|
A) CHARAKTERISTIKA ŠKOLYZákladní údajeNázev školy : Základní škola Šenov u Nového Jičína okres Nový Jičín Identifikátor školy : 600 138 399 Adresa : Školní 20 742 42 Šenov u Nového Jičína Ředitel : PaedDr. Jana Bělůnková Telefon : 556 707 857, 556 720 144 E- mail : zs_senov@iol.cz Právní forma : příspěvková organizace IČO: 75027003 Zřizovatel: Obec Šenov u Nového Jičína Právní forma : obec IČO : 60798432 Adresa : Dukelská 245 742 42 Šenov u Nového Jičína Škola sdružuje : 1. Základní škola : kapacita: 140, cílová 200 žáků IZO : 102 232 920 2. Školní družina : kapacita : 50, cílová 50 žáků IZO : 119 800 276 Charakteristika školyŠkola je úplnou základní školou s devíti ročníky a s jedním oddělením školní družiny. Výuka na škole probíhá v 1.- 9. ročníku podle vzdělávacího programu č.j. 16 847/ 96-2, Základní škola. Na škole působí 12 stálých pedagogických pracovníků, 2 zastupující učitelé - důchodci,1 vychovatelka školní družiny, 1 romská asistentka, 1 externí učitelka pro výuku hudební výchovy a 4 správní zaměstnanci. Ředitelkou školy a statutárním zástupcem organizace je PaedDr. Jana Bělůnková, zástupce ředitele Mgr. Zuzana Fuňaková. Výuka probíhá ve dvou budovách školy. Obě budovy jsou v areálu školy, mezi nimi je školní hřiště, vše je obklopeno školní zahradou. První a druhá třída mají své učebny v menší budově, ve které je také školní jídelna. V hlavní budově na ulici Školní 20 je 3. – 9. třída, odborné učebny jazyků a také učebna hry na hudební nástroj propůjčená pro výuku Základní umělecké škole MIS music z Kopřivnice. Budova školní družiny je v těsné blízkosti školy. Na škole je 14 učeben z toho 7 speciálních učeben a tělocvična. Jsou to :
Poloodborné pracovny :
Součástí školy jsou :
Celkové vybavení školy po stránce technické odpovídá současným potřebám školy Žáci školyŠkolní rok 2003/2004 byl zahájen s počtem 177 žáků, v prvním pololetí odešli 2 žáci, jeden se přistěhoval, na začátku druhého pololetí odešel 1 žák na Speciální školu v Novém Jičíně. Počet žáků na konci školního roku je tedy 175.
Přehled ročníků :
Ve srovnání se školním rokem 2002/2003 došlo k nárůstu počtu žáků o 1 žáka. Specifické zvláštnosti školyŠkola je jedinou základní školou v obci, spádovou školou pro žáky z Bernartic nad Odrou a Rybí. Díky poměrně malému počtu žáků ve třídách na prvním stupni je umožněn individuální přístup k dětem, díky dobré vybavenosti školy kvalitní výuka. Škola nabízí také bohatou mimoškolní činnost v podobě zájmových útvarů – nepovinných předmětů a kroužků, výuku hry na hudební nástroj ve spolupráci se Základní uměleckou školou MIS music z Kopřivnice. Na 1. stupni pracuje romská asistentka, jejímž úkolem je zlepšit vztahy s romskými občany a zlepšit zapojení romských dětí do výuky. Kromě romských dětí se věnuje i zaostávajícím žákům. Z celkového počtu 175 žáků je 124 žáků ze Šenova u Nového Jičína, 51 žáků dojíždějících, z toho 12 z Bernartic nad Odrou., 3 z Kunína, 3 z Jeseníku nad Odrou. , 4 z Nového Jičína, 25 z Rybí, 1 z Životic u Nového Jičína, 2 z Polouvsí, 1 ze Straníku.
