|
|
|
|
Arts and Crafts, Frank Lloyd Wright a vliv japonské kultury u počátků moderny |
|
|
|
|
Poté, co se Japonsko otevřelo světu po více jak dvou stech letech izolace (1641 – 1854), zaplavily japonské umělecké předměty celou Evropu, zvláště Francii . Japonské barevné dřevoryty výrazně ovlivnily vývoj evropské malby od renesančního iluzivního prostoru modelovaného světlem ke spíše plošně cítěné kompozici barevných ploch impresionismu a plošným asymetrickým dílům v čistých barevných tónech rodícího se stylu Art Nouveau. (J. A. McNeille Whistler, Édouard Manet, Edgar Degas, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Henri de Toulouse Lautrec, Maurice Denis). |
|
Pro počátky moderny v architektuře je významné, že záliba v orientálních předmětech stojí i u samých kořenů hnutí Arts and Crafts, které hledá nové „primitivní“ formy spojující člověka s přírodou v reakci na „kýčovitý brak produkovaný průmyslem“. Jednoduchý anglo-japonský nábytek Edwarda W. Godwina a první vyobrazení japonské a čínské architektury inspirovaly v mnohém interiéry navrhované Charles Rennie Mackintoshem. Hermann Muthesius, klíčová osobnost pro šíření ideálů Arts and Crafts, strávil několik let v Japonsku (1887 - 1891) a nezanedbatelné jsou i orientální prvky u Adolfa Loose. |
|
Frank Lloyd Wright, který je v blízkém kontaktu s bostonskými orientalisty (a), se brzy po založení samostatné architektonické praxe stává uznávaným sběratelem a znalcem japonských dřevorytů (b), na kterých založil svůj kreslířský výraz. |
|
Pod vlivem prvních japonských staveb objevujících se na americkém kontinentu – pavilonu Hó-ó-den na Světové Kolumbovské výstavě v Chicagu r. 1893 – a obsáhlé publikace Edwarda Morseho o japonských obydlích (c) formuluje svůj osobitý a ve své podstatě revoluční architektonický styl: asymetrické rozvržení hmot, nízké stavby bez podkroví a „zatuchlých“ sklepů, otevření stěn do exteriéru – „rozbití kostky“ – ruší klasické okenní a dveřní otvory, uplatňuje silně přesahující střechy s nízkým sklonem podporující horizontalitu objektu a jeho splynutí s přírodou, používá jednoduché kombinace přírodních nezdobených materiálů, přiznává konstrukci, otevřený půdorys obytných prostor je dělený pouze nízkými přepážkami a zástěnami; celkově zmenšené měřítko – nízké stropy, vestavěný nábytek, konstrukční modulace, „organický“ detail. Tokonomu, duchovní centrum japonského domu, nahrazuje „západním“ krbem. |
|
Frank Lloyd Wright usiloval o vytvoření svébytného amerického stylu – „mezi Západem a Východem“. Umělecký přínos hnutí Arts and Crafts ve spojení s novými průmyslovými stavebními postupy a technologiemi tak obohatil i o prvky japonské, stejně jako incké nebo mayské. Wright nikdy nesklouzává k pouhému kopírování povrchu, avšak abstrahuje ideální formy napříč kulturami - tento postup nazývá „uměním vyloučení nepodstatného“. |
|
Wrightova monografie publikovaná Ernestem Wasmuthem v Berlíně roku 1910 a 1911 měla následně klíčový vliv na skupinu De Stijl (Jan Wils, Robert van´t Hoff, J. J. P. Oud) a další architekty nastupující moderny. |
|
|
Vyobrazení: |
|
1. Wright přebírá ve svých raných prérijních domech dělení obytných prostor pavilonu Hó-ó-den na centrální část obytnou a přiléhající prostory jídelny a studovny. Toto schéma se bezprostředně uplatní v projektech:“A Home in a Prairie Town", 1901; F. B. Henderson house, 1901; Darwin D. Martin house, 1904; Edwin H. Cheney house, 1904; Thomas P. Hardy house, 1905; celková kompozice Hó-ó-den se odráží i v hotelu Imperial v Tokiu, 1916-22. |
|
2.,3. Japonské městské obydlí z Morseho knihy „Japanese Homes and Their Surrounding“, 1886. srv. s William G. Fricke House, Oak Park, 1901-1902 od F. L. Wrighta. Uliční pohled. |
|
4.,5. Těsné spojení mezi japonským domem a jeho zahradou na vyobrazení Edwarda Morseho z knihy „Japanese Homes and Their Surrounding“, 1886. srv. s obývacím pokojem ve Francis Little House z roku 1913 od F. L. Wrighta. |
|
6. Po své první návštěvě v Japonsku roku 1905 navrhuje Wright Unity Temple, 1905-06, na kompozičním schématu (svatyně - spojovací chodba – modlitební / shromažďovací síň) japonského stylu gongen chrámu Taiyú-in-byó v Nikkó. Zatímco Bruno Taut byl odpuzen ornamentální přezdobeností chrámu Tóshógú v Nikkó, Wright byl uchvácen jeho celkovou prostorovou kompozicí. |
|
|
Poznámky k literatuře: |
|
a) „Frank Lloyd Wright and Japan“. Nute, Kevin. Chapman and Hall, London 1993. Obsáhlá bibliografie. |
|
b) „The Japanese Print. An Interpretation by Frank Lloyd Wright“. Wright, F. L. The Ralph Fletcher Seymour Co. Chicago 1912. |
|
c) „Japanese Homes and Their Surrounding“. Morse, Edward. Ticknor and Co. Boston 1886. |
|
|
|
|
Architekt Tadao Ando Co četli naši předkové v století 16. o Japonsku? |
|
Japonský vesnický dům zpět k přednáškám o japonské architektuře |
|
Kontinuita životního prostoru. O vztahu japonské architektury k přírodnímu prostředí. |
|
|
|
|
|
|
(c) Osamu Okamura 1998, publikováno v: Oldřich Ševčík: "Problémy moderny a postmoderny", Vydavatelství ČVUT Praha 1998, 3. přepracované vydání |
|
|
|
|