Březen 2000
Informační měsíčník ZUŠ Klecany
Vychází jako příloha Klecanského zpravodaje

ARCHIV - ZUŠÍK ročník : 
2000    1 2 3 4 5 6 7 - 9 10 11 12
2001    1 2 3 4 5 6 - - 9 10 11 12
ZUŠÍK ročník 2002

V úvodu dnešního čísla Vás seznámím
se dvěma novými obory, které otvírá základní umělecká škola.

Jsme se vědomi, že nelze žáky vychovávat pouze speciálně v určitých oborech, ale přáli bychom si, aby absolventi naší školy byli univerzálněji zaměření. Proto chystáme otevřít pohybovou průpravu pro žáky pěveckého, dramatického, hudebního oddělení i pro ostatní dětí, které naší školu nenavštěvují. Pohyb bývá velmi opomíjen, jak u herců, zpěváků i hudebníků, proto chce naše škola dětem umožnit, aby byly pohybově školené. Nejedná se o klasické taneční oddělení, ale součástí výuky bude gymnastika, jazzový tanec, disciplína tapdance (stepu), šerm, dobové i lidové tance a zpěv. Jedná se o jakýsi doplňkový předmět k oboru, který žák již studuje. Je důležité, aby se herec, hudebník i zpěvák uměl pohybovat po jevišti a naopak, aby herci i hudebníci byli schopni zazpívat sborový part v rámci běžné populární hudby.

Naší škole se podařilo získat zkušeného pedagoga. Pedagog, zpěvák a tanečník Pavel Towen Veselý, vystudoval zpěv, metodiku a pedagogiku jazztance, tapdance (step) a akrobatiku. Tento odborník by chtěl připravovat děti na uplatnění především v muzikálu. Spojí jejich dovednosti z oborů (hudebního, pěveckého a dramatického) do jednoty pohybové i odborné. Sám již s dětmi muzikál nacvičil a má osobní zkušenosti zejména v účinkování muzikálu Jesus Christ Superstár, Evita, zúčastnil se na přípravě spousty choreografií v různých pořadech.

Výuka bude probíhat v pondělí a v pátek, školné činí 140 Kč za měsíc.
 

Dalším oddělením, které od března zahajuje svoji činnost, je obor keramiky. Výuka je zaměřena na dovednosti v modelování, prostorovém vyjadřování, praktické dovednosti v odlívání do sádry a spojení jiných technik s keramikou. Výuka není jednostranně zaměřená na keramiku jako takovou, ale žáci budou seznámeni i se základy sochařského umění a s realizací prostorových návrhů a představ v oblasti užitého umění i jevištní instalace.

Výuka keramiky bude probíhat v pondělí nebo ve čtvrtek podle domluvy s učitelkou. Školné činí 160 Kč za měsíc.
 

Pokud budete mít o uvedené obory zájem, prosím telefonujte do ZUŠ nebo osobně navštivte vedení ZUŠ.
 

Úřední hodiny jsou v pondělí od 10.00 do 17.30 hod.
Tel./zázn.: 02/687 53 76
Mobil: 0603/33 46 27
E-mail: zus.klecany@atlas.cz

 
 
Dana Snížková        
ředitelka ZUŠ          

Zápatí-všechny obory s dětmi
Hravé Rudolfinum

V neděli 6.února pořádala základní umělecká škola zájezd do pražské galérie Rudolfinum, kde proběhla tvůrčí akce nazvaná " Hnízdo her". Na tomto projektu se podíleli významní pražští umělci, mezi nimi také učitelé naší školy Zuzana Sýkorová a Jan Burian. Celý projekt byl tvořen jako vize živého umění, kdy si každý návštěvník mohl hrát, dovádět a zapojit se do uměleckých děl celou svou osobností a kreativitou.

Všechny děti, které se s námi zájezdu zúčastnily, byly velmi spokojené. Jsem ráda, že mohly na vlastní kůži zažít umění nové doby a poznat, že uměním nemusí být pouze obrazy, ale také to může být obyčejné hřiště v galerii, kde není tak důležitá estetická stránka, ale funkčnost vystavených objektů. Fungování věcí je zde jakousi prvotní podmínkou a smyslem.

Na závěr děkuji všem dětem, protože byly velmi ukázněné a milé. Výlet s nimi byl příjemným zpestřením nedělního odpoledne.
 