B) UČEBNÍ PLÁN ŠKOLYV 1.- 9. ročníku se vyučuje podle vzdělávacího programu „Základní škola“ č.j. 16 847 / 96 –2. Na škole pracuje metodické sdružení učitelů 1. stupně, předmětová komise jazykového vyučování, PK matematiky a přírodovědných předmětů, PK pracovních činností. Žákům s vývojovými poruchami učení se věnují kvalifikované pracovnice v nápravné péči. Metodické sdružení 1. stupněVýuka na 1. stupni vychází z osnov Základní školy. Na první schůzce si vyučující zkontrolovali dodatky k osnovám pro jednotlivé ročníky, sjednotili klasifikaci. Během roku dbali na kvalitu čtení, písemného projevu a úpravu v sešitech. Dohodli se na zpestřování výuky zařazováním netradičních forem práce, skupinové práce, hravých činností, relaxačních chvilek. Výuku doplnili projektovou výukou (Praha). Vyučující se dohodli na vzájemných hospitacích a na předávání zkušeností a poznatků ze školení a akcí KVIC. Vzájemné hospitace se nám podařilo splnit zčásti, vzhledem ke komplikacím s rozvrhem. Pro děti s doložkou z PPP byly vypracovány individuální plány a děti byly zařazeny do nápravné péče. S romskými dětmi v 1. a 4. třídě pracovala v hodinách romská asistentka. Po vyučování se těmto dětem věnovala individuálně, připravovala s nimi domácí úlohy a procvičovala probrané učivo. Plnění plánů a osnov na prvním stupni bylo ve všech třídách kontrolováno průběžně. Osnovy byly ve všech třídách splněny. V letošním školním roce proběhl plavecký výcvik dětí 2. a 3. třídy v rámci týdenního pobytu v přírodě. Během tohoto kurzu se u dětí velmi zlepšil plavecký styl, plavecké dovednosti a vytrvalost. V září 2003 nastoupila do 2. třídy nová paní učitelka. V průběhu školního roku se účastnila všech schůzek metodického sdružení 1. stupně. Mimo schůzky diskutovala s ostatními vyučujícími 1. stupně o výuce, metodách a formách práce s dětmi. Absolvovala několik náslechů v 1. a 4. třídě. Do kolektivu učitelů naší školy se velmi dobře zařadila, také díky účasti na týdenním plaveckém výcviku 1.- 4. třídy. Předmětová komise jazykového vyučováníPředmětová komise jazykového vyučování se řídila celoročním plánem schváleným na 1. schůzce 29. 8. 2003. Komise se v průběhu roku sešla 3x dle PP. Mimo schůzky se neodkladné práce a úkoly řešily ihned. Hlavními úkoly opět byly:
Ve všech třídách byly stanoveny a splněny tematické plány učiva. Byly napsány všechny slohové práce i čtvrtletní prověrky. Byli zohledněni žáci s vývojovými poruchami učení dle doporučení PPP a Pokynů MŠMT ČR. Probíhala individuální výuka žáků s poruchami učení dle individuálních plánů. Byla věnována zvýšená péče talentovaným žákům. Probíhala příprava žáků 9. tříd na přijímací zkoušky na SŠ a SOU. Byly zpracovány srovnávací prověrky z ČJ a AJ pro žáky 5. tř. ze Šenova, Bernartic nad Odrou a Rybí. Žáci 5. tř. psali testy SCIO z ČJ, žáci 9. tř. srovnávací testy z ČJ a AJ. Celoročně probíhal kroužek angličtiny pro žáky 3. třídy. Učitelé se zapojili do vzdělávacích akcí organizovaných KVIC. 4 učitelky navštěvovaly 1. ročník kurzu anglického jazyka pro pedagogické pracovníky. Další dvě pokračovaly v dalším jazykovém vzdělávání (AJ) v rámci celorepublikové akce pořádané MŠMT, jedna navštěvovala jazykový kurz francouzštiny. Průběžně probíhaly vzájemné hospitace mezi vyučujícími v ČJ a v cizím jazyce. Rovněž spolupráce s 1. stupněm probíhala průběžně. Byl zajišťován Klub mladých čtenářů, Klub mladých posluchačů a Klub mladých diváků. Průběžně objednávány různé učební pomůcky pro jazykovou výuku. Byla zajišťována činnost žákovské knihovny a učitelské knihovny. Pravidelně zajišťovány příspěvky do školního časopisu Školovinky, v letošním školním roce vyšla 4 čísla. V letošním školním roce nastoupila do naší školy nová učitelka s aprobací ČJ-D. V průběhu školního roku se účastnila všech schůzek předmětové komise pro jazykové vyučování. Připravovala žáky na recitační soutěž a Olympiádu českého jazyka. Průběžně diskutovala s dalšími vyučujícími o výuce, metodách a formách práce s žáky, uplatňovala zábavné formy práce ve vyučování. Pokračovala spolupráce s nakladatelstvím Oxford University Press v rámci výuky angličtiny. Opět byl proveden nábor na předplatné anglického časopisu R+R do výuky angličtiny pro příští školní rok pro žáky 7. – 9. ročníku. Učitelé se podíleli na přípravě projektového dne o Praze, Dne evropských jazyků aj. Předmětová komise matematiky a přírodovědných předmětůVýuka matematiky a přírodovědných