6.Základní prvky juda
6.1 Pozdrav - REI
Začátkem i ukončením každého cvičení či zápasu v judu je
pozdrav - neodmyslitelná součást judistické etikety. Pozdrav není jen
pouhým projevem úcty k váženějšímu, judisticky vyspělejšímu
partnerovi, ale tento projev vzájemné úcty napomáhá trenérovi i cvičencům
plnit své sociální role na tréninku.
Existují dvě formy rei:

a) tači rei /pozdrav v postoji/-na začátku a konci cvičení či zápasu
b) za rei /pozdrav v kleku/-při určitých ceremoniálních obřadech

ad a) Formou pozdravu v postoji je pozdrav soupeřů ricu rei. Soupeři
stojí proti sobě ve vzdálenosti asi 3,6 m. Pozdraví se předkloněním
těla přibližně pod 30ti stupňovým úhlem. Výdrž v předklonu tr vá
asi 1 sekundu a poté následuje návrat do vzpřímené polohy. Ruce jsou
položené dlaněmi na přední strany stehen.
ad b) Za rei se provádí v kleku sedmo na patách překřížených
chodidel -tedy v takzvané seize. Touto polohou obvykle začíná a končí
tréninková jednotka.
Tělo v kleku sedmo je vzpřímené a ruce jsou volně položené dlaněmi
na stehnech, prsty rukou proti sobě. Při pozdravu se dlaně spustí ze
stehen na tatami a předsunou se před kolena. V této poloze se provede
hluboký předklon, ve kterém setrváme 1 sekundu.
Tyto tradiční způsoby pozdravu plně respektují judisté na celém
světě.
6.2 Základní prvky technik v postoji (nage waza)
6.2.1 POSTOJ - ŠINZEI
Nácvik chvatů a dalších prvků technik juda i každý zápas se musí
započít v postoji.

Základním postojem spojeným s úchopem je přirozený postoj neboli
střeh. Rozeznáváme dva základní postoje:
a)útočný -šizen tai
b)obranný -jigo tai
ad a)Základní přirozený postoj -přímý (šizen hon tai)
V tomto postoji stojí judista vzpřímeně v mírném stoji rozkročném.
Kolena má mírně pokrčena a hmotnost těla spočívá na předních částech
obou chodidel, bez zdvihnutých pat. Tělo je uvolněné.
Obměnou základního postoje přímého je postoj pravý (migi šizen
tai)a levý (hidari šizen tai). Tyto postoje se odlišují od postoje přímého
tím, že judista má pravou, resp. levou nohu předsunutou vpřed.
ad b)Obraný postoj -přímý (jigo hon tai)
Tento obranný postoj se od základního postoje liší tím, že
judista je v širším stoji rozkročném a kolena má více pokrčená.
Svalstvo celého těla již nemá tolik uvolněné, ale již do jisté míry
napjaté.

Obměnou obranného postoje přímého je obranný postoj pravý (migi
jigo tai)a levý (hidari jigo tai). Od přímého postoje se opět odlišují
předsunutou pravou, resp. levou nohou.
Útočný postoj dovoluje lehčí a rychlejší pohyb a přemístění
maximální rychlostí a s optimální energií.
Obranný postoj podstatně omezuje pohyblivost a není ani zdaleka tak
stabilní, jak by se zdálo. Proto ho judisté zaujímají pouze na krátké
okamžiky během soupeřova útoku. Široký postoj umožňuje odolat úsilí
soupeře, potom je ale nutné se rychle vrátit do útočného postoje.
6.2.2 ÚCHOP - KUMI KATA
Každý nástup do chvatu je možné vykonat po předešlém uchopení
soupeře (ukeho). Dominující technicko-taktickou úlohou v zápase je
dosažení vyhovujícího úchopu. Existuje více druhů úchopu.
