5.Metody a zásady při nácviku juda
Jako v každém pedagogickém procesu je nutné i při nácviku chvatů
dodržovat obecně platné didaktické principy. Jsou shrnuty ve vyučovacích
zásadách a metodách, které je nutno důsledně dodržovat, má-li být
dosaženo cílů tréninku.
Nejdůležitější v každém sportovním tréninku jsou praktické
metody. Jejich základem je opakované provádění cvičení, jehož
cílem je získání dovedností, jejich prohloubení, upevnění a zařazení
do systému osvojených činností.
5.1 Vyučovací zásady
V současné tělovýchovné praxi se uplatňuje zásada uvědomělosti,
názornosti, přiměřenosti, soustavnosti a tr valosti.
Zásada uvědomělosti sleduje, aby vědomosti judistů byly výsledkem
jejich vlastního přemýšlení, tedy vysoce aktivní a usilovné duševní
práce, které se však v praxi většina judistů vyhýbá. Úkolem trenéra
je postupně rozvíjet u svých svěřenců logické myšlení, které jim
na základě analýzy bojové situace dovoluje vybrat optimální variantu
řešení. Zásadu uvědomělého vyučování realizuje trenér metodami
slovního vyučování. U vyspělých závodníků je uplatňována i
metoda ideomotorického tréninku, na kterou kladou důraz zejména japonští
učitelé.
Zásada názornosti sleduje, aby vyučování probíhalo na základě přímého
smyslového vnímání skutečností a aby se na poznávání podílel co
největší počet smyslů. V judu, které je sportem se složitou
pohybovou strukturou, má zásada názornosti obzvláštní význam. Aby
ji trenér mohl plně uplatnit, musí u svých svěřenců rozvíjet
schopnost pozorování. Tato schopnost je důležitá jak pro osvojování
techniky jednotlivých chvatů, tak pro jejich pozdější uplatnění v
praxi. K upřesnění správných představ o nacvičovaných chvatech musí
trenér svým svěřencům umožnit vnímat nový poznatek dotykem, který
patří ve vlastním zápase k nejdůležitějším. Zásady názornosti
konkretizují metody názorného vyučování.
Zásada soustavnosti znamená, že trénink má probíhat podle napřed
promyšleného a logicky uspořádaného plánu. Osvojování nových
technických činností má být soustavné a má přirozeně navazovat na
činnosti již osvojené. Uplatňování zásady soustavnosti je v judu
bezpodmínečně nutné. Její opomíjení se negativně projeví jednak
na zdraví sportovce, jednak ve slabších sportovních výkonech a ztrátě
perspektivnosti.
Zásada přiměřenosti sleduje, aby obsah a rozsah učiva, jeho obtížnost
a způsob vyučování odpovídaly schopnostem sportovců z hlediska
jejich tělesného a mentálního vývoje. Z této zásady vyplývá i zásada
zachování zdraví a bezpečnosti, která je pro úpolový sport obzvláště
významná. Při boji na zemi musíme z tohoto hlediska věnovat zvláštní
pozornost technikám páčení a škrcení (lze je v soutěži používat
až u starších žáků ve věku 13-14 let). Je nutné také dbát na váhové
rozdíly a fyzicky akcelerované jedince, které je nutno vyčlenit do
samostatných družstev. Fyzicky nevyrovnané poměry vedou při výcviku
silnější jedince k tomu, že podceňují význam nácviku techniky, což
je ovšem v tréninku juda dominující činnost. Z metodického hlediska
uplatňuje trenér zásadu přiměřenosti, například jestliže při nácviku
boje na zemi vychází důsledně z technik držení (osaekomi wazy)přes
kombinace (renraku wazy)k obraně (bogyo waza)a teprve po jejich osvojení
pokročí k dalším kategoriím. Zásadu přiměřenosti je nutno citlivě
uplatňovat i při regulování množství tréninkových utkání.
Zásada tr valosti sleduje, aby vše, co si sportovec osvojuje, si
osvojil tr vale a dovedl toho v případě potřeby použít. V metodice
juda vycházíme ze širokého základu technických dovedností, které
si sportovec během základního cyklu osvojuje. Je samozřejmé, že
celou látku si nemůže tr vale zapamatovat ani se naučit jí v praxi
využít. Rozsah využití závisí na talentu, temperamentu a psychických
a fyzických předpokladech judisty, podle nichž si volí svou osobní
techniku a z nichž vychází při studiu dalších vhodných technických
činností, kterými svou osobní techniku rozšiřuje a doplňuje.
5.2 Vyučovací metody
Jako metodu označujeme konkrétní postup při vyučovacím procesu,
kterým učitel plní výchovně vzdělávací cíle.
Úspěšný učitel vychází při volbě konkrétní metody práce ze
širších souvislostí obecně platných požadavků, jež charakterizují
vyučovací zásady. Přihlíží tedy ke stáří svých svěřenců, k
jejich duševní, tělesné a technické vyspělosti a k cílům, kterých
chce v dané vyučovací jednotce dosáhnout.
Podle způsobu provádění dělíme metody na slovní, názorné a
praktické.
K doplnění slovního výkladu používá učitel různých názorných
metod:vlastní ukázky nebo ukázky jiných sportovců, využití
fotografií, filmů, videa. Nejvhodnější metoda pro nácvik nových
technických dovedností je ukázka učitele. Učitel předvede chvat v
celku s důrazem na rychlost provedení. Teprve po několika správných,
rychle provedených ukázkách může přistoupit k rozfázování a pomalému
předvedení chvatu, které opět zakončí rychlým provedením chvatu v
celku. Při předvádění chvatu se učitel snaží vystřídat pokud možno
všechny svěřence, aby si mohli dotykem udělat správnou představu o
chvatu a lépe se seznámit s důležitými detaily, jako je pocit stálého
kontaktu se soupeřem.
-
<< <
1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
> >>
|