Úvod | Lyžování v Evropě | Sněhové zprávy | Lyžování v Česku | Technika | Humor | Odkazy | Různé | Fotoalba | Novinky |
Carving O carvingu už bylo napsáno mnoho polemik, článků a informací. Bylo položeno mnoho otázek a přesto, že to "dětské" období už má za sebou, tak se stále objevují názory, považující carving jako styl za módní záležitost. Pravdou je, že tento styl ve své specifické podobě je používán např. v závodním lyžování již dlouhá léta. U běžné lyžařské veřejnosti však docházelo a stále dochází k nepochopení toho, co tento styl dělá tím, čím je a co je jeho obsahem. Jedni za zásadní změnu považují absenci hůlek při jízdě, což jak popíšu v dalším textu, není pravda. Jiní zase vidí celou změnu v novém tvaru lyží, což z jistého pohledu může tvořit podstatný díl pravdy. Celá ta zásadní změna však spočívá především ve stylu jízdy a celkové změně techniky, než v tom, zda použiji nebo nepoužiji k jízdě hůlky, anebo jezdím na lyžích více nebo méně vykrojených. Z jistou mírou nadsázky lze říct, že "kárvovat" lze téměř na jakékoliv lyži. Vždyť i poloměr vyjetého oblouku na moderní a typicky carvingové lyži lze do značné míry ovlivnit silou, kterou na tuto lyži působíme. Poloměr oblouku pak může být znatelně menší nebo naopak větší než ten, který je pro danou lyži uveden výrobcem. Ve sjezdovém lyžování nastal přibližně v roce 1995 veliký převrat. První vlaštovky jsou tu sice už od roku 1992, ale carvingová doba začíná až v polovině devadesátých let. Klasická technika byla nahrazena novou technikou, technikou řezaného oblouku (carvingovou). S novou technikou přišly nové lyže, které jsou vhodnější pro všechny kategorie lyžařů a všechny možné podmínky. Začaly se nazývat lyže carvingové. Mnozí z těch, kdo je vyzkoušeli již pochopili, že jsou v mnoha směrech výhodnější než lyže klasické, tedy výrazně nevykrojené. . Jejich výhody vycházejí z jejich velkého bočního vykrojení a jsou zřejmé. Velká točivost, vysoká schopnost nakrojení oblouku a jeho vyjetí po hranách. Lyže jsou také širší a to je velkou výhodou v měkkém sněhu a ve volném terénu. Velkou výhodou je i to, že jsou kratší což je lepší v boulích a těžkém terénu, zároveň však svou menší délkou neztrácí na klidu jízdy, ba jsou i klidnější (to zase díky novým konstrukcím), bohužel to však neplatí pro jízdu v přímém směru (pro tu však nejsou určeny!!!), kdy jsou velmi výrazně nestabilní. Výzkumy a hlavně praxí však bylo zjištěno, že nebezpečí zaříznutí v běžných rychlostech nehrozí. Díky svému vykrojení mnohem více drží na ledových plotnách, tedy alespoň pokud jsou nabroušené! A snad největší výhodou je velké ušetření sil lyžaře, který si tak více užije.
