Život mistra Funakoshiho

Dětství na Okinawě

Začátek vývoje japonského karate je spjat s jedním jménem, se jménem člověka, kterého všichni příznivci tohoto umění právem pokládají za otce moderního karate - Gichina Funakoshiho.

Tento muž se narodil roku 1868 na Okinawě (okres Yamakawa-cho), jako jediný syn obyčejné samurajské rodiny třídy Shizoku. V dětství bydlel u svého dědečka Gifu, známého konfuciánského učence, od něhož se učil čtyřem čínským klasikům. Už během školní docházky se setkal s mistrem Yasutsune Azatem, žákem Sokona Matsumury a začal u něho studovat Okinawa-te.

Mistr Funakoshi cvičí KataPro mladého Funakoshiho byla tato doba velmi tvrdá, přesto hovoří v knize "Karate-do, moje životní cesta" o svém mládí s dojetím, kdy přes mnohá strádání poznal velmi brzy hodnotu přátelství, které ho až do pozdního věku spojovalo s jeho učiteli. V této době cvičil karate tajně, což vyžadovalo, aby navštěvoval svého učitele v noci. Každý večer odcházel do domu svého mistra Azata, kde trénink trval často do ranních hodin. Sestával se pouze z opakování kata. Nic však nemohlo přimět mistra k tomu, aby se alespoň na chvíli vzdal. Funakoshi vzpomíná na momenty, kdy cítil nejhlubší rozhořčení a ponížení, jeho výcvik však spočíval právě v tom, naučit se tyto pocity překonávat.

Často býval u Azata na návštěvě mistr Itosu, a zatímco Funakoshi cvičil svoje kata, bavili se oba o filozofických aspektech bojového umění. Jakkoli se však Funakoshi snažil naslouchat těmto rozhovorům, nesměl. Mistr Azato ho pokaždé odkázal na jeho cvičení, šetřil chválou a často ho káral. Roky ubíhaly a na jeho výcviku se nic neměnilo. Věrný zásadě, minimálně tři roky na jednu kata (Hitokata Sannen), učil ho mistr novou formu teprve tehdy, až zvládal dostatečně dobře tu starou. Funakoshi psal, že musel deset let celé dny cvičit Tekki-kata, než s ním byl mistr spokojen.

Učitel

Roku 1888 složil zkoušku na pomocného učitele ve škole Shuri. V roce 1891 byl však přeložen do Naha a povýšen na učitele vyšší školy. Jeho vazba na mistry Shuri-te Azata a Itosua se nikdy nepřerušila, i když nyní v Naha začal cvičit pod vedením mistrů Kyuna, Tonna, Niigaki a Sokona Matsumury.

V roce 1902 vedl ukázku karate ve škole v Naha u příležitosti návštěvy školního komisaře japonské provincie Kagoshima, pana Shintaro Ogawy. Zpráva tohoto muže přiměla ministrerstvo kultury v Tokiu k zavedení karate jako součásti učebního plánu na okinawských školách. Z tohoto důvodu mistr Itosu vytvořil sérii Pinan (Heian) Kata.

V následujících letech docházelo k četnějším kontaktům mezi významnými japonskými osobnostmi a okinawským karate, ve kterém Funakoshi začínal hrát stále významnější roli. Japonští odborníci bojového umění se začali více zajímat o okinawské bojové umění. Zvláště proto, že považovali politické uvolnění za dobu příhodnou k odkrytí okinawského tajemství. Po třiceti letech školní výuky požádal Funakoshi o uvolnění a věnoval se plně bojovým uměním. Díky němu mělo Japonsko po tři sta letech poprvé skutečný kontakt na okinawské karate, když mistr Funakoshi odjel v roce 1916 do Kyota a uspořádal tam demonstraci karate. 6. března 1921 pak přijel japonský princ Hirohito na Okinawu a jemu na počest se konala ukázka další.

Cesta do Japonska

Kolem přelomu století prožilo císařství zrod japonského imperialismu a vojenské moci a bylo pohlceno úsilím o světové uznání a mezinárodní kontakty. Velmi brzy bylo ve vládnoucích kruzích znát fascinující vliv bojových umění na masy a tak se stalo, že i cesty karate nezůstali neovlivněné japonskou politikou.

Historie se dala do pohybu a už o několik let později ztratili okinawští mistři zcela kontrolu nad svým uměním. Začalo to tím, že v roce 1921 dostalo Okinawa Shobu Kai (Okinawské společenství bojových umění) pozvání od japonského ministerstva kultury, aby představilo okinawské karate u příležitosti velké přehlídky bojových umění v Tokiu. Toto pozvání bylo přijato se smíšenými pocity a to i z důvodu nezdařeného pokusu Norimichi Yabu (1920) rozšířit karate po USA. Současně však bylo bráno jako příležitost k tomu vyslat karate do světa - jako okinawské poselství míru.

