Slovinské malířství
Nejstarší
vrstvu slovinského malířství tvoří stopy římského umění,
dochované na několika freskách z Emony (Lublaň), Celej,
Petovione, Simonovega zaliva, Nevioduna.
Nejstarší středověké umění pak nejdeme zejména v rakouských
Korutanech , ovšem jen v původních spíše ornamentálních
zbytcích. Hlavními památkami jsou knižní malby - iluminace
na dochovaných rukopisech kláštera Stična, kde ve 12. století
hostují významní iluminátoři z evropských center knižní
malby. Nejstarší zdokumentované nástěnné malby byly fresky
v minoritském klášteře v Ptuji (konec 13. st.).
Větší rozvoj nástěnné malby nastal v následujícím období,
v gotice (14. a 15. století). Znatelný je i vliv Giottův v díle
malířské školy s centrem v Gorici. Z Korutan pochází také
první mistr lublaňské dílny, představitel internacionální
gotiky Janez Ljubljanski. Jeho významnými následovníky v nástěnné
malbě jsou Bolfgangus a Maški mistr, mistři pozdní gotiky.
Sem spadá i výmalba kostela v Hrastovljích (istrijský kruh).
Z 15. a 16. století jsou řídce dochované oltářní obrazy (Olivetská
hora v Koritnem u Čadramu, Laibův oltář a Kraňský oltář).
Na přelomu 15. a 16. století dochází k pronikání impulsů
renesance. Na území Slovinska se projevuje spíše heterogenně,
jako průsečík vlivů italských a severské renesance, nikoli
domácího vnitřního vývoje. Pozůstatek původní gotické
tradice a vlivu renesance se spojují v díle Jerneje z Loky a G.
P. Thannera (též Tonnar), místo zde mají také autoři z
istrijské školy (Tomaž ze Senje). Vrcholem tehdejšího malířství
je výzdoba kostela sv. Primože nad Kamnikem, ovšem s ohledem
na naprostou výjimečnost je obtížné soudit na autora.
Objevují se i malby na hradech a hradních kaplích (Fužine u
Lublaně, Otočec, Gracarjův turn)
V 16. století zbrzdil rozvoj malířství příchod
protestantismu. Podstatným přínosem zůstává však zájem o
knižní grafiku, zejména v Dalmatinově překladu Bible. Vliv
renesance je cítit i v prostřednictví benátské školy (od
konce 15. století), zvláště na pobřeží - Koper, Izola,
Piran (V. a D. Carpacciové, rodina Santa Croce, Ventura ze
Zadaru). Nejvýznamnější je Tintorettův hlavní oltář v
kapitulním chrámu v Novém městě.
Lublaňský biskup Tomaž Hren zahájil potridentské hnutí
hlavně za spolupráce s korutanskými malíři (K. Weissmann, M.
Plainer). Hlavními osobnostmi baroka, které se projevuje na
konci 17. století, jsou H. G. Gaiger a Gaigerfeld. Nové podněty
získává kultura založením Academie operosorum, jejíž
zakladatelé chtěli z Lublaně udělat kulturní centrum celé
země. Malby pro nový lublaňský metropolitní chrám vyrobil
severoitalský malíř G. Quaglia. V jeho vlivu pak tvoří v Kraňsku
F. Jelovšek. Největší popularity dosáhl V. J. Metzinger, v
další generaci pak A. Cebelj a mysticko-expresivní F. Bergant.
Všichni stojí víceméně ve vlivu Benátek, někteří souznějí
i s rakouskou školou (pozdní Jelovšek). V 70. letech přechází
barok v rokoko a na území dnešního Slovinska se uplatňuje
zejména prostřednictvím M. J. Schmidta či A. J. Lerchingera.
Barokní tradice však pokračuje hluboko do 19. století.
Klasicismus se nedočkal v zemi pod Alpami velké odezvy vzhledem
k tomu, že tu nebylo dosti citlivé a intelektuálně vhodn
é prostředí. Převládá tu však
biedermaier (portrét) - J. Tominc žijící v Terstu, lublaňský
M. Langus či M. Stroj. Romantismus se uvádí u F. Kurze zum
Thurn und Goldenstein, A. Karingerovi či M. Pernhartovi. Tito se
poprvé představují i veřejnosti na výstavách či v časopiseckých
recenzích. Třeba je ovšem také zmínit velký rozkvět
barokem ovlivněného lidového umění. K představitelům významné
školy nazarénské patřil J. Wolf a jeho žáci Janez a Jurij
Šubicové. Tito otvírali slovinské prostředí evropským směrům,
zejména realismu. Byli už poučeni Paříží, Vídní či
Prahou a Jurij Šubic byl mj. první Slovinec, který vystavoval
v Paříži.
