Duben 2001
Informační měsíčník ZUŠ Klecany
Vychází jako příloha Klecanského zpravodaje

ARCHIV - ZUŠÍK ročník : 
2000    1 2 3 4 5 6 7 - 9 10 11 12
2001    1 2 3 4 5 6 - - 9 10 11 12
ZUŠÍK ročník 2002

 
O tanečním oboru
 
 

Paní ředitelka Dana Snížková mne požádala, abych napsala "něco o tanečním oboru". Psaní není moji silnou stránkou, a tak jsem se rozhodla dát prostor i dětem z tanečního oboru.

Otázka zněla: TANEC (co si myslím, že je tanec, co pro mne znamená tanec).

Tanec je pro mne každý pohyb, vědomý i nevědomý, každodenní i nevšední, tanec je pro mne i zastavení se, vnitřní pohyb navenek absolutně nezřetelný. Nebo se snad v tanec může proměnit vše, nahlížíte-li na to z určitého úhlu pohledu a začnete-li s tím nějakým způsobem pracovat.

Vezměte si úplně všední věc-čištění zubů. Když se ráno probudíte a jdete si vyčistit zuby, uvědomíte si, co je zvláštního na tomto ránu, v jaké pozici se nacházíte, když si zuby čistíte, co vám probíhá hlavou, jaký to ve vás vyvolává pocit, co vám tento pocit provádí s postavením těla, s výrazem v obličeji, jak na vás působí to, že se na výraz v obličeji zadíváte do zrcadla (zapomenete jak stojí zbytek těla?), jak toto čištění zubů načasujete (čistíte si zuby v pravidelném rytmu, měníte ho, zastavujete se, dáváte mezi čištění horních a dolních zubů pauzu?). A teď si zkuste vzít kartáček do druhé ruky nebo se postavit na jednu nohu. Z každodenní rutiny se stává pohyb nový, nezaběhnutý, který vás donutí změnit koordinaci těla, začít se soustředit......

Tanec má podle mého názoru dvě základní složky. Techniku (koordinaci těla, ohebnost, sílu, rozsah) a tanečnost. Tohle slovo neumím vysvětlit. Je to chvíle, kdy musíme na techniku zapomenout a začít hledat svůj vnitřní svět, fantazii a rozeznít vnitřní hudbu. Tanec je odhmotnění těla, nalezením duše a probuzením ducha. Čím déle píšu, tím více mne k této otázce napadá. Čím déle tančím, tím hůře se mi na tuto otázku odpovídá. Ani velcí mistři tance nikdy nedokázali říci, jaký tanec musí být, co má být tanec , co musíte dělat, aby jste tančili. Neustále ho totiž hledali a znovu objevovali.

Zuzana Sýkorová                    
učitelka tanečního oboru               
 
 

(Zuzana Sýkorová /24/ je absolventkou DC konzervatoře, absolvovala taneční stáže ve Stockholmu a v Japonsku. Sama je aktivní tanečnicí, společně s hudebníkem Janem Burianem vystupuje na pražské alternativní taneční scéně)

 
 

 
 
Co si myslí děti o TANCI:
 
 

Otázka: Co si myslím, že je tanec, co pro mne znamená tanec.

 
 

(Uvedené citáty jsou psány přesně podle vyjadřovacích postřehů dětí)

"Pohybové rozvíjení paměti. Vyjadřovat pocity.Vyjadřovat pohyby. Tanec vyjádří věci beze slov. Při tanci mám radost ze života". (Tereza Rydzyková-2. roč.)

"Tanec pro mě znamená prostě něco !!!!!!!!????????......."(Martina Krsová, 2. roč.)

"Já si myslím, že tanec je : představím si taneční pár jak tancuje různé tance, baletku jak nacvičuje představení, gymnázium taneční, jak někteří lidi začínají úplně na dně a pak pomalu stoupají nahoru, až jsou slavní na celém světě, je to i cvičení a někdy zase lehké, ale v každém případě je to něco , co se musí každému aspoň trochu líbit, je to pocit smutku, ale i radosti, hudebníci jak hrajou tanečníkům do tance. Chtěla bych, abysme na tancování cvičili : zkoušeli cizokrajné tance, valčík, polku do hudby, nějaké hry (Honzo vstávej), zkoušeli tanečně kotrmelce, hvězdy...." (Aneta Bejšovcová,4. ročník)

"Balet, protože je to jako tanec." (Anna Hakenová, 2. ročník)

"Tanec je, že budu dělat hvězdy, tancovat, dělat kotrmelce a sestavovat různé sestavy, válet sudy, hrát si, skákat do vejšky, rozcvičovat se, kroužit obručí. Dělat různé cviky v sedě nebo v leže. Dělat různý vystoupení. Dělat dřepy, kotoule." (Nicola Klemberová, 4. ročník)

