. Cesta vás zavede k prvním stavením Valteřic a pak mezi nimi až k hřbitovu. Kousek před ním, pod lipou v zatáčce silnice, se nachází třetí rozcestník. Tentokrát se vydejte po zelené zpátky do Vrchlabí. Budete stoupat kolem koupaliště až ke Kříži u Vejsplach. Kříž, dnes s už málo čitelným erbem na pískovcovém podstavci stál na hranici panství Harrachů a Morzinů (Czernin-Morzinů). Zub času si vzal své, ale snad se nám ho jednou podaří opravit. Zelená značka vás odtud povede dál do údolí Bělé, k samotě Třídomí. Ještě chvilku se bude vlnit a pak vás vyvede k rozcestí nad obchvatem města, odkud jste před nějakými 2 hodinami stoupali po žluté do Kněžic.Vám ale stačí známou cestou sejít dolů do města.

Dobrou cestu !

Kilometráž:

Vrchlabí – Křižovka 3,5 km – Valteřice 7 km – Vrchlabí 12 km.