A navíc! - Kdo jednou okusil
krásu říznutého oblouku, ten už nikdy rovně nepojede. To mohu potvrdit z
vlastní zkušenosti! S carvingovými lyžemi poznáme krásu lyžování i na
kopcích, které bychom dříve odsoudili jako plácky pro dětičky, ba
dokonce se nám možná ani na prudké svahy nebude chtít! Řezaný oblouk,
tedy oblouk jetý po hraně, je nebrzdivý, takže narozdíl od klasického
smýkaného oblouku, kde si vlastně v každém oblouku přibrzďujeme, se nám
lyže budou pěkně rozjíždět! Lyžování - rozdělení podle stylu a terénu Freeskiing
V posledních dvou letech nastává obrovský
rozmach terénního, volného a kreativního lyžování a létání na lyžích,
neboli moderně řečeno freeride a freestyle skiing, neboli dohromady
freeskiing. Freeskiing přichází z Ameriky, kde kvete už řadu let a s
novými lyžemi a stroji, které umožňují stavět snow parky neomezených
rozměrů dostal jen nový náboj pro svůj rozkvět. Lyžaři konečně našli
společnou notu se svými odvěkými rivaly snowboardisty. Dnes se setkávají
ve stejných parcích, na stejných prašanových svazích a terénních
skocích, nosí stejné oblečení, mají stejný životní styl. Jediný rozdíl
je počtu prkének na kterých se pohybují po sněhu. Freeskiery nezajímá
carving! (oni většinou carvují automaticky, neboť jde především o mladé
lyžaře, kteří si pamatují už jen na lyže vykrojené a tak jim řezaný
oblouk přijde jako ten nejpřirozenější.) Ale chtějí lyžovat volně, bez
regulí, každý se svým individuálním stylem a hlavně si užívat
adrenalinového opojení a pořád posouvat své hranice dál a dál svými
šílenějšími a šílenějšími, ale úžasnými a krásnými kousky, nad kterými
klasický lyžař jen nevěřícně kroutí hlavou, což je jedna z věcí o kterou
jde! Nejde o styl, ale o pocity! Freestyle
To je lyžování v U rampě a snowparcích.
Vlastně jde spíš o skákání, než lyžování. Možnosti snow parků jsou dnes
už neomezené a fantazii se meze nekladou. Grinduje se po zábradlí jako
na skateboardu a in-linech, létá se ve všech možných i nemožných
rotacích, odráží se a dopadá popředu i pozadu. Extrémní carving (freeskiing, stejně jako snowboarding) má své vyznavače, kteří se specializují především na upravené tratě. Pro ně je extrémní carving variantou adrenalinového opojení na sjezdovce.
Moderní styly jízdy: Racecarving Snowcarving(extremcarving) Racecarving Je to styl jízdy okopírovaný od závodníků. Jezdí se většinou s holemi. Hranění vychází ze zalomení trupu, lehký kročný posun, v poslední době snaha o vedení lyží co nejvíce vedle sebe. Protirotace je zde krajně nežádoucí!!! Samozřejmě je možné tímto stylem jet jak umírněně, tak extrémně. Styl je o trochu vhodnější pro vysokou rychlost, než snowcarving. Bez holí je možné jet styl “Letadlo”= ruce rozpažené, ale nepůsobí to moc dobře. Snowcarving Jízda většinou bez holí (samozřejmě to jde i s nimi). Extrémní náklony s rukou či loktem na sněhu, případně i tělem - to je pak bodycarving. Tělo může být lehce natočeno dovnitř oblouku , ruce vždy dovnitř. Již z toho vyplývá, že protirotace je zde nesmysl. Vrcholem této jízdy je bodycarving-pianista, kdy jezdec prakticky leží na sněhu a vnější rukou “hraje” na sníh. Základní technické parametry lyží Rádius lyže - R: Je to vestavěný poloměr zatáčení lyže, tedy její vykrojení. Lyži nazýváme carvingovou má-li rádius menší než 30m. Takový mají dnes