Velikonoce Symboly Velikonoc Velikonoční období Velikonoční ozdoby Koledy
|
Symboly Velikonoc
|
Tradice
velikonoční pomlázky je velice stará. Zmiňuje se o ní už pražský
kazatel Konrád Waldhauser, žijící ve 14. století. O velikonočním
pondělí a úterý se prý šlehali manželé a milenci a ospalci i
lenivci se časně z rána házeli do vody nebo alespoň polévali, aby
se probrali. A
co si každý z nás představí pod pojmem pomlázka? Tento název
označuje svazek spletených vrbových proutků, který slouží jako nástroj
ke šlehání. Pomlázkou je však také nazýván například výsledek
z koledování. Plést
pomlázku měl umět každý muž. Do různě velkých pomlázek z různého
počtu vrbových proutků (3,
4, 6, 8, 9, 10, 12) se vplétala červená stuha. Malé pomlázky se
nosily stočené v kapse (pro všechny případy...), se středně
velkými se chodilo na koledu a těm téměř dva metry dlouhým se říkalo
obřadní. O Velikonočním
pondělí
vstávali děti, chlapci a muži časně zrána, aby vyšli
s pomlázkou na koledu. Šlehali děvčata,
aby byla zdravá, pilná, a veselá po celý rok, předávali jim tím
svěžest, mladost, ohebnost a zdraví mladého proutku. Svobodná
děvčata jim za to zavěšovala na pomlázky barevné stuhy. Vdané
ženy koledníci vyšlehali proto, aby jim vyhnali zlý jazyk. Nechodili
však do domů sousedů, s nimiž nebyli zadobře. Také
hospodář vyšlehal čeládku, aby nebyla líná, krávu, aby se brzy
otelila a ovocné stromky, aby se probudily ze zimního spánku k další
úrodě. Dříve
se šlehalo pomlázkou i další den, o takzvaném "odplatném úterý",
kdy děvčata oplácela hochům. Někde se místo pomlázky ujímala úkolu
pomladění studená voda. Tomuto zvyku se říkalo „oblévačaka“.
Říkávalo se, že „prašivý bude ten, kdo nebyl politý vodou“. Názvy
a podoby pomlázek:
Pravděpodobně jako první zavedli zvyk darování vajec v období svátků jarní rovnodennosti Egypťané. Vejce se pak odpradávna zdobila nejen u Slovanů, ale i u Litevců, Němců, Švédů, na Kavkaze, v Asii i u jiných národů. Nejstarší nalezená kraslice je prý stará 2300 let. U nás dávaly dívky chlapcům vajíčka odměnou za šlehání a za odříkání hezké koledy. Vajíčka musela být plná a barevná. Časem se začala zdobit i prázdná vyfouknutá vejce (tzv. pouchy nebo vejdumky), která sloužila především jako dekorace. Tradice malování kraslic se v našich krajích rozvinula jako nikde jinde na světě. Nyní je zvykem koledníkům dávat i dárky a starším hlavně alkohol.
Legenda o malování vajec Při
svém putování po světě jednou přišel Ježíš se svatým Petrem
do statku, kde poprosili hospodyni o kousek chleba. Nešťastná
hospodyně však neměla ani skývu, ale chtěla pocestné pohostit. V
tom uslyšela kdákání slepice, a tak seběhla do kurníku a našla
zde vejce. Upekla ho v teplém popelu a nakrmila jím pocestné. Když
odešli, chtěla smést ze stolu skořápky, ale spatřila, že byly
zlaté! Každému pocestnému potom dávala vejce, avšak žádná skořápka
se už ve zlato neproměnila. Časem začala vejce rozdávat na výroční
den návštěvy oněch dvou pocestných.
