Nahoru
| |
Úvod |
Co
začínáme ?
Vydávat školní časopis. Každý začátek je těžký, zda se nám
to daří, posuďte sami.
Co chceme?
Chceme informovat o
tom, co jsme prožili ve škole - v rubrice STALO SE.
Chceme upozornit,
co chystáme v části PŘIPRAVUJEME.
Chceme také pobavit
či zaujmout v
rubrikách PŘEDSTAVUJEME SE, ZAJÍMAVÁ VÝROČÍ, PERLIČKY Z TŘÍD,
KVIZ.
Chceme psát i NA
VÁŽNÉ TÉMA ve stejnojmenné rubrice , samozřejmě pokaždé jiné.
Chceme říci NA ZÁVĚR
něco důležitého, zajímavého, například poděkovat či blahopřát
těm, kteří si to zaslouží.
A jak příště ?
Všechny rubriky nebudou stálé, některé se podle příspěvků
dopisovatelů budou měnit.
Kdo přispívá ?
Do prvního čísla přispěli učitelé a žáci. Do dalšího můžete
přispět i Vy. Na Vaše příspěvky
se těšíme.
Komu je náš časopis určen ?
Všem, kdo se chtějí něco dovědět o naší škole. Pro ty, kteří
by chtěli vědět ještě více, jsme připravili webové stránky na
Internetu, které jsou k dispozici od 17.3.2001 na adrese http://web.quick.cz/zssenov
Za redakci :
Helena Vodová
|
Myslet bolí.
(T.G.Masaryk)
Dospívání je
doba, kdy se člověk diví, jak tak nemožní rodiče mohli mít tak
skvělé dítě. (
M. Twain)
|
Zpět
na obsah |
Stalo
se |
15.ledna -
proběhlo školní kolo Olympiády v českém jazyce. Zúčastnilo se
jej 15 žáků 8.a 9. třídy. Do okresního kola postoupila Irena Vičanová
z 9.třídy
19.ledna - zápis
žáků do 1.třídy
25.ledna - účast
našich žáků v okrskovém kole ve florbalu
24.ledna - školní
kolo Matematické olympiády
27.ledna - uspořádala
Rada rodičů Maškarní rej pro děti
30.ledna - se
uskutečnilo školní kolo recitační soutěže. Zapojilo se 12 žáků
2.stupně, z nichž 8 postoupilo do okrskového kola. Do okresního
kola postoupila Michaela Horváthová ze 7.třídy
15.února - proběhlo
okresní kolo soutěže Mladý historik, ve kterém nás
reprezentovala Lucie
Hanzelková z 9. třídy
7.března -
Irena Vičanová se zúčastnila okresního kola Olympiády v
českém jazyce
8.března - návštěva
dětí a rodičů ze ZŠ Rybí - Den otevřených dveří
20.března - naše
účast na okresním finále vesnických škol v košíkové
21.března -
okresní kolo Recitační soutěže. Michaela Horváthová zvítězila
a postupuje do oblastního kola, které bude 24.4. v Zábřehu na
Moravě. Blahopřejeme a držíme palce!!!
|
Zápis
do 1. třídy
19. ledna 2001 proběhl na naší škole zápis dětí, které v následujícím
školním roce 2001/2002 zasednou do lavic jako žáci 1. třídy.
K zápisu se dostavilo 29 dětí, z toho u šesti dětí bude školní
docházka na základě doporučení pediatra a na základě žádosti rodičů
odročena. Rodiče 4 dětí požádali o zápis na městskou školu.
Z tváří dětí se dalo vyčíst a vytušit, že to pro ně byl opravdu
významný a slavnostní den. V doprovodu rodičů zasedly děti do lavic
a snažily se prokázat základní znalosti a dovednosti, které má mít
předškolní dítě nastupující do
školy. Některé děti přistupovaly k zadaným úkolům s přehledem,
suverénně, jiné s ostychem a trochu bojácně. Všechny děti však svůj
úkol splnily a byly ohodnoceny malými dárečky a „vysvědčením“
za splněné úkoly.
Spokojeny byly s výkonem dětí také paní učitelky.
Všem nastávajícím prvňáčkům přejeme, aby u nich převládala
radost z pěkných známek, ale také radost, štěstí a pohoda z celkového
prostředí a atmosféry školy.
