Velikonoční
týden - pašijový, svatý, velký
|
Vlastní Velikonoce
začínají Květnou nedělí, která zahajuje pašijový týden
(pašije - latinsky utrpení) – poslední týden čtyřicetidenního
půstu.
O Květné neděli se začíná oslava
Svatého týdne průvodem, který symbolicky naznačuje, že následujeme
Pána na jeho cestě utrpení a účastníme se jeho kříže,
abychom dostali také podíl na jeho vzkříšení a na jeho životě.
|
1) Modré
pondělí (někde
Žluté)
|
2) Šedivé
úterý
|
Modré pondělí
a Šedivé úterý měly pouze své názvy a mimo mše svaté se
v tyto dny žádné obřady nekonaly.
|
3) Sazometná
(Smetná, Škaredá, Černá) středa
|
Tento
den se především uklízelo. Říkalo se jí Sazometná
nebo Smetná,
protože se vymetaly saze z komínů a smýčily
se domy. Název Škaredá
je od toho,
že v tento Jidáš škaredil (žaloval) na Krista.
Lidé
nosí do kostela polínko dřeva a dají je opálit na
hranici jidáše. Doma z něho nadělají louček a z těchto
křížků, které o Veliké neděli po obědě s
ratolestmi svěcenými na neděli květnou zastrkají do
rohů polí. Vždy tři lístky a ratolest, načež je
svěcenou vodou pokropí. Který hospodář bude mít dříve
zastrkané křížky, bude mít časnější žně. Jak
vysoké jsou ratolesti s posvěcenými kočičkami, tak
vysoko vzroste obilí. Křížky s ratolestmi chrání před
krupobitím.
|
Co
se traduje:
|
-
Kdo se bude tento den škaredit a mračit, bude se mračit
po všechny středy v roce.
|
-
Důsledný
úklid vyhání zlé duchy z domu.
|
|
4) Zelený
čtvrtek
|
V ten
den se nosilo zelené mešní roucho – od toho možná název
Zelený čtvrtek. Také se jedla jen zelená strava (špenát,
zelí), aby byl člověk zdravý po celý rok. Jedná se o velmi
starý zvyk převzatý z židovské slavnostní večeře Pesach.
Tímto
dnem umlknou zvony („odlétají do Říma“) a znovu se
rozezní až na Bílou sobotu při zpěvu Gloria. Proto ke svolání
k bohoslužbám lidem sloužily jiné nástroje: různé řehtačky,
klapačky, mlýnky, trakářky a všechno jiné, co vydávalo rámus.
S řehtačkou v podobě trakaře také procházel vesnicí
v poledne a večer zástup dětí, kteří odříkavali říkanku,
na jejímž konci zvolali: "Cruciferum ďáblum" na
znamení, že Jidáš se už v pekle smaží.
Co
se traduje:
|
-
Kdo si zacinká penězi, když zazní zvony naposledy,
budou se ho peníze držet po celý rok. |
-
Kdo tento den zazvoní paličkou o hmoždíř, opustí
jeho stavení hmyz a myši.
|
-
Kdo dnes smetí spálí, hodí přes plot nebo vynese na
rozcestí, jeho stavení taktéž opustí hmyz a myši.
|
-
Kdo se ráno umyje rosou, je uchráněn před onemocněním
šíje a dalšími nemocemi.
|
-
Kdo sní před východem slunce pečivo namazané medem,
je chráněný před uštknutím hadů a před žihadly
vos.
|
-
Kdo sní jidáše potřeného medem, bude zdravý.
|
-
Kdo vymete tento den z domu uhlí, nebudou se mu dobře
líhnout kuřata. |
-
Nemá se nic půjčovat a s nikým se nehádat - odměnou
se budou všechny hádky vyhýbat a peníze si samy
cestu najdou. |
-
Zůstane-li ve vesnici mrtvola některého občana přes
Zelený čtvrtek, Velký pátek, nebo Bílou sobotu,
brzy vypukne v dědině oheň. |
-
Když majitel domu obejde po západu slunce stavení a
vykropí věchýtkem ze slámy jeho nejbližší okolí
svěcenou vodou z nového hrnku, uchrání to jeho
obyvatele před zlými čarodějnicemi a dalšími zlými
bytostmi. Při kropení má říkat: "Ven
hosti bez kostí! Žádný neřád nebude se v tomto domě
zdržovat!"
|
- Kdo
chce míti zdravé a dojné krávy, ať se řídí touto
radou: V noci před Zeleným čtvrtkem natrhejte
alespoň šest jarních bylin a uvařte je v trojí vodě.