Barvení
vajec Za typické barvy pro Velikonoce se považují červená, žlutá, zelená, červenohnědá, hnědá a černá, protože se daly získat z přírodních zdrojů. Koncem 19. století tyto zdroje nahradila chemie. Červená barva ochraňovala podle pověr před démony a zároveň symbolizovala lásku a život. A právě červeně obarvená vejce se původně označovala za kraslice. Přírodní
barvy: - žlutá:
odvar z cibulových
slupek (ale jen krátce); šafrán - červená:
odvar ze
slupek červené cibule a octa; červené zelí nebo šťáva z červené
řepy; šťáva z borůvek nebo bezinek -
světle
zelená: lipový
květ; kmín; šafrán - tmavě zelená:
mladé žito;
voda ze špenátu; odvar z olšové kůry - fialová:
lipový květ;
kmín; šafrán - hnědá:
odvar z dubové
nebo olšové kůry; odvar z cibulových slupek (déle); čaj - černá:
roztok sazí,
na jehož dně je několik rezavých hřebíků; odvar z olšové kůry Potřeme-li hotová (obarvená a nazdobená) vajíčka špekem, jsou krásně lesklá
Symbol vejce Vejce
je symbolem nového života
(už od pohanských dob); plodnosti, úrodnosti,
života
a vzkříšení
(protože obsahuje zárodek života); životní
síly, narození, nesmrtelnosti,
slunce, návratu
jara; bezpečí
(díky skořápce) a zárodečného chaosu,
ze kterého vznikl svět. Vejce se také přirovnává
k hrobu, který
skrývá život
(symbolické spojení s Ježíšovým zmrtvýchvstáním).
V době Velikonoc se dříve také hrály různé hry, dnes již víceméně zapomenuté. Jednou z nich bylo házení kudly na kudrnu a vejce. Chlapci celou zimu pečlivě střádali volské chlupy, z nichž na jaře vytvořili míč (kudrnu) a házeli na něj nožem. Komu se podařilo nůž zabodnout nejblíže kudrny, jako první se pak kudrnou strefoval do natvrdo uvařených vajec rozestavěných na trávníku do řady. Kdo jich zasáhl nejvíce, mohl jich také nejvíce sníst. Také se ťukalo vejcem o vejce a komu dříve prasklo, ten prohrál a musel dát své vajíčko vítězi. Nebo se vajíčky koulelo po nakloněné ploše "na valbisku" a vyhrával ten, komu se odkoulelo nejdále.
Symbol
beránka byl velmi rozšířený už za doby pohanů,
a to především v celém Středomoří, ovládaném po tisíciletí
pastevci. U židů
pak byly ovce symbolem Izraelity jako člena „Božího stáda“, o něž
se stará jejich pastýř
– židovský Bůh. Židé
také beránka zabíjeli
na památku vyvedení Izraele z egyptského otroctví. V křesťanství
beránek symbolizuje památku Krista, „Beránka Božího“, který
byl právě jako nevinný, čistý a poslušný beránek obětován na kříži
a jeho krev zachránila pokřtěné od hříchu a smrti.
Velikonoční zajíček - aneb nosič vajíček Symbol velikonočního zajíčka náš národ převzal z Německa – a děti si ho velice oblíbily, neboť právě jim o Velikonocích přináší vajíčka, a to hlavně čokoládová. Ale proč právě zajíček? Tajné roznášení vajíček mu bylo přisuzováno snad proto, že na jaře býval vídán u lidských obydlí, kde vyhledával potravu. Lidé také dříve do chleba upečeného ve tvaru zajíce pokládali vajíčko, z čehož si časem nejspíše vydedukovali, že vajíčka nosí – a ne-li rovnou snáší – právě zajíc. Dalším starým zvykem bylo honit "velikonočního zajíce", což znamenalo hledat ukrytá vajíčka na poli. Avšak
vajíčka všude nenosil jen zajíček o Velikonočním pondělí. Například
ráno o Zeleném čtvrtku hledaly olomoucké děti na zahradě vajíčka
od "Pámbíčkových
slepiček"
a zápodečeské děti týž den nacházely po zahradě červená vajíčka
od kohouta,
který je snášel jen jednou za rok. Ve středních Čechách nadělovala
liška.
Na Slezsku při první obchůzce polí o Velikonočním pondělí
děti
hledaly v brázdách sladké dobroty, jež jim tam naděloval skřivánek
– škovránek. Ve skutečnosti je tam tajně ze zástěry vkládala
maminka.
A
co vůbec zajíc symbolizuje? -
V mytologii řecké, egyptské i čínské je symbolem štěstí,
plynoucího času
a krátkosti
života. -
V Bibli je symbolem chudých, skromných
a pokorných,
ale také symbolem smyslnosti.
A přestože je maličký, je považován za velmi moudrého, „moudřejšího
nad mudrce“. -
V Byzanci byl symbolem Krista. -
V lidovém pojetí je považován za atribut
zmrtvýchvstání,
neboť zajíc prý nespí – to se zdá z toho důvodu, že nemá
oční víčka.
