kapitola
VII. Jbel Toubkal ... 1/4 Asni-Imlil
|
Den
15. - 20.10.2002
Ráno
se budíme do slunečného dne. Na půl desátou máme objednaná dvě
nákladní auta, která nás odvezou do vesničky Imlil, kde začne
náš dvoudenní trek. Doprava na korbě nákladního auta není
tady v Asni nic neobvyklého neboť je to nejschůdnější způsob,
jak se dostat na začátek trekové cesty. A tak si v poklidu
chystáme nepromokavé bundy, věci na převlečení, nějaké
potraviny, karimatky a také spacáky. Ty nám sice zabírají v baťohu
spoustu místa, ale během našeho noclehu v nadmořské výšce
3200m se budou hodit. Obzvlášť když se až na místě
rozhodneme, jestli si zaplatíme nocleh v horské chatě nebo
jestli zadarmo zabivakujeme na přilehlém tábořišti. Se
slušně zaplněným baťohem a s několikerým ujištěním, že máme
vše potřebné, nasedáme na korbu přistavených aut a můžeme
vyrazit. V autech se moc nevyznám, takže bych náš dopravní
prostředek laicky popsal jako větší pick-up s dřevěnou
ohrádkou kolem korby. Na jednom voze se nás mačká asi patnáct,
takže cestujeme tak trochu jako dobytek, nicméně i tento způsob
dopravy má něco do sebe a je to oproti autobusu přece jen zajímavá
změna.
Téměř přesně v půl desáté odjíždíme na zhruba 13km
dlouhý přejezd z Asni do Imlilu. Cesta je zpočátku poměrně
kvalitní asfaltová a tak si to hasíme celkem slušnou rychlostí.
Z korby našeho nákladního auta máme pěkný výhled a navíc
nás příjemně ofukuje větřík. Užíváme si jízdu, protože
zatím netušíme, jak hrozný bude návrat.
Kousek za Asni končí asfalt a silnice začíná být pouze prašná
a kamenitá. Inu jsme přece v horách, tak tu nemůžeme čekat
dálnici. Během jízdy přibíráme ještě dva domorodce, kteří
se samozřejmě nasoukali do kabiny k řidiči, tudíž to
vypadá tak, že v pohodlné řidičově kabině sedí tři
Marokánci, zatímco na korbě se tlačí ve stoje patnáct Evropanů.
Vlevo pod námi se objevuje řeka Oued Rhirhaia. Její
koryto je plné kamenů, které sem byly naneseny v průběhu
mohutných záplav v roce 1995. Podél cesty jsou na svazích
okolních kopců malé vesničky s hranatými baráčky nalepenými
jeden vedle druhého a za nimi se už zvedají čím dál vyšší
vrcholky Vysokého Atlasu. Výhledy jsou krásné, za to silnice je
horší a horší. Jednak ji značně poznamenaly zřejmě časté
sesuvy půdy a zároveň její úroveň zhoršují všelijaké potůčky
a říčky, které nekontrolovaně tečou přes její povrch. Pouze
pro větší toky jsou pod cestou zbudované jednoduché propustky
nebo je vozovka překonává menšími mostíky. Ale jinak není vyjímkou
průjezd okrajem malého vodopádu, který nerušeně dopadá na uježděný
kamenitý okraj silnice. V závěrečné fázi jízdy už
dokonce musíme chybějící sesunuté části cesty objíždět
korytem přilehlé říčky a je nám všem úplně jasné, proč do
Imlilu jedeme náklaďákem a ne naším autobusem. Zhruba okolo půl
jedenácté jsme konečně na místě.
Imlil je malá poklidná vesnička ležící v nadmořské výšce
1740metrů. Nezdá se to, ale už jsme vlastně o víc než sto metrů
nad naší Sněžkou. Řidiči našeho auta platíme každý 20Dh,
což je pro toho chlápka i na naše poměry dost slušný kšeft.
Trochu se rozhlížíme po okolí – skromné baráčky v Imlilu
obklopují ostré vrcholky skalnatých kopců a všude se tu motají
prodavači minerálů. Kdo by se teď ale chtěl tahat se šutry,
když nás čeká horské túra, takže veškeré obchodní úsilí
místních domorodců přichází vniveč. Další místní
„podnikatelé“ nabízejí služby svých oslíků. Za 100Dh
ochotně vyvezou pomocí muly zavazadla až na horskou chatu, kde
druhý den začne závěrečná fáze našeho výstupu. Několik zájemců
se tu vždycky najde a naše početná skupina není vyjímkou. My s klukama
muly nepotřebujeme a s baťohy na zádech vyrážíme na trek.
Naše trasa – jak jsem již naznačil – povede nejdříve na
horskou chatu Neltner, která je v takovém sedle na úpatí
Jbel Toubkalu, nejvyšší hory Maroka a zároveň celé Severní
Afriky. Na 12km vzdálené chatě přespíme a ráno vyrazíme na
vrchol.
|
|