Mistr FunakoshiV každém případě bylo usneseno, že poslem musí byt muž, jehož charakter je nade vší pochybnost vznešený. Měl získat respekt okinawskému národa a důstojně jej v cizině zastupovat.

Po dlouhých poradách okinawských mistrů padla volba na Gichina Funakoshiho. Byl znám jako muž jemného, vybraného charakteru, jehož bojové umění bylo na vysoké úrovni. Kromě toho byl mistrem kaligrafie a básnického umění, stejnou měrou zběhlý jak v japonštině, tak také v okinawské kultuře. Měl jít do Japonska a splnit Japoncům tři sta let staré přání - poznat tajemství starého okinawského tode. Přesto ale neměl být jen mistrem bojového umění, ale i poslem přátelství, neboť vztah obou zemí byl zatížen hlubokým nepřátelstvím trvajícím dlouhá staletí.

Nikdo tehdy netušil, že cesta Funakoshiho v květnu 1922 měla být cestou bez návratu. Ve svém dobrovolném azylu věnoval tehdy 53-letý mistr zbytek svého života šíření karate-do.

Začátky v Japonsku

Dlouhou dobu žil mistr Funakoshi ve velké bídě, přes den si vydělával trochu peněz všemožnou příležitostnou prací a večer učil své první žáky. Neměl byt a spával ve studentské noclehárně, kterou protihodnotou uklízel.

Po krátké době vzbudil mistr pozornost četných prominentních kruhů japonského Budo, mezi jinými také legendárního Jigoro Kana - zakladatele juda. Celý život spojovalo oba mistry hluboké přátelství. Říká se že se mistr Funakoshi poté, co mistr Kano roku 1938 zemřel, každé ráno na počest velkého mistra klaněl směrem ke Kodokanu.

Už v listopadu roku 1922 uveřejnil Funakoshi svou první práci “Ryukyu Kempo : Karate”, ve které se snažil vyzvednout do popředí filozofický podtext okinawského karate. Kniha se však v Japonsku nesetkala s vytouženým úspěchem a kromě toho byla o rok později při zemětřesení zničena její tisková předloha. Následně uveřejnil své druhé dílo “Renten Goshin Karate Jitsu”, ve kterém byl znatelný vliv Jigoro Kana.

Na rozdíl od okinawského pojetí učení a vztahu mistra a žáka si japonští mistři budovali velká dojo a ucházeli se, podobně jako dnes na západě o přízeň žáků. Nešel už žák za mistrem, jak bylo obvyklé na Okinawě, nýbrž mistr si musel hledat žáky a udržovat je nabídkami.

Teprve v září 1924 založil první karate klub při Keio univerzitě. Pak následoval klub na Ichi (1926) a v roce 1927 přibyly univerzity Takushoku, Waseda, Hosei, Meiji, Niho, Shodai, lékařská vysoká škola, Císařská universita, hospodářská škola a zemědělská škola. Přílivem žáků si mistr Funakoshi zlepšil trochu finanční situaci a mohl si dovolit přestěhovat se do vlastního bytu.

Cesta mistra Funakoshiho bojovými uměními nebyla prosta lidských emocí a zklamání. Mistr sám byl svým okinawským původem ovlivňován ve dvou liniích: od mistra Itosua získal nesmírné technické vědění v bojových uměních, zatímco díky mistru Azatovi mu byl vlastní přísný životní řád a styl (saho). Sloučit oboje v Japonsku, se mu nejprve zdálo nemožné. Jeho zvláštní přátelství k mistru Kanovi, které až do konce svého života hluboce zniterňoval, ho dostalo do velkého konfliktu s jeho tradičním pojetím učení bojového umění, což zanechalo u jeho žáků první generace rozpolcené dojmy.

V prvních letech vyučování se mistr Funakoshi s těmito okolnostmi jen těžko vyrovnával, přestože v mnohých případech souhlasil s Kanovým moderním pojetím bojových umění. Učil sice ve více klubech, přesto se mu na počátku nepodařilo vychovat kromě Makoto Gimmi významnějšího žáka. Kanova opatření všechno zmodernizovat, ovlivnilo i karate a působilo na Funakoshiho dojo tak, že někteří žáci, kteří neschvalovali přečin proti tradici jej opustili. Proto byl mistr nucen nastolit ve vedení tréninku kompromisy, které pak často přesahovaly jeho vlastní úmysl. Byl sice nadšen mnoha Kanovými idejemi, zvláště stupnicí Danů, ale při výuce techniky zůstával neoblomný: zakázal jakékoli novinky a povolil pouze kata a bunkai.

