3. Historie bojových umění a juda
V posledních desetiletích získávají ve světě více a více na
popularitě asijská bojová umění, uspokojující svou filosofickou
podstatou část populace konzumní společnosti. Dá se říci, že tento
trend koresponduje s procesem globalizace, kdy dochází k prolínání
kultur a životních stylů.
Samostatnou odnož tvoří bojová umění (BU)pocházející z Japonska,
která v japonské kultuře zaujímají významné místo. Nejvýznamnější
z nich je JUDO, které se stalo i olympijským sportem. V současném pojetí
japonských BU nám vyvstávají tři hlavní aspekty:
1) dosažení a udržení dobré fyzické a duševní kondice
2) sebeobranné využití
3) sportovní využití
Takovéto pojetí, které se rozvinulo až v průběhu 19. a 20. století,
vychází ze starších válečných činností. Původní bojová umění
i jejich
novodobé odvozeniny řadíme mezi úpoly, neboli činnosti, mající přímý´původ na bojišti.
3.1 Nástin vývoje japonských bojových umění
Japonsko jako ostrovní stát bylo chráněno od příliš velkých vlivů
cizích zemí. Ovšem i většina válek v japonském feudalismu probíhala
jako války občanské. V častých válkách se řešily ozbrojené
konflikty většinou formou individuálních soubojů. Ty končily převážně smrtí
jednoho ze soupeřů. Nebylo obvyklé brát zajatce, a tak i protivník,
který se vzdal, byl zabit. Proto se nelze divit velmi úpornému boji až do
naprostého konce. Již v polovině 4. stol. n. l. si počal nejsilnější z kmenových států
- Jamato podmaňovat ostatní kmenové státy a etnické skupiny. Dlouhodobě například odolávalo obyvatelstvo ostrova Honšů,
Ainové, kteří
byli indoevropského původu. A právě tento dlouhodobý boj proti
Ainům nebo jiným nepodmaněným skupinám obyvatelstva byl jednou z
významných příčin vzniku BU. Nebyla ovšem jediná. Po zavedení a rozšíření buddhismu zde působily ozbrojené jednotky buddhistických
sekt, velký vliv mělo i zavedení vojenské vlády (šógunátu)na konci
12. stol. a
rostoucí vliv a prestiž vojáků, dále i zahraniční styky s Čínou nebo
dvojnásobný pokus o vylodění mongolských vojsk ve 13. stol. Pro vznik a charakter japonských BU je velmi důležitý přínos jiných
kulturních oblastí. Nejformativnější byl bezesporu vliv Indie, Číny a také
Koreje. V Indii se rozvinula meditační praktika, jež ovlivnila japonské přístupy k řešení bojových situací.
Dalším důležitým prvkem bylo pozorování dechu a klasifikace jeho různých fází,
což sloužilo jako výchozí bod
jógy. Indové byli pravděpodobně první, kdo se systematicky zabývali
problémem, jak zlikvidovat protivníka bez použití zbraní. V Indii bylo
praktikováno BU vadžramušti (“tvrdá pěst ”), jenž může mít jistý vztah
ke karate. Z Číny přišla BU stará několik tisíc let, vzniknuvši pod vlivem střetů
nomádských kmenů severní Číny a obyvatelstva usedlého podél velkých
řek. V podstatě celá čínská kultura byla předmětem napodobování v
Japonsku, včetně např. plánu hlavního města Nara. Vlivná byla též náboženství a filosofické směry přicházející z Číny.