Do kontextu secese patří klub
Vesna (M. Gaspari, G. Birolla, H. Smrekar ad.). Pokoušeli se také
využít motivů lidového umění k vytvoření skutečně národního
umění. Následující generace moderny lze charakterizovat zejména
směry impresionismu a symbolismu a jmény I. Grohar, R. Jakopič,
M. Jama, M. Sternen. Stále je tu však znát výrazný ohlas
realismu. Podařilo se jim ovšem pozdvihnout slovinské malířství
na evropskou úroveň. Jakopič postavil roku 1909 první galerii
(Jakopičův pavilon) a výrazně tak rozdmýchal slovinský umělecký
život.
Po 1. světové válce měl podobný význam jako předtím
spolek Vesna či Sáva Klub mladých, který navázal hlavně na
německý expresionismus. Jeho vůdčí osobností se stal Fran
Kralj. Vynikají smyslem pro mystiku, časté jsou religiozní
motivy (včetně maleb pro sakrální stavby), vedle tendence k
abstrakci využívají však také motivy a výraz z lidového umění,
ve 30. letech lze dokonce hovořit i o jakémsi ruralismu. Řada
malířů se rovněž věnuje grafice (B. Jakac, T. Kralj, M.
Maleš). Ozvěny avantgardy jsou méně časté, ale objeví se
jednotlivé motivy futurismu, kubismu a později i surrealismu (I.
Čargo, L. Spazzapan), žádný z těchto směrů se však
neprosadí bezvýhradně. Ve 30. letech navazuje na
expresionismus tendence k nové věcnosti (V. Pilon, D. a N.
Vidmarové, oba Kraljové). Tradiční motivy - portrét, zátiší,
měšťanské motivy - oživuje tzv. barevný realismus (M.Sedej,
F. Mihelič), vzorem z předchozí generace tu byl Maleš, který
do Slovinska přivedl matissovskou barevnost a linearitu. Jeho představiteli
byli i členové skupiny Nezávislí (F. Pavlovec, G. A. Kos).
Za války se objevuje specifické využití umění pro programové
účely doby, tzv. partyzánská grafika (kostelíky v Přímoří
- T. Kralj), na něž navázal v 50. letech socialistický
realismus (S. Pengov). I když většinou odeznívá, pro některé
autory jsou motivy války i nadále rozhodující (I. Šubic, M.
Pregelj, V. Lakovič, Z. Mušič).
Vůdčí osobností při přechodu k lyrické abstrakci měl S.
Kregar, Skupina 53 (M. Šuštaršič). Šedesátá léta přinášejí
novou avantgardu - informel a letrismus (J. Bernik, R. Kotnik, A
.Jemec, S.Komel). Projevují se světové směry, např. pop-art,
konceptualismus, neokonstruktivismus (D. Hrvacki), abstraktní umění
(J. Bernik, G. Gnamuš). V osmdesátých letech se v rámci
postmodernismu formují různé osobní poetiky (E.Bernard, Z.
Jeraj, M. Krašovec, V. Oman), objevují se opět motivy genia
loci - Přímoří (Ž. Marušić, K. Tutta) a Prekmurje (Z.
Huzjan, N. Beer).
Galerie
France Kralj: Zvěstování |
France Kralj: Magdalena |
Drago Vidmar: Rozsévač |
Rihard Jakopič: Škofja |
Božidar Jakac: Koncert, dřevoryt, 1921 |
Miha Maleš: Sveta noč, |
Tone Kralj: Utrpení Páně, |
France Kralj: Studánka, olej, 1925 |
Tone Kralj: Revoluce, |
Tone Kralj: Má matka, |
Tone Kralj: Judita, 1934 |
Božidar Jakac: Půlnoc na Hradčanech, |
Hlavní stránka - Historie - Geografie - Hudba -
Literatura
Malířství
-
Jazyk
-
Film
-
Turistika - Linky