Úchop můžeme aplikovat v:
a)pravém (levém)útočném postoji
b)pravém (levém)obranném postoji
ad a)V základním nácviku se používá základní úchop :pravou
rukou držíme
ukeho levý límec a levou rukou jeho pravý rukáv zvenčí přibližně
u lokte. Bez ohledu na to, kterou část soupeřova kimona držíme, začínáme
uchopení malíčkem a prsteníčkem (současně). Po těchto dvou prstech
a po přitažení kimona k sobě se do úchopu zapojují i další prsty.
ad b)Úchop v obranném postoji se používá v moderním sportovním
judu jen zřídka. Používá se při nácviku souborných cvičení (tzv.
katy). Při úchopu v pravém obranném postoji přiložíme pravou ruku
pod ukeho paži na jeho bok. Touto rukou uchopíme jeho kimono. Levou
rukou je nutné uchopit vnější část soupeřova pravého rukávu a
svou levou paží přidržíme soupeřovu pravou ruku. Tělo je mírně předkloněné
a postoj široký s pokrčenými koleny.
V průběhu zápasu se úchop velmi často mění. Proto je důležité,
aby úchop nebyl křečovitý a bylo možné rychle zareagovat na soupeřovo
počínání.
Kromě základního úchopu se používá i vnitřní úchop za oba rukávy
soupeřova kimona a vnější úchop oběma rukama za soupeřovy rukávy.
6.2.3 POHYB PO TATAMI - ŠINTAI
Pod pohybem rozumíme pohyb vpřed, vzad, do stran a pohyb do kruhu,
resp. obraty (tai sabaki). Z didaktického hlediska je velmi důležité
zaměřit se na vhodný způsob pohybu po tatami hned v počátcích výcviku.
Není vhodné pohybovat se po tatami zbytečně, neekonomicky či dokonce
špatně. Po tatami se nelze pohybovat chůzí jako v běžném životě
kde poměrně dlouho spočívá hmotnost těla na stojné noze, což příliš
porušuje stabilitu těla.
Pohyb v judu je specifický tím, že se při něm nesmí přenášet
hmotnost těla na jednu nohu, všechny části těla musí dokonale
spolupracovat a působit stejným směrem. V judu přesouváme nohu, boky
a tělo naráz. Cvičenec nesmí vykročit dopředu a těžiště těla
nechat na druhé noze (nelze ani naopak).
První podmínkou je udržovat přirozený postoj těla. Nesmíme
dovolit aby těžiště těla bylo přesunuté jen na jednu nohu. To se týká
postoje i chůze.
Druhou podmínkou v judu je kráčet v přirozeném postoji, zjednodušeně
řečeno -kráčet “boky ”.
Při chůzi nepřesouváme nohy příliš daleko od sebe, ani aby byly
blízko jedna druhé. Tělo, hlava, ramena, boky se nesmí při chůzi
pohybovat nahoru a dolů. Je nutné kráčet tak, aby se těžiště těla
přesouvalo v jedné rovině a aby hmotnost spočívala na obou nohách.
Po zvládnutí těchto základů je možné přistoupit k nácviku
posuvného pohybu chodidel (cugi aši). Zároveň s chodidlem, které se
začíná posouvat první, se posouvá i koleno a bok, přičemž jde o
pružný pohyb celého těla. Začátečník se musí učit pohybovat v
cugi aši z pravého či levého základního postavení, a to dopředu i
dozadu a do obou stran. Chodidla musí být od sebe stále na šířku
ramen, nepřisouvají se k sobě, ani se nekříží. Chodidla se
zpravidla klouzají po tatami bříšky svých předních částí.
Hmotnost těla je stále rozložena na obou chodidlech. Dodržováním těchto
zásad znemožníme soupeři lehké provedení hodu.
Ajumi aši -způsob chůze, připomínající normální chůzi přímou
(vpřed i vzad)
Cugi aši - způsob chůze přisouváním nohou
Curi aši - způsob chůze spojující oba předešlé způsoby
Obraty (neboli “kontrolu pohybu ” -tai sabaki) je možné objasnit
dvěma způsoby. V širším slova smyslu je to přirozený pohyb těla
používající cugi aši tak, jak jsem již předeslal. Přemísťování
kombinací kroků či půl kroků se při tai sabaki neprovádí jen v
jednom směru, ale v kombinacích různých směrů a hlavně obratů.
V užším slova smyslu tai sabaki znamená i způsob kontroly pohybu a
je účinným obranným prvkem.
Kontrola pohybu závisí na následujících šesti prvcích:
1) Držení (poloha) hlavy - vzpřímená poloha s protáhlou bradou
2) Použití očí - to jest kam hledět během zápasu. Začátečník
by se měl dívat na soupeřovu hruď či hrdlo. Zdokonalováním se
pohled přesouvá do soupeřových očí. Z nich lze vyčíst jeho úmysly.