Roku 1927 se pak vynořily první výraznější problémy. Tři z jeho žáků nedbali výslovných pokynů a začali rozvíjet cvičební koncepty, které se orientovali na soutěžní pojetí kenda. Rozhněvaný nad porušením pravidel, jim mistr zakázal překročit práh jeho dojo.

Pouto však bylo prolomeno. Žáci začali rozvíjet svoje osobní sklony a dostali se tak i mezi sebou do neodstranitelných konfliktů. Hironori Ohtsuka, toho času jeho nejvýznamnější žák, si pohrával s myšlenkou mistra opustit, protože neschvaloval Funakoshiho přísná měřítka. Zákaz rozvíjení útočné techniky chápal jako překážku svého pokroku. Funakoshi si Ohtsuki velmi cenil, neboť měl v základním pojetí stejné smýšlení a v bojovém umění mu byl roven. Přesto nemohl zabránit tomu, aby se Ohtsuka od něj odpoutal a uskutečňoval svou vlastní představu - pozdější Wado-ryu.

Ohtsuka se v té době cítil Funakoshim omezován ve svém vlastním vývoji, protože ten mu striktně zakázal dále pracovat na koncepci volného útoku. Kromě toho existovala silná rivalita s Yoshitakou, synem mistra, jehož umíněné názory na Ohtsuku nebyly schvalovány. Jednoho dne došlo mezi oběma k otevřené roztržce (důvodem k tomu byla troufalá Yoshitakova kritika článku jednoho experta v Goju-ryu) a Ohtsuka navždy opustil školu.

Yoshitaka FunakoshiVelmi mnoho japonských velikánů prošlo Funakoshiho dojo. Častěji však byl Yoshitaka příčinou toho, že ho zase opustili a orientovali se jiným směrem. Postupně se ale začali etablovat žáci, kteří po Ohtsukově odchodu důstojně zastupovali Shotokan. Patřil k nim především Takeshi Shimoda, Shigeru Egami a Genshin Hironishi, kteří pomalu vytvořili špičky Shotokanu. Byli to lidé ze staré gardy, patřící k těm Funakoshiho žákům, kteří po světové válce požadovali úplnou revizi bojových umění a stali se původními zástupci Funakoshiho bojového umění.

Roku 1935 vyšel “Karate-do Kyohan - Text mistra", Funakoshiho vlastní učebnice karate-do. Mezitím se celková situace okolo karate velmi změnila. Bojové umění se rozšířilo jako exploze a poptávka po učitelích byla velká. Mnoho mužů přicházelo z Okinawy do Japonska, ale jenom minimum z nich byli učitelé karate. Otvírali dojo a učili žáky techniky uličního boje, což vedlo k tomu, že karate získalo velmi špatnou pověst. Tehdejší žáci nemohli poznat rozdíl a s potěšením přijímali všechno, co neslo název karate. Zcela náhle se tím karate dostalo do těžké krize. Těch několik málo skutečných učitelů, kteří v Japonsku byli (Funakoshi, Mabuni, Miyagi) už neměli na tento vývoj vliv.

Pseudoučitelé učili bez etikety a discipliny (dojokun). Označovali kata za zastaralé a místo toho vyučovali bojové techniky. I když stavěli na hlavu veškeré zásady karate a učili zákon pěsti, nacházeli u mas velký ohlas. Karate se začalo dělit do dvou směrů: umění opravdových učitelů, které bylo dřív zakotveno v tradici a odnož směřující k vnější technice, která kvůli nedostatku organizace často vedla k pouhým pouličním bojům.

Shotokan dojo

Shotokan DojoV roce 1936 bylo otevřeno Shotokan dojo ve čtvrti Meijuro v Tokiu, první soukromé karate dojo Tokia se skutečným učitelem. Dojo se těšilo i v nejvyšších kruzích dobré pověsti, protože mistr Funakoshi si své žáky velmi pečlivě vybíral. Starší žáci doja přebírali výuku na univerzitách. Tato škola byla oproti mnohým jiným velmi pečlivě vybudovaná a měla proto vyjímečné postavení.

Mistr Funakoshi dbal stále na to, aby oslovoval duchovní vrstvy Tokia a proto byli mezi jeho žáky mnozí, kteří zvládali toto umění také nejen pokud jde o jeho tělesné aspekty. Přesto byla i u Funakoshiho žáků silná touha po boji, zvláště v řadách mistrů vychovávaných ve druhé generaci (Nakayama, Obata, Nishiyama a další). Postupně dělal starý mistr tímto směrem ústupky, o kterých se domníval, že nemohou ohrozit umění karate. Tak se v roce 1943 začalo se cvičením gohon kumite, potom sanbon kumite a nakonec ippon kumite. Na tomto vývoji se podílel především Yoshitaka Funakoshi, mistrův syn.