V BU jak čínských,tak
japonských se nejvíce odrážela mahajánová forma buddhismu,v Indii
nazývána dhjana,v Číně čchan a v Japonsku zen. Zenový buddhismus
byl velmi oblíben zejména u japonských vojenských stavů,který hledal
prostředky k dosažení sebeovládání,ukázněnosti a klidu. Základní myšlenky taoismu významně ovlivnily taktické a technické přístupy v
japonských BU a jsou patrné i na kořenech juda. V přesném vymezení vztahů
mezi mistrem,instruktory a cvičenci lze vypozorovat stopy konfucianismu. Ten má dosud význam v celém sociálním a kulturním životě
Japonska. V Korei byla BU velmi populární a existovala zde dokonce sociální
skupina,v mnohém podobná japonským samurajům či indické kastě
kšátrijů,pod názvem hwarang (“květina lidství ”). Některá korejská BU
užívají pák i porazů,často také spolu s úderovými technikami. Lze jmenovat BU s názvem hwarangdo,kombinující
údery,páky,porazy i akce s
některými zbraněmi. Japonsko bylo od okolního světa izolováno nejen svou geografickou
polohou,ale krom čilého styku s Čínou a některými dalšími asijskými
státy se stranilo i styku s cizími zeměmi. Jejich nevraživost k cizincům se
projevovala až v takových extrémech,jako,že po ztroskotání cizí lodi u
břehů Japonska,přeživši pasažéry popravili. Jednou z mála výjimek bylo
přistání Portugalců u japonských břehů roku 1542,které bylo významné
i seznámením Japonců s palnými zbraněmi. Důležitý obrat nastal až ve druhé polovině
18. stol.,kdy se v Japonsku
objevují zárodky kapitalistických výrobních vztahů. Také vzrůstá opozice proti šógunátu s centrem v Kjótu.
Do uzavřeného Japonska si vynucují přístup cizí státy, až je Japonsko otevřeno pod hrozbou amerických
lodí admirála Pearryho v roce 1854. Pod vlivem těchto událostí a pod
tlakem starých válečných rodů (hlavně z knížectví Sacuma, Hizen a
Tosa)dochází k oficiálnímu předání moci ze šóguna na císaře Meidži
v roce 1867, což bývá uváděno jako nedokončená buržoazní revoluce
Meidži. V nadcházejících letech (1870 -1880)napodobují Japonci horlivě všechno ze Západu,
módu, ideje i kulturu. Toto slepé imitování však
již kolem roku 1880 mizí. Bylo to zároveň období, kdy ve veřejnosti
stoupala averze vůči jujucu, která byla způsobena jeho značným zneužíváním.
V té době existovaly po celém Japonsku stovky škol jujucu a ty se
zánikem feudalismu velice rychle zanikaly. A právě v době zhroucení feudalismu a na počátku období Meidži
absolvoval školní docházku a studia zakladatel juda prof. Jigoro Kano
(1859 -1938). Japonská bojová umění zahrnují dvě velké skupiny: Bujucu (bu - válka, boj, jucu - umění, dovednost)neboli “umění
válečníka ” je oproti budó historicky starší a obsahuje aktivity v klasickém
smyslu slova válečné. Primárním objektem bujucu byla technická dovednost a její
originalita. Do bujucu patří i jujucu, předchůdce juda. O jujucu
se ještě zmíním o něco níže. Bujucu se vyvinulo v období japonského
feudalismu zvláště z požadavků kladených na profesionální válečníky.
I
přes všechny úpravy, které postihly bujucu si některá z odvětví zachovala
svůj ráz účelových bojových dovedností (např. šurikenjucu - umění přesného vrhání průbojek či nožů.
Mezi nejznámější bujucu řadíme:aikijucu (umění harmonie ducha), bójucu (umění boje s dlouhou tyčí),
jujucu
(umění boje beze zbraně), iaijucu (umění rychlého tasení meče a útoku), ninjucu (umění tajného jednání,
špionáže a jiné. Pro všechna bujucu
bylo společné dokonalé ovládání zbraně, všech fyzických a duševních
sil, zachování duševního klidu, blesková rychlost akce a maximální
koncentrace energie. Smyslem bujucu bylo zabít, či si bezvýhradně podrobit
protivníka. Budó
(bu - válka, boj, dó - cesta)volněji přeloženo “válečníkova
cesta” se vyvinulo na sklonku japonského feudalismu z bujucu a postupným procesem
moralizace, idealizace a systematizace základních přístupů dostalo hlubší význam při sebezdokonalování
individua. Tedy
neslouží již k usmrcení nepřítele, ale k tělesnému, duševnímu a mravnímu rozvoji
jedince. Po přerodu bujucu na budó došlo i k zpřístupnění
BU širokým vrstvám japonské společnosti a již se nejednalo o výsadu
válečníků a šlechty. Budó dále dělíme na: Klasické budó -
převzalo tradiční zbraně japonských válečníků a upravilo je dnešním podmínkám.