Jana Fabianová |
Olympiáda
v českém jazyce
Dne 7.3.2001 jsem se zúčastnila okresního
kola Olympiády v českém jazyce.
Před zahájením panovala všude nervozita.Měla jsem strach. Ukázalo
se, že není se čeho bát, ale na některé úkoly jsem vážně nestačila.
Byla to dobrá zkušenost, ale příště už bych se jí nezúčastnila.
Irena
Vičanová IX.třída
|
Turnaj
ve florbalu
Ve čtvrtek 25. ledna 2001 se žáci naší školy zúčastnili okrskového
kola ve florbalu, které se konalo v Bartošovicích. Po velice urputném
boji obsadili celkově 2. místo . Na prvním místě se umístili žáci
ZŠ Bartošovice, třetí místo obsadili žáci ZŠ Petřvald a čtvrtí
skončili žáci ze ZŠ Kunín. Všem našim hráčům blahopřejeme k pěknému
umístění v soutěži a
děkujeme za vzornou reprezentaci školy i naší obce.
Alena Hubová
|
Finále
v košíkové
V úterý 20. března 2001 se konalo v Bartošovicích okresní finále
vesnických škol v košíkové. Naše družstvo ve složení Tomáš
Ordelt, Patrik Glogar, Jiří Říha, Jiří Studený, Láďa Sulek,
Petr Studený, Lukáš Podzemný a Pavel Zelenka obsadilo v tomto finále
velmi pěkné 3. místo.
Všem hráčům děkujeme za vzornou reprezentaci školy a blahopřejeme
k výbornému umístění.
Alena Hubová
|
Návštěva
rodičů a dětí ze ZŠ
Rybí
Dne 8. března přijeli na pozvání naší školy a starosty naší
obce rodiče s dětmi ze ZŠ Rybí. V úvodu návštěvy si prohlédli
naši školu a byli seznámeni se všemi aktivitami, které se na naší
škole pořádají. Pro děti jsme uspořádali florbalový turnaj se
sladkou odměnou.Skupina dětí, která se turnaje nezúčastnila, si
mohla vyzkoušet programy v naší počítačové učebně. Rodiče se
setkali se starosty obou obcí, vedením školy a pedagogy na posezení
s pohoštěním, kde jim byly zodpovězeny
všechny dotazy, týkající se docházky jejich dětí do naší školy.
Věříme, že se rodičům i jejich dětem návštěva líbila a že děti
z Rybího brzy uvítáme na naší škole jako své žáky.
Jana Sedlářová
|
Recitační
soutěž
Díky tomu, že se můj recitační projev líbil učitelům ve škole,
jsem postoupila do kola okrskového. Při recitaci v okrskovém kole
jsem myslela, jak na to, abych neutrhla ostudu sobě a také mým učitelům,
tak na to, abych postoupila.Toho dne stálo štěstí na mé straně a já
jsem postoupila do kola okresního, kde se mezi sebou střetli mladí
nadšenci recitačního projevu.Jelikož konkurence byla značná, měla
jsem jen malou šanci na postup. Jaké bylo mé překvapení, když mne
pak četli mezi výherci.Za můj úspěch jsem vděčná především
paní učitelce Vodové a Majkusové, které mě na recitaci připravovaly.
Michaela Horváthová VII.třída
|
Projektový den aneb cesta
Evropskou unií za jeden den
Už z loňského roku máme v naší škole
zkušenosti z celoškolního celodenního projektového dne. Loňský
projekt byl zaměřen na Vánoce. Letošní nás má seznámit s některými
členskými zeměmi Evropské unie. Opět se do projektu zapojí celá
škola a opět bude probíhat celý den. Projekt o Evropské unii se
uskuteční několikrát. Pro letošní rok jsme si vybrali první čtyři
členské země – Francii, Itálii, Německo a Velkou Británii. Jiným
způsobem budou tyto země poznávat děti na prvním stupni - budou se
dovídat základní údaje hravou formou, budou kreslit, vystřihovat
aj.
Jiným samozřejmě náročnějším
způsobem vybrané země poznávají žáci šesté až deváté třídy.
