I. Cesta do
Maroka - 4/5 Gibraltar
|
Den
5. - 10.10.2002
V
úterý pokračujeme v cestě podél pobřeží. Vlastně se teď
nacházíme v místech, která lze označit jako nejjižnější výspy
pevninské Evropy. Naše současná severní šířka již má nižší
hodnotu, než například severní pobřeží Alžírska nebo
Tuniska. Pobřeží je i tady lemováno plážemi a riviéru přerušuje
až jeden zajímavý výběžek, který se stal i naším dnešním
cílem.
Tím výběžkem je taková zvláštní skála se třemi vrcholy. S
pevninou je spojenou úžinou, ale ještě než se na tuto úžinu
dostaneme, musíme projít celnicí. Skála a malý poloostrov, který
ji obklopuje, totiž tvoří jedinou kolonii na území Evropy. Celé
toto malé území o rozloze 6,5km2 patří Velké Británii a
jmenuje se Gibraltar.
Gibraltarská skála dosahuje výšky až 425m. Z východní strany
je strmá, zatímco ze západní strany je její svah pozvolný. Na
jejím úpatí a vlastně částečně i ve svahu stojí stejnojmenné
moderní město. Strategická poloha lákala k osídlení již ve
starověku. V 8.století zde Arabové vybudovali pevnost Jbel
(vyslovuje se džebel) al-Tárik - Tárikova skála, a odtud také
pochází ono jméno Gibraltar. Roku 1462 pevnost dobili Španělé
a během válek o španělské dědictví se roku 1704 zmocnili
Gibraltaru Britové. V
roce 1967 proběhlo referendum, ve kterém se většina obyvatel
vyslovila pro setrvání v koloniálním svazku s Velkou Británií
a o dva roky později byla přijata ústava, ve které byl zajištěn
samosprávný statut Gibraltaru. Od té doby spravuje poloostrov, na
kterém dnes žije zhruba 32 000 obyvatel, guvernér, který zde
zastupuje britskou královnu. V roce 1969 také začala blokáda celého
poloostrova ze strany Španělska. Přestože tato blokáda skončila
v roce 1985, Španělsko stále trvá na svých nárocích na toto
území.
Přesto je přechod hranice jen formální záležitostí a my s
Liborem musíme při návratu do Španělska dokonce prosit britské
celníky, zda by byli tak laskaví a dali nám do pasu gibraltarské
razítko... Hned za celnicí jsou budovy a především přistávací
dráha gibraltarského letiště. Runway končí v moři, takže přistání
asi není ideální pro žádného pilota-začátečníka. Dráhu
samozřejmě kolmo protíná hlavní příjezdová komunikace opatřená
semafory, na kterých naskočí červená pokaždé, když má na
letišti přistávat letadlo. Moderní a samozřejmě čistá letištní
budova nabízí příjemnou možnost zušlechtit ve všech směrech
naše těla poznamenaná kempováním a mnohakilometrovými přesuny
a připravit se pro návštěvu slavné kolonie.
Prakticky hned za letištěm začíná městská část. Na první
pohled je zřejmý rozdíl mezi Gibraltarem a španělskými městy.
Vypadá to tu zkrátka jako v Británii - pořádek, čistota a
pochopitelně se tu jezdí vlevo. Přece jen Španělé jsou "jižani"
a svým smyslem pro pořádek mají blíž spíš k nám, zatímco v
Gibraltaru na nás Británie kouká za každým rohem. Obzvlášť
když poprvé potkáme typické "bobíky"-policisty s
vysokými helmami.
Pomalu se proplétáme moderním městem až k dolní stanici
lanovky, která nás vyveze na vrchol gibraltarské skály. Ještě
jsem zapomněl zmínit důležitou skutečnost, že v době naší návštěvy
bylo možné Gibraltaru platit jak španělskými pesety tak
librami. V případě liber existuje i gibraltarská série s
vyobrazením královny, kterou lze také samozřejmě platit, ale
která má spíše sběratelskou hodnotu...Dnes v Gibraltaru platí
i nadále libry, pouze pesety již nahradilo euro.
I my jsme si mohli vybrat, jestli budeme lanovku platit v pesetách
nebo librách, ale vzhledem k tomu, že naše cesta vedla a samozřejmě
ještě povede přes Španělské území, volíme všichni první
možnost. Cesta na vrchol skály stála 1050Ps.(zpáteční lístek
1400Ps.), tedy zhruba 240,-kč. Z lanovky je samozřejmě krásný výhled
na město pod námi, na zátoku a španělský Algecieras na druhé
straně, a samozřejmě v dálce vykukuje hora Jbel Musa na marocké
straně gibraltarského průlivu jako připomínka, že Afrika je už
na dosah.
