|
Betlémy
I
když existují zmínky o založení tradice betlémů Svatým
Františkem z Assisi v
italské Umbrii roku 1223, jistější počátky
betlémů nacházíme až v polovině 16. století, kdy se členové
Tovaryšstva Ježíšova snažili o rekatolizaci českého
lidu.
Aby lidé chodili do kostela, přistavovali k jeslím oděné
figury v životní velikosti. Různě je přeskupovali podle každého
dne z legendy o narození Ježíše Krista – od Zvěstování
Panny Marie přes narození až po příchod Tří králů. První
takový Betlém v zemích na sever od Alp byl postaven roku 1562
v Praze a česká města jej rychle začala napodobovat.
Z
církevního prostředí se pak dostával počátkem 18. století
do prostředí světského, pak do měšťanského a koncem 18.
století i do prostředí lidového, přestože (nebo protože)
je osvíceneký císař Josef II. spolu s vánočními hrami zakázal.
Venkované si začali stavět vlastní jesličky, ve kterých se
objevovali kromě tradičních biblických postav (Ježíšek,
Marie, Josef, vůl, pastýři se stády a tři mudrci) i
další postavy z jejich okolí.
Betlémy
se zhotovovaly z nejrozmanitějších materiálů – ze dřeva,
keramiky, kukuřičného šustí, těsta, vosku, sádry i ručně
malované na deskách dřeva či na papíru a od poloviny 19.
století také tištěné. Ty největší vyřezávané Betlémy
zabraly skoro celou světnici, kde stály od počátku adventu až
do Hromnic. Tento symbol Vánoc však časem nahradily vánoční
stromky.
|
Vánoční
stromeček
Odkud
se vzal vánoční stromeček? Podle jednoho z legendárních
vyprávění byl irský opat Kolumbán z Luxeuilu a Bobba v 6.
století vyslán do Burgundska, aby zdejšímu pohanskému
obyvatelstvu přiblížil svátek narození Krista. Kolumbán
tedy 24. prosince zapálil pochodně do tvaru kříže
na jejich
starobylém jehličnanu, který uctívali o zimním slunovratu,
a zář ohně přilákala zástupy lidí, k nimž pak mohl
Kolumbán pronést kázání o narození malého Ježíška v
dalekém městě Betlémě. To bychom mohli považovat za počátky
vánočního stromečku.
Další
zmínka pochází z roku 1570 z brémské kroniky, kdy stál pro
děti ozdobený stromeček v cechovní budově. Pak se začal šířit
po německých zemích a počátkem 19. století se dostal i do
zemí českých. Režisér Stavovského divadla Jan K. Liebich,
Bavorský rodák, ho v Praze poprvé vystrojil ve své vile
jako překvapení pro hosty roku 1812. A lidé si tento zvyk oblíbili.
Roku 1843 již bylo nakupování vánočního stromku bráno za
běžnou věc, lidé jej nazývali Kristovým
strůmkem. Zdobený stromeček se v 60. letech 19.
století ujal i na českém venkově, koncem 19. století i na
zbytku Moravy, a vytlačil ze světnic betlémy.
Až do poloviny
20. století se zdobily především nádherné jedle – dnes
je však pro svou vzácnost nahradily levnější voňavé smrčky
a málo opadavé borovice. Po 1. světové válce se ujal zvyk
stavět rozsvícené vánoční stromky i na veřejných
prostranstvích, čehož u nás poprvé využila Plzeň
roku 1925.
Lidé
zdobili své stromky různě. Především se je ale snažili
osvětlit, jelikož plamen o Vánocích symbolizuje příchod světla
(a to ve smylu příchodu křesťanského Mesiáše nebo pohanského
slunovratu). První svíčky se objevily na stromcích bohatých
rodin na počátku 18. století, rozšíření však přinesl až
vynález parafínu roku 1830, který způsobil výrazné zlevnění
svíček. Koncem 19. století se čeští skláři proslavili v cizině
ozdobičkami skleněnými, objevily se také první prskavky,
elektrické svíčky či lamety nastříhané z cínové
folie, později se začaly používat i napodobeniny sněhu.