předmětů probíhala podle učebních osnov pro základní školy, pro každou třídu byl vypracován tématický plán, případně individuální studijní plán. Dbalo se na systematičnost, navazování na předchozí učivo probrané v nižších ročnících a soustavné opakování probrané látky. Před každou čtvrtletní prací proběhlo souhrnné opakování, na konci roku pak závěrečné opakování. Kladl se důraz na samostatnost žáků, na zpětnou vazbu, na využití konkrétních příkladů z praxe. Uplatňovaly se různé vyučovací metody a formy práce. Používaly se počítačové výukové programy pro procvičení probraného učiva a zopakování učiva předchozích ročníků, na které se navazovalo. Využívaly se všechny učební pomůcky pro maximální názornost učiva. Vyučující důsledně vyžadovali plnění školních povinností – nošení učebních pomůcek, plnění domácích úkolů a jejich oprav, úpravu v sešitech. Učební plány dané osnovami byly splněny. Proběhly všechny naplánované exkurze a vycházky. Individuální plány žáků s vývojovými poruchami učení byly splněny, žáci byli klasifikováni dle pokynu MŠMT ČR. Účast žáků v soutěžích a olympiádách byla zajištěna ve všech školních kolech, do okresních postoupili žáci v těchto soutěžích: Kalkulátory, Pythagoriáda 6,7, ZO 6, 9. Byly napsány srovnávací prověrky s předchozími ročníky ( SCIO testy) v 9. ročníku, společně se spádovámi obcemi srovnávací prověrky z matematiky v 5. ročníku. Předmětová komise praktických činnostíPředmětová komise se řídila plánem práce, schváleným na první schůzce. Plnění hlavních úkolů bylo pravidelně sledováno na pracovních schůzkách předmětové komise a následně vyhodnocováno. Podařilo se nám upravit celý areál zahrady, vysázet nové keře před školou, zajistit držáky na nářadí a opravit poškozené nářadí. V době prázdnin budou na školním pozemku týdenní služby pedagogů. Plnění hlavních úkolů : Do výuky byly zařazovány teoretické poznatky, žáci byli vedeni k pečlivosti, samostatnosti a kolektivní pomoci. Probrali jsme zásady hygieny, bezpečnosti při práci a důsledně je dodržovali. Děti si osvojily základy organizace, plánování práce a dovednosti významné pro životní a profesní orientaci. Zařazovali jsme do výuky také otázky ekologie, snažili se vytvářet u dětí aktivní vztah k ochraně životního prostředí a jeho tvorbě. vedli jsme je k soustavné péči o zeleň ve škole i mimo ni. Přiměřeně věku žáků jsme citlivě vnášeli do výuky otázky sexuální výchovy a protidrogové prevence. Také jsme se snažili vychovávat žáky v duchu tolerance, vzájemné pomoci, úctě k lidství, přírodě a životu, i když se nám to plně zdařilo.. Zařazovali jsme do výuky témata výchovy k volbě povolání a také témata ochrany zdraví za mimořádných situací. / podrobnost viz níže/ Náprava čtení a psaníV letošním roce opět probíhala na škole náprava čtení a psaní pro žáky s vývojovými poruchami učení. Navštěvovalo ji 13 dětí, z toho 11 chlapců a 2 dívky. Na 1. stupni to bylo 8 žáků a na 2. stupni 5 žáků.. Děti byly rozděleny do 6 skupin po třech a čtyřech. Během roku bylo 6 dětí posláno k novému vyšetření do Pedagogicko psychologické poradny v Novém Jičíně. Dvěma z nich byly vývojové poruchy diagnostikovány a ihned začali docházet do nápravy čtení a psaní. Výsledky některých ještě nejsou k dispozici. Při nápravě byly využívány počítačové programy, pracovní sešity a další pomůcky. Bylo nakoupeno mnoho nových pomůcek.
C) ÚDAJE O PRACOVNÍCÍCH ŠKOLY, JEJICH KVALIFIKACI, PRAXI A ZPŮSOBILOSTIa/ provozní zaměstnanci
b/ pedagogičtí pracovníci
d/ aprobovanost výuky
Pedagogická způsobilost na prvním stupni je nižší vzhledem ke skutečnosti, že na prvním stupni v páté třídě učí učitelky s aprobací pro druhý stupeň. odborná způsobilost na druhém stupni je nižší vzhledem ke skutečnosti, že nemáme aprobované učitele občanské a rodinné výchovy. Učitelé jazyků absolvovali kurzy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. V letošním roce pracovali na škole 2 učitelé důchodci. e/ další vzdělávání pedagogických pracovníků Pracovníci školy se dlouhodobě vzdělávají, zejména ve výuce cizích jazyků. Jazykových kurzů se pravidelně dlouhodobě účastní 6 učitelů v anglickém jazyce, 1 ve francouzském jazyce. V tomto školním roce bylo proškoleno v rámci projektu SIPVZ P2 celkem 11 učitelů, z toho 7 získalo úroveň P a 4 úroveň Z, 1 pracovnice absolvovala školení obsluhy počítačových sítí. Všichni pracovníci se vzdělávají dle plánu DVPP, zájem o vzdělávání je veliký, limitující je však finanční rozpočet a nemožnost zajistit zastupování pedagogů nepřítomných ve škole. Mezi priority ve vzdělávání patří jazyky,zvyšování kvality výuky, protidrogová prevence, školský management, informatika a výpočetní technika, poruchy učení a chování. 1 pracovník pracuje v metodickém orgánu - kabinet dějepisu. D) PŘEHLEDNÉ ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮProspěch (Uvádíme prospěch pouze ve 2. pololetí školního roku 2003/2004)
