prozaik,
tvůrce moderní sportovní publicistiky a beletrie, autor povídek
s židovskou a přírodní tematikou; novinář
Ota Pavel (Popper), český prozaik a novinář, se
narodil 2. července roku 1930 v Praze jako třetí, nejmladší syn
obchodního cestujícího Leo Poppera. Otec Leo byl Žid, matka
Herma byla Češka. Právě otec měl však na Otu nejsilnější
vliv – jeho záliby se staly zálibami synovými: příroda, rybaření,
rodná země, sport – tedy hlavně fotbal a hokej. Otce jako Žida
za války neminul transport a také Otovi starší bratři, Hugo a
Jiří, byli za okupace kvůli svému zpola židovskému původu v koncentračních
táborech. Prošli tábory Terezín a Osvětim-Březnice a
absolvovali Pochody smrti. Naštěstí se všichni tři vrátili.
Ota válku prožil s matkou na Kladensku, především v Buštěhradě.
Ve třinácti letech začal pracovat jako horník na dole Dubí u
Kladna. Otova rodina si na přání otce nechala své příjmení počeštit
a s Popperů se stali Pavlovi.
Po
válce Ota navštěvoval střední obchodní a jazykovou školu
v Praze, nikdy se pak ale obchodu nevěnoval. Krátce trénoval
hokejovou mládež ve Spartě Praha. Na to odstartoval svou úspěšnou
dráhu sportovního novináře. V letech 1949-56 pracoval jako
sportovní redaktor v Československém rozhlase – kromě let
1951-53, kdy prošel dvouletou vojenskou službou. Jeho prvními
ucelenějšími pracemi se staly reportáže a fejetony z přípravy
na první celostátní spartakiádu v roce 1955. Publikoval je
časopis Stadion, u něhož Ota pracoval do roku 1956. Rok na to už
byl u časopisu Československý voják. Roku 1960 odmaturoval na střední
škole pro pracující. Až do konce 60. let byl znám jen jako
vynikající sportovní reportér. Snažil se čtenáři přiblížit
svět sportu takový, jaký ve skutečnosti je – bez legend a mýtů.
Okusil téměř všechny novinářské žánry, ale nejsoustavněji
se věnoval reportáži. Roku 1964 debutoval doprovodným
textem k fotografiím Viléma Heckela Hory a lidé, ale skutečně
zaujal až samostatnou knihou Dukla mezi mrakodrapy, kde
sledoval vzestup a úspěch fotbalového mužstva.
Ota
navštívil mnohé země – Spojené státy americké, Sovětský
svaz, Francii, Jugoslávii, Švýcarsko, Rakousko... V únoru
1964 na zimních olympijských hrách v Innsbrucku však
onemocněl těžkou duševní chorobou a roku 1966 mu byl přiznán
plný invalidní důchod. Oporu při své chorobě hledal v přírodě
- a především v jeho milovaném rybaření. Přestože měl velké
zdravotní potíže, nepřestával nadále literárně tvořit. V té
době vznikla jeho vrcholná díla - dvě knihy vzpomínek: Smrt krásných srnců,
kde vzpomíná především na své dětství, a , kde se soustředí
převážně na svůj vlastní život a nejvíce na ryby. Tyto dvě
povídkové autobiograficky laděné knihy z počátku 70. let
ho rázem vyzvedly mezi významné současné prozaiky. Stal se také
nejlepším přítelem Arnošta Lustiga.
Zemřel
náhle 31. 3. 1973 na srdeční infarkt. Je pochován na židovském
hřbitově v Praze-Strašnicích vedle svého otce.
"Psaní
je nejtěžší z toho, co jsem dělal, zdá se mi obtížnější
než havířina. Píšu i v noci, probouzím se a dělám si poznámky,
z toho jsem se pravděpodobně zbláznil... Psaní je prokletí,
jako opium..." - Ota Pavel
Literární
dílo Oty Pavla, který věřil ve vítězství dobra, lásky a
spravedlnosti, je nevelké rozsahem i počtem titulů. Zato bohaté
obsahem. Jeho přednostmi v dílech je smysl pro pointu, vtip a
prostá, krásná čeština, čerpající jak ze spisovné, tak i z
hovorové řeči.
Otovy
knížky Dukla mezi mrakodrapy a Plná bedna šampaňského
jsou víceméně reportáže. Sporotvní knížky Pohár od Pánaboha
a Syn celerového krále se považují spíše už za
beletrii. A posmrtně vydaná Pohádka o Raškovi
je už jen čistá beletrie. Dva vzpomínkově autobiogarfické
svazky Smrt krásných srnců a Jak jsem potkal
ryby jsou psány v ich-formě, jako vysloveně osobní vzpomínky,
ale Ota v nich neprojevuje bezprostřední citový vztah k tomu, co
vypráví (vyjma postavy maminky a svých prožitků války). Ani
nijak nedává najevo, že vyprávěné vytváří - vše vidí a
ukazuje jako v minulosti dané, nám tyto příběhy pouze sděluje.
Protože byl Ota v těchto svých autobiogarfických dílech upřímný,
vycházela pouze v cenzurovaných reedicích. Necenzurované vydání
jeho vyšlo až v roce 1991 pod názvem Zlatí úhoři.
DÍLO:
-
reportáže a povídky o sportovcích:
Dukla mezi mrakodrapy (1964); Plná bedna šampaňského (1967); Pohár
od Pánaboha (1971); Syn celerového krále (1972); Pohádka o Raškovi
(1974)
-
vzpomínkově stylizované prózy:
Smrt krásných srnců (1971); Jak jsem potkal ryby (1974)
- výbory:
Cena vítězství (1968); Velký vodní tulák (1980)
- soubory:
Fialový poustevník (1977); Smrt krásných srnců
-
Jak jsem
potkal ryby (1981), Zlatí úhoři
(1991)
-
jeho díla posloužila jako předloha
pro scénáře filmů a televizních inscenací: Kapři
pro wehrmacht (jako absolventský film na FAMU); Smrt krásných
srnců (FAMU); televizní film Zlatí úhoři; televizní
inscenace Pohár za první poločas
|