Pak tento nápoj podejte kravám před první pastvou,
omyjte jím i jejich těla a také vykropte chlév.
|
Zvyky:
|
Lidé
v tento den vstávali velice časně, pomodlili se pod
širým nebem a omyli rosou. Někde se tato tradice dodržovala
až na Velký pátek. |
Hospodyně
pekly jidáše
- zvláštně
tvarované obřadní pečivo z kynutého těsta -
jako připomínku na apoštola Jidáše, který Krista před
jeho popravou zradil.
|
Sel
se len a hrách, protože vše o Zelený čtvrtek zaseté
prý dobře prospívá. |
Konaly
se pandělinky - ranní pobožnosti podobné rorátům před
Vánoci. Začínaly se už před čtvrtou ráno, jinde až
po čtvrté odpoledne.
|
Někde
děti hledaly už tento den vajíčka
poschovávaná po zahradě.
|
|
5) Velký
pátek
|
Tento
den byl Ježíš Kristus odsouzen, ukřižován a pohřben.
Podle evangelií zemřel na kříži ve tři hodiny
odpoledne. Na památku jeho utrpení se přibližně v
tento čas konají obřady, ketré mají tří části:
Bohoslužbu slova (čtou se pašije), uctívání kříže
a přijímání. V mnohých kostelech se také koná
pobožnost křížové cesty.
Podle
Bible se v momentě Ježíšovy smrti roztrhla v jeruzalémském
chrámě opona, která dělila velesvatyni od ostatních
prostor - tak se prý Ježíšovou smrtí otevřela
cesta k největšímu pokladu - k samotnému Bohu. Podle
lidové tradice se však v tuto dobu otevírá
cesta k jiným pokladům - pokladům v zemi.
Tento
den se drží přísný půst ve znamení smutku, ticha
a rozjímání. Výzdoba kostelů je chudá (žádné květiny,
žádné svíce na oltáři) a písně se zpívají bez
doprovodu varhan. Zvony mlčí. |
Zvyky:
|
- Spalovaly se kočičky
svěcené o Květné neděli.
|
-
Lidé vstávali před východem slunce a chodili se mýt
do potoka, aby byli zdraví. |
nezatopíš
do východu slunce, neupečeš, nevybělíš, nezameteš,
nevyneseš z domu, neprodáš, nepůjčíš, nedaruješ
a nepřijmeš dar.
|
-
Na venkově se nesmělo pracovat.
|
-
Nepracovalo se na poli ani v sadu, aby se nehýbalo zemí. |
-
Nepralo se prádlo, protože by se prý namáčelo místo
do vody do Kristovy krve.
|
-
Nic se nepůjčovalo, protože půjčená věc by se
mohla očarovat.
|
-
Předly se pašijové nitě, jimiž se pak na šatech udělalo
několik stehů, které měly ochránit před uhranutím
a zlými duchy. Košile ušitá z plátna pašijových
nití chránila před bleskem.
|
-
Chodilo se po domech za zvuku řehtaček a oznamovalo se
poledne a ranní i večerní klekání. Při tom se zpívaly
popěvky namířené proti
Jidášovi a Židům, kteří ukřižovali Krista. Někde
děti s řehtačkami honily "Jidáše" - zrzavého
chlapce. |
-
Někde se chlapci potápěli a snažili se ústy vytáhnout
kamínek, který pak hodili levačkou za hlavu - to je mělo
ochránit před bolením zubů.
|
-
Děvčata stírala v osení rosu, aby byla chráněna před
sluncem.
|
- V
noci se tajně vysypávaly a vylévaly cestičky od domu
milence k domu milenky. Pokud si hoch do rána
cestičku uhlídá nepoškozenou, do roka si povede děvče
k oltáři.