Školní docházka ( údaje v tabulce jsou za 1. a 2. pololetí školního roku)
Chování (údaje v tabulce jsou za 1. a 2. pololetí školního roku)
Oblast výchovného poradenstvíVe školním roce 2003/2004 byla několikrát svolána do ředitelny školy výchovná komise za účasti zástupce odboru sociální péče v Novém Jičíně a zástupců školy - třídních učitelů, ŘŠ, VP. Byl projednáván způsob omlouvání dětí, zameškané hodiny, záškoláctví, příprava dětí na výuku, poškozování veřejného majetku, hygiena. Ze všech jednání jsou vedeny zápisy podepsané přítomnými osobami /viz zápisy komise/. Neomluvené hodiny byly hlášeny na odbor sociálních věcí v Novém Jičíně. Školu osobně pravidelně navštěvoval pracovník z odboru sociální péče v Novém Jičíně. Třídní učitelé rovněž vypracovali několik posudků a hodnocení pro soudy. V kabinetě výchovného poradce proběhlo mnoho pohovorů s rodiči, kteří požádali o pomoc při řešení výchovných problémů, problémů s učením, záškoláctvím, volbou povolání /viz zápisy VP/. Na žádost rodičů škola odeslala návrhy na vyšetření v PPP v Novém Jičíně. Rozbor umístění žáků 8. a 9. třídy ( 2 + 14 žáků)
Oblast profesní orientace a výchovy k volbě povoláníNa začátku školního roku byl vypracován plán výchovného poradenství, ve kterém jsme se zaměřili na budoucí povolání žáků 9.a 8.třídy. V měsíci říjnu byla rodičům podána informace o možnosti vyšetření profesní orientace žáků na PPP, na třídní schůzce byli rodiče upozorněni na burzu škol – GEMMA a rovněž měli možnost besedovat se zástupci středních škol a učilišť. Žákům deváté třídy bylo umožněno navštívit den otevřených dveří jednotlivých škol, na které chtěli podat přihlášku. Profesní orientace je doplňována exkurzemi a návštěvami jednotlivých podniků dle plánu práce jednotlivých předmětů. V rámci plnění osnov - Volba povolání - byla provedena kontrola počtu odučených hodin v 7.,8. a 9.ročníku. Žáci 8.třídy jako každoročně i letos v rámci výuky navštívili v měsíci květnu 2004 Úřad práce v Novém Jičíně, kde proběhla 3 hodinová beseda. Žákům se návštěva tohoto poradenského střediska pro volbu povolání velmi líbila. Volbě povolání se učitelé věnovali v průběhu školního roku v devíti tématických okruzích v předmětech Rodinná výchova, Občanská výchova a Pracovní činnosti následovně: V 7. ročníku témata č. 1,2,3,4,7,8 v rozsahu 14 hodin. V 8. ročníku témata č. 1,5,6,7,8,9 v rozsahu 22 hodin. V 9. ročníku témata č. 1 – 9 v rozsahu 24 hodin. Proběhly exkurze: Úřad práce, Drustol, Dřevoplast, Gemma, Autopal. Oblast prevence sociálně patologických jevůV průběhu roku došlo ke zmapování situace na škole. Z průzkumu vyplynulo, že velká část dětí má bohaté zkušenosti s alkoholem, cigaretami, marihuanou. Děti se za uvedené zkušenosti nestydí a v některých případech jsou dokonce pyšné na to, že mohou beztrestně kouřit a pít alkohol. Rodiče těchto žáků nejeví velký zájem situaci změnit. Všechny děti druhého stupně se setkaly se šikanou (jako pozorovatel, agresor či oběť). Rodiče nejproblémovějších dětí byli informováni o zneužívání návykových látek nebo zvýšené agresivitě svého dítěte telefonicky, písemně či osobně. Žáci byli v rámci rodinné výchovy seznámeni se všemi škodlivými důsledky zneužívání návykových látek. V 6. – 9. ročnících probíhal projekt Kouření a já. Žáci, kteří se dopustili šikany na svých spolužácích byli potrestáni výchovnými opatřeními. V průběhu celého roku fungovala schránka důvěry. Lépe se ale osvědčilo předávání lístečků s problémy přímo do rukou učitele (preventisty). Ten se snažil naslouchat a v rámci možností některé problémy vyřešit. Na všech cílech uvedených v minimálním preventivním programu pro rok 2003/2004 se pracovalo v průběhu celého roku. Oblast enviromentální výchovy
Žákům byl
v průběhu celého roku zdůrazňován význam odpovědnosti za jednání každého jedince
i společnosti. Učili se pozorovat, vnímat a hodnotit důsledky jednání svého i
všech lidí na Zemi, osvojovali si návyky odpovědného přístupu k prostředí