Neexistuje zde závodní činnost. Do této
skupiny jsou nejčastěji zařazována tato budó:
bodó (boj dlouhou tyčí - doslova “cesta dlouhé tyče)
jodó (boj krátkou tyčí - “cesta krátké tyče ”)
iaidó (rychlé tasení meče a seky - cesta tasení a seků)
kjúdó (lukostřelba - cesta lukostřelby)
aikidó (cesta harmonie ducha - dodnes nesoutěžní forma)
Sportovní budó - zde je hlavním cílem vítězství v utkání.
Sem lze zařadit
toto:
judó (jemná cesta)
karatedó (cesta prázdné ruky)
kendó (cesta meče)
sumó
Hlavním cílem budó je přivést adepta “bojových cest ” k tomu,
aby
nalezl vyváženou pozici uprostřed reality a uvědomil si své hranice a
možnosti. Vraťme se ještě k bujucu. Zmiňoval jsem, že sem patří
i přímý před-
chůdce juda -jujucu. Jedná se o neozbrojený boj, jemuž byli učeni
všichni samurajové a posléze nejen oni. Existovalo mnoho směrů tohoto
boje a první zápasnické prvky se objevily již v 9. stol. n. l. Zprvu
byly prováděny na válečníky, oděné v brnění, z čehož pochází
i název joroikumiuči (joroi - brnění). Název jujucu pochází až z
období Tokugava (1603 -1867)jako pojem pro boje s minimální výzbrojí
nebo zcela beze zbraní. Většina směrů byla ovlivněna čínskými
filozofickými koncepcemi, jak dokazují nejčastěji používané poučky:
“v povolnosti je síla ”, “měkké dobývá tvrdé ”, “bouře
duby vyvrací, zatímco rákos jen ohýbá ”. 3.2 Jigoro Kano a vývoj
juda
Jigoro Kano (1860 -1938)studoval jujucu zpočátku potají, dokonce i přes
otcův odpor. Nejobtížnější bylo najít učitele, protože sociální
změny způsobily, že mnoho mistrů jujucu si hledalo jiná zaměstnání.
Kano započal s výukou u mistra Hačinosuke Fukudy, poté u mistra
Masomoto Ita, který mu zanechal vzácné rukopisy. Krom těchto rukopisů
se daly velice levně zakoupit v “antikvariátech ” knihy o jujucu,
protože , jak jsem již zmínil, nebylo to období příliš nakloněné
jujucu a ostatním BU. V té době se seznámil s mistrem Iikubou, který
pocházel, stejně jako mnoho dalších mistrů jujucu, ze samurajské
rodiny. Ten zanechal Kanovi své velké technické dědictví ve víře,
že Kano bude jehopokračovatelem v jujucu škole Kito. Z úcty k Iikubovi
Kano skutečně některé staré techniky zachoval v podobě Košikinokaty. Rokem
vzniku juda je uváděn rok 1882, protože v tomto roce přichází Kano
do chrámu Eišóji, kde zakládá své prvé dojo (prostor, místnost,
kde se vyučují BU). Ovšem
judo vznikalo z jujucu postupně a ne jen v průběhu roku 1882, a proto
nelze přesně říci, kdy se jedná ještě o jujucu a kdy je to již
judo. K předpokládanému zformování technik došlo pravděpodobně do
roku 1887. Kromě shromáždění a tvůrčího přepracování rukopisů
a poznatků mistrů hlavních škol jujucu, navíc studoval evropskou tělesnou
výchovu i anatomii člověka, což bylo tehdy v Japonsku převratné. K
dalším jeho zájmům patřil evropský box a gymnastika. V roce 1884 byl
stanoven řád chování, zv. Kniha přání. Ti kdož byli členy Kódokanu
(tak se jmenovala Kanova škola juda -v překladu to znamená “škola
pro studium cesty ”) již dva roky, jej museli podepsat štětcem, smočeným
ve vlastní krvi. V roce 1882 měl Kódokan 9 žáků, v roce 1883 - 8 žáků,
avšak v roce 1886 to bylo již 112 žáků což dokazuje znovuoživení japonských
kulturních tradic a odklon od slepého přejímání Západu. Čím více
se hlásilo žáků do Kanova Kódokanu a čím více prosperoval, tím více
přicházeli o své žáky ostatní školy jujucu a tím i o obživu.