Celý projekt probíhá v několika fázích:
1. fáze - Každá
třída má zvolenu jednu zemi a o ní shromažďuje již několik týdnů
různé informace. Vyhledává nejen zeměpisná fakta a historické události,
ale i zajímavosti o významných a známých lidech - sportovcích, umělcích,
zpěvácích, hercích aj. Vybírá údaje o nejznámějších stavbách,
výrobcích, jídlech, zvycích a mnoho dalšího.
2.
fáze - Žáci všechny shromážděné údaje
roztřídí. Nakreslí velkou mapu, do níž a kolem níž všechny zajímavosti
zpracují. Potom připraví o své zemi soutěž.
3. fáze - Bude
probíhat 11.dubna od rána v celé škole. Svou třídu si žáci
vyzdobí vším, co o dané zemi vyrobili. Dva z nich se stanou průvodci
svou zemí ve své třídě. Všichni žáci pak postupně navštíví všechny
čtyři země. Průvodci je budou informovat o své zemi a pak jim zadají
soutěž nebo úkol. Nakonec se všichni žáci sejdou dohromady, budou
prohlášeni občany Evropské unie a dostanou cestovní
pas Evropské unie.
Samozřejmě se chceme svými
pracemi pochlubit i mimo školu, a proto jsme se přihlásili do okresní
přehlídky výtvarných prací žáků Evropa na křídlech fantazie.
Věříme, že se nám vše podaří a že se zároveň i pobavíme. A
jak jsme přišli na název Cesta Evropskou
unií za jeden den? Jules Verne cestoval
kolem světa za 80 dní, my to však dnes zvládneme mnohem rychleji.
Helena Vodová
|
Na
vážné téma |
MARTIN
SE PTÁ : ,,Učitelé
i rodiče nás straší, jaké jsou drogy hrozné. Kamarád se mi naopak
svěřil, že to byl hezký pocit, když to poprvé ochutnal..."
Milý Martine, nedá se popřít,
že první seznámení s drogou může být opravdu neobyčejný
zážitek. Může to být
ale také zážitek poslední - třeba
smrt předávkováním. Je
to velmi nebezpečná hra, v
níž je riziko neúměrně vysoké. Příjemné zážitky vystřídá
brzy stav velmi nepříjemný. Fantastické
barevné vidiny nahradí děsivé halucinace.
Plný a úspěšný život s neobyčejnými zážitky prožívá
většina lidí, kteří
drogy nikdy neochutnali. Naopak
mnoho lidí dlouho trpce lituje, že si ten první ,,úžasný"
pocit raději neodpustili.
|
MIRKA
SE PTÁ: "Neumím
se učit. Dá se s tím něco dělat?"
Milá Mirko!
Pokud se opravdu chceš naučit ,,učit se",
zamysli se nad tím, co
je pro to důležité: Pamatuješ
si lépe to, co slyšíš,
nebo to, co vidíš,
t.zn. máš tzv. zrakovou paměť.
V prvním případě je prostě nejvýhodnější dávat ve škole
dobrý pozor při výkladu učitele a doma si jen zopakovat,
co ses už ve škole naučila.
Složitější a delší látku musíš opakovat vícekrát,
déle. Pokud si myslíš, že
máš zrakovou paměť, že
si např. vybavíš, jak
vypadá v knížce příslušný odstavec,
pak je dobře si psát poznámky,
barevně podtrhávat. To ti usnadní zopakovat si
poměrně složitou a nezáživnou látku,
třeba letopočty. Učení si také musíš dobře zorganizovat,
vytvořit si návyky. Někomu
se lépe učí v naprostém klidu,
jiný potřebuje hudbu jako zvukovou ,,kulisu".
Někdo při učení sedí nebo leží,
jinému vyhovuje chůze po místnosti.
Někdo vydrží nad učením celé hodiny,
jiný musí mít časté přestávky.
To chce všechno vyzkoušet.