v každodenním životě (např. neplýtvat energií, vodou, třídit odpad, kompostovat
organický odpad z kuchyně atd.). Bylo využito přímých kontaktů žáků s okolním
prostředím a byla vysvětlena funkce ekosystémů pro zachování podmínek života,
pro získávání obnovitelných zdrojů surovin i pro odpočinek lidí. Děti se blíže seznámily s vlivem prostředí na lidské zdraví (sluneční záření, radioaktivita, prach, emise …). Vyzkoušely si vyhledat informace o stavu prostředí a zdravotních potížích lidí pomocí Internetu a nechaly se prostředím inspirovat k umělecké tvorbě. S většinou témat z okruhů enviromentální výchovy (ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka a prostředí) se žáci setkali v rámci přírodopisu, zeměpisu, rodinné a výtvarné výchovy, v pracovních činnostech, fyzice, chemii. Konkrétní aktivity ve prospěch životního prostředí:
Oblast multikulturní výchovyMultikulturní výchova umožňuje žákům seznamovat se s různými kulturami, jejich hodnotami a tradicemi.V naší škole pracujeme s několika romskými dětmi v různých ročnících. Ve vyučování se děti zapojují do práce třídy, po vyučování s nimi individuálně pracuje romská asistentka, která s dětmi vypracovává domácí úlohy a připravuje se s nimi na vyučování. Ve vyučování se děti seznamují s romskou kulturou, písničkami a pohádkami.Romské děti se dobře zařazují do třídních kolektivů. Učitelé se snaží vytvářet ve škole klima, ve kterém se žáci z různého sociálního a kulturního zázemí mohou cítit bezpečně a rovnoprávně. Ochrana člověka za mimořádných situací
Témata ochrany člověka za mimořádných situací jsou v jednotlivých ročnících 1. stupně zpracována v rámci branného dne a ve vyučovacích předmětech přírodovědného zaměření ( prvouka, vlastivěda, přírodověda.V rámci Ochrany člověka za mimořádných událostí se 1., 2., 3., 5. třídy účastnily v červnu exkurze v požární zbrojnici, všechny třídy 1. stupně se zúčastnily besedy s policistkou. Témata ochrany za mimořádných situací byla na 2. stupni plněna v plném rozsahu v zeměpise, přírodopise, rodinné výchově, fyzice a chemii. Všechny ročníky absolvovaly Branný den v rozsahu 4 vyučovacích hodin. Bližší informace k tématům Ochrany člověka i Výchovy k volbě povolání jsou k nahlédnutí v zápisech z předmětové komise pracovních činností. Povinně volitelné předmětyVe školním roce 2003/2004 pracovali žáci v těchto povinně volitelných předmětech :
Péče o talentované žákyŽáci mají možnost se zapojit do různých kroužků. Ve školním roce 2003/2004 reprezentovali školu v olympiádách , ve sportovních a jiných soutěžích. Přehled účasti našich žáků v soutěžích :
E) ÚDAJE O VÝSLEDCÍCH INSPEKCE PROVEDENÉ ČESKOU ŠKOLNÍ INSPEKCÍInspekce pracovníků ČŠI v tomto školním roce neproběhla. F) ÚDAJE O MIMOŠKOLNÍCH AKTIVITÁCHZájmová činnost, kroužkyŽáci mají možnost ve svém volném čase navštěvovat nepovinné předměty a kroužky. V tomto školním roce pracovali žáci naší školy v těchto zájmových útvarech organizovaných školou: Nepovinné předměty
Kroužky
Soukromá umělecká škola MIS musicŠkola má velmi dobrou spolupráci se soukromou uměleckou školou MIS music z Kopřivnice, žáci mohou v odpoledních hodinách navštěvovat výuku na hudební nástroje - vyučuje se ve speciální místnosti v budově ZŠ hra na kytaru, flétnu a klavír, housle . Této možnosti využívá téměř 40 žáků školy. Děti v průběhu školního roku vystupují na akcích pořádaných školou, obcí, i na různých mimoškolních akcích, účastní se soutěží. Pravidelně v půlročních intervalech se pořádají veřejné přehrávky žáků. Akce 1. stupně v průběhu školního rokuPřehled kulturních a vzdělávacích akcí :
Přehled sportovních akcí:
Přehled exkurzí a besed :
Spolupráce s MŠ Tato spolupráce byla zaměřena na zvýšení informovanosti rodičů o dění na škole, dětem z MŠ měly společné akce usnadnit přechod do nového prostředí a kolektivu. V září proběhly vzájemné návštěvy dětí 1. třídy a MŠ. Děti z MŠ se podívaly do vyučování, vyměnily si dárky. 23. ledna 2004 proběhl zápis do 1. třídy. Paní učitelka se informovala ve školce na školní zralost předškolních dětí. Děti 1. třídy připravily v červnu pro děti MŠ „Hravé dopoledne“. Společně jsme absolvovali několik divadelních představení. Společné akce naší školy a MŠ:
Spolupráce se spádovými obcemi V tomto školním roce proběhlo několik akcí, na které byly pozvány i děti ze ZŠ Bernartice nad Odrou a ZŠ Rybí.Dětem by tato spolupráce měla umožnit lehčí přechod do 6. třídy a seznámit je s prostory školy.