Stoupající rozepře se vyhrotila natolik, že nebylo jiné cesty, než
dojo jaburi (v podstatě souboj dvou škol o nalezení pravdivé odpovědi).
Která škola prohrála, automaticky ztratila všechny své žáky. Rok
tohoto utkání ani jeho místo nejsou zcela přesně známy. Uvádí se
jak rok 1885, tak rok 1886 a není s jistotou známé, zda se utkání
konalo v hale policejního ředitelství či v Jaojkanu v Šibě. Tehdy se
tomuto utkání nevěnovala taková pozornost, jak se dnes domníváme,
neboť různých utkání se cvičenci jujucu a Kódokanem se odehrála řada. V roce 1887 se začalo judo, jako součást učebních osnov, vyučovat na
námořní akademii, kde byla pobočka Kódokanu. V roce 1889 odjíždí
Kano do Evropy, kde pokračuje v Oxfordu ve studiích. Odtud se po 2
letech vrací zpět do Japonska. Jigoro Kano byl zakládajícím členem
japonského olymp. výboru a v letech 1911 - 1921 byl jeho předsedou. V roce 1909 byl zvolen jako první člověk z orientu
členem MOV. V 1887 roce se začíná judo, tehdy ještě pod názvem jujucu, šířit
do
ciziny. Nejprve hlavně USA a Velká Británie. Od roku 1889 začal Kano (a nejen
on) podnikat turné propagující judo po světě. Sám Kano byl proti tomu, aby se judu věnovaly i ženy, ale nepodařilo se mu tuto myšlenku
prosadit a od roku 1923 zápasí i ženy. V letech 1933 a 1934 navštívil Prahu. Při zpáteční cestě z Prahy do Japonska zemřel ve věku 78
let na zápal plic. Po skončení 2. sv. války bylo judo v Japonsku zakázáno,
ale již v roce 1950 je opět zařazeno do školní výuky. Na zasedání
MOV v Římě roku 1960 bylo judo přijato mezi olympijské sporty a bylo
zařazeno na pořad OH v roce 1964 v Tokiu. Judo, nikoli staré jujucu,
obsahuje principy tělesné výchovy, morálního a intelektuálního tréninku,
který se projevuje v chování a vychází z přetavujícího vlivu na
osobnost cvičence. Judo včleňuje etiku do starých technik jujucu. Kano
definoval cíle juda v termínech tělesné výchovy a filozofických ideálů,
podporujících výchovu a bezpečnost každého cvičence. Jako výchovný
pracovník věřil, že není nic důležitějšího než výchova. Kano
stanovil na základě poznatků z jujucu a vlastním studiem hlavní
principy juda. Jeden ze základních principů je princip nejvyšší účinnosti.