Horní stanice lanovky leží na prostředním ze třech vrcholů skály
a je odtud ještě krásnější výhled než z jedoucí kabiny. Na
severní straně první vrchol skály, za ním úžina, letiště a
Španělsko. Na východní straně je prudký sráz a výhled na Středozemní
moře, na západě je zmíněné město Algecieras a na jižní
straně průliv, Afrika a Maroko. Chvíli fotíme na vyhlídkové
terase a v zápětí se vydáváme směrem k jižnímu vrcholu. Dolů
nepojedeme lanovkou, ale pěkně po svých. Jinak bychom totiž na
vlastní oči nepoznali další zvláštnost, kterou se Gibratlar
odlišuje se od zbytku Evropy. Gibraltarská skála je totiž jediným
místem v Evropě, kde žijí volně a divoce opice, konkrétně
mahuti. Tedy až tak divoce zase ne. Na opice tu všude čekají
misky s jídlem a na návštěvníky tabule, aby tyto roztomilé a někdy
přítulné živočichy laskavě nekrmili... pro každého návštěvníka
je setkaní s mahuty zpestřením a spouště fotoaparátů cvakají
jako o závod.
Na první pohled by se mohlo zdát, že taková obyčejná skála
nemůže návštěvníkům nabídnout nic mimořádného kromě již
zmíněných výhledů. Opak je pravdou. Nejzajímavějším místem
je zdejší velká krápníková jeskyně sv.Michala. Skládá se ze
dvou místností - větší a menší, a z mnoha chodeb. V Nejnižším
místě tyto chodby klesají až do hloubky 62,5m pod úroveň
vchodu, který leží v nadmořské výšce 300m nad mořem. Jedna z
částí velké jeskyně slouží dokonce jako koncertní síň a
divadlo. Další zajímavostí je zdejší nález neandrtálské
lebky, jejíž původ je datován do období před 4000 lety.
Z jeskyně jdeme po silnici k dalšímu místu s vysokou koncentrací
opic (Apes Den) a po silnici kopírujíc velké serpentiny klesáme
dolů. Občas se nám naskytnou další pěkné výhledy na
Gibraltar a okolí, ale pohled z vrcholu prostřední skály zůstává
nepřekonán. Naše cesta se opět stáčí k severnímu konci skály,
ale výškově jsme již prakticky zase ve městě. Tady stojí v úvodu
kapitoly zmíněná arabská pevnost, která dala vlastně jméno
celému poloostrovu a celé kolonii. V roce 742 ji dokončil arab jménem
Tárik a právě podle něj a podle pevnosti
(v angl. Moorish castle) dostala skála arabské jméno Jbel
al-Tárik. Ve 14.století byla pevnost přestavěna a dnes už je to
pouze němý svědek o dávné přítomnosti Arabů na Gibraltarském
poloostrově.
Před další kamennou pevnost s výhledem na letiště se dostáváme
zpět do centra na hlavní třídu. Omrkneme ještě obchody a ještě
také chceme poslat domů pohledy (45Ps., známka do ČR 250Ps.). V
jednom z obchůdků měníme několik peset za gibraltarské libry
nebo pence a potom už směřujeme přes letiště zase zpátky do
Španělska.
Naše cesta teď vede na opačný břeh zálivu, který od sebe odděluje
pokračující španělské pobřeží a z něj vybíhající
gibraltarskou skálu. Již z lanovky bylo pěkně vidět město
Algecieras, ze kterého bychom měli asi za tři hodiny odplout vstříc
africkému břehu. Ještě ale naši řidiči musí vyřešit
drobnou závadu, která náš autobus na chvíli vyřadila mimo
provoz. Naštěstí se vše včas podařilo opravit a my už směřujeme
neprodleně do přístavu.
Z Algecierasu jsme vypluli asi ve čtvrt na pět. Pomalu jsme se
vymotali z přístavu a zamířili jsme na jih. cestou jsme si mohli
ještě pěkně z dálky a s odstupem prohlédnout Gibraltar, včetně
jeho nejjižnějšího mysu Point Evropa, na který jsme během naší
procházky nedošli. Zbytek asi devadesáti minutové plavby probíhal
v klidu, Africký břeh se blížil a my jsme se těšili, že po třech
letech znovu staneme na černém kontinentu, i když opět
"pouze" na jeho severní, tudíž arabské části...
|
|