Akce 2. stupně v průběhu školního roku 2003/2004Přehled kulturních a vzdělávacích akcí :
Přehled sportovních akcí:
Přehled exkurzí :
celoškolní akce
Přehled projektů :
2-3 hodinové projekty individuální:
|
čtrnáctidenní projekt ve vlastivědě 4. ročník - Region Novojičínsko |
týdenní projekt v prvouce 3. ročník - Naše obec | |
hodinový projekt v prvouce 1. ročník - Roční období,Hospodářská zvířata - mláďata |
leden Maškarní rej | |
červen Veselý dětský den a Letní večer nejen pro rodiče |
Návštěvy třídních schůzek s prezentací školy v ZŠ Rybí a Bernartice | |
Škola vydává školní časopis Školní novinky - Školovinky, který je součástí obecního zpravodaje Šenovinky – letos 4 čísla | |
Naše škola má na Internetu své webové stránky na adrese web.quick.cz/zssenov, | |
Zajištění celostátního projektu Školní mléko | |
Zajištění preventivních zubních prohlídek žáků | |
Výtvarné práce žáků byly vystaveny na okresní výstavě Fantazie 2004 | |
Žáci druhého stupně vyrobili dárky pro důchodce, které byly o Vánocích prostřednictvím Dětského parlamentu předány | |
V rámci ekologické výchovy organizuje škola sběr starého papíru | |
Celoroční zapojení žáků celé školy do Klubu mladých čtenářů ( Klub mladých posluchačů a Klub mladých diváků)- nejméně 4x ročně nabídka knih, 3x ročně nabídka MC a video kazet | |
V prostorách tělocvičny školy probíhá pravidelně 2x týdně rehabilitační nápravné cvičení pro žáky s vadným držením těla, pro žáky s doporučenou léčebnou tělesnou výchovou je dále zabezpečeno pravidelné cvičení na rehabilitačním středisku v blízkosti školy | |
V rámci zvýšení kvality vzdělávání škola odebírá tyto časopisy: Učitelské noviny, | |
Moderní vyučování, Školství, Rodina a škola, Biologie, chemie,zeměpis, TV a sport | |
mládeže, Komenský, Český jazyk a literatura, Počítač pro každého. |
Provoz ŠD a oblast řízení
Provoz ŠD byl zajišťován v jednom oddělení o počtu 30 dětí.
Ranní činnost probíhala od 6.00 - 7.50 hod., odpolední od 11.30 do 15.30 hod.
ŠD byla v provozu po celý školní rok, jen po dobu prázdnin byla přerušována podle počtu přihlášených dětí na jednotlivé prázdniny.
Začátkem školního roku byl vypracován celoroční plán ŠD, který navazoval na celoroční plán školy.
Byla zpracována týdenní skladba zaměstnání a režim dne. Na každý týden byly vypracovávány týdenní plány činnosti, které byly vyvěšovány na nástěnce před hernou ŠD, aby se s těmito plány mohly seznamovat nejen děti, ale i jejich rodiče.
Spolupráce s třídními učitelkami byla každodenní a všechny problémy byly řešeny po vzájemné domluvě. Vychovatelka školní družiny je členkou metodického sdružení učitelů 1. stupně. Toto sdružení mělo pravidelné schůzky, s učiteli byla v pravidelném kontaktu, stejně jako s většinou rodičů.
V letošním školním roce se opět nekonala pro vychovatelky okresu Nový Jičín žádná metodická schůzka ani školení.
Pro zlepšení práce ve školní družině je odebírán časopis Informatorium a Učitelské noviny , ve kterém jsou probírány metody práce i organizace při práci ve ŠD.
Pro děti jsme pokračovali v odběru časopisu Pastelka a Mateřídouška.
Oblast výchovně-vzdělávací činnosti
Práce ve školní družině byla zaměřena na zájmovou a rekreační činnost v době před a po vyučování. Děti byly vedeny k samostatnosti v rámci kolektivu, k pěknému vztahu mezi sebou navzájem, ke vztahu ke kolektivu, respektování sebe sama a všech dalších osob ve svém životě – rodičů, sourozenců, učitelů, spolužáků. Současně se při různých činnostech rozvíjí jejich další charakterové vlastnosti jako např. skromnost, čestnost, slušnost.
Jsou vedeny k odpovědnosti za zdraví a péči o majetek svůj i školy, ke správným hygienickým návykům a ke kultuře stravování.