Nejspíše ryze českým zvykem je zdobení čokoládovými
figurkami.
|
Vánoční
jmelí
Stále
zelené jmelí roste vysoko v korunách opadavých listnatých
stromů (hrušní, jabloní i javorů) a jeho plody (bílé
bobule) dozrávající v prosinci se podobají perlám.
Lidem přišlo velmi tajemné, a tak mělo i kouzelné účinky:
ochraňovalo před ohněm, čarodějnicemi a zlými duchy a také
přinášelo štěstí (stejně jako čtyřlístek či podkova)
– ovšem přinášelo ho jen tomu, kdo jej dostal darem od někoho
jiného. Čím více bílých bobulek na větvičce, tím větší
štěstí v novém roce. Jmelí prý také díky svým
lepivým bobulím dokázalo svázat dvě osoby opačného pohlaví.
V Anglii jmelí pojali za vánoční symbol – a tento
zvyk odtamtud přišel i k nám.
Podle
jedné legendy kdysi bylo jmelí stromem, z jehož dřeva Josef
vyřezal kolébku pro Ježíška a po 33 letech jej Římané
porazili, aby z něj pro Ježíše zhotovili kříž. Strom
pak hanbou seschl do malých keříků a přeměnil se v rostlinu
zahrnující lidi kolem sebe dobrem. A stejně jako věřící
jsou částečně živi z Kristova těla, tak i jmelí žije
zčásti ze živin jiných stromů.
Jmelí
není
na svém hostiteli zcela závislé – jelikož živiny si fotosyntézou
vytvářet umí, potřebuje od něj poze vodu a minerály. Je to
rostlina téměř nezničitelná, umírá až se svým
hostitelem, takže třeba na cedrech můžeme najít jmelí staré
i 4 století. Jmelí má přes tisíc odrůd a není snadné ho
v přírodě nalézt. Rozmnožuje se za pomoci ptáků, kteří
roznášejí jeho bobule, z nichž po zakořenění vyrazí
listy. Odrůdy s drobnějšími bobulemi rostou i na jehličnatých
stromech. Je to také rostlina léčivá – snižuje krevní
tlak a rozšiřuje cévy.
|
Adventní
věnec
Počátky
tradice strojení věnce sahají do první poloviny 19. století,
kdy začátkem adventu 1838 pověsil hamburský teolog Johann
Heinrich Wichlern nad dveře svého sirotčince vyřezávaný
dřevěný
věnec a každý den na něj dal jednu zapálenou svíci. Do
pokladničky pod věncem mohli lidé házet peníze pro děti na
Vánoce. Tento zvyk se pak rozšířil do dalších krajů Německa
a v 30. letech i za německé hranice. Zelené adventní věnce
se začaly vyrábět i z větviček jehličnanů.
Dnes
se na něj místo 24 svíček pro každý adventní den připevňují
4 veliké svíce pro každý adventní týden, přičemž
adventní čas začíná čtvrtou nedělí před Vánocemi. Každou
neděli se zapaluje o svíci více – Slunce narůstá a světla
tím přibývá. Svíce na věnci jsou totiž symbolem Slunce
– života, naděje, tepla, vitality a světla v temnotách.
V křesťanství plamen svíček symbolizuje Krista jako světlo
ozařující plamenem lásky každého člověka. Živý věnec
pak znamená věčný život přislíbený věřícím od Ježíše
Krista a kruh jednotu společenství lidí a Boha.
|
Adventní
kalendář
Také
počátky adventního kalendáře můžeme hledat v 19.
století. Jeho první druhy pocházejí z protestantských
míst. Náboženské rodiny kreslily v prosinci každý den
křídou čárku, až do Štědrého dne. První známý ručně
vyrobený Adventní kalendář je z roku 1851. Jinak také
ve věřících rodinách věsili v prosinci na zeď 24 malých
obrázků – jeden na každý den až do Štědrého dne.
