Duben 2001
Domů Nahoru Duben 2001 Červen 2001 Červenec 2001 Prosinec 2001 Březen 2002 2003

 

Nahoru

  
1. vydání

duben 2001

O b s a h

Úvod Stalo se Kvíz
Na vážné téma Zajímavá výročí Perličky z tříd
Představujeme se Řešení kvízů a hádanek Na závěr

 

Úvod

Co začínáme ?
Vydávat školní časopis. Každý začátek je těžký, zda se nám to daří, posuďte sami.
Co chceme?
Chceme i
nformovat o tom, co jsme prožili ve škole - v rubrice STALO SE.
Chceme
upozornit, co chystáme v části PŘIPRAVUJEME.
Chceme také
pobavit či zaujmout v rubrikách PŘEDSTAVUJEME SE, ZAJÍMAVÁ VÝROČÍ, PERLIČKY Z TŘÍD, KVIZ.
Chceme
psát i NA VÁŽNÉ TÉMA ve stejnojmenné rubrice , samozřejmě pokaždé jiné.
Chceme
říci NA ZÁVĚR něco důležitého, zajímavého, například poděkovat či blahopřát těm, kteří si to zaslouží.
A jak příště ?
Všechny rubriky nebudou stálé, některé se podle příspěvků dopisovatelů budou měnit.
Kdo přispívá ?
Do prvního čísla přispěli učitelé a žáci. Do dalšího můžete přispět i Vy.  Na Vaše příspěvky se těšíme.
Komu je náš časopis určen ?
Všem, kdo se chtějí něco dovědět o naší škole. Pro ty, kteří by chtěli vědět ještě více, jsme připravili webové stránky na Internetu, které jsou k dispozici od 17.3.2001 na adrese
http://web.quick.cz/zssenov 

Za redakci :  Helena Vodová

Myslet bolí. 
(T.G.Masaryk)

Dospívání je doba, kdy se člověk diví, jak tak nemožní rodiče mohli mít tak skvělé dítě. ( M. Twain)

 

Zpět na obsah

 

Stalo se
15.ledna - proběhlo školní kolo Olympiády v českém jazyce. Zúčastnilo se jej 15 žáků 8.a 9. třídy. Do okresního kola postoupila Irena Vičanová z 9.třídy
19.ledna - zápis žáků do 1.třídy
25.ledna - účast našich žáků v okrskovém kole ve florbalu
24.ledna - školní kolo Matematické olympiády
27.ledna - uspořádala Rada rodičů Maškarní rej pro děti
30.ledna - se uskutečnilo školní kolo recitační soutěže. Zapojilo se 12 žáků 2.stupně, z nichž 8 postoupilo do okrskového kola. Do okresního kola postoupila Michaela Horváthová ze 7.třídy
15.února - proběhlo okresní kolo soutěže Mladý historik, ve kterém nás reprezentovala  Lucie Hanzelková z 9. třídy
7.března - Irena Vičanová se zúčastnila okresního kola Olympiády v  českém jazyce
8.března - návštěva dětí a rodičů ze ZŠ Rybí - Den otevřených dveří
20.března - naše účast na okresním finále vesnických škol v košíkové
21.března - okresní kolo Recitační soutěže. Michaela Horváthová zvítězila a postupuje do oblastního kola, které bude 24.4. v Zábřehu na Moravě. Blahopřejeme a držíme palce!!!

 

Zápis do 1. třídy

19. ledna 2001 proběhl na naší škole zápis dětí, které v následujícím školním roce 2001/2002 zasednou do lavic jako žáci 1. třídy.
K zápisu se dostavilo 29 dětí, z toho u šesti dětí bude školní docházka na základě doporučení pediatra a na základě žádosti rodičů odročena. Rodiče 4 dětí požádali o zápis na městskou školu.
Z tváří dětí se dalo vyčíst a vytušit, že to pro ně byl opravdu významný a slavnostní den. V doprovodu rodičů zasedly děti do lavic a snažily se prokázat základní znalosti a dovednosti, které má mít předškolní dítě nastupující  do školy. Některé děti přistupovaly k zadaným úkolům s přehledem, suverénně, jiné s ostychem a trochu bojácně. Všechny děti však svůj úkol splnily a byly ohodnoceny malými dárečky a „vysvědčením“ za splněné úkoly.
Spokojeny byly s výkonem dětí také paní učitelky.
Všem nastávajícím prvňáčkům přejeme, aby u nich převládala radost z pěkných známek, ale také radost, štěstí a pohoda z celkového prostředí a atmosféry školy.