Když budeš brát např. učivo
dějepisu jako zajímavé a často napínavé příběhy,
uvidíš, že ti učení
půjde mnohem lépe. Když
ale tvůj přístup k učení bude: ,,Učení mně vůbec nebaví,
co mám dělat?", pak
je každá rada drahá!
|
Zpět
na obsah |
Zajímavá
výročí |
10.
prosince uběhne 100 let od prvního udělení Nobelovy ceny. V roce
1901 se stal prvním nositelem této ceny za fyziku Wilhelm Conrad Röntgen
(27.3.1945 - 10.2.1923). Toto ocenění získal za objev záření,
které nazval paprsky X (dnes se toto záření nazývá podle svého
objevitele rentgenové). Rentgenové záření se využívá v lékařství,
kde je tato diagnostika na takové úrovni, že jsou k dispozici
projekční aparatury, které ve spojení s počítačem vytvářejí
prostorové zobrazení vnitřku lidského těla. (Počítačová
tomografie). Široké uplatnění má toto zařízení také v materiálové
diagnostice.
V březnu
si také připomínáme výročí narození dalšího významného
fyzika Alberta Einsteina (14.3.1879 - 18.4.1955). Patří mezi nejznámější
vědce. Zasloužila se o to jeho teorie relativity. Nobelovu cenu získal
za výklad fotoelektrického jevu před 80 lety, v roce 1921.
Jaroslav Haša
|
Zpět
na obsah |
Kvíz
pro starší a pokročilé |
Přiřaďte k
sobě správná jména
|
1.
Ctirad a
2. Desdemona a
3. Julie a
4. Sokrates a
5. Helena a
6. Zeus a
7. Božena a
8. Ludmila a
9. Přemysl a
10. Kleopatra a
11. Oněgin a |
a. Ruslan
b. Romeo
c. Héra
d. Caesar
e. Oldřich
f. Othello
g. Taťána
h. Paris
i. Xantipa
j. Šárka
k. Libuše
|
|
Zpět
na obsah |
Perličky
z tříd - "školní klebetník" |
Hádanky
a vtipy přispěli žáčci 2.třídy.
Co je to?
Kdo mě v kapse má, nic víc v ní nemá
Kolik má
pes zubů ?
Co je to?
"Zelená jsem, tráva nejsem. Červená jsem, růže nejsem.
Sladká jsem, med nejsem."
Co je to?
Je to kulička, samá suknička. Když jsme sukničky svlékali,všichni
jsme u toho plakali.
Co je to?
Má to rohy beraní, v zimě se to prohání, po cestě i po stráni.
A co v létě? Spí to v kůlně, kde je tuze neútulně.
Kdo je to?
Tělo tlusté, kožich bílý, oči černé, rudý nos. V teple hubne,
v mrazu sílí, nemá boty - není bos
Paní učitelka
se ptá dětí, kdo první letěl do kosmu. Děti jsou zticha, jen Pepíček
se hlásí. "Prosím Jan Hus, ale ten shořel při startu."
"Z našeho
psa se stal lenoch. Dřív si chodil pro vodítko, ale teď nosí klíčky
od auta."
Vypráví
cestovatel. "Nejhorší je medvěd grizly - před ním není záchrany.
Když skočíte do vody a plavete, plave taky." "A co když
se schováte?" "Marně, on se schová taky."
"Víš,
proč mají hodiny ručičky a ne nožičky? Ne? Protože kdyby měly
nohy, tak by utekly."
"Kde
jsi byl tak dlouho, Lukáši." "Pomáhal jsem jednomu pánovi
hledat zakutálenou pětikorunu." "A našel jsi ji?"
"Našel." "A co ten pán?" "Ještě ji hledá."
"Víš,
proč naše zahrada vypadá líp v zimě?" "Ne."
"Protože podrocnik 2001 sněhem není nic vidět."
|
Zpět
na obsah |
Představujeme
se |
Práce našich žáků k některým významným
dnům :
22. dubna - Den Země
3. května - Den Slunce
5. června - Světový den životního prostředí
Buď zdráva ,
Země
Země byla, ale bude? To je otázka,
kterou si pokládá mnoho z nás . Jen malé procento lidí na ni
dokáže odpovědět. Nikdo
neví, jaká bude Země za sto či dokonce tisíc let.
Stačí se jen rozhlédnout kolem. Uvidíme všechno to krásné,
ale i to špatné. Na
mnoha místech Země můžeme
nalézt krásnou a
zachovalou přírodu, jinde
zase špinavé továrny, smog
a zničené lesy. J istě
se lidé budou snažit, aby mohli žít na Zemi,
která je pro ně chloubou. Budou se snažit tuto Zemi chránit
se vším, co jí náleží. Na
všech věcech na Zemi najdeme něco krásného, ale i něco špatného.