Společnou výzdobou herny a družinové chodby, četbou knih, besedami o přírodě a vlasti se formuje jejich estetické cítění.
Nejpřitažlivější pro děti byly pohybové hry, které kompenzují sedavé zaměstnání ve vyučování před i po něm. Hry rovněž stmelují kolektiv a rozvíjejí pohybové dovednosti – rychlost, hbitost, obratnost. Pravidelně jsme využívali prostory tělocvičny ke cvičení na nářadí, k míčovým hrám, k florbalu, stolnímu tenisu.
I v tomto školním roce patřily k nejžádanějším chvilky u počítačů, které jsme měli letos v herně tři. Ti malí získávali znalosti základů práce na počítači - od zapojení počítače, přes vyhledávání programu až po jeho ukončení. Starší děti se v těchto vědomostech zdokonalovaly.
Pobyt na čerstvém vzduchu, základní požadavek odpolední rekreační činnosti, byl uskutečňován pobytem na školním hřišti a přilehlé zahradě, pobytem na travnatém hřišti u VŠV, vycházkami na kopec Mlyňák, do lesíka, k zahrádkám. Byl spojován s různými hrami, s přírodovědnou a ekologickou výchovou dle ročního období. V zimě jsme chodili bobovat.
Didaktické hry rozvíjejí různé smysly, ale také hravou formou rozšiřují vědomosti získané ve vyučování. Touto formou probíhala nejčastěji příprava na vyučování, rozšířená o různé besedy se zdravotní, dopravní, přírodovědnou a ekologickou tématikou. Rozvoji slovní zásoby a samostatnému vyjadřování dětí měla napomáhat dramatizace různých pohádek, rekapitulace příběhů z knih, které jsme průběžně četli. Ve větší míře se dařilo u dětí probouzet zájem o dětské časopisy řešením různých soutěží, kvizů a hádanek v těchto časopisech. Také jsme z nich vystřihovali různé hry, testy, naučné stránky a básničky.
Větší pozornost byla věnována dětem s problémy v chování a počátkům dětské šikany.
Velkou oblibu mezi dětmi má výtvarná a pracovní výchova. V těchto výchovách jsme pracovali různými technikami a metodami i s různorodými materiály, převážně s papírem, lepenkou, textilem a dalšími.
Z plánovaných akcí ŠD se nepodařila uskutečnit Drakiáda. Moc pěkná byla návštěva výrobny vánočních ozdob, ze které si každé dítě navíc odneslo ozdobu na vánoční stromek. Rovněž se podařil první ročník burzy dětských knih. Novinkou byl i Den čertů, kterých bylo v družině opravdu hodně a svým přestrojením potěšili i další děti ve škole. Maškarní karneval připravila Rada rodičů pro všechny děti školy. Vydařila se sněhulákiáda, ale barevní sněhuláci se pro nedostatek sněhu jen kreslili v herně. Soutěž“ Kufr“ byla přesnou kopií té televizní a výherci si odnesli i odměny. Otvírání studánek - to byl název velké ekologicko - přírodopisné hry s problematikou ochrany čistoty vody.
Netradiční olympiáda se uskutečnila ke Dni dětí a děti si při ní mohly vyzkoušet svou šikovnost a ještě získat sladkou odměnu. Velký ohlas měl i druhý ročník soutěže o „Švihadlovou princeznu „ a turnaj o „Kuličkového krále“.
Plánovaný červnový výlet do Valašského Meziříčí na dopravní hřiště se pro špatné počasí neuskutečnil. Ještě před praktickými jízdami jsme se hodně věnovali dopravní výchově- dopravním značkám, předpisům, testům malých cyklistů.
Náhradou za dopravní hřiště byl výlet do Kopřivnice, kde žáci navštívili Kulturní dům a zhlédli přehlídku dětských souborů.
Materiální zabezpečení
ŠD sídlila i v letošním školním roce na ulici E.Krásnohorské, mimo hlavní budovu školy. I nadále jsme ale využívali některé prostory školy – tělocvičnu, počítačovou učebnu aj.
Rozpočet školní družiny je součástí rozpočtu školy. Finanční prostředky čerpá na základě domluvy s vedením školy ze společného rozpočtu.
Poplatky za ŠD /80.- Kč/ za dítě jsou v plné výši odváděny Obecnímu úřadu..
Stále schází slibované vybavení školní zahrady o různé prolézačky a houpačky.