Jedná se o maximálně účinné užití fyzických a duševních sil. V
judu se tato zásada uplatňuje dvěma metodami. 1.) Povolit oponentově
tlaku nebo tahu, avšak vždy při tom udržet rovnováhu. Protivník se
střetne s malým či žádným odporem v okamžiku, kdy odpor očekával,
což ho přivede ke ztrátě rovnováhy a tedy do situace, kdy je možné
ho snadněji porazit. 2.) Tato metoda vyžaduje odporovat protivníkově
akci, avšak specifickým způsobem. Odpor musí být uskutečněn silou
celého těla, nejen například pažemi, a to proti některým slabým
bodům v protivníkově pozici. Při uchopení zápěstí protivníkem by
to znamenalo soustředit celou sílu obránce na prsty a zápěstí. Tím
je možné zde uvolnit větší sílu než jakou protivník svírá zápěstí,
proto je možné se uvolnit. Koncept utkání v judo je odvozen z termínu
šinken šobu (šin -pravdivý, ken - meč, šobu - pravdivý). Znamenalo
to původně ukončení boje sekem meče, tedy smrt jednoho z účastníků
jedinou akcí. Proto se v judu koná utkání na jediný bod (ipon). 3.3 Vývoj juda v českých zemích
Do českých zemí se judo (jujucu)dostalo roku 1907 s knihou “Das
Kano Jiu-Jitsu” zásluhou zájemců z řad vysokoškolských studentů.
Po skončení světové války docházelo k výcviku juda nejen ve smyslu
sebeobranném, ale hlavně sportovním. V Československu v roce 1919 byl
hlavně zásluhou Vysokoškolského sportu v Praze zahájen pravidelný výcvik
juda jako sportu. První samostatný kurs jujucu se konal ve školním
roce 1923-24 ve Vysokoškolském sportu v Praze a tento kurs se stal základem
prvního kroužku juda při oddílu zápasu v ČSR. V roce 1930 zavedl VŠ
sport v Praze kurzy jujucu pro vysokoškolské studenty v Ústředním tělovýchovném
ústavu Karlovy university v Marathonu. První samostatný oddíl
jujucu byl založen pod vedením ing. O. Pecáka v roce 1933. V dubnu 1935
byl založen při VŠ Praha, pod vedením dr. Smotlachy, "Propagační
výbor pro branu" (Název brana byl prvním pokusem o české
pojmenování jujucu, příliš se ale neujal. Rok 1936 je pro naše judo
velmi významný, protože byl ustaven "Československý svaz jujucu"
jako nejvyšší organizace tohoto odvětví v naší zemi. Předsedou byl
zvolen prof. dr. František Smotlacha. První Dany (jeden z hierarchických
stupňů v BU) byly uděleny na návrh japonské zkušební komise, která
se sešla v Marathonu 20. 9. 1938 a udělila 1. Dany :ing. Fr. Šímovi,
Karlu Zrůbkovi a Miloši Tůmovi. Výcvik juda neustal ani za těžkých
dob okupace. Některé
judistické oddíly vyvíjely protifašistickou činnost a někteří členové
na to doplatili uvězněním v koncentračních táborech i smrtí jako
např. F. S. Dobo, který zemřel v koncentračním táboře Mauthausen. V
roce 1940 proběhlo I. Mistrovství Protektorátu Čechy a Morava, považované
za naše první neoficiální mistrovství seniorů. V poválečném vývoji
byl zásadní rok 1947 kdy bylo judo zařazeno jako povinný předmět do
výuky tělesné výchovy 5. semestru všech vysokých škol u nás a také
rok 1949 kdy bylo toto ustanovení zrušeno. Po “Únorovém vítězství
pracujícího lidu ” přešel po sjednocení bývalý Československý
svaz jujucu do Československé obce sokolské pod názvem “Náčelnictvo
jujucu ČOS ”. V roce 1952 byl poprvé oficielně přijat název judo a
dosavadní pojmenování jujucu se přestalo používat. Na kongresu IJF
(Mezinárodní judistická federace)v Paříži v roce 1955 byla ČSR přijata
za člena této světové organizace.
<< <
1 2
3 4 5
6 7
8 9
10 11
12 >
>>
|