kapitola
XVII. Přes Barcelonu a Monako domů ... 2/4
Barcelona
|
Den
29. - 3.11.2002
Ráno
definitivně balíme naše stany, protože je na naší cestě už
nebudeme potřebovat. Za slunného počasí opouštíme Oropesu a
pokračujeme dál na sever. Ačkoliv se to nezdá, do Barcelony nám
zbývá ještě téměř 250km a pokud si ji dnes chceme pořádně
prohlédnout, musíme jet s větrem o závod. Záhy tedy překračujeme
hranice Katalánska, překonáváme deltu řeky Ebro a brzy také míjíme
Tarragonu. Ještě před polednem se blížíme k Barceloně,
bohužel tady na předměstí se ukazuje pravý důvod našeho spěchu.
Když už jsme v takovém významném městě, musíme přeci
navštívit zdejší obrovský supermarket. Jak se později ukáže,
čas strávený nakupováním bude potom ve městě citelně chybět,
ale nedá se nic dělat, nákupní šílenství postihlo většinu
autobusu a tak nezbývá než se podřídit. Alespoň nakoupím zásoby
jídla na dlouhou cestu domů. Nákup, který zahrnoval pití, pečivo,
šunku, jogurty a zdejší výborné olivy, mě nakonec přišel na
2160Pst a s takto odlehčenou peněženkou jsem mohl v klidu
vyrazit vstříc Barceloně.
Toto hlavní katalánské město jsem si přál navštívit již
velmi dlouho a dnes se tedy můj sen konečně splní. Okolo
fotbalového velechrámu Nou Camp, na kterém sídlí slavná FC
Barcelona, jedeme vstříc zdejší nejslavnější památce – Chrámu
sv.rodiny „La Sagrada familia“, který nestojí přímo v centru
města, ale poněkud bokem.
Tato moderní a stále ještě nedokončená katedrála je dílem
architekta Antonia Gaudího, který své dílo začal budovat v roce
1884. Stavba na první pohled připomíná hrad splácaný z bláta,
teprve až při bližším pohledu se ukáže, že všechny části
katedrály jsou skutečně kamenné a dokonce velmi pečlivě zdobené.
To, co zdálky připomínalo vlaštovčí hnízda, jsou pečlivě
tvarované arkády, které zdobí mnoho soch a sem tam i nějaký
ten kamenný nápis. Hlavní dominantu celého díla tvoří střapaté
věžičky, které jsou na vrcholu zakončeny neméně střapatými
barevnými hlavicemi. Věžiček je osm, na každé straně čtyři,
a v jejich útrobách vedou točitá schodiště, po kterých
se dá vystoupat až téměř na samotný vrchol.
Výstavbu katedrály řídil až do své smrti v roce 1926 sám
architekt Gaudí a v jeho díle potom až do roku 1935 pokračoval
architekt Gras. Během občanské a druhé světové války se práce
na dlouho zastavily, aby se po skončení těchto válečných
konfliktů znova rozeběhly a pokračovaly pod vedením dalších a
dalších architektů dodnes. V době naší návštěvy byla
úspěšně rozestavěna jedna z velkých bočních lodí a
stavební práce také čile pokračovaly na centrální části
katedrály, která mezi všemi věžičkami teprve vyrůstá.
My se hned po příjezdu můžeme na vlastní oči přesvědčit, že
vyfotit tuto mohutnou stavbu nebude vůbec jednoduché. Aby se nám
katedrála vešla celá do hledáčků, musel by být kolem ní
mnohem větší prostor. Nezbude než stavbu obejít a zkusit štěstí
ze západní strany, ze které ke katedrále přiléhá velký park.
Kromě parku je na západní straně také hlavní vchod a tak ještě
než začneme fotografovat, podíváme se do útrob tohoto podivného
moderního díla.
Za 800Pst vstupujeme do západní části katedrály, kde se
nachází muzeum, které dokumentuje historii stavby a seznamuje návštěvníky
se stavebními plány a záměry. Tady uvnitř je teprve opravdu vidět,
do jak mohutné stavby se Gaudí pustil, a také je tu na první
pohled patrné, že její dokončení nebude otázkou několika příštích
let ale spíš desetiletí. Při pohledu na mohutná lešení a železobetonové
konstrukce si říkám, že pro zdejší stavitele je to možná i
tak trochu nevítané dědictví…
Z muzea se přesouváme na východní stranu katedrály na začátek
vyhlídkového okruhu. Po točitém schodišti v útrobách
jedné z krajních věží stoupáme vzhůru a četnými otvory
ve stěně můžeme sledovat, jak vysoko se právě nacházíme. Ve
výšce 75 metrů se dostáváme ke spojovacímu článku, který nás
zavede do o něco vyšší sousední věže. Z tohoto
propojovacího prvku se nám naskýtá nádherný výhled na celé město,
přístav i nedaleký vrch Motjuic. Cestou dolů se ještě několikrát
zastavujeme na vyhlídkových balkónech, ale času už mnoho nemáme,
protože díky našim skvělým nákupům musíme chvátat, abychom
toho v Barceloně viděli co možná nejvíce. Ale katedrálu
jsme si za hodinku celkem bez problémů prohlédli a dokonce i
fotografie z přilehlého parku nakonec dopadla celkem dobře a
tak se můžeme přemístit poměrně vzdáleného parku Güel.
