Vegetariánství

EU a transporty dobytka

Preprava zvierat - krutosť za peniaze


Zpět na práva zvířat

Na úvodní stránku

EVROPSKÁ UNIE
A TRANSPORTY DOBYTKA

Transport /4,8kB Z podnětu světoznámého švýcarského ochránce zvířat Franze Webera se letos na jaře sešlo v Ženevě patnáct evropských parlamentářů, zastupujících osm zemí a třiašedesát představitelů velkých evropských ochranářských organizací, aby rokovali na téma lidské důstojnosti, neslučitelné s trápením zvířat a s jednou z největších skvrn na evropském svědomí - dlouhodobými transporty jatečního dobytka. Že toto téma nezajímá jen "specialisty", dokázal do posledního místečka naplněný sál Mezinárodního kongresového centra, a to po celou dobu trvání kongresu, který obsahoval pětatřicet referátů, týkajících se různých aspektů transportů: katastrofálních následků na stav zvířat, kvalitu masa a poškozování zdraví konzumentů. Jednání doprovázel film "Transporty zvířat 1989 - 1995".

Zástupkyně Německa, dr. L.. Hartensteinová ve svém referátu "Zvířata nejsou zboží" požadovala změnu smluv z Říma a Maastrichtu ve smyslu uznání zvířat jako citlivých bytostí a pranýřovala masový chov a tím zaviněné přebytky. Poukázala na dramatickou skutečnost: za nejkrutějších podmínek importuje "Evropa" ročně 230.000 koní z Polska a Ruska. Z 250 milionů kusů jatečního dobytka, transportovaného ročně Evropou, umírá bez pomoci a ulehčení v utrpení 25 milionů zvířat ještě než se dostanou na místo určení. Odsoudila též subvencování transportů, které představuje 1.000 - 1.200 DM za hovězí kus. Poukázala na nesmyslnost exportu německých zvířat do Itálie, kde je z nich vyroben salám, který je pak opět exportován z Itálie do Německa a to jen proto, že porážení přijde v Itálii levněji. "Kdo vykořisťuje zvířata, vykořisťuje lidi".

Transport /6,7kB /13,5kB Poznamenejme, že příčinou transportů je EU: vzhledem k laciné pracovní síle v chudých státech Evropy subvencovala výstavbu megajatek. Aby je "amortizovala", jsou miliony zvířat týdny na cestě ve stresu, bez vody a potravy. EU subvencuje jen živá zvířata, nikoli zvířata poražená na domácích jatkách a zmrazená. Cestou umučená zvířata jsou v kšeftu zakalkulována.

Německý zástupce Evropského Parlamentu, W. Kreisl-Dörfler, poukázal na to, že transporty jsou jen důsledkem absurdní zemědělské politiky, v níž se jedná především o megaprodukci masa, o rentabilitu místo kvality. Nadprodukce (jako výsledek této absurdity) je vyvážena do zemí "třetího světa" za níž tyto platí životně důležitou potravinou - sójou, takže ještě více hladovějí. Zástupce Anglie, člen dolní sněmovny R. Gale, připomněl, že kvůli ziskům jsou chemicky otravována již telata, "chována" za pomoci antibiotik a růstových karcinogenních hormonů. K tomu jen dodatek, že nedávno byla v telecím mase objevena i měď, přidávaná do krmiva, aby "telecí" bylo, jak požaduje konzument, "zdravě bledé". Spotřebitelé byli varováni, aby telecí především nedávali malým dětem - je jedovaté.

Poranění při transportu /4,9kB /8,3kB Francouzský novinář J.Carlier upozornil ve svém referátu mj. na radioaktivní dobytek z oblasti Černobylu: v zájmu kšeftu byl jako "zdravý" exportován do různých zemí Evropy. Švédský parlamentář P. Gahrton zdůraznil rozpor mezi ochranářskými normami některých zemí, např. Švédska a EU. Doporučil, aby země s přísnými normami maso trápených zvířat z EU nedovážely. Ilja Weiss (původem z Bratislavy), zástupce německého "Spolku proti zneužívání zvířat", známý z nesčetných televizních diskuzí, prohlásil normy EU, které mají platit od roku 1997, za naprosto nedostačující, protože zde opět stojí zisk výše než ochrana živých bytostí - zvířat. MUDr. W. Hartinger z Německa, nejslavnější reprezentant mezinárodní "Společnosti lékařů proti pokusům na zvířatech", uvedl v souvislosti s transporty, že jsou i výrazem nezodpovědnosti vůči lidem; chemické substance v mase ohrožují lidské zdraví: ony substance, které ve zvířatech vyvolávají zatížení strachem a nadměrnými bolestmi a stresem, mohou u spotřebitele způsobit i smrtelný histaminový šok. Požadoval okamžitou informační kampaň, týkající se zveřejnění možných nebezpečí z požívání "nemocného" masa. Totéž potvrdil MUDr. F.J. Plank z německého "Spolku proti zvířecím továrnám", když poukázal na psychofarmaka, která zvířata před transportem dostanou a na další nebezpečí - stresové hormony v mase.

Toto šílenství financují daňoví poplatníci EU: gigantický subvenční podvod představuje 20 miliard DM, které každoročně mizí v kapsách EU podvodníků. Švýcarský delegát J.R. Spahr požadoval mobilní řezníky, kteří by poráželi v blízkosti stájí. Zdůraznil nezměrnou škodlivost nadměrného konzumu masa: chov hovězího zapříčiňuje stejnou měrou skleníkový efekt jako celá automobilová doprava. Je nutné zabránit kácení lesů a proměňování úrodné země v pastviny. Intenzivní chovy znamenají i gigantickou spotřebu vody a energie a otrávení země a vody přehnojením.

Nepřežilo transport /3,9kB /7,8kB Jeho kolegyně R. Schwarzenbachová ze "Švýcarské ochrany zvířat" požadovala zákaz elektrických poháněčů, vyvolávající šoky a bolesti, a výchovu a výuku jatečního personálu, soustavné vylepšování omračujících zařízení a přísné a pravidelné kontroly jatek. Transporty musí být omezeny na 4 hodiny trvání. Zástupkyně norské ochrany zvířat S. Imsová prohlásila skutečnost, že transporty evropských zvířat končí na Blízkém Východě, za skandál. Požadovala zákaz nadprodukce a zákaz transportů. Zvířata nejsou zboží a nelze je označit za "zemědělské produkty.

Závěrem lze říci, že za utrpení zvířat platí i občan: svými penězi i svým zdravím. Nekontrolované a nekontrolovatelné masové přesuny dobytka kontinentem znamenají jen další šíření nemocí, nákaz a epidemií, viz BSE aj.

Publikováno: Informační bulletin Diferent Life 96
Připravila: Milena Sophia Wahlen, Curych
Foto: CIFW, www. Factory Farming.com
Protesters Animal Information Network
Limited


nahoru