všechny lyže a tak tedy jsou carvingové všechny ( nabízí se otázka proč je tedy nazývat carvingové a ne třeba zase jenom lyže, popřípadě moderní lyže). Rádius rozlišujeme přirozený (vestavěný) a rádius skutečně jetý. Rádius jetý totiž může lyžař ovlivňovat pomocí dávkovaného tlaku do lyží. Míry lyže: Udávají jak je lyže široká ve špičce, středu a patce. Špičky se pohybují 96-135mm, střed 60-90mm a patka 85-125mm. Podle těchto tří údajů lze už na první pohled odhadnout o jakou lyži se jedná. Tj. do jaké kategorie zapadá a jak se bude chovat. Základní kategorie lyží:
Easy carver S těmito kategoriemi přišly i nové zásady pro volbu délky a typu lyže. Lyži dnes volím podle toho jak na ní chci jezdit, a podle ostatních činitelů (výška, váha atd.) svůj výběr pouze dolaďuji! V žádném případě to nefunguje obráceně!!! Kupříkladu pokud chci jezdit radikální carving, zvolím prostě 150 až 160 cm dlouhou slalomku a pouze jsem-li opravdu vysoký a těžký zvolím 165 až 170cm, ale ani to není podmínkou - dobrá stopadesátka udrží i stokilového chlapa! Nebo klasická varianta: chci lyži naprosto universální do všech terénů, na carving i na smýkání, prostě lyži, která mi poslouží dobře za všech okolností. Varianta č.1 je v tomto případě Cross carver s mírami zhruba 110/70/100 - (to je nyní takový cross standart.) R 18 při 180cm. Délka - zhruba výška postavy +0 až -10cm. Chci-li rychlost, zvolím delší, chci-li pohodu a dobrou ovladatelnost v těžkém sněhu a také více carvingu, zvolím kratší! Easy carver je lyže navzdory svému názvu pro carving nepříliš vhodná a svým rádiusem (R= 18-25m) patří k těm nejméně vykrojeným lyžím. Je tedy spíše vhodná pro klasickou techniku a poslouží tedy nejlépe tomu, kdo jezdí klasickou technikou a carving mu nic moc neříká. Samozřejmě tyto lyže carving také umí, ale spíše umírněně a v nízkých až středních rychlostech na mírných svazích. Tyto lyže se volí v délkách 150 až170cm vysocí a těžší maximálně 180cm. Je dobré volit lyže s co nejmenším rádiusem, ideálně pod 20m (bohužel jich moc není, ale první vlaštovky se již začínají objevovat - viz dále). Vhodné je také vybavit easy carver podložkou pod vázání, vysokou 10-15mm. Některé firmy nabízí i krátké easy carvery (to jsou již opravdové lyže pro easy(snadný) carving), což jsou v podstatě funcarvery vyvedené v horší technologii a vlastnostech. Takové lyže jsou však přímo požehnáním pro začátečníky - délky 140 až 160 a rádius 7-12m. Klasické málo vykrojené easycarvery již naštěstí pomalu začínají mizet z firemních nabídek a jsou nahrazovány allroundcarvery. Allround carver je jakási univerzální lyže. Samozřejmě není možné, aby jeden typ lyže zvládal úplně všechno na jedničku a tak i zde jde především o kompromisy. Rádius u těchto lyží bývá opravdu relativně universální - R= 12-20m Takovýto rádius umožňuje jak rychlou jízdu skoro jak v obřáku, tak i extrémní carving bez holí (r12-16m). Pro koho tedy tyto lyže jsou? Jsou pro dobrého i velmi dobrého lyžaře, který bude jak carvovat, tak jezdit klasickou technikou a to ve středních rychlostech. Opět je dobré volit lyži s co nejmenším rádiusem a spíše kratší, než delší. 160 až 170cm maximálně 180cm. Platí zde pravidlo: Přibližně výška postavy –10cm až +0cm. Samozřejmostí by mělo být u allround carverů vybavení podložkou 15 až 20mm.