|
-
Byl to Den bosorek, které tajně na březích potoka čarovaly
tím, že kladly ve vodě na kámen slámu nebo povříslo,
do kterého tloukly pístem na praní. Nezasvěcení však
nevědí proč.
|
Co
se traduje:
|
-
Z vody prý vycházeli vodníci a proháněli se po souši
na koních.
|
-
Otevírá se země s poklady. Místo
ukrytého pokladu označuje záře - například světýlka,
zářící skalní otvor nebo zářící kapradí, případně
kvetoucí (kvete od 3 do 9 hodin). Podle pověsti se v tento
den na chvíli otevírá i hora Blaník.
|
|
6) Bílá
sobota
|
O
Bílé sobotě se zvony vrátily z Říma, kam
odletěly na Zelený
čtvrtek.
Tento den se
neslaví mše svatá a další svátosti, kromě pomazání
nemocných a svátosti smíření.
Název
Bílé soboty může být odvozen od bílého
roucha novokřtěnců, kteří se tento den křtili
při obřadech noční bohoslužby vigilie.
Bílé roucho je znakem čistoty, připomínající smytí
hříchů křtem.
Před vigilií
se před
kostely světil paškál - oheň, od kterého se
zapalovala velikonoční svíce.
Hospodyně předtím uhasily ohně doma a znovu je rozžhly
až polínkem rozpáleným od paškálu. Z
ohořelých dřev se pak zhotovovaly křížky, které
se nosily na pole, aby dobře rodilo. Někde se dávaly
uhlíky za trám domu na ochranu před požárem.
Popelem z posvěceného ohně se posypávaly louky.
Na
Bílou sobotu se uklízelo, bílilo a připravovalo na
slavné Vzkříšení – na Hod boží velikonoční. Připravovaly
se obřadní i sváteční pokrmy, pekly se mazance i
velikonoční beránci, pletly se pomlázky a zdobila se
vajíčka. Skončením Bílé soboty také skoncoval
dlouhotrvající půst. |
Zvyky:
|
-
Před východem slunce se někde děvčata umývala
rosou, aby byla pěkně bílá a nenaskákaly jim pihy.
|
-
Před východem slunce se novým koštětem vymetalo
stavení, aby se v něm nedržel hmyz a stavení bylo čisté
po celý rok.
|
|
Velikonoční
noc
|
O
Velikonoční noci (z Bílé soboty na neděli Božího
hodu velikonočního) se konají vigilie
na oslavu svaté noci, kdy Pán vstal z mrtvých. Koná
se také křestní slavnost, kdy jsou v bílém
rouchu
přijímáni novokřtěnci. Křest v řečtině znamená
ponořovat.
|
|
7) Boží
hod velikonoční
|
Podle
židovského kalendáře je neděle prvním dnem v
týdnu. A právě tohoto dne za
svítání vstal
Ježíš Kristus z mrtvých, čímž dovršil Boží
stvořitelské a vykupitelské dílo. Proto křesťané
tento den nazvali “dnem Páně” a pravidelně se schází
k “lámání chleba”.
|
Zvyky:
|
-
Pečou se velikonoční beránci. |
-
Světily se velikonoční pokrmy (beránek, mazanec,
vejce, chleba a víno). Každá návštěva z něj
pak dostala kousek.
|
-
Kus svěceného jídla se daroval poli, zahradě a
studni, aby byla úroda, voda a dostatek ovoce. |
Co
se traduje:
|
-
Kdo o Božím hodu velikonočním jedl posvěceného beránka,
pomohlo mu to pak nalézt ztracenou cestu v lesích.
|
|
Velikonoční
pondělí (Červené)
|
Je
to nejvýznamnější
den velikonočního cyklu. Toho dne chlapci chodí
s pomlázkami
za děvčaty a ženami, šlehají je a dostávají za to
od nich malovaná vajíčka, stuhy, dárečky i alkohol.
Dříve
chlapci
na děvčata často číhali ráno, když šla do
kostela. Odpoledne děti za vsí hrály různé hry
o vajíčka
a večer se mládež veselila při muzice v hospodě.
|
|
Bílá
neděle
|
Je
to druhá neděle velikonoční. Toho dne nosili novokřtěnci naposledy
bílé křestní roucho. Dnes je často dnem slavnostního prvního sv. přijímání.
|
|