Z pohledu očí se dá vyčíst ještě nezapočatá akce. Proto je potřeba
při zápase oči lehce mhouřit.
3) Kontrola dýchání - v zápase je důležité dýchat krátce, aby
bylo možné dostatečně rychle zadržet dech, a tím zpevnit břišní
svalstvo. Což je prvotní podmínka pro úspěšné provedení chvatu či
odražení soupeřova útoku.
4) Použití rukou - při tahu, tlačení, držení - (využití při
úchopu, vychýlení či blokování).
5) Využití horní části těla -předklony, úklony, záklony pro
lepší odblokování soupeřova útoku či pomoc v útoku vlastním.
6) Použití nohou -mají vel ké zastoupení mezi chvaty juda.Využívá
se podmetů, podrazů, zadržení či švihů vzhůru. Vychýlení, nástup
do chvatu a hod jsou tři základní fáze chvatů v postoji
6.2.4 VYCHÝLENÍ - KUZUŠI
Vychýlení je porušení rovnováhy soupeře tak, že ho můžeme
lehko hodit. Úspěšné vykonání hodu v postoji je v první řadě závislé
na správném vychýlení soupeře, které tvoří minimálně 75% úspěšnosti
provedení chvatu.
Zakladatel juda Jigoro Kano přišel na způsob kuzuši, když se učil
školy tanšin šinjo a kito a školu jiu jitsu. Jeho pravidlo říká, že
když soupeře vychýlíme z rovnováhy, resp. přelomíme jeho rovnováhu,
stačí použít jen malou sílu na to, abychom ho hodili.
Kuzuši je tedy základní fáze každého útoku v postoji. Soupeře můžeme
vychýlit dvěma základními způsoby.
Při prvním působí naše síla do jednoho z osmi směrů vychýlení
(happo no kuzuši), ve kterém je uke labilní postavením svých
chodidel. Uke je vždy nejlabilnější ve směru kolmice na spojnici jeho
chodidel.
Osm základních směrů kuzuši (tzv. happo no kuzuši)
1) mae kuzuši -vychýlení přímo vpřed
2) uširo kuzuši -vychýlení přímo vzad
3) hidari kuzuši -vychýlení vlevo
4) migi kuzuši -vychýlení vpravo
5) migi mae sumi kuzuši -vychýlení do pravého předního rohu, vpravo
vpřed
6) hidari mae sumi kuzuši -vychýlení vlevo vpřed
7) migi uširo sumi kuzuši -vychýlení do pravého zadního rohu, vpravo
vzad
8) hidari uširo sumi kuzuši -vychýlení vlevo vzad.
Při druhém způsobu vychýlení je uke vychýlený vlivem vlastní
akce, resp. reakce na předešlý útok toriho. Tento způsob označujeme
jako hando no kuzuši.
6.2.5 NÁSTUP - CUKURI
Nástup je vlastní přemístění při současném udržení vychýlení
ukeho - jde tedy o nástup do chvatu. Způsob nástupu je specifický pro
každý chvat. Nástup se realizuje převážně pažemi a prací těla.
6.2.6 HOD - KAKE
Hod je závěrečnou částí celého chvatu. Je logickým vyústěním
snahy vychýlit soupeře a nastoupit do chvatu. Při hodu je nutné
kontrolovat pád ukeho tak, aby dopadl na záda a abychom s ním
neztratili kontakt (to jest úchop za rukáv či límec).
Procentuelní rozdělení podílu třech fází chvatu na jeho úspěšném
provedení je zhruba takovéto:
kuzuši.............................................................75%
cukuri.............................................................20%
kake................................................................5%
Z tohoto rozdělení jasně vyplývá, že při tréninku je především
nutné se zaměřit na nácvik vychýlení.
6.2.7 PÁDY - UKEMI
Když se judista pokouší hodit soupeře na tatami, může být i sám
hozený. Musí si to uvědomovat každý, kdo se začal učit judo.
Judista se nesmí bát spadnout a musí vědět jak padnout -tedy jak
pracovat s tělem při pádu.
Výuka judistů-začátečníků začíná nácvikem pádů. Jejich
bezpečné zvládnutí umožňuje absolvovat mnoho hodů v tréninku i v zápasech.