Cross carver je lyže do
volného terénu, ale i na sjezdovku, prostě slogan této kategorie zní:
Kdokoli kamkoliv = Allround ( viz. níže). To je však velmi lehce řečeno,
protože výrobci do téhle kategorie zařazují mnohdy lyže velmi rozdílných
charakterů. Obecně by to měla být lyže ve svém středu široká alespoň
70mm a ve špičce minimálně okolo 110-120mm. Jenže míry nejsou všechno a
vlastnosti lyží záleží také na podélné a příčné tuhosti. Výsledkem je
tedy to, že lyže z této kategorie jsou velmi individuelního charakteru a
jasné doporučení výběru lze dát jenom v konkrétním případě. Obecně zde
lze doporučit pouze délku 140 až 170cm, případně pokud chcete jezdit
rychle, tak 180cm. Desky jsou do terénu zbytečné, na tvrdém povrchu se
však bude deska 15-20mm hodit. Proto je lepší je tam nějakou mít! Rozdíl kategorií Allround a Cross: Oboje jsou vlastně lyže ALLROUND, ale: - Allround je spíše sjezdovková lyže a cross je lyže opravdu kamkoliv až lehce více do terénu. Některé firmy začínají používat procentuelní vyjádření - Př: piste 40% , offpiste 60% Race carver Je to lyže pro jízdu závodním obřákovým stylem převážně ve vysoké rychlosti. Tyto lyže mají velkou podélnou i torzní tuhost a vykrojení 16-22m, což je předurčuje pro rychlou jízdu v středních a dlouhých obloucích. Tuto lyži volí klasický rychlo jezdec, který holduje dlouhému oblouku race carvingového stylu. Je to skvělá lyže pro široké a hlavně liduprázdné alpské sněžné dálnice. Na našich českých horách si však tyto lyže užijete tak maximálně hodně brzy po ránu. Samozřejmě dobře na nich lze jezdit klasickým stylem. Je to však asi ta pravá lyže pro toho, kdo si až do teď kupoval obřačky a chce zůstat konzervativní. Pro běžné ježdění vybíráme tuto lyži opět s co nejmenším rádiusem (okolo 16 - 20m) a délkou okolo170 -185cm. Tyto lyže by určitě měly být vybaveny deskou pod vázání a to nejlépe deskou s tlumením, vysokou okolo 15mm. Slalomka je lyže pro jízdu agresivním závodním slalomovým stylem. Tedy jízdu v rychlých dynamických obloucích kolem spádnice. Tyto lyže díky jejich velkému vykrojení a krátké délce však umožňují mnohem více. Jsou vhodné třeba i pro extrémní carving. Perfektně drží na tvrdém podkladu, na to jsou vlastně určeny, ale stejně dobře zvládnou cokoliv jiného. Pro výborného lyžaře, který chce mít lyži závodní, která zvládne jak krátký, tak dlouhý carvingový oblouk, je to asi nejlepší volba. Tyto lyže mají rádius R=9-17m a vyrábí se pouze v délkách 147-175cm, tedy jejich výběr je do značné míry usnadněn. Přesto by však dobrý sportovní lyžař neměl volit delší, než 170cm, možná spíše ještě kratší - tak 160-165 pro muže! Měly by samozřejmě být vybaveny deskou a to nejlépe dvojdílnou s tlumením, vysokou okolo 15mm, případně pro extrémní carving je třeba deska ještě vyšší. Některé firmy už v sortimentu mají místo funcarveru pouze novou slalomku. Obřačky jsou lyže závodního charakteru pro obří slalom. Pro sebelepšího nezávodníka jsou nevhodné. Snad jen tehdy, kdy je to opravdový speedman a nic než rychlost ho nezajímá. Ideální vlastnosti těchto lyží se projevují teprve okolo rychlostí 60-70km/h . Většinou o trochu méně vykrojené (R22-28m) než race carver a tvrdší i tužší. V každém případě by měly být vybaveny závodní deskou. (Aby nevznikl mýtus: obřačky běžně nabízené v obchodech nejsou lyže na kterých se jezdí světový pohár!!!) Některé firmy už obřačku ani nenabízejí, jejich nejvyšší model se prezentuje jako racecarver. Jde samozřejmě jen o změnu terminologie, ale alespoň nebalamutí zákazníka slovy - Tahle lyže vyhrála světový pohár - tu si kupte! to je samo nesmysl. Ze závodního oddělení