Účel svatého života [Madždžhima nikája, 29]
Účel svatého života tedy nespočívá v získávání darů, poct nebo slávy, ani v dosažení mravní čistoty, soustředění nebo nadpřirozených sil. Neotřesitelné osvobození mysli a srdce - to je vskutku smysl Čistého života, to je podstata, to je cíl.
Podobenství o voru[Madždžhima nikája, 22]
Představte si, mnichové, že by nějaký člověk šel po cestě a uviděl velkou vodní plochu. Břeh na jeho straně by byl nebezpečný a hrozivý, břeh tam na druhé straně bezpečný a mírný. Protože by tam nebyl žádný člun ani most umožňující přejít od tohoto břehu na druhý břeh, řekl by si: "Je to velká vodní plocha; co kdybych sebral trávu, větve a listí, svázal si vor a na tomto voru ji usilovným plaváním rukama i nohama překonal bezpečně až k druhému břehu."
Pak, mnichové, by tento člověk sebral trávu, větve a listí, svázal si vor a na něm usilovným plaváním rukama i nohama dosáhl druhého břehu.
A když tak překonal vodní plochu a dosáhl druhého břehu, řekl by si: "Ten vor mi byl opravdu užitečný. Na něm jsem usilovným plaváním rukama i nohama přešel bezpečně k druhému břehu. Co kdybych si ho teď položil na hlavu nebo zavěsil na rameno a pokračoval v cestě podle přání?" Co si o tom myslíte, mnichové? Jestliže si někdo takhle počíná, považovali byste to za rozumné použití voru?
Ne, pane.
Co tedy by měl člověk dělat s tím vorem, aby ho rozumně použil?
V tomto případě, mnichové, by si ten člověk, když překonal vodní plochu a dosáhl druhého břehu, mohl říci: "Ten vor mi byl opravdu užitečný. Na něm jsem usilovným plaváním rukama i nohama přešel bezpečně k druhému břehu. Co kdybych ho teď vytáhl na suchý břeh nebo ponořil pod hladinu a pokračoval v cestě podle přání?" Jestliže by si takto počínal,mnichové, mohli bychom to považovat za rozumné použití voru.
A právě tak, mnichové, jsem toto podobenství o voru Dhammě, učil kvůli překonání, ne pro podržení. Vy, mnichové, byste měli pochopit toto podobenství o voru a oprostit se dokonce i od správných myšlenek a představ a tím spíše nesprávných.