Po zvládnutí pádů se ve vyučování pokračuje nácvikem dalších
technických prvků juda. Zvládnutí správného padnutí souvisí i s
lepším zvládnutím techniky juda.
Při nácviku pádů je důležité dodržovat zásady postupnosti.
Nejprve se nacvičují pády z nízkých poloh (dřep, sed...) a až poté
se učí padat z větší výšky.
Podle směru pohybu rozeznáváme tři základní, navzájem se pod-statně
lišící druhy pádů: pád vzad, vpřed, vpřed stranou a pád stranou
Podle způsobu provedení, hlavně však podle konečné fáze pádu,
můžeme pád vzad a pád vpřed ještě dále rozdělit na pád bez
vztyku a pád se vztykem.
Dříve než začneme s přípravnými cviky a nácvikem pádu vzad (je
metodicky správné nechat ho nacvičovat jako první), necháme každého
nového cvičence provést několik docela obyčejných kotoulů vpřed i
vzad. Tím odhadneme pohybové schopnosti každého cvičence a z této
informace můžeme posléze vycházet při samotném nácviku (např. při
rozdělování cvičenců do homogenních skupin).
PRŮPRAVNÁ CVIČENÍ PRO JUDISTICKÉ PÁDY
1. Cvičenec si lehne naznak a dokonale uvolní všechny svaly. Učitel
(nebo spolucvičenec)ho uchopí za jednu volně ležící paži, zvedne ji
asi 20 cm od žíněnky a pak ji pustí. Cvičenec musí nechat všechny
svaly stále uvolněny, aby paže dopadla na žíněnku jen svou vlastní
vahou a docela bez cvičencova úsilí, a to celou svou délkou, dlaní
dolů a v úhlu asi 45 stupňů od trupu. Toto umístění paže -popřípadě
obou paží -v poměru k trupu, platí jako zásada pro všechny druhy pádů.
Takto uvolněná paže se po dopadu na žíněnku poněkud odrazí. Tímto
způsobem trenér zvedá a cvičenec nechává volně dopadat střídavě
i současně obě paže.
Když cvičenec popsaným způsobem získal správnou představu o tom,
jak mají jeho paže dopadat, začne sám zvedat a volně spouštět na žíněnku
nejprve střídavě, potom současně obě paže. Při prvém způsobu, tj.
při cvičení s cizí pomocí, leží cvičencova hlava týlem na žíněnce.
Jakmile však cvičenec začne zvedat a spouštět paže vlastním úsilím,
musí zvednout hlavu tak, aby se bradou dotýkala hrudi, nebo alespoň
byla u ní tak blízko, jak jen je možno. Od tohoto okamžiku se již
hlava nesmí dotknout žíněnky, aby byl ve cvičenci pěstován návyk
držet hlavu tak, aby se nikdy neudeřila o zem. Aby si začínající cvičenec
zvykal držet hlavu v žádoucí poloze, vloží mu učitel pod bradu nějaký
měkký předmět (složený kapesník, kousek molitanu).
Třetí fáze nácviku práce paží je ztěžování popsaného cviku
tím, že cvičenec zvedá paže čím dále tím výše, až do předpažení
a nenechává je dopadnout volně jejich vlastní vahou, nýbrž vkládá
do těchto pohybů sílu, takže paže dopadají švihem, který zvyšuje
rychlost i intenzitu jejich dopadu. Síla, jíž jsou paže vedeny k
dopadu a úderu na žíněnku, musí vycházet z ramen. Účelem této práce
paží je odlehčit padajícímu tělu, aby dopad nebyl příliš tvrdý a
zbytečně judistou neotřásl, a současně, samo- zřejmě jen u pádů
se vztykem, umožnit co nejrychlejší návrat do postoje. Paže po úderu
opět poněkud odskočí od žíněnky, celý pohyb je pružný,
pevný, avšak nikoliv strnulý.
2. Dalším cvičením je “kolébka ”. Cvičenec si sedne snožmo,
přitáhne obě nohy patami co nejtěsněji k hýždím, oběma pažemi
obejme holeně, vysune ramena vpřed, nahrbí záda a bradu přitiskne k
hrudi. Pak se odrazí chodidly, zhoupne se po zádech až k ramenům a
zase se vrací do sedu, při čemž si pomáhá mírným oddálením pat
od hýždí, aby vyvážil trup. Celý cvik několikrát plynule opakuje.