firem vycházejí lyže většinou úplně jiné a to i tvarově! Krátké – Short carver (v délkách 100 až140cm) Jako jejich doslova poslání bych viděl jejich vhodnost pro výuku lyžování a to už od úplných začátečníků. Jsou krátké a to spolu s poměrně malým poloměrem jejich vykrojení jim dává vysokou a jednoduchou ovladatelnost. Naproti tomu dobrému fajnšmekrovi mohou posloužit jako lyže na hraní, tedy do snow parků a ramp, nebo také pro extrémní carving. Jejich výhodou je (většinou) i relativně nízká cena. Jejich rádius bývá od 8 do 11m. Nebojme se jich, jsou to opravdické lyže a poskytnou nám mnoho radostí na sněhu. Pro koho jsou? Pro všechny!!! Desky a podložky se zde volí dle toho, nač chci lyži použít. Dobrým kompromisem je však deska okolo 17mm. Shortcarver, nebo co nejkratší extremcarver (do 140cm) je asi tou nejlepší lyží pro člověka, který jede na jeden týden ročně na hory a potřebuje se postavit na lyže a prostě sjet kopec a ne se někde trápit na nevykrojených easycarverech! Velmi krátké – Ultra short carver ( do 100cm ) Další inovace, tentokrát ale odstartovaná firmou Kneissl už skoro před deseti lety výrobou nám všem jistě známých Big Foot. Z Big Foot se stal fenomén a dnes má takové lyže v nabídce každá firma a i spousta firem nově vzniklých zabývajících se pouze jejich výrobou. Začaly se nazývat Skiboards. Skiboards jsou lyže do ramp a sněžných parků a tak podobně. Původní záměr byl snad přenést inlinistům jejich sport i do zimní podoby. Na skiboards však jezdí dnes všechny věkové kategorie. Pro člověka, který nikdy nestál na lyžích mohou být požehnáním, tedy alespoň pro toho, který někdy stál na bruslích, jízda je totiž velice podobná. Nejsou však už lyžemi v pravém slova smyslu a na opravdové lyžování to není. Jsou to prostě hračky na zábavu. Vázání jsou většinou pevná, nevyhazující a lyže se prodávají už s nimi.
Slopestyles - Lyže do ramp a snow
parků – Twin tip - Jak už název napovídá, jsou to opravdu
lyže do ramp a snow parků, neboli trikové lyže. Chcete-li se přiblížit
snowboardistům , tak to je kategorie právě pro vás. Mají zvednutou i
patku lyže, takže umožňují jízdu pozpátku. Tyto lyže jsou spíše
skromněji vykrojené a to kolem 17 až 20m. Jsou také trošku širší, takže
je to něco jako Crosscarver. Délky většinou okolo 170cm. Desky zde
nejsou třeba, pouze pokud bychom tyto lyže chtěli použít pro běžné
lyžování, pak okolo 15mm. Dnes již tyto lyže neodmysliteloně patří do
nabídky každé firmy, některé mají i více typů. Freeridingové lyže – Co je to Freeriding? Tuny prašanu, těžký hluboký sníh, krusta, skály, žleby, 50° sklon svahu, terénní nerovnosti. A to všechno jako výzva právě pro vás. Pravý Freerider nesnáší rolby a jimi preparované pisty, pro něj je největším požitkem právě ten nejobtížnější terén, který najde. Nové lyže stvořené pro toto ježdění jsou něco jako rozšířené obřačky. Jsou to lyže pro rychlou jízdu dlouhými oblouky a skoky v terénu. Většinou méně vykrojené ( R=22-30m) ale dosti široké ( tak okolo 120-85-105) a vyrobené tou nejlepší a nejodolnější technologií, aby vydržely skoky z velkých výšek a chovaly se dobře ve velkých rychlostech. Jestli to umíte, tak je zkuste!!! Některé mají jako samozřejmost i zvednutou patku. Potom z nich dostáváme tu pravou freeskiingovou univerzálku! Nenechte se odradit nějakými předsudky a zažitými tradicemi od relativně krátkých délek, doporučených u jednotlivých kategorií. Stejně tak obavy z výšek doporučených podložek jsou naprosto zbytečné. Nechoďte cestou postupného zkracování! Zkraťte rovnou co nejníže. Ušetříte se nesmyslného namáhání na nesmyslně dlouhých lyžích! |
Designed © JHSoft 2004 |