| |
Jinak voní seno koňům, jinak milencům. Jiný význam má 11.srpen pro příznivce jindřichohradeckých úzkorozchodek a, jak jsem si později uvědomil,
jiný pro Američany. Nicméně 11.9.2004 pro mne znamenalo jízdu osobního vlaku 231, zvláštního vlaku taženého parní lokomotivou,
poslední parní jízdu letní sezony...
|
Z časoprostorových důvodů volím pro projíždku pouze
část trasy: Z Černovic u Tábora do Obrataně a zpět. Ve 12:15
má vlak odjezd: táhne jej opět Rešica, a jak se dovídám,
malletku asi tak hned neuvidím.
|
|
K prošlému kotli malletky se váží ještě majetkoprávní
problémy. Maletka patří NTM a JHMD ji může provozovat pouze se
svolením NTM.
U37 s prasklým blokem válců asi taky tak hned nevyjede. |
|
Konec chmurným myšlénkám a vyrážíme! Nejdříve táhlým
obloukem nad Černovicemi. |
|
Pak romantická cesta lesem a po krátké zastávce v Křeči
(proč?) přes krásné jihočeské lesy a po cca půlhodině se blížíme
k Obratani.
V Obratani nejdříve lokomotiva odtáhne prázdnou soupravu k objízdné
koleji v bývalém nákladním obvodu stanice. Lokomotiva sama zajíždí
k malé remízce na konci stanice. |
|
Zastavení v Obratani trvá přes 3 čtvrti hodiny, ale
vlaková četa se nezastaví. Za pomocí malé mechanizace se koná
provozní údržba a doplnění paliva.
Cestující mezitím sledují práci (mají ji jistě rádi, když se na ní
tak dlouho vydrží dívat) anebo si lze prohlédnout velice
zarostlé a zpustlé podvalníkové jámy, ze strany kolejí ČD pečlivě
označené červenými terči. |
|
Souprava je koněčně připravena k odjezdu. Na konec
soupravy se ještě připne vůz s zbytkem uhlí, který se vrací do
Jindřichova Hradce. |
|
Cesta zpět je zpestřena křižováními s pravidelnými
osobními vlaky JHMD. Na obrázku je křižování s vlakem 208
taženým T47.011 na zastávce Křeč.
|
|
Jenom pro představu o jak frekventovanou zastávku se jedná,
uvádím i foto prázdné zastávky. Od centra obce Křeč je vzdálená
cca 2km, od okraje alespoň 1 km. Nicméně, budovy patrné na
předchozím obrázku patří k obci Střítež! |
|
Při návratu do Černovic se počasí krapet pokazilo, jak
naznačuje lesklá střecha. Abych stíhal další dnešní křižování,
přecházím na gumová kola. |
|
Před příjezdem parního vlaku do Kamenice nad lípou stíhám
tu lípu, starou 700 let,
ješte vyfotit.
|
|
Je 15:18 a do stanice Kamenice nad lípou vjíždí vlak 210, tažený
T47.019.
|
|
15:38 : na odjezd ze zastávky Chválkov směrem na Jindřichův Hradec
čeká vlak 209 tažený T47.011. Do zastávky vjíždí vlak 210 vedený
lokomotivou T47.019 z Kamenice nad lípou (J.Hradce).
|
|
Parní vlak 231 před návěstidlem kryjícím vjezd na splítku
u stavědla 4. Vlak přejede most přes Nežárku, vjede na splítku s
normálněrozchodnou tratí J.Hradec - H.Cerekev a končí ve stanici Jindřichův
Hradec. |
Na závěr něco zajímavostí:
|
|
|
3 podoby zastávky Chválkov:
na 1. snímku ing. J.Kocourka v roce 1978 (převzato ze Železničáře
10/1978),
na 2. , od M. Kolína, v roce 2000 a konečně na třetím je podoba chválkovské
zastávky, jak jsem ji nafotil 11.9.2004. |
|
|
"Hajc" v Kamenici n/L krátce po otevření
dráhy a dne 11.9.2004.
(historické foto převzato z časopisu Dráha 10/1996) |
|
Na začátku let 70-tých, když jsem "Albeřinkou"
jezdívával na letní tábor, zlé jazyky tvrdily, že je dobré přejít
na přední plošinu 1.sasáku. Až uvidíte houbu, sestoupíte, houbu
utrhnete, očistíte, dáte do košíku a nastoupíte na zadní plošinu
2.sasáku. Zdá se, že JHMD jde v péči o houbařské publikum dále:
není třeba nikam vystupovat. Za jízdy na vhodně upraveném vagonu se můžete
své vášni plně věnovat, zřejmě za poplatek, který jsem zatím
nezjistil.
Tento vůz je asi připraven pro přátele ze Slezska... |
|