Totéž cvičení provádí cvičenec ze dřepu, při čemž se snaží
dostat se, pokud možno, po provedení zhoupnutí plynule zpět do dřepu.
3. Cvičenec si lehne naznak, obě paže umístí do polohy, do níž
se musí dostat po správném provedení úderu oběma pažemi, načež
zvedne snožmo obě pokrčené nohy nad a přes své levé rameno, aby se
oběma špičkami dotkl žíněnky ve vhodné vzdálenosti za svou hlavou
a vlevo od ní. Po dosažení doteku vede nohy opět zpátky na žíněnku
a poté provádí celý cvik na opačnou stranu a toto několikrát
opakuje. V kyčlích se při tom musí vždy vytočit tak, aby co nejvíce
usnadnil dotek žíněnky a aby se co nejvíce zvedla hýždě nesouhlasná
s ramenem, přes které vede nohy. Současně s tímto je nutné cvičit i
správné umístění hlavy, která se vždy přiklání -tváří přiklání,
nikoli otáčí -k opačnému rameni než přes které se zvedají nohy.
Po dostatečném zvládnutí tohoto cvičení jej můžeme pozměnit
tak, že cvičenec při zvedání nohou popsaným způsobem dostatečně
natáhne s ramenem souhlasnou nohu, která vyváží jeho trup do té míry,
že se převrátí vzad, nebude-li mu v tom bránit nesprávně umístěná
hlava, takže došlápne na špičku natažené nohy, kolenem pokrčené
nohy se jen lehce dotkne žíněnky a vstane do postoje, obrácen čelem k
místu, kde ležel.
4. Cvičenec si lehne na levý bok a pravou paži upaží. Pak se co
nej- rychleji převrátí na záda a pravou paží udeří naučeným způsobem
o žíněnku.
Cvičenec si lehne na levý bok a předpaží pravou tak aby ležela před
ním na žíněnce. Pak se zase co nejrychleji obrátí na záda a pravou
paží udeří o žíněnku.
Cvičenec zaujme podpor ležmo za rukama a přenese váhu svého těla
zcela na pravou paži, aby dokonale odlehčil levou. Učitel (spolužák)k
němu přistoupí z pravé strany, jednou nebo oběma rukama uchopí pod
jeho trupem jeho levou paži za zápěstí a energicky zatáhne k sobě a
poněkud vzhůru. Cvičenec se ve vzduchu obrátí o 180 stupňů a
dopadne na záda, při čemž udeří pravou paží o žíněnku.
5. Cvičenec si lehne naznak, paže položí do polohy po úderu. Pak
zvedne snožmo obě nohy až přes pravý úhel, nejméně tak daleko, aby
se pozvedly jeho kyčle, načež se v kyčlích vytočí vlevo a spustí
obě nohy na žíněnku tak, aby levá, ohnutá v koleně do pravého úhlu,
ležela na žíněnce celou délkou své vnější strany a pravá, rovněž
ohnutá v koleni stála na plném chodidle před levou a těsně u středu
délky levé holeně. Obě nohy dopadnou na žíněnku švihem, stojící
noha energicky dupne. Účelem této práce nohou je odlehčit dolní části
trupu (pánev)a zmírnit prudkost jeho dopadu stejně, jako práce paží
zmírňuje prudkost dopadu horní části trupu. Obě nohy musí být umístěny
popsaným způsobem také proto, aby se nesrazily koleny, což by mohlo způsobit
zbytečnou bolest, ne-li dokonce zranění.
Po umístění nohou popsaným způsobem zvedne zase cvičenec obě
nohy vzhůru (až do tupého úhlu), přičemž dolehne opět rovně na
plné kyčle, vytočí se v kyčlích vpravo a umístí nohy opačným způsobem.
Toto cvičení je nutno opakovat tolikrát, až se ujistíme o jeho bezpečném
zvládnutí.
Po dokonalém zvládnutí těchto přípravných cviků je možno přistou-
pit k zahájení nácviku prvního pádu.
6.2.7.1 PÁD VZAD (UŠIRO UKEMI)
A. PÁD VZAD BEZ VZTYKU
Popis
Jedná se o pád vzad na plná záda bez možnosti vztyku.