Třeba voda krásná, čistá, proti
tomu zase jindy ničivá a zhoubná. Příroda si své živly uspořádává
podle toho, jak ona potřebuje
a ne, jak my chceme. Někdy
se zdá, že nás trestá
za to, co jsme jí udělali. Proto
k ní musíme zůstat ohleduplní.
Měli bychom ji chránit a ne schválně ji ničit,
protože nám to dělá radost. Takhle Zemi nepomůžeme. Musíme
se snažit třeba třídit odpadky a úmyslně neznečišťovat vodu.
A když už musíme něco špatného udělat, snažme se , ať
to má lehčí dopad na Zemi.
Nechceme přece, aby
se naše děti rodily do zničeného světa plného odpadků. Chceme,
aby se rodily do krásného světa plného lásky a štěstí. Země je
přece naše, nezničme si ji!
Lucie Hanzelková IX. třída
Buď zdráva, Země
,,Buď zdráva, Země,
buď zdrávo lidstvo",
tak by podle mě měl znít název tohoto tématu. Protože
jedině tehdy, pokud bude zdráva Země,
bude zdrávo také celé lidstvo,
což se zrovna v tomto období říct nedá.
Každý člověk chce žít lépe.
Ale co znamená žít lépe?
Kupujeme si nová auta, mobilní
telefony, sledujeme
televizi, do vesmíru
vypouštíme rakety a družice, které
nám mají předpovídat počasí.
Bereme jako samozřejmost,
že máme elektřinu, že
nám teče voda, a když
něco na chvíli nefunguje, komplikuje nám to život.
Ale kdo se pozastaví nad tím, že se jednou může stát,
že budeme mít sice všechno,
ale nebudeme moci dýchat čerstvý vzduch a sluneční paprsky
nám budou, díky ozonovým dírám,
spalovat kůži. Ve vzduchu nebudou létat ptáci,
rostliny, pokud nějaké budou růst, změní svou svěží
zelenou barvu. Země bude protkána kabely a vzduchem budou křižovat
různé radiové vlny. Stále jenom kutáme v zemi nerostné bohatství,
lámeme skály, které
tu byly milióny let. Snažíme se zúrodnit deštné pralesy a kvůli
tomu všemu mezi sebou válčíme. Používáme jaderné zbraně k
upevnění moci a při tom všem rámusu neslyšíme to tiché volání
Země o pomoc. Nikdo nevidí, že
Země začíná churavět a že by potřebovala,
aby všechny ty milióny vydané na nesmyslné zbrojení byly
použity na její uzdravení. Lidé vidí pouze své choroby a nemoci,
které jsou mnohdy spjaté s nezdravým životním prostředím a uspěchaným
životním stylem. Spousta nemocí, které dříve lidé neznali. Dříve
byl postrachem lidí mor a cholera, dnes je to rakovina a AIDS. Co udělá
nemocný člověk? No přece vezme si tabletku.
Kdo pomůže zemi, vodě
a vzduchu? Myslím si, že
by měli pomoci všichni lidé. Vždyť právo na život mají i zvířata
a právo na existenci mají i rostliny.
Rodiče se snaží dát svým dětem do vínku to nejlepší,
a proto se snažme i my dát svým potomkům to nejlepší - čistou
vodu, čistý vzduch a
zdravou Zemi.
Michaela
Jeřábková IX.třída
|
Zpět
na obsah |
Řešení
kvízů a hádanek |
Přiřaďte k
sobě správná jména:
|
|
Odpovědi:
1j, 2f, 3b, 4i, 5h, 6c, 7e, 8a, 9k, 10d, 11g |
|
Odpovědi:
díra, plnou hubu, mrkev, cibule, sáně, sněhulák |
Na
závěr - poděkování |
Děkujeme:
- Mlékárně
Kunín za
sponzorský dar - mléčné občerstvení o Vánocích
- Radě rodičů za uspořádání lednového
Maškarního reje s bohatou tombolou
- Panu Jaroslavu Kulišťákovi
za ostříhání ovocných stromků na školní
zahradě
|
Zpět
na obsah |
|