Z pohledu vedení školy lze činnost školy ve školním roce 2003/2004 hodnotit takto :
Počet žáků školy se stabilizoval | |
Neustále se vylepšuje zařízení školy, v prosinci 2003 byla vybavena další učebna novými židlemi. | |
Škola má vytvořenou vlastní počítačovou prezentaci a webové stránky, ve spolupráci s obecním úřadem přispívá k dobrému jménu školy i školní časopis Školní novinky – Školovinky, který naše škola vydává jako součást obecního zpravodaje Šenovinky | |
Malý počet žáků ve třídách 1. stupně, kvalifikovaní učitelé nápravy, to je hlavní předpoklad péče o žáky s vývojovými poruchami učení. Máme 2 aprobované pedagogy se speciální pedagogikou na trvalý úvazek, což je zárukou kvalitní péče o žáky s VPU. Na žádost rodičů umožňujeme také slovní hodnocení pro tyto žáky. | |
Došlo ke zvýšení aprobovanosti na 1. stupni přijetím další učitelky 1. stupně do pracovního poměru | |
Byly zakoupeny další učební pomůcky a počítačové programy, zlepšeno programové vybavení školy zakoupeny další výukové programy a materiály, encyklopedie, knihy do žákovské a učitelské knihovny, audiotechnika. Na jejich financování se podílela škola a také Rada rodičů, nemalou částkou také Občanské sdružení „Mládí“, | |
K využití počítačových programů byla nutná modernizace počítačové učebny. Bylo provedeno rozšíření počítačové sítě na 13 počítačů v učebně, do sítě byly připojeny i počítače ve sborovně, ředitelně a v kanceláři školy. | |
Počítači je také vybavena učebna nápravy, ŠD a některé třídy 1.stupně. | |
Škola se podílí na vyplnění volného času dětí nabídkou zájmových útvarů, kroužků, nabízí možnost uplatnit se i hudebně nadaným žákům ve spolupráci se ZUŠ MIS music. | |
Škola se zapojila do celé řady projektů v rámci ekologické výchovy. | |
V odpoledních hodinách a o víkendech je veřejnosti zpřístupněno školní hřiště pro míčové hry v areálu školy. | |
Neustále se doplňuje sportovní vybavení tělocvičny, v tomto roce bylo zakoupeno nové nářadí i náčiní. | |
Spolupráce s romskými občany a jejich dětmi ve škole je na velmi dobré úrovni ve srovnání s předešlými roky, zejména díky práci romské asistentky. | |
V tomto školním roce se škola podílela na organizaci mnoha sportovních i kulturních akcí, mnoha mimoškolních akcí, některé z nich organizovala také Rada rodičů . | |
Akce Rady rodičů byly letos opět velmi zdařilé. Kromě organizování již zmiňovaných akcí ( Maškarní rej, Veselý dětský den a Letní večer nejen pro rodiče), přispívá každoročně na učební pomůcky na konto OS „Mládí“ a také na odměny žákům ( Den dětí, ukončení školního roku apod.). Spolupráce s Radou rodičů je velmi dobrá, Rada rodičů je velmi aktivní. | |
V průběhu školního roku byl opět realizován projekt „Školní mléko“. Žáci mají možnost zakoupení dotovaných i nedotovaných mléčných výrobků, a to v době přestávek. | |
Pro žáky první až čtvrté třídy je navíc zajišťován pitný režim ( čaj). | |
V dalších letech se budeme snažit neustále zkvalitňovat výchovně vzdělávací proces, zlepšovat vztahy mezi rodinou a školou, nadále aktivně prezentovat školu na veřejnosti, zaměřit se také na talentované žáky zapojovat stále více žáků do soutěží. Budeme rozvíjet a zlepšovat péči o žáky s vývojovými poruchami učení a o žáky problémové. | |
Vybudování sportovní areálu pro volný čas dětí bylo zahájeno, dle příslibu Obecního úřadu bude dokončeno v měsíci září 2004. Mimo doskočiště a areálu pro vrh koulí byl projekt rozšířen o běžeckou dráhu pro krátké tratě ( 60 m), a o běžecký ovál ( 100 m). | |
V tomto školním roce se podařilo v spolupráci s rehabilitačním střediskem zajistit rehabilitační péči pro žáky se zdravotními problémy. Cvičení probíhalo 2 x týdně před vyučováním v tělocvičně školy. | |
I v letošním roce Obecní úřad Šenov u Nového Jičína poskytl finanční prostředky na akce se spádovými obcemi Rybí, Bernartice n.Odrou Byly zakoupeny ceny a pohoštění pro žáky. | |
V celostátní soutěži vyhlášené Ministerstvem vnitra „Svět očima dětí“ byla práce našich žáků 9. třídy vybrána k ocenění. Dne 14. září se zástupci naší školy zúčastní slavnostního vyhodnocení v Praze na Žofíně za přítomnosti předsedy vlády Stanislava Grosse, který ještě jako ministr vnitra převzal nad projektem záštitu a ministra vnitra Františka Bublana. |
V Šenově u Nového Jičína 18. února 2005 Vypracovala PaedDr. Jana Bělůnková, ředitelka školy……………………………………………..
Rozdělovník : 1. Základní škola Šenov u Nového Jičína
2. OÚ Šenov u Nového Jičína
3. KÚ Ostrava, odbor školství, mládeže a sportu
|