První
tištěný kalendář byl vyroben německým farníkem Gerhardem
Langem (1881-1974) z Maulbronnu. Když byl Gerhard ještě
dítě, matka mu vyrobila Adventní kalendář s 24 malými
svíčkami, které byly připevněny na lepence. Později se
stal Lang spolumajitelem tiskárny Reichhold & Lang v
Mnichově, ve které vyráběl malé barevné obrázky přilepené
na lepence v každém dni prosince. Toto byl první tištěný
adventní kalendář, ačkoli bez otevírajících okének,
vydaný roku 1908. Byl pojmenován „Vánočním kalendářem“
nebo „Mnichovským vánočním kalendářem“. A na počátku
20. století Lang vydal první Adventní kalendář s malými
otevíracími dvířky.
Stejně
dobře začala v té době produkovat Tiskařská společnost
Sankt Johannis náboženský adventní kalendář s biblickými
verši za okýnky namísto obrázků.
Adventní
kalendář se vydal na vítězoslavnou cestu po celém světě.
Avšak ve třicátých letech Lang zavřel svou společnost. Do
té doby vyrobil kolem třiceti různých designů kalendářů.
Úspěch této německé tradice přerušila druhá světová válka.
Lepenka totiž byla dávána na příděly a bylo zakázáno vyrábět
kalendáře s obrázky.
První
tištěný kalendář po válce pak byl vytisknut Richardem
Sellmerem v roce 1946. Kalendáře se znovu zmocnily téměř
celé Evropy a každá
země si vytvořila svou vlastní variantu. Kromě Čech, bohužel.
|
Roráty
V době
adventu se slavily každý den ke cti Panny Marie ranní mše
– časem nazvané roráty. Tento název je odvozen ze vstupního
zpěvu, jež zněl latinsky „Rorate coeli desuper“ (tj.
„Rosu dejte, nebesa shůry“).
|
Koledy
Žáci
začali v kostelech předvádět scénky o narození Ježíše
Krista v jeslích chléva poblíž města Betléma. Hry se pak
ale kvůli četným satirám přesunuly na náměstí
a ještě
později s nimi žáci obcházeli domy – proto museli hry
hodně zkracovat až zůstala jen řada scén s texty a písněmi.
A odtud tedy pocházejí lidové koledy, jak je známe z českých
zemí 19. stol.
|
Dárky
Na
Štědrý den si lidé vždy dávali
dárky – tovaryšové svým
mistrům, hospodáři své čeládce, příbuzní mezi sebou,
ale hlavně se dárečky dávaly dětem. Těm dříve nosil dárky
sv. Mikuláš, avšak v 16. století se rozmohlo obdarovávání
dětí na Štědrý den – a to přičiněním protestantského
reformátora M. Luthera, který nechtěl dávat svým dětem dárky
na katolický svátek sv. Mikuláše, a tak jim je dával až na
Štědrý den. Dnes se u nás naštěstí udržují obě
tradice!
Dárky
měly původně symbolický význam, lidé věřili v magickou
moc dárků. Proto byly dárky mnohdy každý rok stejné. Děti
a mladí lidé dostávali červená jablíčka (zdraví, síla a
dlouhověkost), ořechy (moudrost a zralost) a sladké perníky
(radost a slasť mládí). Mládenec nebo panna dostávali
obvykle nějakou ozdobu (štěstí a bohatství). Dítě starší
dvanácti let dostávalo každý rok stříbrnou či zlatou
minci, jež se o půlnoci uschovala. V chudých rodinách
se pak darovala znovu a v těch majetnějších se peníze
rok co rok střádaly a před svatbou se použily na nějakou užitečnou
věc. Dospělí si nadělovali lahve s vínem, sladkosti a
kandované ovoce (sladký život), magickým dárkem byla
purpurová látka se zlatou či stříbrnou nití (vitalita,
dostatek lásky i rodinného tepla), vonná mast či voňavka
(sláva, štěstí a mnoho krásných chvil).
|
|
|