Lidé se obdarovávají i Velikonocích – to aby je prý "nepokakal beránek". Toto obdarovávání mělo být výrazem radosti nad Ježíšovým vzkříšením. Měly se odpouštět dluhy a neměla se vyžadovat otrocká práce. Posílala se také různá přání spolu s různými dárky (například pomlázky z proutí nebo jídla – mazance, beránci, vajíčka, jidášky s medem...).
Světlo, tedy i světlo zapálené svíce, je všeobecně chápáno jako symbol života. Bílá barva svíce symbolizuje čistotu, naději a nový život. Velikonoční svíce pak znamená vítězství nad zimou (jako jarní slunce), ale pro křesťany je spíše symbolem světla spojeného s Ježíšovým zmrtvýchvstáním, kdy Ježíš Kristus zvítězil nad smrtí. Stalo se tomu tak o Velké noci (z Bílé soboty na Boží hod velikonoční), a proto se v tu dobu v tmavém kostele za třikrát opakovaného zpěvu "Světlo Kristovo" zapalují svíce od posvěceného velikonočního ohně, čímž se celý kostel prozáří světlem. Zapálí se také křestní svíce a slaví se slavnost Vzkříšení. Svíce se zapalují také při pohřbech a křesťané se za mrtvého modlí, aby také on "vstal" k novému životu – s Bohem.
Symbol
kříže je mnohem starší než křesťanství. Znali ho už staří
Egypťané, Číňané či Kréťané. Stal se symbolem
věčnosti a především
symbolem propojení
božského
(svislé rameno) a
pozemského světa
(vodorovné rameno). Zárověň je nejdůležitějším symbolem křesťanství,
neboť Kristus byl odsouzen ke smrti ukřižováním na kříži (tento
trest patřil k nejkrutějším a byl určen pro nejtěžší zločince
zasloužilé pohrdání).
Název jidáše označuje pečivo z kynutého těsta stáčené do různých motaných tvarů. Nejčastěji se s tímto pečivem však setkáme ve tvaru válečku, který symbolizuje provaz, na kterém se oběsil zrádce Jidáš. Toto pečivo se totiž peče na Zelený čtvrtek jako připomínka na apoštola Jidáše, který Krista před jeho popravou zradil.
Celé velikonoční období provázel naklíčený hrách zvaný "pučálka". Jeho příprava byla taková: v široké nádobě se hrách zalil na dva prsty vlažnou vodou a nechal se stát dva dny na teplém místě, až napučel. Potom se slila přebytečná voda – jen tak, aby byly hrášky částečně ponořeny. Po třech dnech mu začínaly rašit klíčky. Takto připravená pučálka se pak nejčastěji zprudka opékala na rozehřátém másle v pánvi. Jídala se hlavně solená a pepřená, ale také na sladko s rozinkami – to když byl v postním velikonočním období očekáván k námluvám ženich.
Ježíše přijíždějícího do Jeruzaléma lidé vítali palmovými ratolestmi. Coby „posly jara“ je u nás nahradily svěcené kočičky, což jsou pučící pruty z jív. Světí se v kostelech o Květné neděli a spalují následující rok o Popeleční středě.
Vysévání obilí znamená počátek zemědělských prací. Lidé si obilí vysévají i doma, do misek a talířů, aby rostoucí zelená travička přivedla přicházející jaro i do jejich domovů a společně s dalšími jarními květinkami a ozdobami navodila tu pravou jarní atmosféru. Zelená je barvou jara, a tak spolu s dalšími hřejivými a jasavými odstíny žluté, oranžové, a jasně modré příjemně oživí po zimě ještě prochladlé byty.
Snad každý zná vánoční kaktus, kvetoucí právě o svátcích vánočních. Avšak slyšeli jste už i jeho „bratranci“? O kaktusu velikonočním? Ten má narozdíl od vánočního červené nebo oranžovočervené pravidelné květy a jeho zelené články listů jsou obroubené nápadným červeným lemem. Pochází z Brazílie, ze státu Santa Catarina. Roste na stinnějších místech, v pralesích – často i v korunách stromů.
Jelikož od Zeleného čtvrtku po Bílou sobotu zvony mlčely („odlétaly do Říma“), ke svolání k bohoslužbám lidem musely posloužit jiné nástroje: různé řehtačky, klapačky, mlýnky, trakářky a všechno jiné, co vydávalo rámus.
|
Zpět na Velikonoce |