Metodický postup nácviku
Nacvičujeme nejprve ze sedu:
1. Cvičenec sedí na žíněnce, má přednoženo, předpaženo, dlaně
dolů, trup vzpřímen.
2. Poněkud se nahrbí a padá zády na žíněnku. Současně zvedá obě
nohy asi tak, aby úhel, který svíraly s trupem, zůstal přibližně
zachován.
3. V okamžiku, kdy se dotýká lopatkami tatami, udeří o něho oběma
pažemi.
4. Úder paží poněkud pozvedne cvičencovi hýždě. Potom nechá cviče-
nec obě nohy klesnout zase opět na žíněnku a jimi vyvážen vrací se
zpět do sedu.
5. V sedu zaujme opět základní pozici a celý cvik znovu opakuje. Hlava
musí být při všech pádech držena tak, aby bylo vyloučeno její zranění.
Po ovládnutí tohoto cvičení můžeme přistoupit k nácviku téhož pádu
z dřepu. Průběh celého cvičení je týž jako u předcho- zího jen s
tím rozdílem, že cvičenec vychází z dřepu, do něhož se v poslední
fázi plynule vrací, pokud je toho schopen.
6. Dále pokračuje výcvik nacvičováním téhož pádu z postoje. Průběh
celého cvičení je totožný s předchozím, liší se jen tím, že výchozí
pozicí je postoj, do něhož se cvičenec nevrací, ale zůstává ležet
na zádech.
Cvičenec zahajuje cvik tak, že z postoje provede dřep, z něhož
plynule pokračuje již nacvičeným skulením vzad.
B. PÁD VZAD SE VZTYKEM
Popis
Jedná se o pád vzad kotoulem s plynulým návratem do postoje. Tento
pád nacvičujeme přesně stejným způsobem jako pád předchozí. To
jest nejprve ze sedu, z dřepu a nakonec z postoje. Tentokrát však cvičenec
nezůstává po dokončení pádu ležet na zádech, nýbrž se vrací přes
kotoul vzad co nejrychleji do postoje.
Nepadá proto přímo na plná záda, nýbrž tak, aby mohl co nejsnáze
provést kotoul vzad s došlápnutím vpravo nebo vlevo za svou hlavou.
Metodický postup nácviku
Začínáme opět pádem ze sedu:
1. Cvičenec zaujme stejnou polohu v sedu jako při předchozím způsobu.
2. Nahrbí poněkud záda a padá vzad, předkloní hlavu levou tváří k
levému rameni a současně zvedá obě vhodně pokrčené nohy nad své
pravé rameno.
3. V okamžiku, kdy se jeho lopatky dotýkají tatami, udeří do něho
energicky oběma pažemi, aby si odlehčením hýždí usnadnil kotoul
vzad a napřímí dostatečně levou nohu, aby si vyvážením trupu
usnadnil vztyk.
4. Cvičenec došlápne nejprve na špičku levé nohy, pak na celé
chodi- dlo a vzápětí i na pravé chodidlo. Vztyk si může urychlit a
usnadnit rukama, kterýma se poněkud opře o tatami.
Skupinový nácvik
1. Vysvětlit zásady, které je třeba dodržovat při pádu vzad.
2. Rozestavět cvičence do dvou řad tvářemi proti sobě. Cvičenci se
v dřepu navzájem opřou o dlaně. Na znamení začnou skákat v dřepu a
pokoušejí se jeden druhého povalit na záda. Při pádu vzad se cviče-
nec nesmí opřít rukama, ale musí padat podle předem daných zásad.
3. Rozestavte cvičence do dvou řad, cvičenci z jedné řady se snaží
strčit soupeře do prsou tak, aby byl nucen udělat pád vzad.
4. Rozestavte cvičence do dvou řad. Cvičenci jedné řady chytí zezadu
své partnery za límec a zatáhnou za něj tak, že spadnou na záda. Při
nácviku je třeba dbát na správnou polohu hlavy (brada na hrudi,
hlava zdvižena, aby zátylkem neudeřila do tatami).
Nejčastější chyby
- Cvičenec tlumí pád pouze plochou dlaní a předloktí
- Paže jsou příliš vzdáleny od těla (hodně nad 45 stupňů).
- Paže jsou příliš blízko u těla (hodně pod 45 stupňů).