J
ana Fabianová
Olympiáda v českém jazyce


Dne 7.3.2001 jsem se zúčastnila okresního kola Olympiády v českém jazyce.
Před zahájením panovala všude nervozita.Měla jsem strach. Ukázalo se, že není se čeho bát, ale na některé úkoly jsem vážně nestačila.
Byla to dobrá zkušenost, ale příště už bych se jí nezúčastnila.

 
Irena Vičanová IX.třída

 

Turnaj ve florbalu

Ve čtvrtek 25. ledna 2001 se žáci naší školy zúčastnili okrskového kola ve florbalu, které se konalo v Bartošovicích. Po velice urputném boji obsadili celkově 2. místo . Na prvním místě se umístili žáci ZŠ Bartošovice, třetí místo obsadili žáci ZŠ Petřvald a čtvrtí skončili žáci ze ZŠ Kunín. Všem našim hráčům blahopřejeme k pěknému umístění  v soutěži a  děkujeme za vzornou reprezentaci školy i naší obce.

Alena Hubová

 

Finále v košíkové

V úterý 20. března 2001 se konalo v Bartošovicích okresní finále vesnických škol v košíkové. Naše družstvo ve složení Tomáš Ordelt, Patrik Glogar, Jiří Říha, Jiří Studený, Láďa Sulek, Petr Studený, Lukáš Podzemný a Pavel Zelenka obsadilo v tomto finále velmi pěkné 3. místo.
Všem hráčům děkujeme za vzornou reprezentaci školy a blahopřejeme k výbornému umístění.

Alena Hubová

Návštěva rodičů a dětí  ze ZŠ Rybí

Dne 8. března přijeli na pozvání naší školy a starosty naší obce rodiče s dětmi ze ZŠ Rybí. V úvodu návštěvy si prohlédli naši školu a byli seznámeni se všemi aktivitami, které se na naší škole pořádají. Pro děti jsme uspořádali florbalový turnaj se sladkou odměnou.Skupina dětí, která se turnaje nezúčastnila, si mohla vyzkoušet programy v naší počítačové učebně. Rodiče se setkali se starosty obou obcí, vedením školy a pedagogy na posezení s pohoštěním, kde jim byly  zodpovězeny všechny dotazy, týkající se docházky jejich dětí do naší školy. Věříme, že se rodičům i jejich dětem návštěva líbila a že děti z Rybího brzy uvítáme na naší škole jako své žáky.

Jana Sedlářová

Recitační soutěž


Díky tomu, že se můj recitační projev líbil učitelům ve škole, jsem postoupila do kola okrskového. Při recitaci v okrskovém kole jsem myslela, jak na to, abych neutrhla ostudu sobě a také mým učitelům, tak na to, abych postoupila.Toho dne stálo štěstí na mé straně a já jsem postoupila do kola okresního, kde se mezi sebou střetli mladí nadšenci recitačního projevu.Jelikož konkurence byla značná, měla jsem jen malou šanci na postup. Jaké bylo mé překvapení, když mne pak četli mezi výherci.Za můj úspěch jsem vděčná především paní učitelce Vodové a Majkusové, které mě na recitaci připravovaly.