 

Dana Snížková          
Zápatí-noty

Paegas aréna plná skvělé hudby

Málokterý muzikant holdující kvalitní populární hudbě si nechal ujít zatím největší českou hudební událost v roce 2000. A protože se mezi ně počítám, byla jsem tam také. V úterý 15. února 2000 od 20.00 hodin totiž v PAEGAS ARÉNĚ (bývalé Velké sportovní hale) na pražském Výstavišti hrál STING se svou kapelou.

Na rozdíl od minulého koncertu hrál bez předkapely. Považuji to za rozumné. V jeho případě totiž není nutné publikum "správně ladit". Na tuto muziku se obvykle nechodí dovádět. Alespoň dle mého názoru je určena spíše k poklidnému poslechu. Ovšem i technická stránka věci je neméně důležitá. Odpadá totiž přestávka mezi kapelami a hlavní skupina večera bývá obvykle lépe nazvučená. Vše je nastaveno před koncertem a v jeho průběhu se pak nemusí nic podstatnějšího měnit. (Mohu potvrdit, že oproti minulém koncertu s předkapelou byl tentokrát zvuk opravdu lepší).

I scéna koncertu je velmi důležitá. V tomto případě byla naprosto jednoduchá a účelná. Nijak neručila dojem z hudby. Naopak jej skvěle umocňovala.

Pražský koncert byl součástí velkého světového turné Brand New Day Tour. Sting jej zahájil již v loňském roce. Společně s ním zde vystupuje "pouze" sedm hudebníků. Představím-li si množství hudebních nástrojů a zvuků, které znám z jeho nahrávek, je slovo v předešlé větě na svém místě. Ovšem umělecké výkony všech byly naprosto perfektní. Pěveckou oporu Stingovi tvořili dva skvělí sboristé. Instrumentalisté se zde představili nejen jako výborní doprovazeči, ale také výjimeční sólisté. Během koncertu bylo možné se několikrát přesvědčit o mistrovství kytaristy Dominika Millera, trumpetisty Chrisa Bottiho, klávesistů Jasona Robella a Kippera a bicisty Manu Katcheho.

Mnohé skladby byly oproti nahrávkám poněkud v jiném kabátě. Některé dokonce působily téměř jako improvizace. Přesto jsem přesvědčena, že vše bylo do puntíku nazkoušené.

Koncert měl skvělou gradaci. Sting zpíval i hrál s maximálním nasazením až do posledního tónu. Dokonce byla na jeho hlasu v závěru slyšet únava, ale své nasazení nezmenšil.

Během večera zazněla řada starších hitů i novějších písní. Publikum se s velkou chutí zazpívalo jeho starší reggae Englichman In New York, ovšem i při novějších skladbách bylo zjevně "v obraze".

Ze Stingova mistrovství se ten večer přišla poučit i řada českých, nejen hudebních osobností. Nebylo možné přehlédnout pana prezidenta České republiky Václava Havla se svou chotí. Ti si však kvůli bezpečnosti nevyslechli přídavky. Kromě nich jsem měla možnost spatřit i zpěvačku Helenu Vondráčkovou, zpěváka Petra Muka a některé herce.

Na přípravě koncertu se podílel i člen našeho učitelského sboru ZUŠ pan učitel Libor Antoš. Jako zástupce firmy Yamaha vypomáhal při jeho technickém zajištění. Měl na starosti bubny Manu Katcheho. S tímto vynikajícím světovým hudebníkem se také osobně seznámil. Dokonce byl též vyzván, aby vzhledem k neočekávané nepřítomnosti M. Katcheho na části zvukové zkoušky před koncertem, hrál na jeho nástroj. Hlavní technik M. Kotcheho i sám bubeník byli se službami pana Antoše velmi spokojeni. Proto ho též požádal, aby Stinga a jeho kapelu doprovázel i na koncert, který se bude v březnu konat v Bratislavě.

Co dodat na závěr? Zážitek z koncertu byl fantastický, A pokud patříte mezi ty, kteří váhali a na koncert nakonec nešli, doporučuji Vám: Nyní neváhejte a jeďte do Bratislavi.
 
 

MgA. Lenka Pittauerová              
vedoucí pobočky v Odoleně Vodě        




Zápatí-děti