"Pro mě je tanec něco se naučit, vnímat rytmus. Za prvé mě to baví a za druhé chci se něco do budoucna naučit. V tomto ročníku jsme tancovaly jako víly. Nejdříve jsem měla před vystoupením trému, ale pak jsem cítila jako opravdovská víla z pohádky. Trému přemohl tanec." (Míša Řápková, 2. ročník)

"Tancem můžeme vyjádřit různé pocity např.smutek, lenost, radost,veselí. Tanec je pro mě pohyb, nejvíc mě baví společenské tance nebo normální cvičení (gymnastika). Tanec je pro mě spousta pohybů. Mohou být pomalé, rychlé, ladné nebo sekané. Tanec může být improvizovaný nebo předem nacvičený. S obličejem můžeme taky jako by tancovat. Když je výraz ve tváři smutný, tak většinou je ten tanec smutný nebo že to tanečníka moc nebaví. Naopak, když je veselý, tak to toho tanečníka baví a tančí vesele."(Michaela Mizeráková - 4. roč)

"Tanec pro mne znamená, že lehounce tancuji."(Klára Kolenáčová-2.ročník)

"Že se budu pohybovat úplně jinak než normálně. Že věci jsou plynulý a hezky ladný, ale jsou různý, nejsou jen plynulý a ladný. A taky jsou někdy smutný a veselý a taky jsou ňáký pomalý a rychlý. Chci tady dělat takový nenormální pohyby, takový hodně vrtivý." (Andrea Vincencová, 4. roč)

"Učit se tancovat". (Barbora Levá-2roč.)

"Tancem člověk vyjadřuje a cítí, co má v sobě. Vyjadřuje se pohybem a ne slovy. Ukazuje všem lidem, co cítí a co mu tělo říká. Tanec mi připadá důležitý a přirozený ke každému." (Anna Krajčová, 2. roč)

"Když začnu tancovat, pocítím radost a uvolním se. Tanec pro mě znamená cvičení, ale i zábavu a poučení. Dále bych se potom věnovala modernímu tanci a klasice. Vstup do tanečního kroužku pro mě znamenal nové kamarády. Nejideálnější představení pro mě by bylo s Míšou. Spolu bysme chtěly tancovat Rusalku, kterou už pomalu vymýšlíme." (Barbora Petráková, 4. ročník)

"Při tanci se uvolním a můžu jím vyjádřit vše a lidé okolo pochopí, co jsem tím chtěla říct, nebo když něco nejde říct slovy, tak to ráda vyjádřím tancem. Při tanci mohu zkoušet různé pohyby a když já zkouším, tak jsem ráda, že některé mohu pochopit jen já" (Adéla Sekulová-4. roč.)

"Tanec je pro mě, když se pohybuju po sálu. Tanec pro mě znamená radost a smích. Tanec je, když tancujem na žíněnce." (Aneta Juricová, 1. ročník)

"Pro mě je tanec, že sem uvolněná. A můj nejlepší tanec je dělat hvězdy. A dělat kotrmelce.(Gábina Foitová,1. ročník)

"V tanci můžeme cvičit. Na tanci můžeme také tancovat. V tanci můžeme cvičit na žíněnce. Při tanci hraje hudba. Na tanci zkoušíme s kruhama. Můžeme dovádět. Na tanci můžeme dělat".(Pavla Šťastná, 1.ročník)

"Při tanci se třeba člověk točí. Tanec je skvělý. Tancem se hodně naučíte". (Simona Šilhavecká,1. ročník)

"Tanec je cvičení a skoro i musíme umět stojku i hvězdu, můžeš i třeba běhat." (Barbora Veselá,1. ročník)

"Tanec je když někdo se hejbe hezky. Tanec je když taky někdo hejbe rukama nebo nohama."(Soňa Herdová, 1. ročník)

Takové pocity o tanci mají žákyně paní učitelky Sýkorové. Velmi by nás zajímalo, co je tanec pro Vás ostatní. Pokud byste se chtěli k tématu vyjádřit, velmi to uvítáme a nejzajímavější úvahy otiskneme a navíc odměníme.

 
 

 
 

Výsledky soutěže z minulého čísla : Úspěšní luštitelé záhadných domů z minulého čísla jsou:

Drahomíra Harnachová, Kateřina Smolíková, Jitka Stanislavová, Petra Borzová, Lucie Pechová, Michal Kapusta, Jitka Pintová a Jakub Laurych.

Úspěšným dětem i dospělým děkujeme za vynaložené úsilí a zasíláme všem malou odměnu.

Dana Snížková                 
ředitelka ZUŠ