Michaela Horváthová VII.třída

Projektový den aneb cesta Evropskou unií za jeden den


Už z loňského roku máme v naší škole zkušenosti z celoškolního celodenního projektového dne. Loňský projekt byl zaměřen na Vánoce. Letošní nás má seznámit s některými členskými zeměmi Evropské unie. Opět se do projektu zapojí celá škola a opět bude probíhat celý den. Projekt o Evropské unii se uskuteční několikrát. Pro letošní rok jsme si vybrali první čtyři členské země – Francii, Itálii, Německo a Velkou Británii. Jiným způsobem budou tyto země poznávat děti na prvním stupni - budou se dovídat základní údaje hravou formou, budou kreslit, vystřihovat aj.
 Jiným samozřejmě náročnějším způsobem vybrané země poznávají žáci šesté až deváté třídy. Celý projekt probíhá v několika fázích:
1. fáze - Každá třída má zvolenu jednu zemi a o ní shromažďuje již několik týdnů různé informace. Vyhledává nejen zeměpisná fakta a historické události, ale i zajímavosti o významných a známých lidech - sportovcích, umělcích, zpěvácích, hercích aj. Vybírá údaje o nejznámějších stavbách, výrobcích, jídlech, zvycích a mnoho dalšího.  
 2. fáze - Žáci všechny shromážděné údaje roztřídí. Nakreslí velkou mapu, do níž a kolem níž všechny zajímavosti zpracují. Potom připraví o své zemi soutěž.
3. fáze - Bude probíhat 11.dubna od rána v celé škole. Svou třídu si žáci vyzdobí vším, co o dané zemi vyrobili. Dva z nich se stanou průvodci svou zemí ve své třídě. Všichni žáci pak postupně navštíví všechny čtyři země. Průvodci je budou informovat o své zemi a pak jim zadají soutěž nebo úkol. Nakonec se všichni žáci sejdou dohromady, budou prohlášeni občany Evropské unie a dostanou cestovní pas Evropské unie. 
 Samozřejmě se chceme svými pracemi pochlubit i mimo školu, a proto jsme se přihlásili do okresní přehlídky výtvarných prací žáků Evropa na křídlech fantazie.
Věříme, že se nám vše podaří a že se zároveň i pobavíme. A jak jsme přišli na název
Cesta Evropskou unií za jeden den? Jules Verne cestoval kolem světa za 80 dní, my to však dnes zvládneme mnohem rychleji. 
Helena Vodová

 

Zpět na obsah

 

Na vážné téma

MARTIN SE PTÁ : ,,Učitelé i rodiče nás straší, jaké jsou drogy hrozné. Kamarád se mi naopak svěřil, že to byl hezký pocit, když to poprvé ochutnal..."


Milý Martine,  nedá se popřít,  že první seznámení s drogou může být opravdu neobyčejný zážitek.  Může to být ale také zážitek poslední -  třeba smrt předávkováním.  Je to velmi nebezpečná hra,  v níž je riziko neúměrně vysoké. Příjemné zážitky vystřídá brzy stav velmi nepříjemný.  Fantastické barevné vidiny nahradí děsivé halucinace.  Plný a úspěšný život s neobyčejnými zážitky prožívá většina lidí,  kteří drogy nikdy neochutnali.  Naopak mnoho lidí dlouho trpce lituje, že si ten první ,,úžasný" pocit raději neodpustili.

MIRKA SE PTÁ:  "Neumím se učit. Dá se s tím něco dělat?"

Milá Mirko!  Pokud se opravdu chceš naučit ,,učit se",  zamysli se nad tím,  co je pro to důležité:  Pamatuješ si lépe to,  co slyšíš,  nebo to,  co vidíš,  t.zn. máš tzv. zrakovou paměť.  V prvním případě je prostě nejvýhodnější dávat ve škole dobrý pozor při výkladu učitele a doma si jen zopakovat,  co ses už ve škole naučila.  Složitější a delší látku musíš opakovat vícekrát,  déle. Pokud si myslíš,  že máš zrakovou paměť,  že si např. vybavíš,  jak vypadá v knížce příslušný odstavec,  pak je dobře si psát poznámky,  barevně podtrhávat. To ti usnadní zopakovat si  poměrně složitou a nezáživnou látku,  třeba letopočty. Učení si také musíš dobře zorganizovat,  vytvořit si návyky.  Někomu se lépe učí v naprostém klidu,  jiný potřebuje hudbu jako zvukovou ,,kulisu".  Někdo při učení sedí nebo leží,  jinému vyhovuje chůze po místnosti.  Někdo vydrží nad učením celé hodiny,  jiný musí mít časté přestávky.  To chce všechno vyzkoušet.  Když budeš brát např.  učivo dějepisu jako zajímavé a často napínavé příběhy,  uvidíš,  že ti učení půjde mnohem lépe.  Když ale tvůj přístup k učení bude: ,,Učení mně vůbec nebaví,  co mám dělat?",  pak je každá rada drahá!