6.2.7.2 PÁD VPŘED (MAE- UKEMI)
Popis
Když cvičenec padá přímo vpřed, je potřeba si chránit tvář,
prsa a trup. Ruce tedy předpaží tak, aby se konečky prostředníků
dotýkaly a postaví se na špičky nohou. Nato padne vpřed na předloktí
(musí si dávat pozor, aby se neudeřili do obličeje, prsou či trupu).
Metodický postup při nácviku
1. Klek, vzpřímený trup. Horní část těla padá vpřed, tak aby
se cvičenec tatami dotkl předloktím obou rukou, položených před tváří.
2. Klek (na obou kolenech), prsty nohou opřeme o tatami. Horní část těla
musí být vzpřímená.
3. Podřep, nadzdvihneme obě paty, kolena pokrčíme a ruce položíme na
stehna. Napřímíme obě nohy a potom, po skoku přímo vpřed, padneme
na předloktí jako při předcházejícím cvičení.
4. Ze stoje, pokrčíme kolena a provedeme pád jako u předešlých.
Skupinový nácvik
1. Cvičenci klečí ve dvou řadách, cvičenec ze zadní řady strčí
do svého partnera před sebou tak, že padne vpřed.
2. Cvičenci ve dvou řadách za sebou jsou v podřepu a podobně jako v předcházejícím
případě strčí cvičenec ze zadní řady do svého kolegy v řadě
první.
6.2.7.3.PÁD VPŘED STRANOU
A. PÁD VPŘED STRANOU BEZ VZTYKU
Popis
V tomto případě se jedná o pád kotoulem vpřed přes pravé popř.
levé rameno, končící v lehu.
Metodika nácviku
Nejprve nacvičujeme z podřepu a hlubokého předklonu
1. Cvičenec posune poněkud vpřed pravou nohu, předkloní se přímo vpřed
a pokrčí kolena obou nohou do té míry, aby se dlaní levé ruky, obrácené
prsty dovnitř (tedy vpravo stranou)pohodlně a pevně mohl opřít o
tatami v místě vrcholu rovnoramenného trojúhelníku, tvořeného oběma
nohama a levou rukou.
2. Přenese většinu své váhy na pravou nohu, kterou ještě více pokrčí.
Umístí pravou ruku na tatami mezi nohama tak, aby se o žíněnku opírala
malíkovou hranou a směřovala prsty vzad vlevo stranou. Konečně skloní
hlavu tak, aby ji kryl pravým nadloktím a ramenem před úderem o žíněnku,
pokrčí ještě více pravou nohu (vysune vpřed koleno)a současně
napne levou nohu. Souhrnem působení všech těchto činitelů provede
kotoul vpřed přes pravé rameno.
3. Protože linie tohoto kotoulu směřuje napříč trupem, v tomto případě
od pravého ramene k levé hýždi, dopadne cvičenec po dokončení
kotoulu na levý bok a levou nohu, ohnutou v koleně a ležící na žíněnce
celou délkou své vnější strany. Současně s dopadem do této polohy
udeří cvičenec energicky o tatami levou paží a ještě energičtěji
došlápne (dupne)pravým chodidlem asi u středu své levé holeně. Po
dokonalém zvládnutí popsaného způsobu pádu je možné nacvičovat
tentýž pád z postoje. A nakonec lze tento pád nacvičovat s rozběhem
či přes překážky.
B. PÁD VPŘED SE VZTYKEM
Popis
Je to pád kotoulem vpřed přes rameno, končící v postoji čelem
proti směru pohybu. Nacvičujeme všemi třemi způsoby a stejnou metodou
jako pád předchozí, neboť provedení tohoto pádu je přesně totéž
jako u předchozího způsobu, jen s tím rozdílem, že ve 4. fázi cvičenec
nedopadá na bok, nýbrž se co nejrychleji vrací do postoje, a to tímto
způsobem:
Napřímí poněkud nohu stejnojmennou s ramenem, přes které provádí
kotoul a současně ji poněkud vytočí špičkou dovnitř, aby váha
natažené nohy pomohla vyvážit trup a tím urychlila kotoul, a aby
rychlé došlápnutí na špičku vytočenou dovnitř umožnilo rychle
zaujmout postoj čelem proti směru pohybu. Úder nestejnojmennou paží
odlehčí trupu a urychlí dokončení kotoulu i vztyk.