Návštěva parku je další exkurzí do odkazu Antonia Gaudího
neboť také zdejší stavby a terasy jsou jeho dílem. To je ostatně
hned na první pohled patrné ze jejich struktury a vzhledu. Taková
vyhlídková terasa zespodu skutečně vypadá jako na sebe nalepená
vlaštovčí hnízda. Nejhezčí z celého areálu je asi pěkné
schodiště v dolní části parku. Součástí schodiště je
zajímavá fontána ve tvaru jakéhosi podivného plaza a toto
schodiště končí u dvou baráčků, které vypadají, jako by
byly z perníku. Kdeže by se ale tady ve slunné Katalánii
vzal perník, to jsou jen další z výplodů bujné fantazie
pana Gaudího.
Po návštěvě parku se konečně přesouváme blíž k centru, otázkou
ovšem je, co všechno ještě stačíme v Barceloně natočit
a vyfotit, protože nám pomalu ale jistě zapadá Sluníčko. Nedá
se nic dělat, času na tak velké a krásné město jako je
Barcelona máme opravdu málo a tak musíme vzít zavděk alespoň
malou okružní jízdou, během které se přesouváme na vrch
Montjuic. Cestou míjíme nádherné Katalánské náměstí, kde nás
nedostatek času mrzí dvojnásob. Náměstí by se svými paláci a
fontánami rozhodně stálo za zastávku. Řekl bych, že mnohem víc
než nějaký parčík s vlaštovčími hnízdy…
Na Montjuicu projíždíme okolo olympijského stadionu a jedno z nedalekých
parkovišť nad přímořským svahem se na pár hodin stává naší
zastávkou. Kuchař nám tu připraví jeden ze svých posledních
blafů a my si mezitím prohlédneme centrum města. Spěcháme tedy
z Montjuicu dolů do přístavu, bohužel katalánská metropole se
už nemilosrdně halí do šera a když přicházíme do přístavu
k pomníku Kryštofa Kolumba, je už definitivně po Sluníčku.
Proslulý objevitel nám na svém vysokém podstavci ukazuje kudy
vyrazit do Ameriky, ale my si raději prohlédneme přilehlou
palmovou promenádu a ještě než se naplno rozzáří noční
Barcelona, zamíříme do přístavního obchodního centra.
Když se vracíme ke Kolumbovu památníku, je už docela tma a
hlavní obchodní třída Rambla, která u památníku začíná, je
už plná světel a také lidí, kteří stejně jako my vyrazili
vstříc nočnímu městu. Ramblu, která tvoří jakousi pomyslnou
páteř centra Barcelony, lemuje v celé její délce spousta
obchodů a také mnoho restaurací. Ani my jsme neodolali lákání
zdejších podniků a zašli jsme na pořádnou španělskou večeři.
Restaurant „Pitta house“ nás pohostil velmi bohatě a velká
porce místní speciality paelly - směsi rýže, zeleniny a mořských
plodů, byla natolik výborná, že jsem si musel i přidat!
Po večeři se jdeme ještě na chvíli projít po Ramble. Na to,
abychom si ji prošli v celé její délce, tedy od přístavu
až na Katalánské náměstí, už bohužel nemáme čas, a tak si
pouze prohlížíme zdejší zvláštní pojízdné zverimexy, ve
kterých jsou k dostání rozličná zvířata od rybiček přes
papoušky až po nejrůznější plazy, jako jsou želvy nebo leguáni.
Na chvilku ještě také nahlížíme do barcelonského metra, které
je aspoň tady pod Ramblou docela podobné podzemní dráze v Londýně,
a potom se už vracíme příkrým svahem zpátky na Montjuic k autobusu.
Kuchař nám mezitím přichystal nějaký pochybný guláš, takže
jsem docela rád, že jsem se už dosyta najedl a večeře se raději
neúčastním. Zatímco se ostatní ládují, já se jdu ještě
porozhlédnout po okolí, abych si vychutnal výhled na noční
velkoměsto.
Přesně ve čtvrt na deset je vše připraveno na dlouhý noční přesun
a tak můžeme podél pobřeží Costa Brava vyrazit na sever vstříc
francouzské hranici. Krátce po půlnoci opouštíme Španělsko a
pokračujeme dál na riviéru. Před námi je ještě dlouhých
500km a tak usínám na svém nepohodlném sedadle.
|
|