Zpět na obsah

 

Zajímavá výročí

10. prosince uběhne 100 let od prvního udělení Nobelovy ceny. V roce 1901 se stal prvním nositelem této ceny za fyziku Wilhelm Conrad Röntgen (27.3.1945 - 10.2.1923). Toto ocenění získal za objev záření, které nazval paprsky X (dnes se toto záření nazývá podle svého objevitele rentgenové). Rentgenové záření se využívá v lékařství, kde je tato diagnostika na takové úrovni, že jsou k dispozici projekční aparatury, které ve spojení s počítačem vytvářejí prostorové zobrazení vnitřku lidského těla. (Počítačová tomografie). Široké uplatnění má toto zařízení také v materiálové diagnostice.
     V březnu si také připomínáme výročí narození dalšího významného fyzika Alberta Einsteina (14.3.1879 - 18.4.1955). Patří mezi nejznámější vědce. Zasloužila se o to jeho teorie relativity. Nobelovu cenu získal za výklad fotoelektrického jevu před 80 lety, v roce 1921.

Jaroslav Haša

Zpět na obsah

 

Kvíz pro starší a pokročilé

Přiřaďte k sobě správná jména

1. Ctirad a
2. Desdemona a
3. Julie a
4. Sokrates a
5. Helena a
6. Zeus a
7. Božena a
8. Ludmila a
9. Přemysl a
10. Kleopatra a
11. Oněgin a
a. Ruslan
b. Romeo
c. Héra
d. Caesar
e. Oldřich
f. Othello
g. Taťána
h. Paris
i. Xantipa
j. Šárka
k. Libuše
Zpět na obsah

 

Perličky z tříd - "školní klebetník"

Hádanky a vtipy přispěli žáčci 2.třídy.

 

Co je to?
Kdo mě v kapse má, nic víc v ní nemá

 

Kolik má pes zubů ?

 

Co je to?
"Zelená jsem, tráva nejsem. Červená jsem, růže nejsem. Sladká jsem, med nejsem."


Co je to?
Je to kulička, samá suknička. Když jsme sukničky svlékali,všichni jsme u toho plakali.

 

Co je to?
Má to rohy beraní, v zimě se to prohání, po cestě i po stráni. A co v létě? Spí to v kůlně, kde je tuze neútulně.

 

Kdo je to?
Tělo tlusté, kožich bílý, oči černé, rudý nos. V teple hubne, v mrazu sílí, nemá boty - není bos

 

 

Paní učitelka se ptá dětí, kdo první letěl do kosmu. Děti jsou zticha, jen Pepíček se hlásí. "Prosím Jan Hus, ale ten shořel při startu."

 

"Z našeho psa se stal lenoch. Dřív si chodil pro vodítko, ale teď nosí klíčky od auta."

 

Vypráví cestovatel. "Nejhorší je medvěd grizly - před ním není záchrany. Když skočíte do vody a plavete, plave taky." "A co když se schováte?" "Marně, on se schová taky."

 

"Víš, proč mají hodiny ručičky a ne nožičky? Ne? Protože kdyby měly nohy, tak by utekly."

 

"Kde jsi byl tak dlouho, Lukáši." "Pomáhal jsem jednomu pánovi hledat zakutálenou pětikorunu." "A našel jsi ji?" "Našel." "A co ten pán?" "Ještě ji hledá."

 

"Víš,  proč naše zahrada vypadá líp v zimě?" "Ne." "Protože podrocnik 2001 sněhem není nic vidět."

 

Zpět na obsah

 

Představujeme se

Práce našich žáků k některým významným dnům :
22. dubna - Den Země
3. května - Den Slunce
5. června - Světový den životního prostředí

 

