Leden 2001
Informační měsíčník ZUŠ Klecany
Vychází jako příloha Klecanského zpravodaje

ARCHIV - ZUŠÍK ročník : 
2000    1 2 3 4 5 6 7 - 9 10 11 12
2001    1 2 3 4 5 6 - - 9 10 11 12
ZUŠÍK ročník 2002


První hodina keramiky

Poprvé jsem procházela areálem klecanské školy, byl chladný březen, sníh už byl pryč. Začala jsem učit keramiku. Přišly děti, aby si pohrály s keramickou hlínou a aby udělaly keramické zvířátko. Mnohé z dětí už s hlínou modelovaly, přesto jsme začaly jejím zpracováním a děti, které o tom už něco věděly, mohly učit ty ostatní společně se mnou.

Hlína je sama o sobě studená a tuhá, pokud z ní ale chcete vyrobit něco pěkného, musíte si ji přizpůsobit. "Položte ji na stůl, na ni dejte dlaně a do těch dlaní se opřete celou vaší váhou. Ze vzniklé placky udělejte zase hromádku a zase znovu. Opřete se do ní A když budete tohle dělat s nataženými pažemi, bude vaše síla ještě větší. A také mnohem větší než kdybyste do hlíny mlátily pěstmi. Protože rána pěstí je jenom silou z pěsti. Ale když tlačíte dlaněmi jak jsem vám řekla, dáváte tam sílu z celého vašeho těla. Tělo je těžší a silnější než pěst, proto je to takhle nejlepší. A teď si ten rozdíl vyzkoušíme, abyste to dobře věděly." Dodnes některé děti zpracovávají hlínu potichu dlaněmi a vědí, proč to dělají právě tak. "Teď jste vaši hlínu obrátili několikrát, třeba desetkrát nebo i dvacetkrát? A víte, co se ještě změnilo? Už není tak studená, je teplejší než předtím a někdo ji má dokonce stejně teplou, jako jsou jeho ruce, má ji připravenou. Ten už může začít modelovat zvířátko, které si vybral."

Jedna z možností jak něco vymodelovat je představit si jak to má vypadat a potom to chtít vytvořit. Tvoříte a vidíte, že vaše dílko nechce vypadat jak by mělo? To je ale úplně v pořádku, to se děje všem lidem, kteří něco vytváří. Váš původní obrázek je totiž jen nápad. Ten nápad je ale potřebný pro začátek vašeho modelování. Co vzniká pod vašima rukama mějte rádi a vznikne krásné dílo. "Každý už modeluje své zvířátko. Ono to není vůbec jednoduché, kdo chce dělat kočičku, nesmí zapomenout na dlouhý ocas, fousky, čtyři nohy, uši, kočičí oči. Kdo chce dělat myšku, musí ji udělat takovou malinkou. Ať bude veliká jakkoliv, musí být poznat, že je to malá drobná myška. A kdo modeluje slona, vypracovává zas ohromné tlustonohé zvíře s kůží podobnou té hroší. Každé zvířátko je nějaké, každé má svou zvláštnost o tom musíme nejprve popřemýšlet. Všechna zvířátka také musí být jako živá nebo raději úplně živá. Musí být vidět, že se nějak hýbou, nebo že na něco myslí. Stačí nakloněná hlavička, nebo předsunutá packa, nebo zvednutý ocásek, prostě cokoli."

Pokud jste už větší modelář, při své práci si můžete uvědomit, jak přesně vypadá třeba veverka, kterou modelujete, jak se může pohybovat a zároveň, co k ní určitě nepatří. A pokud jste menší modelář, pak i vy děláte krásné zvířátko, jaké zatím nikdo jiný neudělal.

První práce byly hotovy. Děti přišly I další týden a tak chodí dodnes. Práce s keramickou hlínou se dětem moc líbí. Baví je vytvářet všelijaká dílka, rády mluví o svých nápadech. Nejtěžší ze všeho je však ta práce. Jak se to někdy nedaří, jak už si někdy myslí, že tohle teda nikdy nemůžou udělat. A po chvilce trpělivé snahy to zase jde. Radost ze svého výrobku si děti odnáší s sebou domů a často se těší na další keramiku.

Minulý školní rok jsme uzavřely výstavou prací, kde vystavují děti ve věku od čtyř do čtrnácti let. Všichni si zde pěkně pohrály s nádobami z doby pravěké, dále s pravěkými bohyněmi, antickými vázami a barevnými mozaikami. Mně samotné se to velmi líbí a mám radost z toho, jak jsou děti šikovné.

Letos se k nám snad už brzy dostane potřebná technologie, keramická pec, glazury a další neodmyslitelné drobnosti. Budeme pak dělat nejen práci sochařskou, ale také keramiku jako takovou.


 
 
Kateřina Bošková                 
učitelka keramiky                 




Výsledky výtvarné soutěže - Ryba




P F    2 0 0 1
 
Mnoho lásky Vám
v novém tisíciletí přejí
žáci a učitelé základní
umělecké školy


Obrázek - Pusinka      Obrázek - pusinka





Zápatí-děti