Po začátku druhé světové války bylo Shotokan dojo zničeno bombami. Roku 1946 zemřel Yoshitaka na tuberkulózu. Mistr poté odjel na Kyushu, kde se setkal se svou ženou, kterou neviděl od té doby, co opustil Okinawu. Oba žili ve velké bídě mezi válečnými uprchlíky. Roku 1947 zemřela i Funakoshiho žena.

Následně mistr odcestoval zpátky do Tokia, kde žil v ústraní až do roku 1948. Potom začal opět učit karate na univerzitách Keio a Waseda . Ale jeho čas už pominul a tak pověřil svého nejvěrnějšího žáka Shigeru Egamiho, aby pokračoval jeho jménem v rozvoji bojového umění. Ten respektoval vůli mistra a učil styl věrný pojetí a metodě až do konce svého života v roce 1981, kdy určil jako svého nástupce Tsutomu Ohshimu.

Nakayama a JKA

Masatoshi NakayamaMezitím se už v roce 1946 vrátil z Číny mistr Masatoshi Nakayama, jeden z Funakoshiho žáků novější generace a začal za Funakoshiho nepřítomnosti na univerzitě Takushoku nově organizovat žáky. Nakayamovi se podařilo je sjednotit a roku 1949 založil s Isao Obatou Nihon Karate Kyokai (JKA - Japan Karate Association) s cílem šířit karate jako soutěžní sport. Nová organizace měla sídlo v bývalých prostorách Kodokanu ve čtvrti Yotsuya v Tokiu. Jako představený byl zvolen Isao Obata a mistr Funakoshi byl jmenován "hlavním instruktorem."

Nakayama vypracoval sám pravidla pro soutěže v karate, když však žádal mistra Funakoshiho o spolupráci, odepřel mu ten jakoukoli pomoc.

Oproti dnes oficiálně známým pravdám byl vztah mistra Funakoshiho k JKA více než volný. Svazová politika této organizace a její nezkrotná touha po moci a mezinárodním rozšíření se nesetkala s jeho uznáním.

Pro mistry JKA, kteří v mládí prošli tvrdou Funakoshiho výchovou, bylo v tehdejší době lehké obstát proti mnohým školám bojového umění a během krátké doby zaujmout absolutní mocenské postavení. Ale stejnou měrou s jakou se snažili šířit fundované vědění s vazbami na obsahové hodnoty, se nezkušené masy chápaly pouze forem a interpretovaly je svým způsobem. Tím se potvrdily obavy mistra Funakoshiho a cesta karate sklouzla do formální povrchnosti. Krátce po založení se jednota JKA začala zachvívat neboť Isao Obata opustil organizaci, aby - stejně jako mnozí ostatní - šel svou cestou.

V roce 1955 převzal vedení JKA sám Masatoshi Nakayama a podařilo se mu v roce 1957 uspořádat první oficiální Mistrovství Japonska v karate, které vyhrál Hirokazu Kanazawa.

Smrt mistra

Mistr Funakoshi to už nezažil, zemřel 26. dubna 1957 ve věku 88 let.

S ním odešel jeden z největších mistrů karate, jaký kdy žil. Jeho život se vyznačoval neustálým bojem o ty lidské hodnoty, kterých lze dosáhnout cvičením karate-do. Odsuzoval proto výcvik bojovníků bez morálky a byl proto často vysmíván. Těm, co nechápali, říkával:

"Co je vám platná vaše silná technika, když nemáte žádnou filozofii?"

Ke konci života sestavil mistr Funakoshi Dvacet pravidel (Shoto Nijukun) k jejichž zachovávání naléhavě vyzýval. Jak daleko od těchto myšlenek jsou dnes ti žáci, kteří se na něho odvolávají, ale ve skutečnosti předvádějí jen nesmyslnou parodii, o které tvrdí, že má být Funakoshiho odkazem. Co by asi řekl mistr, kdyby dnes mohl nahlédnout do dojo a zjistil by, co se stalo z jejich představených? Nalezl by alespoň jeden jediný rys toho, co kdysi sám učil?

Je tedy na každém žákovi bojových umění, aby sám rozhodl, jestli tam, kde dnes stojí pod oficiální hlavičkou v popředí naivní bezmyšlenkovost, by přece jen nepatřilo také trochu duchovna.

 

© 2001 Jiří Pokorný

Poslední aktualizace 27.09.2001 11:39:24