Buď zdráva ,  Země


Země byla, ale bude? To je otázka,  kterou si pokládá mnoho z nás . Jen malé procento lidí na ni dokáže odpovědět.  Nikdo neví, jaká bude Země za sto či dokonce tisíc let.
Stačí se jen rozhlédnout kolem. Uvidíme všechno to krásné,  ale i to špatné.  Na mnoha  místech Země můžeme nalézt  krásnou a zachovalou přírodu,  jinde zase špinavé továrny,  smog a zničené lesy.  J istě se lidé budou snažit, aby mohli žít na Zemi,  která je pro ně chloubou. Budou se snažit tuto Zemi chránit se vším, co jí náleží.  Na všech věcech na Zemi najdeme něco krásného, ale i něco špatného. Třeba voda krásná, čistá,  proti tomu zase jindy ničivá a zhoubná. Příroda si své živly uspořádává podle toho,  jak ona potřebuje a ne,  jak my chceme. Někdy se zdá,  že nás trestá za to, co jsme jí udělali.  Proto k ní musíme zůstat ohleduplní.  Měli bychom ji chránit a ne schválně ji ničit,  protože nám to dělá radost. Takhle Zemi nepomůžeme. Musíme se snažit třeba třídit odpadky a úmyslně neznečišťovat vodu.  A když už musíme něco špatného udělat, snažme se , ať  to má lehčí dopad na Zemi.  Nechceme přece,  aby se naše děti rodily do zničeného světa plného odpadků. Chceme, aby se rodily do krásného světa plného lásky a štěstí. Země je přece naše, nezničme si ji!

Lucie Hanzelková IX. třída

 

Buď zdráva, Země


,,Buď zdráva,  Země,  buď zdrávo lidstvo",  tak by podle mě měl znít název tohoto tématu. Protože jedině tehdy, pokud bude zdráva Země,  bude zdrávo také celé lidstvo,  což se zrovna v tomto období říct nedá.
Každý člověk chce žít lépe.  Ale co znamená žít lépe?  Kupujeme si nová auta,  mobilní telefony,  sledujeme televizi,  do vesmíru vypouštíme rakety a družice,  které nám mají předpovídat počasí.  Bereme jako samozřejmost,  že máme elektřinu,  že nám teče voda,  a když něco na chvíli nefunguje, komplikuje nám to život.
Ale kdo se pozastaví nad tím, že se jednou může stát,  že budeme mít sice všechno,  ale nebudeme moci dýchat čerstvý vzduch a sluneční paprsky nám budou, díky ozonovým dírám,  spalovat kůži. Ve vzduchu nebudou létat ptáci,  rostliny, pokud nějaké budou růst, změní svou svěží zelenou barvu. Země bude protkána kabely a vzduchem budou křižovat různé radiové vlny. Stále jenom kutáme v zemi nerostné bohatství,  lámeme skály,  které tu byly milióny let. Snažíme se zúrodnit deštné pralesy a kvůli tomu všemu mezi sebou válčíme. Používáme jaderné zbraně k upevnění moci a při tom všem rámusu neslyšíme to tiché volání Země o pomoc. Nikdo nevidí,  že Země začíná churavět a že by potřebovala,  aby všechny ty milióny vydané na nesmyslné zbrojení byly použity na její uzdravení. Lidé vidí pouze své choroby a nemoci, které jsou mnohdy spjaté s nezdravým životním prostředím a uspěchaným životním stylem. Spousta nemocí, které dříve lidé neznali. Dříve byl postrachem lidí mor a cholera, dnes je to rakovina a AIDS. Co udělá nemocný člověk? No přece vezme si tabletku.
Kdo pomůže zemi,  vodě a vzduchu? Myslím si,  že by měli pomoci všichni lidé. Vždyť právo na život mají i zvířata a právo na existenci mají i rostliny.
Rodiče se snaží dát svým dětem do vínku to nejlepší,  a proto se snažme i my dát svým potomkům to nejlepší - čistou vodu,  čistý vzduch a zdravou Zemi.

 
Michaela Jeřábková IX.třída

Zpět na obsah

 

Řešení kvízů a hádanek

Přiřaďte k sobě správná jména:

Odpovědi: 1j, 2f, 3b, 4i, 5h, 6c, 7e, 8a, 9k, 10d, 11g

Perličky z tříd :

Odpovědi: díra, plnou hubu, mrkev, cibule, sáně, sněhulák
Zpět na obsah

 

Na závěr - poděkování

Děkujeme:

- Mlékárně Kunín za sponzorský dar -  mléčné občerstvení o Vánocích


- Radě rodičů
za uspořádání lednového Maškarního reje s bohatou tombolou


- Panu Jaroslavu Kulišťákovi
za ostříhání ovocných stromků na školní zahradě

Zpět na obsah
 
 
 

Nahoru ] Naše obec ] Informace o škole ] Archiv ]
Jakékoliv informace nám můžete zaslat na adresu školy .
Poslední úprava stránek: února 15, 2006