foto
A.Káldy
Jindřichův Hradec je historické město v jižních Čechách, známé
svým rozsáhlým renesančním zámkem a malebnou polohou v turisticky
atraktivní krajině. Mimoto je také centrem nejrozsáhlejšího českého
úzkorozchodného systému, existujícího dosud v původní podobě a délce.
Starší z obou úzkých tratí, 33 km dlouhá lokálka Jindřichův
Hradec - Nová Bystřice s rakouským normovým úzkým rozchodem 760 mm
byla otevřena 1.11.1897. Devět let poté, 24.12.1906, k ní přibylo 46
km dráhy Jindřichův Hradec - Obrataň. Z úzkorozchodného nádraží
v Jindřichově Hradci vedou obě dráhy splečně s jihlavskou traťovou
kolejí, s níž tvoří kolejovou splítku. V km 1,9 (stavědlo
IV) odbočuje "úzká" trať do Obrataně a v km 2,6 (stavědlo
V) do Nové Bystřice.
Obě dráhy vznikly jako soukromé, avšak provoz na nich od jeho zahájení
zajišťovaly státní dráhy na účet vlastníka. V roce 1924 byly dráhy
zestátněny.
Každá z tratí vlastnila po třech lokomotivách (u ČSD řada
U37.0), dvounápravové osobní, služební, poštovní a nákladní
vozy a od začátku provozu také podvalníky. Od počátku až do
konce 50-tých let se používala průběžná sací brzda.
Tři z půvpdních lokomotiv byly zrekvirovány c.k.armádou a zmizely
nenávratně na balkánských bojiětích 1.světové války. Jako náhrada
a posílení stavu se v Jindřichově Hradci ve dvacátých létech
objevily postupně 4 kořistní srbské malletky U47.0
Skutečnou revoluci ve vozbě ovšem znamenala dodávka 3 úzkorozchodných
věžáků z Tatry Kopřivnice, řady M11.0 v roce 1929. Jejich nasazení
nejenže zkrátilo jízdní doby až o třetinu, ale umožnilo i zřízení
nových zastáve. Mezi takové nově zřízené "motorové" zastávky
patří i legendární Kaproun, kde vlaky zastavují od roku 1930.
Stoupající frekvence si vynutila dodávku 5 větších a výkonnějších
čtyřnápravových motorových vozů řady M21.0 - opět z kopřivnické
Tatry - v létech 1940 - 1948. Éra motoráků skončila už počátkem
60-tých let v souvislosti s unifikací parku hnacích vozidel.
Z nákladní dopravy začaly parní trakci vytlačovat lokomotivy řady
T47.0, vyrobené v pražské ČKD v létech 1954 - 1958. Vynutily si
změnu brzdového systému na běžný tlakovzdušný, vytlačily z
provozu motoráky i zbylé parní lokomotivy a dodnes na nich leží tíha
běžného provozu na obou úzkých.
Až do konce 60-tých let sloužily v osobní dopravě původní dvounápravové
vozy, doplněné dvěma kořistními "sasáky" z roku 1914. V roce
1966 dodala Tatra Smíchov vozy řady Balm/u, které zajišťují osobní
dopravu dodnes.
Nejnovějšími vozidly na úzkých jsou ovšem podvalníky z vagonky
Poprad z let 1987 - 1990, které nahradily zbytek dožívajících
podvalníků strého typu, z nichž některé pocházely z počátků
provozu.
V létech 1996 - 1997 po delším období nejistoty, zda tato trať
bude zachována, přešla do rukou soukromé společnosti JHMD,
která na ní provozuje dopravu dodnes (prosinec 2001).
Citováno z článku "Jindřichohradecké úzkokolejky"
Uveřejněného v časopise "Dráha" 10/96
V roce 2006, koncem
září, se konaly oslavy 100. výročí severní, obrataňské, větve. Něco
fotografií z 1.víkendu (23.-24. září) uvádím na
http://udalosti.wz.cz/JHMD2006
Prosím, pokud máte k libovolnému bodu výhrady, upřesňující údaje,
obrazové, či jiné materiály, neváhejte! Vaše podněty majlujte na murko@volny.cz
, s.k@worldonline.cz nebo 2b@quick.cz
Stránky jsou součástí projektu DRÁHY. Odkaz na kořenovou stránku
projektu naleznete na stránce ODKAZY
webmaster
Saša Káldy