Nejčastější chyby
- Cvičenec má nesprávně vytočenou dlaň.
- Po dopadu je hlava na zemi.
- Po dopadu jsou zkřížené nohy.
6.2.7.4. PÁD STRANOU
Popis
Je to pád na pravý nebo levý bok bez možnosti vztyku.
Metodika nácviku
Nejprve nacvičujeme ze sedu:
1. Cvičenec sedí na žíněnce, nohy nataženy před sebou, levá ruka
dlaní na levém stehně, pravá paže ohnuta v lokti tak, aby pravá ruka,
směřující dlaní dolů, byla u levého ramene.
2. Cvičenec zahájí pád vzad vpravo stranou, aby dopadl na pravou
polovinu zad.
3. Současně začne zvedat obě nohy -levou o něco rychleji a výše než
pravou -a v okamžiku, kdy se dotkne pravou lopatkou žíněnky, udeří
pravou paží o žíněnku.
4. Potom nechá obě nohy klesnout na žíněnku a jimi vyvážen se vrací
zase zpět do sedu.
5. Ze sedu se pak provádí celý cvik znovu.
Po dokonalém zvládnutí tohoto cviku pozmění cvi- čenec jeho provádění
takto:
6. Ve 4. fázi předchozího popisu nevrací nohy zpět do původní
polohy na žíněnce, nýbrž je vede dolů tak, aby pravá noha, ohnutá
v koleně téměř do pravého úhlu, dolehla na žíněnku vnější
stranou celé své délky a levá, rovněž ohnutá skoro do pravého úhlu,
dopadla na žíněnku chodidlem asi uprostřed délky pravé holeně.
7. Úder pravé paže má oslabit sílu dopadu horní části trupu, tedy
odlehčit hrudníku. Popsané umístění nohou, z nichž zvláště levá
(stojící) dopadne na žíněnku velmi energickým dupnutím, má oslabit
sílu dopadu dolní části trupu, která se při popsaném pádu zvedla a
nyní dopadá zpět na žíněnku, tedy odlehčit kyčlím.
8. Samozřejmě, že uvedený časový sled jedné paže a obou nohou platí
jen pro tento nácvik. V praxi však musí padající judista dbát, aby
jedna z paží a obě nohy dopadly na žíněnku přesně správným způsobem
a současně, aby tak bylo co nejvíce odlehčeno celé tělo a jeho pád
na tatami co nejvíce ztlumen. Po zvládnutí tohoto cvičení je možno
pokročit k nácviku téhož pádu ze dřepu.
9. Cvičenec si sedne do podřepu, obě dlaně opře o stehna. Potom
obloukovitým pohybem zdvihne levou paži před pravé rameno a současně
zdvihne levou nohu šikmo vpřed před pravé koleno. Vytočením těla
vlevo provádí cvičenec pád na levý bok. V okamžiku, kdy se jeho levá
lopatka dotkne tatami, provádí současně levá uvolněná paže úder o
tatami. Další postup je totožný jako u předcházejícího způsobu.
Po dostatečném procvičení pádu ze dřepu je možno pokračovat nácvikem
pádu ze stoje.
10. Cvičenec zaujme základní přirozený postoj.
11. Potom vykročí levou nohou vpřed vlevo stranou, došlápne a hned na
ni přenese váhu těla.
12. Odlehčenou pravou nohu pak posune rovněž vpřed vlevo stranou mimo
stojnou levou, současně padá vzad vpravo a stranou a provede celý cvik
stejným způsobem jako oba předchozí. Stejným způsobem musíme všechna
tato cvičení provádět i na opačnou stranu, aby byl nacvičen všemi
uvedenými způsoby i pád na levý bok.
Skupinový nácvik
1. Cvičenci stojí ve dvojicích za sebou. Druhý uchopí pravé nebo
levé rameno prvého (kimono na rameni)a strhává ho stranou. Druhý provádí
pád stranou skulením.
2. První cvičenec stojí pravým bokem k druhému, uchopí pravou rukou
kimono druhého na prsou. Po odrazu provádí pád stranou s dopa. dem na
levý bok. Druhý se předklání a brzdí prvého v pádu.
Nejčastější chyby
- Tlumení pádu dlaní a předloktím
- << <
1 2
3 4
5 6 7
8 9
10 11
12 >
>>
|